آبسه ریه چیست؟

آبسه ریه چیست؟

آبسه ریه چیست؟ آبسه ریه,بيماري آبسه ریه,آبسه ریه در بارداري,علائم آبسه ریه,درمان آبسه ریه,درمان آبسه ریه با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان آبسه ریه,آبسه ریه را چگونه درمان کنيم,آبسه ریه در …

انواع سرطان خون, علایم سرطان خون و نحوه درمان آن

انواع سرطان خون, علایم سرطان خون و نحوه درمان آن

انواع سرطان خون, علایم سرطان خون و نحوه درمان آن سرطان خون,بيماري سرطان خون,سرطان خون در بارداري,علائم سرطان خون,درمان سرطان خون,درمان سرطان خون با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان سرطان خون,سرطان …

راهکار و رژیم چاق شدن سریع صورت بدون دارو چیست

راهکار و رژیم چاق شدن سریع صورت بدون دارو چیست

چاق شدن سریع چاق شدن سریع ,چاق شدن سریع بدن,چاق شدن سریع صورت,چاق شدن سریع کودکان,چاق شدن سریع صورت در یک هفته,چاق شدن سریع کل بدن,چاق شدن سریع در یک هفته توضیحاتی …

خواص و تفاوت زالزالک و ازگیل برای بارداری و بیماری های قلبی

خواص و تفاوت زالزالک و ازگیل برای بارداری و بیماری های قلبی در سایت جسارت

زالزالک و ازگیل ، تفاوت زالزالک و ازگیل ، فرق زالزالک و ازگیل , خواص درمانی زالزالک و ازگیل ، خواص دارویی زالزالک و ازگیل ، ویژگی های مفید زالزالک و ازگیل ، مضرات زالزالک و ازگیل ، خواص دارویی و درمانی زالزالک و ازگیل

خواص و تفاوت زالزالک و ازگیل برای بارداری و بیماری های قلبی

زالزالک و ازگیل ، تفاوت زالزالک و ازگیل ، فرق زالزالک و ازگیل , خواص درمانی زالزالک و ازگیل

در این مطلب از سایت جسارت به خواص و تفاوت زالزالک و ازگیل برای بارداری و بیماری های قلبی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

خواص زالزالک برای درمان بیماری های قلبی

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زالزالک باعث افزایش جریان خون و بهبود درد در ناحیه قفسه سینه و نیز کاهش فشارخون می‌شود. همچنین از افت فشارخون نیز جلوگیری می‌کند. در حقیقت فشارخون را تعدیل می‌نماید. همچنین باعث کاهش فشارخون در بیماران دیابتی نیز می‌گردد. مصرف زالزالک کلسترول بد (LDL) را در جریان خون کاهش می‌دهد؛ و نیز منجر به کاهش تولید کلسترول در کبد افرادی که رژیم غذایی سرشار از کلسترول دارند، می‌شود. دم‌کرده زالزالک برای مشکلات عصبی نیز بسیار مناسب است؛ و باعث کاهش استرس می‌گردد. همچنین دمنوش زالزالک تازه یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد آرامش در زمان خواب است.

خواص ازگیل برای کلیه ها

ازگیل برای سم‌زدایی بدن میوه‌ای بسیار مناسب است؛ و به کلیه‌ها برای دست‌یابی به این هدف کمک می‌کند. مصرف ازگیل برای بهبود بیماری‌های مرتبط با دستگاه دفع ادرار مانند سنگ کلیه، نارسایی‌های کلیوی و … مناسب است. ازگیل یکی از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می‌باشند، مناسب است. از طرفی فشارخون بالا خود تشدیدکننده بیماری‌های کلیوی است. پس از سوی دیگر مصرف ازگیل با کاهش فشارخون از بیماری‌های کلیوی جلوگیری می‌کند. ازگیل سرشار از ترکیبات فنلی مانند فنولیک اسید و فلاوونوئیدها می‌باشد. تولید پلی فنل‌ها یکی از سیستم‌های دفاع آنتی‌اکسیدانی در بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. به همین علت ازگیل به‌عنوان یکی از میوه‌هایی که دارای قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، شناخته می‌شود.

تفاوت زالزالک و ازگیل

زالزالک، خَفجه،کیالک، یا کویج (نام علمی: Crataegus aronia نام انگلیسی:Crataegus hawthorn) یکی از گیاهان است.این گیاه دارای دونوع زرد و قرمز (شغالی) می‌باشد. زالزالک در ایران دراستانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، گیلان، مازندران، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، خوزستان، همدان، کرمانشاه، ایلام و استانزنجان می روید. این گیاه در لری گیرچ، در ترکی یمیشان و در زبان کوردی گوییژ نامیده میشود؛ در همدان و ایلام به گیویج و در نجف آباد به کوج و در مازندران به ولیک در زبان تاتی به آن کَری و گُچ معروف است. زالزالک که یک گیاه ضد نارسائی قلبی و کاهش دهنده فشارخون است، دارای خاصیت ضد اضطراب نیز می باشد. در یک مطالعه دوسوکور راندم همراه با گروه کنترل و دارونما اثربخشی عصاره گیاهی زالزالک در درمان اختلالات ناشی از اضطراب برروی 264 نفر مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که این دارو در درمان اضطراب کاملاً مؤثر است

اَزگیل (نام علمی: Mespilus germanica) که در زبان گیلکی به آن کونوس, کُنوس می‌گویند، و در زبان مازندرانی به آن کِنِس و کندس می‌گویند، نام درخت و میوه‌ای است از خانواده گلسرخیان از سرده ازگیل (سرده)، هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی. میوه کروی شکل و قهوه‌ای رنگ درخت ازگیل میوه ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نیست. گوشت ازگیل پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه‌ای تغییر می‌یابد و کاملاً نرم و شیرین می‌شود و مردم به آن خرمای گیلان نیز می‌گویند. ازگیل را به صورت خام به عنوان میوه‌ای لذیذ، مطبوع و تقویت کننده مصرف می‌کنند. از ازگیل جهت تهیه شربت و کنسرو ازگیل نیز استفاده می‌شود. ازگیل در مکانی سایه روشن در جنگل‌های آفتاب‌گیر رشد می‌کند و خاک مرطوب، سبک و شنی با خاک برگ یا خاک سنگین رسی و به خوبی زهکشی شده برای کشت آن مناسب است.ازگیل ده هزار سال پیش در جنوب دریای مازندران در مناطق گیلان و مازندران در ایران کشت می‌شد. ۷۰۰ سال پیش از میلاد به یونان و در ۲۰۰ پ. م به روم رسید. کاشت این میوه از طریق رومی‌ها در بقیه اروپا گسترش یافت. در حال حاضر ازگیل در همهٔ جنگل‌های شمال ایران از ارسباران تا چناران (بجنورد) ودر همهٔ بلندی‌های کرانه‌های دریا در دامنه جنوبی البرز و مناطق استپی می‌روید.ازگیل سرشار از ویتامین‌های «ب» و «ث» است. خواص دارویی ازگیل نیز از روزگاران بسیار دور مورد توجه بوده. بقراط ازگیل را برای مبتلایان به ترشی معده و مدفوع سوزان و عوارض تب نافع می‌پنداشت. ازگیل برای فشار خون و چربی خون و قند خون مفید است. درمان آبسه دهان و گلو با جوشانده برگ ازگیل -درمان آنژین با جوشانده برگ آن -درمان برفک با برگ آن-منظم کردن قاعدگی -درمان سالک با جوشانده برگ –درمان اسهال بچه‌ها با جوشانده برگ -منظم کننده کار روده‌ها -جوشاندهٔ برگ ازگیل ورم گلو و ناراحتیهای حلق را از میان می‌برد. هم‌چنین به طور سنتی در گیلان از «آب کونوس» برای درمان دهان درد استفاده می‌شده است. در درمان اسهال ساده-خونریزی داخلی -ورم روده-زخم دهان -تورم مخاط گلو با مضمضه آب برگ درخت ازگیل سودمند است.

فرق زالزالک و ازگیل

فصل پاییز که می رسد بعضی از میوه های جنگلی به روی چرخ میوه فروش های دوره گرد خودنمایی می کنند. زغالخته و زالزالک و… . این میوه ها فقط به خاطر رنگ و طعم خاصشان توصیه نمی شوند چرا که مثل تمام نعمت های پر خاصیت خداوند برای درمان و تقویت انسان آفریده شده اند که برخی از این خواص را در ادامه می خوانید.زالزالک زالزالک گیاهی از خانواده رز است که سرشار از ویتامین های گروه B و ویتامین C می باشد. زالزالک یکی از گیاهان دارویی بسیار قدیمی در اروپا است. گل، برگ و میوه زالزالک همگی مصارف درمانی دارند. مواد شیمیایی موثر موجود در زالزالک عبارت اند:از فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین ها، پروآنتوسیانیدین ها و … که همگی از آنتی اکسیدان های بسیار موثر و قوی می باشند که حساسیت رگ های خونی را کاهش می دهند و از آسیب عوامل مخرب ایجادکننده اکسیداسیون (مانند آلودگی ها، دود سیگار، مواد شیمیایی موجود در غذاها و…) در رگ ها جلوگیری می کنند. فعالیت این انتی اکسیدان ها،میزان گرفتگی عروق کاهش می یابد و غذا رسانی به سلول های قلبی تسهیل می شود، در نتیجه منجر به بهبود جریان خون قلبی و نهایتاً بهتر شدن عملکرد ماهیچه های قلب می گردد که خستگی را کاهش می دهد و بسیاری از دردهای آنژینی را تسکین می بخشد.

خواص درمانی زالزالک و ازگیل

طبیعت این گیاه سرد و خشک است. برخی خواص دارویی آن عبارتند از: مصرف زالزالک برای بیمارن دیابتی مفید است، مصرف خوراکی زالزالک در دیابت قندی باعث کاهش گلوکز و کلسترول می‌‌شود. میوه زالزالک محرک، قابض، ملایم، مقوی معده و باز کننده گرفتگی‌ها است. همچنین برای تنظیم عمل روده مفید است. این میوه، ضد خونریزی، تب بر و ضد تشنج است. هسته زالزالک، اسهال را برطرف و از احتلام شبانه جلوگیری می‌کند. از خواص زالزالک، تنظیم فشار خون، تقویت قلب، ورم آئورت و رفع نگرانی، بی خوابی و سرگیجه است، به این منظور هر روز 40 گرم از گل زالزالک را در یک لیتر آب جوش دم کرده و بنوشید. گل زالزالک، داروی مفیدی برای دوران یائسگی به شمار می‌رود و ضد اسپاسم است. دم‌کرده این گیاه دارویی از لختگی خون، بروز تشنج و چاقی جلوگیری می‌کند. غرغره آب جوشانده گل زالزالک، تورم و جراحات مخاط دهان و گلو را برطرف می‌کند، هچنین جوشانده برگ این گیاه، برفک دهان را بهبود، درد گلو و آنژین را درمان می‌کند. بهبود و معالجه سالک از دیگر خواص گیاه زالزالک بوده، بدین منظور،200 گرم از برگ این گیاه را در یک لیتر آب بسیار بجوشانید تا آب آن کم بشود و پس از ته نشین شدن، آن را هر روز بر پوست بمالید. مصرف میوه زالزالک، کمبود ویتامین ث بدن را تأمین می‌کند. جهت رفع سوءهاضمه و اسهال، توصیه شده است آن را سوزانده و مصرف نمایید. زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است، بسیار قابض بوده و می‌توان آن را جهت درمان اسهال‌های خونی به کار برد. ویتامین B و C موجود در زالزالک هنگام استفاده باعث کاهش چربی و کلسترول خون می‌شود. کاهش کلسترول بد خون از دیگر خواص زالزالک بوده، به طوریکه مصرف این میوه، کلسترول بد را در جریان خون کاهش داده و همچنین منجر به کاهش تولید کلسترول در کبد افرادی که رژیم غذایی سرشار از کلسترول دارند، می‌شود. سرکه زالزالک از عوامل اصلی کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید در بدن می‌باشد. از مهمترین خواص زالزالک، کمک به کاهش وزن و لاغری است، مصرف این میوه، در فرایند سوزاندن چربی‌ها موثر بوده و کالری اضافی تحمیل‌ شده بر بدن را از بین می‌برد. خوردن چای زالزالک آرام بخش است؛ بنابراین افرادی که دچار مشکلات بی‌خوابی و انقباضات مکرر عضلانی می‌شوند، میتوانند از آن استفاد کنند. زالزالک ضد اسکلروز است و مصرف آن برای تقویت معده بسیار مفید است. مصرف میوه نارس و کال زالزالک، در بهبود و رفع التهاب معده و صفرا موثر است.

ویژگی های مفید زالزالک و ازگیل

زالزالک گیاهی از خانواده رز است که سرشار از ویتامین‌های گروه B و ویتامین C می‌باشد. زالزالک یکی از گیاهان دارویی بسیار قدیمی در اروپا است. گل، برگ و میوه زالزالک همگی مصارف درمانی دارند. مواد شیمیایی موثر موجود در زالزالک عبارت‌اند: از فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها و … که همگی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار موثر و قوی می‌باشند که حساسیت رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند و از آسیب عوامل مخرب ایجادکننده اکسیداسیون (مانند آلودگی‌ها، دود سیگار، مواد شیمیایی موجود در غذاها و…) در رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. در نتیجه فعالیت این آنتی‌اکسیدان‌ها، گرفتگی عروق کاهش می‌یابد و غذا رسانی به سلول‌های قلبی تسهیل می‌شود، در نتیجه منجر به بهبود جریان خون قلبی و نهایتاً بهتر شدن عملکرد ماهیچه‌های قلب می‌گردد که خستگی را کاهش می‌دهد و بسیاری از دردهای آنژینی را تسکین می‌بخشد.

مضرات زالزالک و ازگیل

هر 100 گرم از میوه ازگیل دارای 43 کالری، انرژی می‌باشد. 100 گرم از میوه ازگیل همچنین، 5/0 میلی‌گرم روی، 5/0 میلی‌گرم منگنز، 2/7 میلی‌گرم آهن، 39 میلی‌گرم فسفر، 55 میلی‌گرم منیزیم، 73 میلی‌گرم کلسیم و 792 میلی‌گرم پتاسیم دارد. این ارقام نشان می‌دهد که ازگیل سرشار از مواد معدنی می‌باشد. همچنین ازگیل فاقد هرگونه چربی اشباع و کلسترول است و در آن 75 درصد آب و 21 نوع اسید چرب مانند استئاریک اسید، پالمتیک اسید، لینولئیک اسید و اولئیک اسید وجود دارد. همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B1 و ویتامین B2 می‌باشد.

خواص دارویی و درمانی زالزالک و ازگیل

ازگیل یکی از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می‌باشند، مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشارخون بالا، باید مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را کاهش دهند و در عوض مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش دهند. از این رو مصرف میوه‌هایی که سرشار از پتاسیم می‌باشند مانند موز، گوجه‌فرنگی، زرشک، ریواس، ازگیل و … برای این افراد بسیار مناسب می‌باشد.

خواص و تفاوت زالزالک و ازگیل

ازگیل سرشار از ترکیبات فنلی می‌باشد. این ترکیبات فنلی در بدن تبدیل به پلی فنل‌ها می‌شوند و برای تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی به کار می‌روند. تولید پلی فنل‌ها یکی از سیستم‌های دفاع آنتی‌اکسیدانی در بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. ازگیل سرشار از فنولیک اسید و فلاوونوئیدها می‌باشد و به عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی شناخته شده است. همان طور که می‌دانید مصرف میوه‌هایی با ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالا مانند ازگیل باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به بسیاری سرطان‌ها می‌شود.

سایر اثرات درمانی ازگیل در مقابل زالزالک

1. مناسب برای افراد دیابتی: میوه ازگیل از قند کمی تشکیل شده است و یکی از میوه‌های بسیار مناسب برای افراد دیابتی می‌باشد. همچنین سرشار از فیبر است که به کنترل قند خون کمک می‌کند. 2. درمان التهاب‌های روده‌ای: برای این منظور بسیاری از منابع توصیه می‌کنند تا این میوه را پوست بگیرید، هسته‌هایش را جدا کنید و قسمت باقیمانده میوه را با کمی شیر مخلوط کرده، سپس مصرف نمایید. 3. مشکلات دستگاه گوارش: میوه ازگیل به منظور درمان اسهال و محدود کردن نفخ معده توصیه شده است. 4. اختلال دفع: ازگیل برای برطرف کردن اختلالات دفعی و به عنوان ادرارآور شناخته شده است. 5. چاق‌کننده: بسیاری از منابع این میوه را چاق‌کننده و اشتهاآور معرفی می‌کنند. 6. بی‌نظمی‌های قاعدگی: مصرف منظم ازگیل باعث نظم بخشیدن به دوره‌های عادت ماهیانه می‌شود. 7. تقویت‌کننده اعصاب 8. درمان هموراژ

زالزالک و ازگیل برای بارداری

دم کرده زالزالک برای مشکلات عصبی کاربرد دارد؛ زیرا عواملی را که در برابر جریان خون مقاومت می کنند، کاهش می دهد و فشارخون را کم می کند. همین عامل باعث کاهش استرس می شود. همچنین دمنوش زالزالک تازه یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش زمان خواب آرامش بخش است.مطالعات نشان می دهد مصرف زالزالک LDL کلسترول یا همان کلسترول بد را در جریان خون کاهش می دهد و نیز منجر به کاهش تولید کلسترول در کبد افرادی که رژیم غذایی سرشار از کلسترول دارند، می شود. سرکه زالزالک از عوامل اصلی کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در بدن می باشد.زالزالک سرشار از مواد آنتی اکسیدانی بسیار قوی و موثر مانند فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین ها، پروآنتوسیانیدین ها و … می باشد. این آنتی اکسیدان ها باعث افزایش جریان خون به سمت قلب و باعث پیشگیری از بیماری های کرونر قلبی می شوند. در نتیجه سکته های قلبی در افرادی که به طور منظم از زالزالک استفاده می کنند کاهش می یابد.

اثرات جانبی زالزالک

مصرف میوه این گیاه در مقادیر معمولی اثرات مضری را به همراه ندارد؛ اما مصرف این گیاه به همراه سایر ضمایم مانند گل و برگ های آن؛ که به صورت دارو، عصاره یا دمنوش تهیه می شوند در مقادیر زیاد ممکن است منجر به بروز علائمی چون:سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، خواب آلودگی، علائم بیماری های رودی معدی و… گردد. همچنین مصرف مقادیر زیاد این گیاه به شکل دارو برای خانم های باردار و شیرده مناسب نمی باشد.

زالزالک و ازگیل

آخرین بروز رسانی در : جمعه 11 اسفند 1396

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.