مضرات و خواص برگ بو برای لاغری چیست

مضرات و خواص برگ بو برای لاغری چیست

مضرات و خواص برگ بو برای لاغری چیست برگ بو برای لاغری , برگ بو در لاغری , خواص برگ بو برای لاغری ,مضرات برگ بو برای لاغری , خاصیت برگ بو …

زیره و درمان نفخ های شکمی

زیره و درمان نفخ های شکمی

زیره و درمان نفخ های شکمی خواص زیره,فواید زیره,زیره درمانی,خاصیت زیره,خواص زیره درمانی,خواص زیره برای پوست,خواص زیره برای مو,خواص زیره برای جوانی,خواص زیره برای بارداری,خواص خوردن زیره,فواید زیره خام,فواید زیره پخته

همه چیز درباره علف چای و خواص و مضرات این گیاه

همه چیز درباره علف چای و خواص و مضرات این گیاه

همه چیز درباره علف چای و خواص و مضرات این گیاه  درباره علف چای ،درباره گیاه علف چای،همه چیز درباره علف چای ، خواص علف چای ، نحوه مصرف علف چای ، …

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا ,نوشیدنی های انرژی زای طبیعی,نوشیدنی های انرژی زا طبیعی,نوشیدنی های انرژی زا خانگی,نوشیدنی های انرژی زا برای ورزشکاران

نوشیدنی های انرژی زا

توضیحاتی در مورد نوشیدنی های انرژی زا

همه ما نام نوشابه های انرژی زا را شنیده ایم♥. این نوشابه ها در مدت زمان کوتاهی طرفداران بسیاری را در بین دانش آموزان و ورزش کاران پیدا کرده است. اما آیا واقعا این نوشابه ها تاثیری بر افزایش انرژی دارند؟ تحقیقات نشان داده مصرف این نوشیدنی ها بویژه به صورت افراطی، سلامت فرد را به خطر می اندازد و کم نیستند افرادی که با خوردن این نوشابه ها دچار مشکلات جسمانی و روانی شده و حتی فوت کرده اند. به همین دلیل، فروش این نوع نوشابه ها در برخی کشورها ممنوع اعلام شده و در کشور های دیگر روی آن برچسب هشدار زده اند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد مضرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا خانگی برای ورزشکاران صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

نوشابه های انرژی زا

اطلاق لفظ انرژی زا برای این نوشابه ها، یک لفظ عامیانه است و مبنای علمی ندارد. این موضوع که آیا واقعا نوشابه های انرژی زا، انرژی افراد را افزایش می دهد و به طور پایدار در بدن باقی می ماند و کارایی و بازدهی فعالیت های ذهنی را بالاتر می برد، جواب مشخصی برای آن وجود ندارد و به همین دلیل انرژی زا بودن این نوشیدنی ها را با تردید مواجه می کند. نوشابه های انرژی زا که به طور معمول در بازار فروخته می شود، در واحد حجم نسبت به نوشابه های دیگر کالری بیشتری دارد و طبیعتا وقتی کسی این نوشابه ها را مصرف می کند، به ازای هر میلی لیتر یا هر واحد حجمی که از این نوشابه می خورد، در مقایسه با دیگر نوشابه ها کالری بیشتری دریافت می کند و تفاوت عمده این نوشیدنی ها با بقیه نیز همین نکته است.

ترکیبات نوشابه های انرژی زا

مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها بستگی به فرمولاسیونی دارد که هر شرکت برای ساخت از آن استفاده می کند. معمولا شرکت ها مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها را روی قوطی آنها درج می کنند، اما فرمولاسیون و نحوه ترکیب مواد آن را به عنوان یک راز برای خود نگه می دارند و از افشای آن خودداری می کنند. در ساخت این نوشابه ها می توانیم بگوییم قندها و مواد انرژی زا، اصلی ترین مواد سازنده آن را تشکیل می دهد و در برخی از آنها نیز کافئین وجود دارد.

کسب انرژی

افرادی که به دنبال کسب انرژی بیشتری هستند یا می خواهند فعالیت سنگین تری انجام دهند، مانند انجام حرکات ورزشی سنگین از نوع وزنه برداری و کشتی یا ورزش های استقامتی مانند دویدن یا فوتبال ممکن است سراغ این نوع نوشیدنی ها بروند. در یک تحلیل ساده می توانیم بگوییم وقتی انرژی در حجم بسیار زیادی وارد بدن می شود، به افزایش قند خون در مدت کوتاهی منجر شده و در نتیجه سیستم هوشمند کنترل قند خون فعال می شود و انسولین بیشتری ترشح می گردد. ترشح یکباره انسولین باعث جذب قند توسط سلول ها می شود و افت قند رخ می دهد. در نتیجه، مصرف نوشیدنی های انرژی زا در طول فعالیت روزمره یا فعالیت ورزشی باعث افت انرژی و قند می شود. پس می توانیم نتیجه بگیریم انتظار ما از افزایش انرژی از طریق این نوشیدنی ها یک انتظار غیر معقول و بیهوده است.

مضرات نوشابه های انرژی زا

این نوشابه ها براساس نوع ترکیب موادشان آسیب های مختلفی می توانند به بدن انسان وارد کنند. از آنجا که ماده اصلی تشکیل دهنده نوشابه ها قند است، استفاده مکرر آن می تواند باعث فرسودگی سیستم کنترل قند خون و در دراز مدت زمینه ساز بروز دیابت شود. برخی از این نوشابه ها حاوی موادی مانند کافئین یا محرک هایی از این نوع است که می تواند بر سلسله اعصاب مرکزی تاثیر بگذارد یا آن که عوارضی مانند تپش قلب، تعریق و افزایش برخی هورمون ها را در پی داشته باشد. همچنین مصرف زیاد این نوشابه ها بسته به نوع ترکیبات موجود در آنها به مشکلات کبدی نیز منجر می شود. در مجموع می توان گفت این نوشابه ها عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بعضا برگشت ناپذیری برجای می گذارد.

ممنوعیت مصرف نوشابه های انرژی زا

افرادی که دچار اختلالات متابولیکی و سوخت و ساز بدن هستند، مانند مبتلایان به دیابت، چربی خون و نیز کسانی که مشکلات کبدی دارند، به طور جدی باید از مصرف این نوشابه ها پرهیز کنند. سایر افراد هم نباید بیش از حد از این نوشابه ها استفاده کنند بخصوص وقتی می خواهند در فاصله کوتاهی از افزایش انرژی برخوردار شوند. به طور کلی در افراد سالم، مصرف آن باید در فواصل طولانی مدت باشد.

زمان مصرف نوشابه های انرژی زا

برای مصرف تفننی نمی توان تواتر در نظر گرفت، ولی توصیه می شود مانند دیگر نوشابه های گاز دار این نوشابه ها نیز حداکثر هفته ای یکبار مصرف شود. مصرف این نوشابه ها بهتر است با وعده های غذایی فاصله داشته باشد؛ زیرا کالری غذا را بالاتر می برد. همچنین باید در نظر داشت مصرف این نوشابه ها جایگزین میان وعده های غذایی ضروری مانند شیر، لبنیات و میوه ها نیست. از طرف دیگر توصیه می شود با شکم خالی نیز خورده نشود و باید گفت بهترین زمان مصرف این نوشابه ها ساعت ۱۰ صبح یا عصر است.

ترکیبات نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا حاوی موادی مانند کافئین، نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی حاوی مواد گوناگونی مانند کربوهیدراتها (قندها)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین (یک اسید آمینه، پیش ساز پروتئین)، گلوکورونولاکتون (یک ماده طبیعی که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می‌شود)، اسیدهای آمینه، هیدرات‌های کربن، ویتامین‌ها و اغلب عصاره گیاهان دارویی مانند جنسینگ هستند. معمولاً مصرف‌کننده پس از مصرف اینگونه نوشابه‌ها انرژی زیادی می‌گیرند. مواد تشکیل دهنده عموم نوشیدنی های انرژی زا را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود: افدرین تورین جینسنگ ویتامین گروه ب دانه گوآرانا کراتین گلوکورونولاکتون شکر

اثرات نوشیدنی های انرژی زا

به عنوان نمونه اثرات نوشابه های (RED BULL) توسط سازندگان آن اینچنین آورده شده است: ۱-تحریک متابولیسم. ۲-بهبود وضعیت احساسی(نشاط آوری) ۳-افزایش تمرکز و سرعت واکنش. ۴-بهبود و افزایش عملکرد. ۵-افزایش انرژی و رفع خستگی. ۶-تقویت حافظه. اما توجه داشته باشید که همواره تبلیغ اینگونه فرآورده ها با چاشنی اغراق و بزرگنمایی همراه میباشد و مسلماً این نوشابه ها به شما بال نخواهند داد. همچنین بر اساس پژوهشهای بعمل آمده افزایش انرژی بدنبال مصرف نوشیدنی های انرژی زا تا حدود زیادی نیز جنبه روانی دارد. یعنی این نوشابه ها به عنوان یک دارونما عمل کرده و احساس افزایش انرژی را به مصرف کنندگان القا می کنند.

نوشیدنی های ورزشی

آبرسانی و هیدراتاسیون موثر، تجدید و جبران ذخایر الکترولیت بدن، تامین انرژی برای افزایش کارآیی عضلات درحین فعالیت های ورزشی و افزایش سرعت ریکاوری بعد از انجام فعالیت های ورزشی دلایل مصرف نوشیدنی های ورزشی هستند. جالب است بدانید که ترکیبات تشکیل دهنده نوشابه های ورزشی، در اکثر اوقات فاقد مواد محرک و ممنوعه هستند. همچنین حدود ۶-۸ درصد کربوهیدرات در ترکیب این نوشیدنی ها وجود دارد که حاوی الکترولیت به ویژه املاح سدیم و پتاسیم هستند و ممکن است دارای ترکیباتی مانند ویتامین ها و ترکیبات گیاهی و یا پروتئین باشند. البته باید دقت داشت تولید کنندگان نوشابه های انرژی زا در ترکیب محصولات خود از ترکیباتی استفاده می کنند که روی بطری قید نمی شود و همین مسئله ممکن است به نوعی برای ورزشکاران حرفه ای خطر آفرین باشدو احتمال آلودگی به مواد ممنوعه به خصوص ترکیبات محرک و در نتیجه مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگ ورزشکاران حرفه ای در نتیجه مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حین مسابقات وجود دارد.

مضرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا برای ورزشکاران

استفاده ورزشکاران از نوشابه های انرژی زا یا مکمل های غذایی غیرمجاز، هر چند در زمان کوتاهی آنها را در رسیدن به انتظارات خود که کسب انرژی یا داشتن ماهیچه های عضلانی است، کمک می کند، ولی استفاده طولانی آن عوارض جبران ناپذیری بر جای می گذارد. همچنین ورزشکاران باید در نظر داشته باشند نوشابه های انرژی زا نمی تواند آنها را در کسب امتیازات یا رکوردهای بالا کمک کند و اگر در صدد تامین انرژی یکباره هستند، مصرف یک لیوان شربت آب لیمو قبل یا حین فعالیت ورزشی می تواند همان اثرات نوشابه های انرژی زا را داشته باشد.

مضرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا

۱- اعتیاد آوری: ترکیبات اعتیاد آور شامل کافئین و گوارانا میباشند که با مصرف طولانی مدت میتوانند ایجاد وابستگی جسمی کنند. اما از آنجایی که علایم محرومیت از آنها خفیف و تنها ممکن است ایجاد سردرد کنند، اعتیاد به نوشابه های انرژی زا عمدتاً جنبه روانی دارد. ۲- مصرف زیاد نوشابه های انرژی زا موجب اسهال، تهوع، استفراغ، دل درد، افزایش گاز روده، و بی خوابی میشود. ۳- اختلال در الکترولیتهای بدن، بی نظمی ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب (حتی تپش قلب)، کم آبی بدن و بی خوابی میتوانند اثرات کوتاه مدت آنها باشد. ۴- نوشابه های انرژی زا تمام مضرات نوشابه های گاز دار را نیز دارند. ۵- مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهند، در نتیجه مصرف آنها در حین انجام فعالیت های ورزشی شدید و سنگین که فشار خون و ضربان قلب ورزشکار افزایش می یابد، خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز عوارض قلبی- عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته های قلبی و مغزی گردد. ۶- درصد بالای انواع کربوهیدراتها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت دهان و لثه ها مضر بوده و در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند به فساد دندانها منتهی گردد. ۷ – در هم آمیختن نوشابه های انرژی زا و الکل و یا مصرف همزمان آنها خطرناک است از آنجایی که الکل یک سرکوبگر و نوشابه های انرژی زا محرک می باشند. اثرات محرکی نوشابه های انرژی زا در ارزیابی و پایش میزان سرخوشی و غلظت الکل خون شما ایجاد تداخل میکند. بنابراین ممکن است درصد الکل خون شما بالا رفته باشد، اما از آنجایی که احساس گوش بزنگی می کنید متوجه آن نمی شوید. مشروبات الکلی و نوشابه های انرژی زا هر دو باعث کم آبی بدن میگردند. کم آبی متابولیزه شدن الکل را کاهش داده و احتمال بروزمسمومیت از الکل را افزایش می دهد. همچنین مصرف همزمان نوشابه ها ی انرژی زا و مشروبات الکلی باعث بروز ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب می شود.

نوشیدنی های انرژی زا چیست

نوشیدنی های انرژی زا حاوی ترکیباتی هستند که سبب افزایش انرژی و عملکرد ذهنی می‌شوند. محصولاتی مانند ردبول، مانستر، راک استار و… نمونه‌هایی محبوب از نوشیدنی های انرژی‌ زا در بازار هستند. تقریبا همه‌ی نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین هستند که سبب تحریک عملکرد مغزی، هوشیاری و تمرکز می‌شود. البته میزان کافئین در محصولات مختلف متفاوت است. نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی سایر ترکیبات نیز هستند. درادامه، به این ترکیبات اشاره خواهیم کرد: شکر: منبع اصلی کالری در نوشیدنی های انرژی زا است. هر چند بعضی از این محصولات بدون شکر هستند. ویتامین‌های گروه B: این ویتامین‌ها در تبدیل مواد غذایی به انرژی نقش مهمی دارند. مشتقات آمینواسید: تائورین و کارنتین بعضی از آنها هستند. هر دوی آنها در بدن به‌صورت طبیعی تولید می‌شوند و نقش‌ مهمی در فرایند‌های بیولوژیکی بدن دارند. مشتقات گیاهی: گورانا ترکیبی است که برای افزودن بیشتر کافئین استفاده می‌شود. از گیاه جنسینگ برای اثر مثبت روی مغز استفاده می‌شود.

نوشیدنی های انرژی زا و رفع خستگی

یکی از دلایل دیگر مصرف این است که افراد می‌خواهند وقتی خسته هستند یا کمبود خواب دارند، همچنان به کارکردن ادامه بدهند. راننده‌ها معمولا در مسیرهای طولانی و شب‌ها از نوشیدنی‌ انرژی زا استفاده می‌کنند تا همچنان پشت فرمان هشیار باقی بمانند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که استفاده از این تحریک‌کننده‌ها می‌تواند سبب افزایش کیفیت رانندگی و غلبه بر خواب آلودگی شود؛ حتی اگر راننده کمبود خواب داشته باشد. کارگران شیفت شب نیز از نوشیدنی های انرژی زا برای هشیارماندن در ساعات‌های بیداری استفاده می‌کنند. هر چند تحقیقات زیادی این اثر را اثبات کرده‌اند اما تحقیقی وجود دارد که می‌گوید این نوشیدنی‌ها سبب اختلال در نوبت بعدی خواب آنها می‌شود.

نوشیدنی های انرژی زا و مشکلات قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های انرژی زا می‌توانند باعث ایجاد مشکلات قلبی شوند. تحقیقی نشان می‌دهد که نوشیدنی انرژی زا در چندین مورد سبب ایجاد مشکلات قلبی اورژانسی شده است. همچنین در آمریکا سالانه ۲۰ هزار نفر به‌خاطر مصرف نوشیدنی های انرژی زا به اورژانس مراجعه می‌کنند. علاوه‌بر‌این پژوهش‌های زیادی روی انسان انجام شده که نشان می‌دهد این نوشیدنی‌ها سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب و کاهش عملکرد رگ‌های خونی می‌شود که برای سلامتی قلب مضر است. اغلب کارشناس‌ها باور دارند که مشکلات قلبی ناشی از نوشیدنی انرژی زا به‌خاطر کافئین است. این دلیلی منطقی است، چون افرادی که این مشکلات را پیدا کرده‌اند، در زمان حمله قلبی، ۳ عدد یا بیشتر، نوشیدنی‌ انرژی زا همراه با الکل مصرف کرده بودند.

نوشیدنی های انرژی زا و افزایش قند خون

اغلب نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی شکر هستند. به‌عنوان مثال هر ۲۵۰ میلی‌لیتر نوشیدنی ردبول حاوی ۲۷ گرم (۷ قاشق چای‌خوری) شکر است. یک قوطی مانستر (۴۷۲ گرم) حاوی ۵۴ گرم (۱۴ قاشق چای‌خوری) شکر است. مصرف این مقدار شکر سبب افزایش قند خون می‌شود. اگر شما مشکل قند خون یا دیابت دارید، بهتر است در مصرف نوشیدنی های انرژی زا تجدیدنظر کنید. مصرف نوشیدنی‌های پرشکر مثل اغلب نوشیدنی‌های انرژی‌ زا سبب افزایش قند خون می‌شود که برای سلامتی به‌خصوص دیابتی‌ها مفید نیست. این افزایش سطح قند خون می‌تواند باعث افزایش استرس و التهاب شود که سبب گسترش بیماری‌های مزمن خواهد شد، اما حتی افرادی که دیابت ندارند باید در مورد شکر موجود در این نوشیدنی‌ها نگران باشند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۱ یا ۲ نوشیدنی حاوی شکر باعث افزایش ۲۶ درصدی احتمال خطر ابتلابه دیابت نوع ۲ می‌شود. خوش‌بختانه شرکت‌های تولیدکننده سعی می‌کنند تا میزان شکر مصرفی را پایین‌تر بیاورند یا آن را به‌کلی حذف کنند. این مدل‌ها برای افراد مبتلابه دیابت و آنهایی که رژیم کم کربوهیدرات دارند، بسیار مفید است.

موارد مصرف نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا باعث افزایش فعالیت مغزی می‌شوند و هنگام خستگی و نیاز به خواب، به شما کمک می‌کنند. هرچند مصرف بیش‌ازحد آنها سبب افزایش دریافت کافئین و شکر می‌شود که مشکل‌ساز است. مصرف خود را ۴۷۳ میلی‌گرم در روز محدود کنید. همچنین خودتان را در مصرف سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم محدود کنید. بعضی افراد مثل زنان باردار و کودکان بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.

بیشتر بخوانید : نوشیدنی های سم زدانوشیدنیهای ماه رمضان ♥ نوشابه ♥ آب یخ ♥ آب کرفس

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 14 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.