7 عادت نادرست که سلامت کلیه ها را به خطر می اندازد

7 عادت نادرست که سلامت کلیه ها را به خطر می اندازد

7 عادت نادرست که سلامت کلیه ها را به خطر می اندازد بیماری کلیوی,بیماری بیماری کلیوی,بیماری کلیوی در بارداری,علائم بیماری کلیوی,درمان بیماری کلیوی,درمان بیماری کلیوی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان …

فواید و خواص غذا خوردن با دست راست و چپ چیست

فواید و خواص غذا خوردن با دست راست و چپ چیست

غذا خوردن با دست غذا خوردن با دست ,غذا خوردن با دست چپ,غذا خوردن با دست در اسلام,غذا خوردن با دست چپ چه حکمی دارد,غذا خوردن با دست راست,غذا خوردن با دست …

لارنژیت حاد یا التهاب حنجره

لارنژیت حاد یا التهاب حنجره

لارنژیت حاد یا التهاب حنجره لارنژیت حاد,بيماري لارنژیت حاد,لارنژیت حاد در بارداري,علائم لارنژیت حاد,درمان لارنژیت حاد,درمان لارنژیت حاد با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان لارنژیت حاد,لارنژیت حاد را چگونه درمان کنيم,لارنژیت …

نگهداری و پرورش گل نرگس شیراز در باغچه و گلدان

گل نرگس شیراز ,گل نرگس شیرازی,گل نرگس شیراز عکس,گل نرگس شیراز کریستالی,گل نرگس شیراز,گل نرگس شیرازی,عکس گل نرگس شیرازی,پرورش گل نرگس شیرازی,دشت گل نرگس شیراز,قیمت گل نرگس شیرازی,کاشت گل نرگس شیرازی,الگوی گل نرگس شیرازی,عکسهای گل نرگس شیراز,عکس از گل نرگس شیراز,عکس گل نرگس در شیراز,اموزش گل نرگس شیراز کریستالی,شعر گل نرگس شیراز,عکس گل نرگس شیراز,تصاویر گل نرگس شیرازی,عکس دسته گل نرگس شیرازی,دانلود عکس گل نرگس شیرازی,عکس های گل نرگس شیرازی,تصاویر گل نرگس شیراز,پرورش گل لاله شیرازی,پرورش گل نرگس شیراز,زمان کاشت گل نرگس شیرازی,پرورش گل نرگس در شیراز,قیمت گل نرگس شیراز

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

در این مطلب از سایت جسارت به نگهداری و پرورش گل نرگس شیراز در باغچه و گلدان می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

سردهٔ نرگس (نام علمی: Narcissus) گیاهی از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) و راسته مارچوبگان می‌باشد. گیاهی دائمی و پیازدار می‌باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقه قرار می‌گیرند. نرگس‌ها به اندازه‌های مختلف یافت می‌شوند از گلهای ۵ اینچی روی ساقه‌های ۲ فوتی گرفته تا گلهای ۵/۰ اینچی روی ساقه ۲ اینچی.

گل نرگس شیراز

گل نرگس از آن گل‌هاست که بویش از فاصله‌ها، سرمست می‌کند. این گل زیبا عطر و بوی فریبنده‌ای دارد، گل خاطره‌ها و یادهاست.  نه‌تنها شکل خاص و منحصر به فرد این گل چشم را می‌نوازد بلکه گفته می‌شود نرگس‌زارهای شهر بهبهان در استان خوزستان آنچنان پربار بوده‌اند که در فصل گلدهی رنگ یکدست سفید و زرد، موجی از لطافت را درکوی و برزن می‌پراکنده و از فاصله‌های دور عطر این نرگس‌زارها استشمام می‌شده است. همین‌طورحوالی شهر کازرون در استان فارس و حاشیه‌های دریاچه پریشان، میزبان این گل بوده و هستند. شاید یکی از دلایلی که این گل جایگاه ویژه‌ای در ادبیات، افسانه‌ها و قصه‌های ایران‌زمین دارد همین پهنه گسترده رشد آن در این سرزمین باشد.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

نرگس‌ها شاید آسانترین و مطمئن‌ترین پرورش از میان خانواده تمام گلها هستند و برای افراد مبتدی در باغبانی ایده آل است. پیاز و برگها حاوی کریستالهای سمی هستند که فقط حشرات اصلی می‌توانند بدون آسیب رساندن به آن از آن مصرف کنند هر چند ممکن است جانوران آنها را از زیر خاک بیرون بیاورند. گل و ساقه این گیاه سمی نیست فقط پیاز این گیاه است که بسیار زهرآگین است. نوع زرد رنگ آن از نوع سفید رنگش سمی تر است. سقراط این گیاه را به دلیل سمی بودن «گردنبند خدایان دوزخ» می‌نامید.

گل نرگس شیرازی

باغچه را هیجان‌انگیز کنید : نرگس شیراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌های ایران هستند. باقی نرگس‌ها هم در طیفی از رنگ‌های سفید تا نارنجی دیده می‌شوند. جالب است بدانید شیپور وسط این گل که معمولا از گلبرگ‌ها چند درجه پررنگ‌تر است در واقع بخشی از پرچم تغییرشکل داده آن است. نرگس حتی نسبت به زنبق هم به سرما مقاوم‌تر است. اگر بخواهید با گل‌های پیازی به استقبال بهار بروید، می‌توانید باغچه‌تان را قسمت‌بندی کنید. گل‌های پیازی در زمان‌های مختلفی گل می‌دهند. نرگس خودش به تنهایی چند گونه دارد که می‌تواند در زمان‌های مختلف گل دهد اما دو گونه آن کاملا در دسترس هستند. نرگس شیراز که عطر و بوی منحصر به فردی دارد، معمولا اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و نرگس‌ شهلا که شیپور بزرگی در وسط دارد و گلبرگ‌هایش طیفی از رنگ زرد است از اواخر زمستان تا اوایل بهار مهمان باغچه‌ها ست. 

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

رده‌بندی یک گونه کشت شده (قابل کشت) نرگس بر پایه توصیف و سنجش یا از یک رده‌بندی ارائه شده توسط فردی که گونه‌ها را به ثبت می‌رساند، پایه‌گذاری شده‌است. کد رنگ‌های استفاده شده برای توصیف رنگ نرگس‌ها به قرار زیر است:  W- سفید (سفید گونه) G- سبز Y- زرد P – صورتی O- نارنجی R- قرمز  در توصیف گل نرگس هر نرگس را به دو بخش تقسیم می‌کنیم : گلبرگ‌ها – تاج گل

گل نرگس شیراز عکس

چه نوع خاکی می‌خواهد؟ نرگس از جمله گل‌های پیازی است، گل‌ها و گیاهان پیازی خاک‌های سنگین و رسی را دوست ندارند و بیشتر خاک سبک را می‌پسندند. اگر خاک باغچه یا گلدان‌تان رسی است، کمی شن با آن مخلوط کنید تا زهکشی خوبی پیدا کند. البته کودهای حیوانی هم برای باغچه مناسب است. ورمی کمپوست برای گلدان‌هایی که داخل آپارتمان قرار می‌گیرند، کود مناسبی است.  نرگس، آبیاری زیاد را دوست ندارد اگر در این کار افراط کنید، برگ‌هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی‌دهد. متخصصان معتقدند این گیاه برای گل دادن بهتر است کمی خشکی ببیند. یادتان باشد در هوای سرد ماندگاری این گل بیشتر است و دمای بالاتر سبب می‌شود که گل‌ها زودتر پژمرده شوند. درست است که نرگس به هوای سرد احتیاج دارد اما برای گلدهی به نور خورشید در بعضی از ساعات روز نیاز دارد. تولیدکنندگان عمده نرگس، گل‌ها را به‌طور معمول در مرحله گردن غازی، از انتهای ساقه می‌برند و برای فروش به بازار می‌فرستند.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

معروف‌ترین نوع گل نرگس در ایران، Narcissus tazetta نام دارد که به اشتباه به نام گل نرگس شیرازی معروف شده‌است، درصورتی که به علت شرایط آب و هوایی خاص امکان رویش گل نرگس در شهر شیراز وجود ندارد.  مقام اول کشت گل نرگس در ایران را منطقه «جره بالاده کازرون» دارا می‌باشد، هفتاد درصد گل نرگس در استان فارس و در این منطقه تولید می‌شود. گل نرگس در بعضی از نقاط کشور مثل بهبهان و خفت هم یافت می‌شود، این در حالی است که در برخی نواحی ایران گیاه نرگس به صورت خودرو وجود دارد.

گل نرگس شیراز کریستالی

خاصیت شفابخشی دارد؟ در مورد عطر گل نرگس گفته شده که خاصیت شفابخشی دارد البته این مسئله از نظر علمی ثابت نشده و حتی ممکن است تلقینی باشد اما در اینکه عطر نرگس شاداب‌کننده است شکی نیست. این روزها خیلی می‌شنویم که عطر نرگس برای مخاط و سینوس‌ها مفید است یا از سرماخوردگی جلو‌گیری می‌کند. حتی ذکر شده که این عطر می‌تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود.  اینکه رایحه‌های خوش می‌تواند روی کارکرد مغز اثر مثبت بگذارد از نظر روانی کاملا تایید شده است اما چند و چون آن هنوز از نظر علمی مشخص نیست. در کشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانیا و پرتغال گرفته‌تا به آلمان و انگلستان و نرگس به صورت خودرو می‌روید. این گل در کشور ولز به عنوان گل ملی شناخته شده است.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

بخش اعظم نرگس زارهای استان فارس در منطقه «جره»، «بلبلک»، «سرمشهد»، «فامور» قرار‌دارند که گونه‌های متعددی را تولید می‌کنند. در این نرگس‌زارها چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری از مناطق تحت کشت را به خود اختصاص داده‌است. از انواع دیگر آن هم می‌توان به «پُرپر یا شصت پر»، «پنجه گربه‌ای» و «مسکین» اشاره کرد.

گل نرگس شیراز

نرگس در یونان باستان : نرگس در ادبیات یونان باستان، علاوه بر زیبایی خودشیفتگی را هم به یاد می‌آورد. در اساطیر یونان، نارسیس که در واقع همان نرگس خودمان است، نام پسری خودشیفته بود که از عشق چیزی نمی‌فهمید. خدایان برای تنبیه او چاره‌ای اندیشیدند به این ترتیب که به‌طور اتفاقی باعث شدند او خود را در آب چشمه‌ای ببیند و یک دل نه صد دل عاشق تصویر خود شود. از آنجایی که امکان وصال نداشت، روز به روز ضعیف‌تر و نحیف‌تر شد تا سرانجام جان سپرد. گفته می‌شود که در حوالی همان چشمه اولین گل‌های نرگس سر برآورده‌اند.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

گل نرگس به جهت داشتن زیبایی و بوی ویژه مشهور است بطوریکه در سال ۱۹۹۲ میلادی در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داد. اما در ایران به علت نبود آگاهی و عدم تبلیغ کافی از این گیاه و خاستگاه آن، اطلاعات کافی منتشر نشده‌است و با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد تاکنون این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

گل نرگس شیرازی

پیاز را چطوری انتخاب کنیم؟ اگر در کار کاشت گیاهان پیازی مبتدی هستید، نرگس برای شروع بهترین گزینه است چراکه کاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش مراحل قابل انجامی دارد و اگر در انتخاب پیاز دقت کافی داشته باشید، خیلی هم باصرفه است. در زمان مناسبی در فصل پاییز پیاز نرگس را بخرید. هرچه پیاز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. دقت کنید پیازی که انتخاب می‌کنید، هیچ‌گونه بریدگی، خراش یا دندانه نداشته باشد. پیازهای نرگس دو جور هستند یک مدل طوری است که فقط یک نوک دارد که حرفه‌ای‌ها به آن دماغه هم می‌گویند و مدل دیگر دو دماغه دارد. هر دماغه، یک ساقه و گل می‌دهد و متخصصان امر معتقدند پیازهای دو دماغه‌ای گل‌های درشت‌تری هم می‌دهد. پس اگر این پیازها گیرتان آمد، انتخاب بهتری است.  پیاز باید ریشه داشته باشد اما نباید از بالای آن ساقه‌ای سبز شده باشد. اگر نمی‌خواهید پیاز را فورا بکارید، یخچال محل خوبی برای نگهداری آن است اما یادتان باشد که اگر در محلی که پیازها را نگه می‌دارید گاز اتیلن به هر نحو ممکن وجود داشته باشد، پیاز نرگس بی‌بار شده و گلدهی هم در آینده دچار مشکل می‌شود.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

ماه‌های مرداد و شهریور بهترین زمان برای کشت نرگس هستند، تا ریشه‌ها قبل از شروع زمستان قابلیت رشد را پیدا کنند. اگر چه پیازها باید تا ماه مهر کشت شوند، ولی تا آبان ماه قابل کشت هستند. برای کشت، آنها را به‌طور مجزا با فاصله‌های۱۵سانتیمتر در یک خاک با زهکشی خوب و مناسب کشت کنید؛ به طوری که حدود ۱۰ سانتیمتر خاک روی پیازها باشد. مقداری کود معمولی را با خاک مخلوط کنید و در زیر محل کاشت بریزید و اگر خاک، رسی و سنگین است، مقداری شن با آن مخلوط کنید تا به زهکشی خاک کمک کند. پیازها را در زمینی که از آب اشباع است، نکارید.

عکس گل نرگس شیرازی

آیا گل نرگس سمی است؟ این گل زیبای زرد و سفیدرنگ که در وصف زیبایی‌اش هرچه بگوییم کم گفته‌ایم، اگر به مقدار زیاد خورده شود، جزء سمی‌ترین گیاهان جهان است.  پیاز و برگ‌ها، آلکالوئید‌های سمی دارند، پس مراقب باشید که پیاز آن توسط بچه‌ها خورده نشود. تهوع، دل‌پیچه و اسهال از عوارض خوردن این پیازهاست. موادی که از ساقه‌های نرگس ترشح می‌شود برای دیگر گل‌های شاخه بریده هم مثل رزها، میخک، فریزیا و لاله مضر است. به‌طور معمول بسیاری از گل‌ها ممکن است با هم نسازند، نرگس هم از آن جور گل‌هاست که در یک گلدان نمی‌تواند با هر گل پیازی دیگری سازگار باشد.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

نرگس‌ها برای گل دهی سال بعد، نیاز به انرژی سرازیر شده از ساقه و برگ به پیازها دارند. به همین دلیل برگ‌ها را از محل طوقه قطع نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود آنها ضعیف شوند. هنگامی که ۶ هفته سپری شد، بعد از گل دهی می‌توانید برگ‌ها را قطع کنید؛ چون تأثیری بر گل دهی سال بعد ندارد. بعد از پژمرده شدن گل‌ها، آن‌ها را از بخش زیرین و پشت تخمدان قطع کنید. هر پیازی را که در ساقه و برگ آن نشانی از بیماری است، خارج کرده و آن را بسوزانید.

پرورش گل نرگس شیرازی

چطور نرگس پرورش دهیم؟ برای کاشتن پیاز نرگس یک گلدان سنگی یا سفالی انتخاب کنید. آینده‌نگر باشید چون نرگس‌ها در مرحله به اصطلاح گردن‌غازی، ممکن است یک‌طرفه شوند و همین شکل باعث می‌شود گل‌ها به یک سمت باز شوند و اگر گلدان سبک باشد آن را واژگون می‌کنند. مثل همه گل‌های دیگر باید کف گلدان سوراخ یا سوراخ‌هایی برای عبور آب اضافی و زهکش داشته باشد. گلدانی با عمق 18 سانتی‌متر مناسب است و باید عرض گلدان طوری باشد که وقتی پیازها کاشته می‌شوند از هر طرف پنج سانتی‌متری از دیواره گلدان فاصله داشته باشند. قبل از هر کاری بهتر است پیازها در آب ولرم حدود دو ساعتی غوطه‌ور باشند. البته باید دقت کنید فقط انتهای پیاز در آب قرار بگیرد. قرار دادن کل پیاز در آب، سبب پوسیدن پیاز می‌شود. این کار به پیازها پیام می‌دهد که وقت رشد کردن است.

گل نرگس شیراز , گل نرگس شیرازی , گل نرگس شیراز عکس , گل نرگس شیراز کریستالی

پس از گل دهی گیاه را هفته‌ای یک بار آبیاری و به وسیله کودهای غنی از پتاس تغذیه کنید، تا هنگامی که برگ‌ها زرد شوند. تعداد زیادی از نرگس‌ها، خیلی خوب به‌طور طبیعی سبز شده و نیاز به جابجایی ندارند. اگر شما باغ کوچکی دارید و دسته‌های نرگس خیلی زیاد و بزرگ شده‌اند، می‌توانید آنها را خارج کرده و تقسیم کنید. پیازهای خارج شده را در مکانی خنک، تاریک و با تهویه مناسب تا زمان کشت بعدی ذخیره کنید. قبل از انبار کردن و نیز قبل از کشت دوباره، تمام پیازهایی را که هنگام لمس کردن حس می‌کنید، نرم هستند یا حالت اسفنجی پیدا کرده‌اند، جدا کرده و بسوزانید.

دشت گل نرگس شیراز

گلدان را تا نیمه از خاک پر کنید طوری که دوسوم پیاز زیر خاک قرار بگیرد. خاک را دور پیازها محکم کنید. حالا می‌توانید آن را آبیاری کنید و در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. در طول دو تا سه هفته آینده، پیاز شروع به رشد می‌کند. تا زمانی که ساقه‌ها از خاک سر نزده‌اند دیگر به آن آب ندهید. پس از شروع رشد ساقه باید تا حدی به آن آب دهید که گلدان هرگز کاملا خشک نماند. در این مدت می‌توانید تا باز شدن گل‌ها هر دو هفته یک‌بار به گلدان کود تقویتی همراه آب بدهید. اجازه ندهید ساقه‌ها کج رشد کنند از یک قیم استفاده کنید. زمانی که گیاه گل داد، گلدان را از زیر آفتاب مستقیم‌ بردارید.

گل نرگس شیراز

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 23 بهمن 1396

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.