10 نکته برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

10 نکته برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

10 نکته برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان پوکی استخوان,بیماری پوکی استخوان,پوکی استخوان در بارداری,علائم پوکی استخوان,درمان پوکی استخوان,درمان پوکی استخوان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان پوکی استخوان,پوکی استخوان …

علائم و علت و راه درمان تب بهاره

علائم و علت و راه درمان تب بهاره

علائم و علت و راه درمان تب بهاره تب بهاره,بيماري تب بهاره,تب بهاره در بارداري,علائم تب بهاره,درمان تب بهاره,درمان تب بهاره با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان تب بهاره,تب بهاره را …

درمان گیاهی سوزش کف پا و دست در شب و بارداری چیست

درمان گیاهی سوزش کف پا و دست در شب و بارداری چیست

سوزش کف پا سوزش کف پا ,سوزش کف پا در بارداری,سوزش کف پا ها,سوزش کف پای راست,سوزش کف پا علتش چیست,سوزش کف پاها نشانه چیست,سوزش کف پا طب سنتی,سوزش کف پا در …

درد دنبالچه

درد دنبالچه ,درد دنبالچه ناشی از چیست,درد دنبالچه هنگام نشستن,درد دنبالچه در بارداری,درد دنبالچه از چیست,درد دنبالچه کمر,درد دنبالچه چیست

درد دنبالچه , درد دنبالچه ناشی از چیست , درد دنبالچه هنگام نشستن , درد دنبالچه در بارداری

توضیحاتی در مورد درد دنبالچه

مهم‌ترین عامل در بروز درد دنبالچه مربوط به نیمه‌ دررفتگی‌های استخوان دنبالچه و نداشتن ثبات این استخوان و حرکت بیش‌ از حد آن است. معمولا درد در این ناحیه به جایی انتشار نمی‌یابد اما گاهی با کمردرد یا درد باسن و کشاله ران همراه می‌شود و با نشستن یا بلند شدن از حالت نشسته افزایش می‌یابد. گاهی هم ممکن است بدون سابقه آسیب، فرد در پی مسافرت‌های مکرر به‌خصوص با وسایل نقلیه عمومی در این ناحیه احساس درد کند. از دیگر عوامل موثر در بروز این درد، چاقی است. افزایش شاخص توده بدنی، بروز درد دنبالچه را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد و این مساله ممکن است به علت کاهش چرخش لگن درحال نشستن باشد. درمان این بیماری طیف وسیعی از درمان‌ها شامل درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و حتی جراحی را شامل می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد دنبالچه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

استخوان دنبالچه

استخوان دنبالچه یکی از اجزای بدن ما است که اغلب هیچ توجهی به آن نداریم، مگر این که آسیب ببیند. برخلاف اندازه‌ی کوچکی که این استخوان دارد، عملکرد‌های بسیار زیادی را در بدن ما دارد، از جمله کمک به حفظ حالت قرارگیری صحیح ستون فقرات، برقراری ثبات در کمر و ساختار‌های مرتبط با آن، تقویت تاندون‌ها و لیگامنت‌ها، توزیع فشار در لگن و غیره. دنبالچه یک استخوان مثلثی شکل است که در میانه باسن لگن قرار دارد و آسیب دیدن این استخوان موجب درد در این ناحیه می‌شود که به آن درد دنبالچه یا اصطلاحا کوکسیدنی گفته می‌شود. بسیاری از افراد جوان از درد شدید در هنگام نشستن، دوچرخه‌سواری یا رانندگی شکایت دارند که می‌تواند بر اثر آسیب‌دیدگی دنبالچه باشد.

علائم درد دنبالچه

* درد شدید و ناگهانی وقتی بیمار از حالت نشسته بلند می شود. منشا این درد به علت عملکرد عضلاتی است که به دنبالچه چسبیده اند و موقع برخاستن منقبض شده و دنبالچه را حرکت می دهند. گاهی اوقات بیمار بر اثر نشستن روی محل سفت درد ندارد و درد در موقع نشستن روی محل نرم بوجود میاید. در این بیماران دنبالچه قابلیت تحرک زیادی دارد. در حالت معمول در هنگام نشستن روی زمین، تماس زمین با دو استخوان در دو طرف و زیر لگن به نام ایسکیوم است. در موقع نشستن روی محل نرم، به عوض اینکه نیروی از محل نشستن مستقیما به لگن خاصره وارد شود به دنبالچه وارد میشود و اگر دنبالچه فرد قابلیت حرکت زیاد داشته باشد بر اثر فشار محل نشستن حرکت کرده و این حرکت موجب درد می شود. * درد در موقع اجابت مزاج * وقتی بیمار در حالت نشسته به پشت لم می دهد درد بیشتر می شود و بیمار ترجیح می دهد در موقع نشستن بیشتر به جلو خم شود. علت اینست که موقع لم دادن به عقب فشار بیشتری به استخوان دنبالچه وارد می شود. * درد عمقی که ممکن است همیشه در ناحیه دنبالچه احساس شود * فشار با انگشت به ناحیه دنبالچه دردناک است * درد ممکن است به ران ها تیر بکشد * درد ممکن است در حین عادت ماهانه افزایش یابد * ممکن است فرد احساس کند محل نشستن وی ناپایدار است اگر بیماری مدت طولانی ادامه یابد بیمار ممکن است به علت ترس از نشستن و به علت ایستادن طولانی دچار درد در کف پاها شود. بیمار ممکن است به علت بد نشستن روی صندلی (برای کاهش دادن درد دنبالچه) دچار کمر درد شود. کم خوابی و اضطراب و افسردگی هم میتواند از عوارض ابتلا دراز مدت به این بیماری باشد.

آناتومی استخوان دنبالچه

استخوان دنبالچه پایین‌ترین قسمت از ستون فقرات است که از سه مهره‌ی کوچک تشکیل شده است. این استخوان شبیه به آثار باقی‌مانده از یک دم یا دنباله در بدن انسان است (به همین دلیل به آن دنبالچه گفته می‌شود) و به همین خاطر قسمت قدامی ‌این استخوان (به سمت جلوی بدن)، کمی ‌فرورفته و گود است و قسمت خلفی آن (از سمت عقب بدن) کمی ‌محدب و برجسته است. استخوان دنبالچه از طریق شیارهایی که در سمت خلفی استخوان ساکروم قرار دارد، به این استخوان متصل است. این اتصال هم دارای مایع سیناویال مفصلی است و هم در آن همجوشی وجود دارد. این استخوان همچنین به ماهیچه‌های گلوتس ماکسیموس (gluteus maximus) و کوکسیگیال (coccygeal) و رباط آناکوکسیگیال (anococcygeal) متصل است. دامنه حرکتی بین استخوان دنبالچه و استخوان ساکروم بسیار محدود است.

تشخیص درد دنبالچه

درد دنبالچه معمولا به سادگی و بر اساس علائم بیمار و نتایج معاینه‌ی بیمار، تشخیص داده می‌شود. ممکن است پزشک برای بررسی احتمال ابتلا به مشکلات و آسیب‌دیدگی‌های دیگر، معاینات خاص دیگری روی بیمار انجام دهد. با استفاده از تصاویر رادیوگرافی می‌توان احتمال وجود شکستگی یا تومور در ناحیه استخوان دنبالچه را بررسی کرد. همچنین از تصاویر اسکن ام.آر.آی می‌توان برای تشخیص وجود تومور یا عفونت در این ناحیه استفاده کرد. معمولا نتایج این آزمایشات عکسبرداری منفی هستند (احتمال وجود عفونت یا تومور کم است).

علل درد دنبالچه

در صورتی که بر اثر ضربه یا فشار بیش از حد، استخوان دنبالچه بیشتر از محدوده‌ی حرکتی بسیار کمی‌ که دارد، حرکت کند، این موضوع سبب آسیب‌دیدگی دنبالچه می‌شود. آسیب دیدگی دنبالچه موجب بروز التهاب و درد موضعی می‌شود. رباط‌ها، اجزای متصل به دنبالچه یا خود استخوان‌های دنبالچه می‌توانند از علل درد استخوان دنبالچه باشند. عفونت دنبالچه نیز می‌تواند موجب درد دنبالچه شود.

درمان درد دنبالچه

با تزریق داروی بی‌حس‌کننده‌ی موضعی در اطراف استخوان دنبالچه می‌توان درد دنبالچه را تا چند هفته برطرف کرد. برخی از داروهای ضد‌افسردگی و ضدصرع خاص نیز در تسکین درد دنبالچه موثر هستند. جااندازی دنبالچه از نظر درمانی در شرایطی که با معاینه مطمئن شویم علت درد از ناحیه کمر نیست و درد ارجاعی نمی‌باشد یک روش علمی‌که صرفا توسط برخی از متخصصین طب فیزیکی انجام می‌شود و تحت عنوان جا اندازی دنبالچه معروف است، عمده بیماران مبتلا به درد دنبالچه را از عمل خطرناک دنبالچه بی‌نیاز می‌کند. مانیپولاسیون و فیزیوتراپی،تیوپ و تزریقات ضد التهابی در ناحیه دردناک هم می‌تواند کمک کننده باشد. اما بهترین درمان درد دنبالچه بدون جااندازی دنبالچه غیر قابل انجام است.

علت اصلی درد دنبالچه

علت اصلی درد دنبالچه مربوط به نیمه دررفتگی‌های استخوان دنبالچه به سمت قدام و گاهی به سمت خلف می‌باشد که عمدتا در اثر ضربه ایجاد شده است و این ضربه معمولا زمین خوردن با باسن می باشد که مستقیم استخوان دنبالچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند که سابقه ضربه لزوما با زمان درد همخوانی ندارد و گاه بیماران این ضربه را ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل عنوان می‌کنند.

درد دنبالچه و فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه با انجام تکنیک‌های شل کردن عضلات کف لگن (مانند نفس عمیق کشیدن و شل کردن عضلات در هنگام ادرار یا مدفوع کردن) به تسکین درد دنبالچه کمک کنید.اگر بعضی مدالیتی های هم درست اسفاده شود در بعضی بیماران کمک کننده است . ما در درمان درد دنبالچه عمدتا از لیزر پرتوان و الکترودهای عمقی و سوزن استفاده می کنیم تا درد و التهاب موثر کنترل شود .

علت های درد دنبالچه

در حین زایمان کرد، سر نوزاد از بالای استخوان دنبالچه عبور می‌کند و گاهی اوقات این موضوع می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی دنبالچه یا اجزای متصل به آن شود. فشار انجام دادن کارهایی که موجب فشار به دنبالچه می‌شود، مانند اسب‌سواری یا نشستن روی یک سطح سفت برای مدت طولانی، می‌تواند موجب بروز درد حاد دنبالچه شود. نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت اسپاسم عضله بالابرنده مقعد و نقاط ماشه‌ای (Trigger point) هم در درد نقش دارند. ضربه مستقیم به لگن و زایمان طبیعی خصوصا در زایمان‌های سخت و یا با جنین‌های درشت هم می‌تواند در صدمه به استخوان دنبالچه نقش داشته باشد. تروماهای (ضربات کوچک) مکرر که در مسافرت‌های طولانی ناشی از تکان‌های دائم و لغزنده وسیله نقلیه به ستون فقرات می‌آید، می‌تواند در بروز صدمه در افراد مستعد نقش داشته باشد. اضافه وزن و چاقی چاقی نیز می‌تواند بروز درد دنبالچه را به شدت بیافزاید و این ممکن است به علت کاهش چرخش لگن باشد که در حالت نشسته ایجاد می‌شود و فشارها را بدون انعطاف، مستقیما به دنبالچه وارد می‌کند . تومور یا عفونت در موارد نادری، درد دنبالچه بر اثر وجود یک تومور یا بروز عفونت است که بر روی استخوان دنبالچه فشار وارد می‌کند. درد ایدیوپاتیک دنبالچه منظور از درد ایدیوپاتیک، در واقع دردی است که علت اصلی آن ناشناخته است. در این موارد مشخص نیست که کدام قسمت از دنبالچه یا ساختارهای مرتبط با آن باعث بروز درد شده‌اند. در بسیاری از موارد، علت درد دنبالچه ناشناخته است که به آن درد ایدیوپاتیک دنبالچه گفته می‌شود. در این موارد، چون علت درد مشخص نیست، پزشک تنها تلاش می‌کند که علائم بیماری را کنترل کند.

درد دنبالچه و اقدامات غیر جراحی

در درمان دردهای دنبالچه در اکثر اوقات اقدامات غیر جراحی موثر واقع میشوند. اقداماتی مانند نشستن بر روی محل نرم، گرم نگه داشتن محل درد، درست نشستن بر روی صندلی و استفاده از داروهای ضد التهابی. در مواردی که درمان های غیر جراحی موثر واقع نشوند میتوان از عمل جراحی کمک گرفت و درمان جراحی در بسیاری از موارد میتواند درد بیمار را از بین ببرد. این جراحی بصورت خارج کردن کل استخوان دنبالچه است. از طریق شکاف کوچکی که بر روی پوست پشت لگن داده میشود استخوانچه های کوچکی که به هم پیوسته و استخوان دنبالچه را تشکیل داده اند از محل اتصال خود به استخوان خاجی یا ساکروم جدا شده و از بدن خارج میشوند. اگر این جراحی به درستی صورت گیرد میتواند منشا درد را از بین ببرد.

درد دنبالچه در بارداری

استخوان دنبالچه کلا در زنان نسبت به مردان بلندتر می باشد و همین به طور طبیعی درد استخوان دنبالچه را در زنان نسبت به مردان چندین برابر می کند. در طول بارداری با توجه به رها شدن هورمون های متعدد شل کننده لگن و خصوصا پروژسترون عضلات لگن شل شده و زمینه برای تروماتیزه شدن دنبالچه هنگام نشستن محیا می شود. وزن جنین هم روز به روز بیشتر شده و گودی کمر هم افزایش می یابد و همه زمینه را برای تحریک استخوان دنبالچه محیا می کند.

نشانه های درد دنبالچه

معمولا درد دنبالچه در پایین‌ترین قسمت از ستون فقرات احساس می‌شود و این درد با نشستن شدت می‌یابد. این درد همچنین در هر حالتی که به دنبالچه فشار وارد شود، شدید‌تر می‌شود، برای مثال هنگام تلاش برای ایستادن از حالت نشسته. فعالیت‌هایی که موجب فشار به این ناحیه می‌شوند عبارتند از دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و سایر فعالیت‌هایی که در حالت نشسته انجام می‌شود و بر استخوان دنبالچه، فشار مستقیم وارد می‌کند. درد دنبالچه اغلب به جاهای دیگر از جمله پاها انتشار ندارد و بیمار کمتر در هنگام راه رفتن درد را احساس می‌کند. از علائم دیگر همراه درد دنبالچه درد در زمان پریود در خانم‌ها، موقع دفع مدفوع و گاهی دردهایی است که در تماس های جنسی تشدید می‌شود. البته این فقط درد دنبالچه نیست که با نشستن تشدید می‌شود بلکه دردهای مرتبط با دیسک کمر یا بسیاری از دردهای دیگر کمر هم ممکن است مانند درد دنباچه با نشستن زیاد شود.

درد دنبالچه و عفونت

در بسیاری از موارد عفونت هایی مانند کیست پایلونیدال خود را به صورت درد دنبالچه نشان می دهد. در معاینه دنبالچه پزشک متخصص حتما باید به دنبال کیست پایلونیدال باشد. عفونت دنبالچه خصوصا در آقایان به دلیل پرموتر بودن ناحیه لگن و احتمال شکستن مو در اثر طولانی نشستن شایع می باشد و برای درمان باید در مرحله ابتدایی درمان غیر جراحی و موارد پیشرفته تر درمان جراحی صورت بگیرد.

درد دنبالچه و مراجعه به پزشک

درد دنبالچه اغلب خود به خود بعد از چند هفته بهبود می یابد و چندین درمان خانگی نیز وجود دارد که می توانید درد دنبالچه را تسکین دهد. در موارد زیر به پزشک عمومی مراجعه کنید: اگر درد دنبالچه بعد از چند هفته بهبود نیافت اگر با درمان های خانگی نتوانستید درد دنبالچه را تسکین دهید اگر درد زیادی را باید تحمل کنید اگر خونریزی داشته باشید و درجه خرارت بدنتان بالا باشد( تب ) پزشک شما در این موارد برای بررسی موارد جدی تر مثل عفونت یا شکستگی آزمایش تجویز می کند. در بعضی موارد باید اسکن MRI یا X-RAY انجام گیرد.

درمان خانگی درد دنبالچه

اقدامات خود مراقبتی از قبیل اجتناب از نشستن های طولانی مدت استفاده از به نشین های دنبالچه که انحنا در بخش دنبالچه است و می تواند فشار وارد بر دنبالچه را کاهش دهد استفاده از به نشین های دایره ای شکل که در مرکز، حفره دار است و دوناتی شکل می باشد. در صورت ابتلا به درد دنبالچه باید طوری روی به نشین بنشینید که دنبالچه در وسط حفره قرار بگیرد در این صورت فشار وارد بر دنبالچه کاسته می شود. این نوع به نشین های ارتوپدی ارگونومیک تحت عنوان بالش طبی زیرنشیمنی، زیر نشیمنی، ایرینگ، بالش طبی نشیمنگاه، تشکچه ارگونومیک نیزدر بازار عرضه می گردند. کمپرس آب گرم و سرد روی کمر بگذارید لباس راحت بپوسید مسکن های ضد التهاب غیراستروئیدی همچون ایبوبوفن برای کاهش درد استفاده کنید. این داروها را می توانید به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید. این داروها اغلب سردرد، پرید دردناک، کشیدگی و پیچ خوردگی عضلانیف سرماخوردگی، آنفولانزا را تکین می دهند. برای کاهش درد دنبالچه ای که بیش از هشت هفته به درازا انجامیده پیگیری های زیر را داشته باشید: ورزش های فیزیوتراپی ، ماساژ و ورزش های کششی تزریق آمپول های ضد التهاب، کورتون ها و مسکن ها در دنبالچه و اطراف آن در بعضی از موارد این درمان ها کمکی نمی کند و برای درمان نیاز به عمل جراحی وجود دارد. نیاز به خارج کردن دنبالچه به ندرت اتفاق می افتد.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 22 آذر 1399

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.