علائم و درمان تومور بدخیم مغزی و هیپوفیز و روده بزرگ و رحم و زبان و انگشت دست و چشم چیست

علائم و درمان تومور بدخیم مغزی و هیپوفیز و روده بزرگ و رحم و زبان و انگشت دست و چشم چیست

تومور بدخیم تومور بدخیم ,تومور بدخیم مغزی,تومور بدخیم هیپوفیز,تومور بدخیم روده بزرگ,تومور بدخیم دست,تومور بدخیم زبان,تومور بدخیم در رحم,تومور بدخیم انگشت دست توضیحاتی در مورد تومور بدخیم تومور بدخیم بطور تصاعدی رشد …

گل همیشه بهار مرهم گوش درد

گل همیشه بهار مرهم گوش درد

گل همیشه بهار مرهم گوش درد خواص گل همیشه بهار,فواید گل همیشه بهار,گل همیشه بهار درمانی,خاصیت گل همیشه بهار,خواص گل همیشه بهار درمانی,خواص گل همیشه بهار برای پوست,خواص گل همیشه بهار برای …

انواع بینی و جراحی آن

انواع بینی و جراحی آن

انواع بینی و جراحی آن جراحی بینی,بيماري جراحی بینی,جراحی بینی در بارداري,علائم جراحی بینی,درمان جراحی بینی,درمان جراحی بینی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان جراحی بینی,جراحی بینی را چگونه درمان کنيم,جراحی …

قرص اورژانسی

قرص اورژانسی ,قرص اورژانسی چیست,قرص اورژانسی ضد بارداری,قرص اورژانسی لونژیل,قرص اورژانسی چند ساعت بعد,قرص اورژانسی و پریود,قرص اورژانسی اووسیز,قرص اورژانسی لوونورژسترول,قرص اورژانسی دوتایی,قرص اورژانسی بارداری

قرص اورژانسی

توضیحاتی در مورد قرص اورژانسی

قرص اورژانسی قرصی است که در زمان اورژانسی یعنی بعد از رابطه کنترل نشده مصرف می کنند تا بارداری حاصل نشود.توجه داشته باشید که قرص اورژانسی با اسم ژنریک لوونورژسترول می تواند در شرایطی که نزدیکی محافظت نشده وجود داشته باشد یا روش های جلوگیری دیگر ناکارآمد بوده مانند پاره شدن کاندوم حین نزدیکی مورد استفاده قرار گیرد و روشی کارآمد است درصد اطمینان بالایی دارد.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری لونژیل چیست صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

زمان مصرف قرص اورژانسی

زمان دقیقی برای مصرف این قرص نمی توان در نظر گرفت ولی باید توجه داشت که برای اینکه اثر بخشی آن بیشتر شود باید قرص اورژانسی هر چه سریعتر بعد از نزدیکی استفاده شود ♥ ولی این سوال همیشه مطرح است که قرص اورژانسی چند ساعت بعد از نزدیکی می تواند مصرف شود؟ اعتقاد بر این است که تا 72 ساعت بعد از نزدیکی محافظت نشده می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد اما انجمن زنان و زایمان آمریکا این زمان را تا 5 روز (120 ساعت) بعد از نزدیکی نیز مشخص کرده است.

قرص اورژانسی چیست

قرص اورژانسی ضد بارداری یا قرص لوونورژسترول (اسم قرص اورژانسی) روشی موثر و بی خطر برای پیشگیری از بارداری است آن هم زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده ای داشته اید و یا روش کنترل بارداری موثر واقع نشده است. خانم های زیادی از قرص های ضد بارداری و قرص اورژانسی استفاده می کنند بدون این که عوارض جانبی شایعی در این باره گزارش شده باشد. اما به طور کلی به منظور دریافت اثربخشی مناسب از همه داروها باید برخی نکات رعایت شود.

پیشگیری با قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی (لوونورژسترل) یک پیشگیری اورژانسی است و نباید به عنوان یک فرم منظم پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرد. این دارو یک هورمون پروژستین است که عمدتا با جلوگیری از انتشار تخمک (تخمک گذاری) در طول دوره قاعدگی شما اثر میگذارد. همچنین باعث می شود مایع واژن برای کمک به جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) و تغییر پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از اتصال تخمک بارور ضخیم تر شود. استفاده از این دارو، بارداری موجود را متوقف نخواهد کرد و یا شما و همسرتان را در برابر بیماری های آمیزشی (از قبیل HIV، گونوره، کلامیدیا) محافظت نمی کند.

نکاتی در مورد مصرف قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی ممکن است به خوبی در زنانی که بیش از وزن خاصی هستند (برای مثال، بیشتر از ۷۴ کیلوگرم)، و یا اگر داروهای خاص دیگری در ماه گذشته استفاده مصرف کرده باشند، به خوبی تاثیر گذار نباشد. این اثر می تواند به حاملگی منجر شود. برای جزئیات بیشتر و اطمینان از اینکه آیا این دارو برای شما مناسب است یا نه با پزشک صحبت کنید (همچنین به بخش تداخلات دارویی مراجعه کنید). حتی اگر قبلا از این دارو استفاده کرده اید، مواد تشکیل دهنده آن را بر روی برچسب بررسی کنید. سازنده ممکن است مواد تشکیل دهنده را تغییر داده باشد. همچنین محصولاتی با اسامی مشابه ممکن است دارای مواد مختلف برای اهداف مختلف باشند. مصرف محصولی اشتباه می تواند به شما آسیب برساند.

قرص اورژانسی

در واقع باید توجه داشت قرص های اورژانسی هر چه سریع تر بعد از نزدیکی جنسی محافظت نشده مصرف شود اثربخشی بهتری را نشان می دهند. قرص اورژانسی سبب سقط جنین نمی شوند. به عبارتی عملکرد قرص اورژانسی ضد بارداری به گونه ای است که باید قبل از وقوع بارداری مصرف شود.

دلایل مصرف قرص اورژانسی

دلایل زیادی در مورد لزوم استفاده از قرص های اورژانسی ضد بارداری وجود دارد. برخی از این دلایل عبارت است از: زمانی که از روش ضد بارداری استفاده شده اما روش مورد نظر به درستی عمل نکرده است، برای مثال کاندوم مورد استفاده در حین نزدیکی پاره شده است. اگر استفاده از قرص های ضد بارداری، رینگ ها، پچ ها یا تزریقات برای جلوگیری از بارداری به تاخیر افتاده باشد. اگر آی یو دی یا ایمپلنت جا به جا شده باشد. حملات یا تجاوز جنسی وقتی از روش موثری برای پیشگیری از بارداری استفاده نشده است. به طور کلی توجه داشته باشید اگر پریود شما بیش از یک هفته به تاخیر افتاده باشد باید تست بارداری را انجام دهید.

انواع قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی لوونورژسترل یا Levonorgestrel با اسم تجاری لونژیل و اووسیز شناخته می شود که قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل و قرص اورژانسی اووسیز در بازار دارویی ایران موجود می باشند. قرص اورژانسی لوونورژسترل یکی از قرص های ضد بارداری موثری است که با پیشگیری یا به تاخیر انداختن آزادسازی تخمک از تخمدان سبب پیشگیری از بارداری می شود. قرص های اورژانسی ضد بارداری می تواند مخاط دهانه رحم را تغییر داده و یا توانایی اسپرم برای لقاح با تخمک را کاهش دهد. تحقیقات اخیر در اروپا نشان می دهد قرص اورژانسی لوونورژسترل نمی تواند به طور کامل در خانم هایی با وزن بالای 80 کیلوگرم موثر باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر در حال بررسی این یافته ها می باشد. تا در صورت لزوم لیبل روی این داروها تغییر یابد. قرص اورژانسی دیگری با اسم قرص Ulipristal که می تواند مانع از اتصال پروژسترون طبیعی در رسپتورهایش شود، نیز برای پیشگیری از بارداری مورد مصرف دارد.

عوارض و مضرات قرص اورژانسی

مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی بی خطر می باشد. در صورت بروز عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری، این عوارض معمولا بسیار کوتاه مدت و خفیف می باشد. حالت تهوع در 18 درصد خانم هایی که از قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترل استفاده می کنند گزارش شده است. در 4 درصد خانم ها استفراغ نیز وجود داشته است. اگر استفراغ در طول سه ساعت بعد از مصرف قرص اورژانسی اتفاق بیفتد، در صورت نیاز به تکرار دوز باید با پزشک متخصص زنان تماس گرفته شود. سایر عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری عبارت است از خونریزی های نامنظم یا لکه بینی، سردرد، حساس شدن پستان ها و یا دردهای معده. هم چنین برخی تحقیقات نشان داده است مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی در مورد جنین در حال رشد افزایش خطری را به دنبال ندارد. اما قرص اورژانس ضد بارداری نباید در خانم هایی استفاده شود که از باردار بودن خود مطلع هستند. خانم هایی که به طور معمول و به دلیل ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها مانند سردرد های میگرنی و یا ابتلا به بیماری های قلبی یا کبدی نمی توانند از قرص های ترکیبی ضد بارداری استفاده کنند می توانند به طور بی خطری به صورت تک دوز از قرص های ضد بارداری اورژانسی استفاده کنند.برخی مضرات قرص های ضد بارداری اورژانسی عبارت است از: استفاده از روش ضد بارداری اورژانسی می تواند پر هزینه و ناخوشایند باشد. استفاده از قرص ضد بارداری اورژانسی به اندازه سایر روش ها موثر نمی باشد. استفاده از قرص ضد بارداری اورژانسی خانم را در معرض مقادیر زیادی از هورمون قرار می دهد. مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی می تواند عوارضی مانند پریودهای نامنظم یا حساس شدن پستان ها را به دنبال داشته باشد.با مصرف این دارو تهوع / استفراغ، شکم درد، خستگی، گیجی، تغییر در خونریزی واژینال، حساسیت پستان، یا سردرد ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه داشتند یا بدتر شدند، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر پزشک دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که او فایده آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند. اگر عوارض جانبی جدی، از جمله: درد شدید زیر شکم (مخصوصا ۳ تا ۵ هفته پس از مصرف لوونورژسترل)، دارید به پزشک خود اطلاع دهید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

روش مصرف قرص اورژانسی

اگر در حال مصرف داروهای بدون نسخه ضد بارداری هستید، تمام دستورات بسته بندی محصول را قبل از مصرف این دارو مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، با داروساز خود صحبت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور مصرف کنید. بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، ۱ قرص را بخورید. بهترین زمان اثرگذاری این دارو، طی ۷۲ ساعت (۳ روز) بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می باشد. اگر در عرض ۲ ساعت پس از مصرف این دارو استفراغ کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز دوباره دارو را مصرف کنید. پس از مصرف این دارو، زمان شروع دوره قاعدگی و میزان خونریزی شما ممکن است تغییر کنند. در صورتی که دوره شما از ۷ روز بیشتر شود، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. ممکن است نیاز به آزمایش بارداری داشته باشید. اگر فکر می کنید ممکن است دچار مشکل جدی پزشکی شوید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قرص اورژانسی و جلوگیری از بارداری

روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری به مجموعه ای از روش ها و تکنیک هایی اطلاق می شود که در صورتی که نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از یک روش مشخص، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، می توان از آن استفاده کرد. باید در نظر داشت که این روش به هیچ وجه از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند. رایج ترین روش پیشگیری بصورت اضطراری، مصرف قرص های معمولی خوراکی ضد بارداری HD است که به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند. البته این نام مناسبی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از این روش استفاده شود. گزینه دیگری که برای پیشگیری اورژانسی از بارداری می تواند موثر باشد استفاده از دستگاه درون رحمی مسی یا IUD مسی می باشد. این دستگاه باید ظرف پنج روز بعد از نزدیکی جنسی محافظت نشده قرار گیرد. دستگاه درون رحمی مسی به شکل T می باشد و فاقد هورمون است که مستقیما توسط پزشک متخصص زنان در رحم قرار می گیرد تا مانع از بارداری شود. استفاده از دستگاه درون رحمی مسی یا IUD مسی برای خانم هایی مناسب است که می توانند دستگاه را به طور مستمر در محل نگاه دارند و از روش ضد بارداری طولانی اثر استفاده کنند. قبل از قرار دادن IUD مسی باید احتمال بارداری کنار گذاشته شود. خانم ها در مورد استفاده از این گزینه درمانی باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنند. دستگاه های درون رحمی یا IUD حاوی لوونورژسترل نمی تواند به عنوان گزینه ای برای پیشگیری اورژانسی از بارداری در نظر گرفته شود.

تاثیر قرص اورژانسی

اثربخشی این روش به نحوه صحیح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگی دارد. این روش صد درصد موثر نیست، اما تقریبا در ۹۸% موارد از حاملگی پیشگیری می کند. یعنی از هر ۱۰۰ خانمی که از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند حدود ۲ نفر در طول یکسال حامله می شوند.

مصرف قرص اورژانسی

دوز توصیه شده قرص اورژانسی لوونورژسترل از سوی سازمان بهداشت جهانی و انجمن زنان و زایمان آمریکا 1.5 میلی گرم به مدت 5 روز (120 ساعت) بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده می باشد. لوونورژسترل نام ژنریک پروژستین می باشد. در کشورهایی مانند ایران قرص اورژانسی لوونورژسترل بدون محدودیت سنی و بدون نسخه فروخته می شود. قرص ضد بارداری دیگری که می تواند به عنوان قرص اورژانسی استفاده شود ulipristal نام دارد، اما خانم ها باید در مورد مصرف این قرص با پزشک متخصص زنان در ارتباط باشند. نحوه مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری در جدول زیر خلاصه شده است، اینکه قرص اورژانسی چند ساعت بعد از نزدیکی محافظت نشده باید مصرف شود و قرص اورژانسی تا چند روز اثر دارد: نام ژنریک دوز توصیه شده قرص لوونورژسترل 1.5 میلی گرم هر چه سریع تر بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده می توان یک عدد قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده کرد. بهتر است ظرف 72 ساعت (سه روز) پس از داشتن نزدیکی محافظت نشده از قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده شود. اما تحقیقات نشان داده است اگر این قرص در طول پنج روز بعد از نزدیکی استفاده شود هم چنان اثر بخشی هایی را به دنبال خواهد داشت. قرص لوونورژسترل 0.75 میلی گرم بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده هر چه زودتر باید یک عدد قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده شود و پس از آن دومین قرص بعد از 12 ساعت باید مورد استفاده قرار گیرد یا این که هر دو قرص به صورت یک جا هر زمان بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده (نهایتا تا 5 روز بعد از نزدیکی) استفاده شود. قرص اورژانسی Ulipristal هر زمان بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده باید یک عدد قرص اورژانسی Ulipristal استفاده شود. در این مورد نیز باید در نظر داشت استفاده از قرص باید در طول پنج روز بعد از داشتن نزدیکی انجام شود.

بیشتر بخوانید : قرص ال دی ♥ قرص لوراتادین ♥ قرص ضد بارداری ♥ قرص ضد تهوع قرص ویاگرا

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 5 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.