فواید و خواص حبوبات برای بدن و زن باردار و کودکان

فواید و خواص حبوبات برای بدن و زن باردار و کودکان

فواید و خواص حبوبات برای بدن و زن باردار و کودکان حبوبات,حبوبات چیست,حبوبات آش رشته,حبوبات انگلیسی,حبوبات آش,حبوبات آش جو,حبوبات شامل چیست,حبوبات برای سگ,حبوبات پروتئین دار,حبوبات آبگوشت,حبوبات چیستند,حبوبات چیست,خاصیت حبوبات چیست,حبوبات بوجاری چیست,حبوبات …

مضرات قلیان خوانسار و میوه ای برای مردان و زنان شیرده

مضرات قلیان خوانسار و میوه ای برای مردان و زنان شیرده

قلیان قلیان ،مضرات قلیان،مضرات قلیان الکترونیکی،مضرات قلیان برای زنان،مضرات قلیان جیبی،مضرات قلیان شارژی،مضرات قلیان میوه ای،مضرات قلیان برازجانی،مضرات قلیان خوانسار،مضرات قلیان در دوران شیردهی،مضرات قلیان و سیگار،مضرات قلیان الکترونیکی جیبی،مضرات قلیون الکترونیکی،مضرات …

گیاهی موثر در مقابل افسردگی

گیاهی موثر در مقابل افسردگی

گیاهی موثر در مقابل افسردگی خواص شبدر قرمز,فواید شبدر قرمز,شبدر قرمز درمانی,خاصیت شبدر قرمز,خواص شبدر قرمز درمانی,خواص شبدر قرمز برای پوست,خواص شبدر قرمز برای مو,خواص شبدر قرمز برای جوانی,خواص شبدر قرمز برای …

روغن کرچک

روغن کرچک ,روغن کرچک برای مو,روغن کرچک برای مژه,روغن کرچک اصل,روغن کرچک چیست,روغن کرچک برای پوست,روغن کرچک برای ریش,روغن کرچک به آلمانی

روغن کرچک

توضیحاتی در مورد روغن کرچک

شاید برایتان جالب باشد ولی روغن کرچک از فشردن دانه‌ی گیاه کرچک استخراج می‌شود. روغن کرچک نخستین بار در هندوستان و آفریقا تولید شد. از این روغن که حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است،‌ می‌توان در ساخت انواع صابون‌ها، لوازم آرایشی، روغن‌های ماساژ، منسوجات، و داروها استفاده کرد؛ از این رو، روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی انسان فواید بی‌شماری به همراه دارد. پس، جای تعجب نیست که بدانیم قرن‌ها است از روغن کرچک برای مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد همه چیز درباره خواص و مضرات مصرف روغن کرچک برای مو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

روغن کرچک چیست

روغن کرچک نوعی روغن نباتی است که از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید. این روغن موارد استفادهٔ زیادی داشته و دارای ترکیب بی‌نظیری است. ۹۰ درصد روغن کرچک، از اسیدهای چرب ریسینولیک که اشباع‌نشده هستند تشکیل یافته‌است. روغن کرچک که از گیاه کرچک به دست می آید یکی از بهترین روغن هایی است که مصریان باستان از آن برای درمان التهاب چشم و به عنوان یک درمان طبیعی برای مراقبت از پوست و مو استفاده می کردند. در هند روغن کرچک را به عنوان تسکین دهنده درد و خواص ضد باکتریایی آن استفاده می کنند.

کاربرد داخلی و خارجی روغن کرچک

روغن کرچک هم کاربرد داخلی ( خوراکی) دارد و هم کاربرد خارجی ( روی بدن). استفاده از این روغن می‌تواند باعث تقویت و بهبود وضعیت دستگاه ایمنی بدن شود؛ هم چنین، این داروی طبیعی خانگی می‌تواند در درمان ناراحتی‌ها و بیماری‌های فراوانی از جمله بیماری پارکینسون، تصلب بافت چندگانه یا ام ‌اس، ریزش مو، فلج مغزی، روماتیسم و آرتروز، یبوست، آفتاب سوختگی، ساییدگی پوست، قارچ پوستی، میگرن و غیره موثر باشد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن با روغن کرچک

سلامت دستگاه ایمنی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها ایفا می‌کند. برای داشتن سبک زندگی سالم، مصرف روغن کرچک می‌تواند جزء یکی از ضروریات باشد، زیرا این روغن قادر است وضعیت دستگاه ایمنی بدن را بهبود ببخشد. این قابلیت جزء یکی از خواص روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود. مصرف روغن کرچک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد. از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت، تولید گلبول‌های سفید در بدن‌تان افزایش خواهد یافت.

از بین بردن خال با روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای از بین بردن خال و زگیل به شمار می‌رود. به همین خاطر نیز تصمیم گرفتیم آن را در فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی قرار دهیم. استفاده از روغن کرچک می‌تواند خال‌ها و زگیل‌ها را از روی پوست‌تان برطرف کند. تنها کافی است روغن کرچک را با فشار ملایم و یکنواخت به مدت چند دقیقه بر روی نواحی پوست که خال یا زگیل در آن‌ها روییده است، بمالید.

از بین بردن میخچه‌ با روغن کرچک

اگر میخچه‌های روی پوست‌تان بسیار آزارتان می‌دهد،‌ روغن کرچک با قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش می‌تواند از این وضعیت خلاص‌تان کند. روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که در نرم کردن میخچه‌ها و مرطوب سازی پوست بسیار موثر هستند. تکه پنبه‌ای را به روغن کرچک آغشته کنید و به مدت چند ساعت روی میخچه‌ها قرار دهید. بعد از گذشت حدود یک هفته نتیجه‌ی قابل توجهی را مشاهده خواهید نمود.

روغن کرچک و القای درد زایمان

کمک به القای درد زایمان (اینداکشن) یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. اسید ریسینلیدیک موجود در روغن کرچک می‌تواند باعث تحریک انقباضات شود. هم‌چنین این روغن به مادران کمک می‌کند، در طول فرایند زایمان درد کم‌تری را تحمل کنند. با وجود این، چنان‌چه قصد دارید در جایی غیر از بیمارستان زایمان نمایید و از این خاصیت روغن کرچک نیز بهره‌مند شوید،‌ پیش از انجام هر کاری با پزشک یا مسئول مراقبت‌های پزشکی مشورت نمایید.

قارچ پوستی و روغن کرچک

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی نوعی عفونت قارچی پوست است که آن را می‌توان با داروها و مواد ضد عفونی درمان نمود. روغن کرچک قادر است عفونت‌ها قارچی پوست نظیر قارچ پوستی را درمان نماید؛ و این قابلیت روغن کرچک نیز از اسید آندسیلنیک موجود در آن سرچشمه می‌گیرد و اثبات شده است

کاربرد روغن کرچک

روغن کرچک و مشتقات آن را در تهیهٔ سوپ، روغن هیدرولیک و روغن ترمز، رنگ، جوهر، انواع آستر، پلاستیکهای مقاوم در برابر سرما، واکس و دیگر مواد براق‌کننده، نایلون، عطر و … به کار می‌برند. سم ریسین، از فراورده‌های جانبی است که ضمن تهیهٔ روغن کرچک به دست می‌آید. تنها یک درصد از روغن کرچک تولید شده در سراسر جهان را صرف مصارف دارویی یا تولید فراورده‌های مفید برای سلامتی می‌کنند. از روغن کرچک برای درمان یبوست و همچنین، به عنوان مادهٔ استفراغآور استفاده می‌شود (در مواردی که لازم است فرد استفراغ نموده و محتویات معده خود را به هر دلیل تخلیه نماید). مصرف زیاد روغن کرچک در زنان باردار می‌تواند سبب زایمان زودرس در آن‌ها شود. البته مصرف بسیار زیاد آن (مثلاً یک بطری روغن) می‌تواند کشنده باشد. روغن کرچک بدبو و بدمزه است و از این رو مشهور است. اگرچه کرچک گیاهی بومی در مناطق آسیای جنوبی و مدیترانه و شرق آفریقا و هندوستان می‌باشد، امروزه تقریباً در همه دنیا گسترش پیدا کرده‌است. به‌طور کلی در کلیه مناطقی که از نظر شرایط آب و هوایی مناسب باشد به صورت خودرو تکثیر و گسترش می‌یابد. همچنین به عنوان گیاهی تزئینی و قیمتی در پارکها و مکانهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه فوق در شرایط گلخانه و در دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می‌تواند حدوداً تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر در سال رشد نماید. یخبندان و سردی هوا عاملی است که رشد و نمو گیاه را محدود می‌کند به‌طوری‌که در دمای کمتر معمولاً به شکل بوته و ارتفاعی کمتر رشد می‌نماید. اگر چه گیاه کرچک در مناطق سردسیر مانند جنوب انگلستان نیز توانسته رشد داشته باشد و همچنین در ایالاتی از کانادا و آمریکا مانند جنوب کالیفرنیا و لس آنجلس. 

گیاه شناسی کرچک

نام علمی: Ricinus Communis نام انگلیسی: Castor bean plant کرچک‌ها گیاهانی یک پایه بوده و روی گل آذین خوشه، به رنگ سبز و در بعضی از انواع گل‌های یک پایه قرمز بدون گلبرگ. گل‌های نر به رنگ زرد مایل به سبز با پرچم خامه‌ای و روغن دار برجسته در خوشه‌ای تخم مرغی شکل به طول حداکثر ۱۵ سانتی‌متر. گل‌های ماده، در قسمت فوقانی خوشه به رنگ قرمز و برجسته قرار گرفته‌اند. میوه کرچک به صورت کپسول کروی و خاردار متمایل به سبز (یا قرمز-ارغوانی) می‌باشد که در هنگام رسیدن سخت و شکننده می‌شود و دانه‌ها به شکل بیضوی پهن و و به شکل دانه‌های لوبیا و دارای پوسته براقی می‌باشند؛ که درون آن‌ها یک مغز کرم یا سفید بسیار روغنی قرار دارد. دانه گیاه متمایل به رنگ قهوه‌ای و تا حد زیادی سمی بوده، ریسین یک پروتئین بسیار سمی است که در دانه‌های کرچک وجود دارد. پوست این دانه‌ها حاوی این سم است که یکی از کشنده‌ترین سموم طبیعی دنیا است. دانه‌های کرچک دارای یک زائده زگیل مانند به نام Caruncle هستند، که نوعی از Elaiosome است. ترویج و پراکندگی دانه‌های Caruncle توسط مورچه‌ها صورت می‌پذیرد.

نام گذاری گیاه کرچک

نام ریسینوس (Ricinus) بر گرفته از یک اصطلاح لاتین به معنای “کنه سگی” می‌باشد. علت این نامگذاری شباهتی بود که میان دانه این گیاه و کنه‌هایی که معمولاً در سگها دیده می‌شود. در واقع این اسم به دانه‌ها نسبت داده شده چون دانه‌ها در این گیاه بخش مهمتری هستند. اسم عام و متعارف “روغن کرچک – Castor oil” احتمالاً جایگزینی برای نام Castoreum می‌باشد؛ که یک ماده اصلی در صنعت عطرسازی و همچنین به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود که از غدد ترشحی مقعد و مثانه خشک شده سگهای آبی گرفته می‌شود. کرچک یک نام متعارف دیگر به نام “دستان حضرت مسیح” یا “Palm of Christ” دارد که برگرفته از شهرت و توانایی روغن کرچک در شفای زخم و درمان درد می‌باشد

خواص درمانی روغن کرچک

روغن کرچک استفاده‌های زیادی در پزشکی و درمانی دارد و همچنین کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد. عصاره الکلی برگ‌های کرچک، بر روی موشهای آزمایشگاهی نشان داده است که از کبد در مقابل آسیب دیدگی از سموم حفاظت می‌کند. یکی از کاربردهای روغن کرچک دارویی مصرف آن به عنوان یک داروی ملین است، روغن کرچک یک ملین طبیعی و قوی است. عصاره‌های متانولیکی برگ‌ها در تست ضدمیکروبی در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا در موشها آزمایش شده و موشها خواص ضد میکروبی نشان داده‌اند. لازم است ذکر شود که عصاره‌ها سمی نمی‌باشند. پوسته هسته لوبیایی شکل کرچک در دوزهای پایین‌تر بر روی سیستم اعصاب مرکزی تأثیر گذاشته است. در دوزهای بالاتر موشها به سرعت مرده‌اند. عصاره آب پوست ریشه کرچک علایم درد را در موشها نمایان می‌کند. خواص ضد حساسیتی یا آنتی هیستامینی و ضد التهابی نیز در عصاره الکلی پوسته کرچک دیده شده‌است.

عصاره کرچک

عصاره کرچک خواص حشره کش و کنه کش دارد که به‌طور مثال بر ضد کنه haemaphysalis bispinosa یا انگل‌هایی مانند hamatophagous و Hippobosca maculate می‌باشد. مردم قبایل بودو (Bodo) در کشور هندوستان از برگ‌های این گیاه برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم استفاده می‌کنند. روغن کرچک برای نرم نمودن و روغن کاری موتورها نیز کاربرد دارد و به عنوان مثال در هواپیماهای جنگ جهانی اول مورد استفاده بود و همچنین برای برخی از ماشینهای مسابقه و بعضی هواپیماهای مدل. البته باید توجه داشت که هرگز نباید با محصولات نفتی مخلوط گردد؛ لذا روغن کرچک در خیلی از مواقع جایگزین مناسبی برای روغنهای مصنوعی می‌باشد.

سمیت کرچک

مقدار سمیت دانه‌های کرچک خام به درصد و اندازه سم ریسین بستگی دارد. اگر چه مقدار دوز کشندگی سم برای بزرگسالان در حدود ۴ تا ۸ دانه هسته شناسایی شده، اما در حقیقت گزارشات ناشی از مسمومیت افراد از این دانه‌ها بسیار نادر می‌باشد. بر اساس گزارشهای کتاب گینس در سال ۲۰۰۷، این گیاه سمی‌ترین گیاه در جهان محسوب شده بود. با وجود این، خودکشی از طریق بلعیدن دانه‌های کرچک در کشورهایی مانند هندوستان که این گیاه به صورت خودرو در کنار جاده‌ها می‌روید هیچ وقت گزارش نشده. چرا که مسمومیت با ریسین بسیار دردآور و نامطبوع بوده و در عین حال همراه با تهوع، اسهال، تپش قلب، کاهش شدید فشار خون و حملات شدید می‌باشد. هر چند، سم حاصل از کرچک طی فرایندهایی خاص با غلیظ نمودن عصاره آن بسیار شباهت به عمل عصاره‌گیری در بادام دارد. اگر ریسین بلعیده شود نشانه‌های آن حدوداً تا ۳۶ ساعت بعد نمایان می‌شود اما در عرض ۲ تا ۴ ساعت بعد اثر گذاشته و فرد را به کشتن می‌دهد؛ که این علایم با احساس برافروختگی در دهان و حنجره آغاز و شامل دردهای شکمی، اسهال خونی (که خود به تنهایی در طی چند روز متوالی تمام آب بدن فرد را کشیده و باعث مرگ می‌گردد) و کاهش شدید فشار خون می‌باشد؛ که پس از گذشت ۳ تا ۵ روز شخص می‌میرد مگر اینکه قبل از بروز و گسترش علائم فوق به‌طور کامل شستشو داده و سم زدایی شود. مسمومیت زمانی رخ می‌دهد که دانه‌های کرچک توسط حیوانات یا حتی انسان‌ها شکسته و جویده شوند، به‌طوری‌که دانه‌های سالم و نجویده شده بدون خارج نمودن سم از سیستم دستگاه گوارشی عبور و دفع می‌شود. مقدار سم برای کشتن حیوانات به قرار ذیل می‌باشد: ۴ دانه برای خرگوش، ۵ دانه برای گوسفند، ۶ دانه یا بیشتر برای اسب، ۷ دانه برای خوک و ۱۱ دانه برای سگ و اردکها در برابر این سم کاملاً مقاوم بوده به‌طوری‌که حدوداً ۸۰ دانه ممکن است باعث مرگ در آن‌ها گردد. این سم یک محافظ طبیعی در برابر شپش نیز می‌باشد؛ لذا ماده ریسین در صنعت برای تولید حشره کش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای تولید اسیدی جهت قارچ کشی هم کاربرد دارد. لازم است ذکر شود که روغن کرچکی که برای مصارف داخلی و خارجی در بازار وجود دارد به هیچ عنوان سمی نبوده.

ترکیبات شیمیایی کرچک

ترکیبی از سه نوع ترپنوئید (ضد باکتری و ضد سرطان) و توکوفرول در کرچک یافت شده. در عصاره کرچک ترکیباتی شامل هیدروکسی کاتها، متوکسی، اپوکسی، اکسو اسیدها و غیره می‌باشد. نیمی از دانه‌های کرچک را روغن تشکیل می‌دهد. روغن کرچک دارای ریسی نولیین می‌باشد که گلیسیرید اسید ریسینولییک است. از ریسین تفکیک شده عصاره متانول نیز به دست می‌آید. روغن کرچک یک روغن گیاهی به دست آمده با فشار دادن دانه‌های گیاه کرچک است. (ریسینوس کامیونیس) نام مشترک روغن کرچک که از آن گیاه نام خود را احتمالاً به عنوان جایگزینی برای کاستریوم استفاده می‌کند پایگاه محصولات مراقبت از پوست خشک شده غدد باشد. (کاستور در لاتین) روغن کرچک یک مایع زرد رنگ بسیار کم رنگ و بی‌رنگ با طعم مشخص و بویی یک باره برای اولین بار است. نقطه جوش آن ۳۱۳ درجه فارنهایت و ۵۹۵ درجه سانتی گراد می‌باشد و چگالی آن ۹۶۱ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد. این تری گلیسیرید که در آن در حدود ۹۰ درصد از زنجیره اسید چرب ریسینو لئیک می‌باشد. اولئیک اسید و لینولئیک اسید از دیگر اجزای قابل توجه می‌باشند. روغن کرچک و مشتقات آن در ساخت صابون‌ها روان‌کننده‌ها مایعات هیدرولیک و ترمز رنگ پوشش‌ها جوهر پلاستیک مقاوم در برابر سرما واکس و پالش نایلون مواد دارویی و عطر استفاده می‌شود. روغن کرچک معروف به عنوان یک منبع از اسید ریسینولئیک اشباع با اسید چرب ۱۸ کربنه می‌باشد. در میان اسیدهای چرب اسید ریسینولئیک غیرمعمول است که در آن یک گروه عاملی هیدروکسیل بر روی کربن ۱۲ قرار دارد. این گروه عاملی باعث می‌شود تا روغن کرچک و اسید ریسینوئیک از باقی چربی‌ها قطبی تر شوند. واکنش‌های شیمیایی از گروه الکل و همچنین مشتق شیمیایی را اجازه می‌دهند که با اکثر دیگر دانه‌های روغنی ممکن نیست. چرا که از محتوای اسید ریسینولئیک است روغن کرچک یک ماده شیمیایی با ارزش در مواد خام است و دارای قیمت بالاتر نسبت به سایر روغن دانه‌ها می‌باشد. به عنوان مثال در ژوئیه ۲۰۰۷ روغن کرچک در حدود ۰٫۹۰ دلار در ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسد. در حالی که روغن سویا روغن آفتاب گردان و روغن کانولا در حدود ۰٫۳۰ دلار به فروش می‌رسد. گیاه کرچک در یک گونه گیاه گلدار در خانواده فرفیون است. آن را متعلق به یک جنس چند وجهی می‌دانند. تکامل کرچک و ارتباط آن با گونه‌های دیگر در حال حاضر در حال مطالعه با استفاده از ابزارهای مدرن ژنتیکی می‌باشد. بذر آن دانه کرچک نام دارد که با وجود این لوبیا درست نمی‌باشد. کرچک بومی در حوضه جنوب شرقی دریای مدیترانه شرق آفریقا و هند است. اما در سراسر مناطق گرمسیری به عنوان یک گیاه زینتی کشت می‌شود. دانه کرچک منبع روغن کرچک می‌باشد که دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها می‌باشد. دانه‌ها شامل ۴۰ تا ۶۰ درصد روغن که غنی از تری گلیسیرید و عمدتاً ریکینولئین می‌باشد هستند. دانه شامل سمی می‌باشد که در حال حاضر با غلظت‌های کمتر در سراسر گیاه وجود دارد. گونه‌های گیاهی نامربوط فتسیا ژاپنی در ظاهر مشابه می‌باشند ولی به عنوان گیاه کرچک نادرست است. گیاه روغن کرچک می‌تواند تا حد زیادی در عادت رشد و ظاهر آن متفاوت باشد. پرورش دهندگان برای تولید روغن در طیف وسیعی از ارقام برگ و رنگ گل تنوع داده‌اند. سرعت رشد گیاه برابر با یک درختچه چند ساله است که می‌تواند به اندازه یک درخت کوچک حدود ۱۲ متر یا ۳۹ فوت رشد کند. اما این درختچه نسبت به سرما مقاوم نیست. این گیاه برگ‌های براق ۱۵ الی ۴۵ سانتی‌متری دارد و دارای برگ‌هایی با ۵ تا ۱۲ لوب عمیق با بخش‌های دندانه دار درشت است. در برخی از انواع آن برگ‌ها در ابتدا مایل به قرمز ارغوانی تیره یا برنز هستند. در زمان جوانی به تدریج در حال تغیر به رنگ سبز تیره می‌شوند و گاهی تمایل به قرمز دارد. البته در بعضی از گونه‌ها برگ‌ها از همان ابتدا به رنگ سبز هستند در حالی که در عین حال دیگررنگدانه‌ها رنگ سبز را از بخش‌های کلروفیل دار همانند برگ ساقه و میوه‌های جوان اند به‌طوری‌که آن‌ها در سراسر زندگی گیاه به صورت چشمگیر ارغوانی به قهوه‌ای قرمز در سراسر زندگی گیاه باقی می‌مانند. گیاهان با برگ‌های تیره را می‌توان در هنگام رشد با برگ سبز یافت؛ بنابراین حداقل احتمالاً تنها یک ژن واحد کنترل تولید رنگدانه در برخی از ارقام وجود دارد. ساقه‌ها (کروی و کپسول بذر خاردار) نیز در رنگ‌های متفاوت وجود دارند. کپسول میوه برخی از گونه‌ها زرق و برق دار تر از گل می‌باشد. روغن کرچک یک روغن گیاهی است که با فشار دادن دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید.

یبوست و روغن کرچک

وقتی صحبت از خواص روغن کرچک به میان می‌آید، نمی‌توان خاصیت آن را در درمان یبوست نادیده گرفت. خواص قدرتمند ملینی موجود در روغن کرچک، آن را به یکی از درمان‌های خانگی و طبیعی موثر برای یبوست تبدیل کرده‌اند. تنها کافی است هنگام صبح یک قاشق چای خوری روغن کرچک میل کنید. البته توجه داشته باشید، زنان باردار نباید از این روش برای درمان یبوست‌شان استفاده نمایند.

آرتروز و روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز را تسکین دهد؛ زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مورد را نیز به فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی اضافه کنیم. آیا از درد مفاصل رنج می‌برید؟ فقط کافی است برای رسیدن به حس آرامش و رهایی از درد، کمی روغن کرچک گرم را بر روی نواحی دردناک ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید : روغن جوانه گندم ♥ روغن سیاه دانه ♥ روغن کنجد ♥ روغن هلروغن شمعدانی

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.