التهاب پوستی؛ از نيش دراكولا تا كهنه بچه

التهاب پوستی؛ از نيش دراكولا تا كهنه بچه

التهاب پوستی؛ از نيش دراكولا تا كهنه بچه التهاب پوستی,بيماري التهاب پوستی,التهاب پوستی در بارداري,علائم التهاب پوستی,درمان التهاب پوستی,درمان التهاب پوستی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان التهاب پوستی,التهاب پوستی را …

کاهش دردهای سینوسی با ۶دستور خانگی

کاهش دردهای سینوسی با ۶دستور خانگی

کاهش دردهای سینوسی با ۶دستور خانگی دردهای سینوسی,بيماري دردهای سینوسی,دردهای سینوسی در بارداري,علائم دردهای سینوسی,درمان دردهای سینوسی,درمان دردهای سینوسی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان دردهای سینوسی,دردهای سینوسی را چگونه درمان …

شیوه های نوین پیشگیری از میگرن

شیوه های نوین پیشگیری از میگرن

شیوه های نوین پیشگیری از میگرن میگرن,بیماری میگرن,میگرن در بارداری,علائم میگرن,درمان میگرن,درمان میگرن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان میگرن,میگرن را چگونه درمان کنیم,میگرن در کودکان,میگرن در بزرگسالان,میگرن در نوزادان,میگرن در …

قلب درد

قلب درد ,قلب درد عصبی,قلب درد نشانه چیست,قلب درد و تنگی نفس,قلب درد به انگلیسی,قلب درد چگونه است,قلب درد در بارداری,قلب درد دست چپ,قلب درد ناگهانی

قلب درد , قلب درد عصبی , قلب درد نشانه چیست , قلب درد و تنگی نفس

توضیحاتی در مورد قلب درد

بدون شک درباره علامت‌هایی که نشانی از احتمال وقوع حمله قلبی در افراد هستند زیاد خوانده و شنیده‌اید. شاید معمول‌ترین آنها درد در ناحیه قفسه سینه و دست چپ باشد. با این حال حمله‌های قلبی ممکن است پیش از وقوع ، علائم ونشانه‌هایی غیر از آنچه که شما تا کنون درباره‌اش می‌دانید داشته باشند. شاید همین درد قفسه سینه که بارها و بارها در موردش شنیده‌اید به شکل دیگری شما را آزار بدهد بدون اینکه بدانید هر کدام از این حالت‌ها می‌توانند نشانی از احتمال وقوع حمله قلبی باشند. بهتر است با توجه به زندگی در عصر مدرن ،‌که متاسفانه با استرس فراوان ، سبک زندگی ناسالم ، سیگار کشیدن ، برنامه غذایی اشتباه و مشکلاتی مانند اینها همراه است از همه علائم بروز حمله‌های قلبی مطلع باشید تا در صورت مشاهده آنها خیلی سریع اقدام کنید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قلب درد صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

قلب درد مبهم

معمولا درد قلبی در افراد به صورت درد مبهم یا احساس فشار ، سنگینی ، سفتی ، فشردگی یا خفگی بیان می‌شود تا درد واضح و اغلب بصورت احساس ناراحتی است تا درد. و در صورت شدید بودن بیمار درد را بصورت خرد کننده ، فشارنده و له کننده توصیف می‌کند که نفس فرد را تنگ کرده و او را از ادامه فعالیت باز می‌دارد. کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در کسانی که دچار دردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)، باید به فکر علل دیگری برای درد بود. البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی نشانه ایسکمی (کاهش خونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالات روحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عوامل تسریع و تشدید می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد. البته بسیاری از حملات با این الگوها هماهنگی ندارد. مدت این دردها نیز از 5 دقیقه تا 30 دقیقه متغیر است. در صورتیکه درد قلبی از نیم ساعت بیشتر به طول بینجامد احتمال سکته قلبی در فرد مبتلا به شدت افزایش می‌یابد.

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه می‌تواند نشانه تمام عیاری از خطر یک حمله قلبی باشد.با این حال آنچه که در این قسمت از بدن اتفاق می‌افتد ممکن است در حالت‌های مختلفی ظاهر شود که اتفاقا همه آنها سیگنالی به منزله خطر وقوع حمله قلبی خواهد بود. بارزترین علائم مشکل در ناحیه قفسه سینه که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود با حالت‌هایی همچون فشار شدید ،‌احساس انباشتگی ،‌سنگینی و درد همراه است.درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه معمولا بیش از چند دقیقه کوتاه طول می‌کشد و البته این امکان هم وجود دارد که درد قطع شود و دوباره بازگردد. درد قفسه سینه حین خطر حمله قلبی می‌تواند به بازو و دست‌ها، پشت و سر و گردن هم سرایت کند. چه مردان و چه زنانی که تا به حال حمله‌های قلبی را تجربه کرده‌اند می‌گویند درد قفسه سینه به عنوان اصلی‌ترین و اولین علامت این مشکل بروز کرده است اما بقیه نشانه‌ها در زنان بیشتر از مردان دیده شده. نشانه‌هایی مانند تهوع ، درد فک و تنگی نفس از همین جمله‌اند که در ادامه بیشتر به آنها پرداخته می‌شود.

علت قلب درد

علت درد قلبی در درجه اول کاهش خونرسانی به بافت عضلانی قلب می‌باشد. به طوری که عروق قلب نتوانند جوابگوی نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذایی باشند. این امر در چند حالت ایجاد می‌شود اما شاید دو سه مورد آن از بقیه مهمتر باشند که بسته‌ شدن‌ نسبی‌ یا کامل‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌ توسط‌ لخته‌ خون ‌، گرفتگی‌ یا انقباض‌ عروقی و اختلال‌ شدید در ضربان‌ قلب‌ از آن جمله‌اند. گاهی عروق قلبی بتدریج دچار گرفتگی می‌شوند و حالتی ایجاد می‌شود که گویی رسوبات خاصی رگ را مسدود می‌سازند. اگر این انسداد تدریجی از مرز 70% بگذرد، رگهای در حالت فعالیت نمی‌توانند تکافوی نیاز قلب را بدهند و فرد دچار درد می‌شود. به این نوع درد قلبی آنژین پایدار یا دردی که ناشی از مقدار خاصی فعالیت است، می‌گویند. این افراد دچار تنگی مشخصی از یک ، دو یا سه رگ قلبی هستند و وضعیتشان در طول ماهها و سالها تثبیت شده است. رسوبات داخلی رگها که باعث تنگی آنها می‌شود (و به آنها پلاکهای آترواسکروتیک نیز می‌گویند) در برخی موارد موجب تشکیل لخته شده و انسداد ناگهانی و کامل سرخرگ قلبی اتفاق می‌افتد. حال بسته به اینکه این لخته به سرعت رفع شود یا پابرجا بماند فرد را دچار آنژین ناپایدار (که مردم به آن سکته ناقص می‌گویند) و یا سکته قلبی می‌کند. در این حالت فرد به طور ناگهان دچار درد قلبی می‌شود و این درد چندان با استفاده از قرصهای زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. در حالت دیگر رگهای قلبی فرد دچار انقباض می‌شود و درد قلبی خاصی در حالت استراحت یا حتی در خواب برای فرد ایجاد می‌نماید.

علائم حمله قلبی

درد ناشی از بروز حمله قلبی ممکن است به هر دو بازو و دست‌ها کشیده شود یا اینکه در فک و سر هم ظاهر شود و اتفاقا به پشت هم سرایت کند. در عین حال برخی افراد سردرد و دندان درد را هم به عنوان نشانه‌هایی پیش از حمله قلبی گزارش داده‌اند. همواره این احتمال وجود دارد که هر کدام از این دردها بدون همراهی درد قفسه سینه پیش از حمله قلبی در بدن فرد ظاهر شوند.تنگی نفس یا حالتی که باعث می‌شود فرد بریده بریده تنفس کند یکی از علائم معمول حمله‌های قلبیست. این نوع تنگی نفس یا سختی در تنفس راحت به لحاظ پزشکی دیسپنیا نامیده می‌شود.تنگی نفس به عنوان یکی از علائم حمله قلبی ممکن است قبل از درد قفسه سینه یا همزمان با آن اتفاق بیفتد. در عین حال این احتمال وجود دارد تنگی نفس قبل از حمله قلبی بدون درد قفسه سینه و به همراه سایر دیگر نشانه‌ها بروز کند.

تشخیص قلب درد

تشخیص در اورژانس در وهله اول یک نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود. اگر نوار قلب تغییراتی به نفع کاهش خونرسانی قلب داشت، معمولاً فرد در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ قلبی‌ (سی‌سی‌یو) بستری می‌شود. در غیر این صورت ، پزشک با توجه به معاینات و شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که فرد نیاز به بستری شدن دارد یا خیر. به‌ هنگام‌ بستری‌ شدن‌ در بیمارستان ، بررسیهای‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ نوار قلب‌ ، ((اسکن پرفیوژرن میوکارد (اسکن قلب)|اسکن‌ رادیواکتیو با تکنسیم‌ 99)) ، آنژیوگرافی‌ (عکسبرداری‌ از رگ‌ها با اشعه‌ ایکس‌ به‌ کمک‌ تزریق‌ ماده‌ حاجب‌ درون‌ آنها) و اندازه‌گیری‌ آنزیم‌هایی‌ که‌ از عضله‌ قلب‌ آسیب‌ دیده‌ به‌ درون‌ خون‌ آزاد می‌شود، باشد.

قلب درد و حالت تهوع

حالت تهوع یا دل آشوب در ناحیه شکم در بین علائم خطر حمله قلبی کمتر معمول است اما با این حال بروز آن به عنوان یکی از نشانه‌های این مشکل غیر ممکن نیست.گاهی اوقات همراه حالت تهوع آروغ زدن هم اتفاق می‌افتد. برخی از بیماران این حالت را به مشکلی شبیه سوء‌هاضمه در ارتباط با حمله قلبی توصیف کرده‌اند. خانم‌ها خیلی بیشتر از آقایان چنین حالتی را به عنوان یکی از نشانه‌های حمله قلبی گزارش داده‌اند. برخی بیماران همچنین گفته‌اند با بروز این علائم احساس کرده‌اند بیماری آنفولانزا گرفته‌اند در حالیکه در خطر حمله قلبی بوده‌اند.

قلب درد و اقدامات اولیه

اگر کسی به طور ناگهانی دچار درد قلبی بشود، در هر صورت بهتر است دراز بکشد و فعالیت خود را قطع کند و استراحت مطلق داشته باشد. اگر درد ادامه پیدا کند و منشا گوارشی یا تنفسی نتوان برای آن در نظر گرفت، بهتر است در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین یک یا چند عدد از آن تا زمان قطع درد استفاده شود و بیمار به سرعت به اورژانس قلب ارجاع داده شود. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌ قلبی‌ را دارید، فوراً کمک‌ پزشکی‌ بخواهید. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ حل‌کننده‌ لخته‌ تنها در ساعات‌ اولیه‌ حمله‌ مؤثر خواهند بود. اگر فردی‌ که‌ دچار حمله‌ قلبی‌ شده‌ است‌ بی‌هوش‌ است‌ یا دچار ایست قلبی شده و نفس‌ نمی‌کشد، فوراً تنفس‌ دهان‌ به‌ دهان‌ را شروع‌ کنید. اگر ضربان‌ قلب‌ وجود ندارد، ماساژ قلبی‌ بدهید. تا زمانی‌ که‌ کمک‌ نرسیده‌ باشد عملیات‌ احیا را ادامه‌ دهید. در مواردی که دردهای قلبی به صورت مزمن در آمده باشد، بیمار با وضعیت خود آشنایی کافی دارد و داروهای لازم را برای کنترل چنین دردهایی در اختیار دارد. و معمولاً نیز چنین دردهایی آنقدر ادامه پیدا نمی‌کنند که فرد را از ادامه کار بازدارند. فقط لازم است فرد رعایت حال خود را بکند و در صورت بروز درد داروهای اورژانسی خود را استفاده نماید. البته باید به کیفیت یا کمیت درد خود توجه کند و شاید بهتر باشد که به پزشک مراجعه نماید.

قلب درد یک علامت است

درد قلبی یا همان آنژین قلبی یک بیماری است یا نشانه بیماری؟ درد قلبی یک علامت است و نه یک بیماری. این درد به صورت احساس خفگی، تنگی نفس، فشار یا گرفتگی است که اغلب مرکز آن پشت استخوان جناغ سینه‌ است و ممکن است به گلو، فک یا دست انتشار یابد. البته این درد گاهی به دنبال ورزش یا فشار روانی نیز نمود پیدا می‌کند.

قلب درد و اسپاسم

شنیدن خبرهای بد، هیجان و استرس موجب اسپاسم می‌شود. اسپاسم، هم در ایجاد دردهای قلبی و هم سکته قلبی موثر است. قارونی در خصوص زمان مراجعه افراد برای چکاپ قلب گفت: آقایان از ۶۰ سال به بالا می‌توانند هر شش ماه یک بار اگر هیچ مشکلی نداشته باشند نوار قلب و اکو انجام دهند. اما از ۴۰ سالگی، سالی یک بار مراجعه کافی است. وی، درد قلبی را یک احساس گنگ دانست و افزود: بیمار اظهار می‌دارد باری سنگین روی سینه‌اش قرار دارد و ممکن است دستش را جمع کند و روی سینه‌اش قرار دهد. ناخوداگاه می‌گوید قلبم را چنگ می‌زنند. اگر بیمار ۵۰ تا ۶۰ سال دارد، سیگار می‌کشد و دیابت دارد این جور دردها را نباید عصبی تلقی کنیم. دردهای سوزشی بیشتر دردهای عصبی ـ عضلانی است. این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه ارث در بروز مشکلات قلبی نقش دارد، ادامه داد: همه افراد بالای۴۰ سال لازم نیست قرص آسپرین مصرف کنند؛ قبلا این پروتکل اجرا می‌شد که نتیجه آن بروز زخم معده و اثنی‌عشر در افراد بود. به همین علت دستورالعمل تغییر کرد و افرادی که بیماری جدی و سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند باید آسپیرین مصرف کنند. وی در خصوص علت درد سمت چپ قلب در سنین پایین (۱۶ سالگی)، تاکید کرد: ممکن است پرولاپس دریچه میترال (افتادگی دریچه میترال) یا شلی دریچه میترال وجود داشته باشد. این افراد تنگی رگ ندارند و با اکو می‌توان متوجه این موضوع شد.

قلب درد چه ویژگی‌ هایی دارد

درد قلبی چه ویژگی‌هایی دارد؟ این دردها اغلب با اعمالی از قبیل بلند کردن یک جسم سنگین، فعالیت جنسی یا ورزش شدید ایجاد شده و بیشتر با استراحت تسکین می‌یابد. سرمای بیش از حد یا احساساتی مانند ترس، عصبانیت، اندوه و ناامیدی شدید و همچنین خوردن یک وعده غذای سنگین می‌توانند دیگر علل مسبب درد باشند. آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است. هنگام فعالیت بدنی قلب شما که ناگزیر است فعالیت خود را افزایش دهد به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند. اگر سرخرگ‌های کرونر تغذیه کننده قلب، تنگ بوده و قادر به تامین جریان خون بیشتر و برآوردن این نیاز نباشند اعصاب قلب پیغام درد را به مغز شما ارسال می‌کنند.

قلب درد و دست چپ

درد در دست چپ مرتبط با قلب به طور معمول به طور ناگهانی شکل می گیرد و از این رو، احساس درد بلند مدت در دست به طور معمول با یک مشکل قلبی مرتبط نیست. اثر شرایطی مانند التهاب تاندون روتاتور کاف، آرتریت آرنج یا شانه و بورسیت به طور معمول برای چند ماه یا حتی سال ها پایدار باقی می ماند و با افزایش درد تدریجی و کاهش تحرک مفصلی همراه هستند. بر همین اساس، دست درد بلند مدت بیشتر احتمال دارد با یک مشکل عضلانی اسکلتی مرتبط باشد تا یک مشکل قلبی. افزون بر این، از آنجایی که درد مرتبط با قلب از زمان آغاز نسبتا حالتی ثابت دارد، دست دردهای کوتاه بیشتر احتمال دارد در نتیجه یک دلیل غیر قلبی شکل گرفته باشند، به ویژه اگر با حرکت دست یا گردن شکل می گیرند.

آنژین قلبی

در صورت ابتلا به آنژین قلبی یا درد قلبی قفسه‌سینه چه‌کار کنیم؟ ابتدا فعالیت خود را که به حمله شتاب می‌بخشد، متوقف کنید. این کار فشار وارده به قلب و نیاز به اکسیژن بیشتر را کاهش می‌دهد. درد و سایر علایم شما احتمالا در عرض تنها چند دقیقه بهبود می‌یابد. اگر احساس ناراحتی پس از چند دقیقه قطع نشد یا شدت یا تناوب حملات افزایش یافت سریع به اورژانس مراجعه کنید. یکی از نخستین اقدامات در درمان درد قلبی، تعدیل عامل تحریک کننده یا تشدید کننده درد است.اگر سیگار می‌کشید آن را قطع کنید. در صورت داشتن اضافه وزن آن را کاهش دهید. حذف چاقی یا سیگار علایم شما را کاهش داده و یا حتی از بین می‌برد. ورزش و رژیم غذایی کم‌چربی و کم‌کلسترول در حفاظت سرخرگ‌های شما از تنگی بیشتر مفیدند.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 22 آذر 1399

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.