کنجد کاهش دهنده کلسترول خون

کنجد کاهش دهنده کلسترول خون

کنجد کاهش دهنده کلسترول خون خواص کنجد,فواید کنجد,کنجد درمانی,خاصیت کنجد,خواص کنجد درمانی,خواص کنجد برای پوست,خواص کنجد برای مو,خواص کنجد برای جوانی,خواص کنجد برای بارداری,خواص خوردن کنجد,فواید کنجد خام,فواید کنجد پخته

تمیز کردن کلیه با روشی جالب

تمیز کردن کلیه با روشی جالب

تمیز کردن کلیه با روشی جالب خواص جعفری,فواید جعفری,جعفری درمانی,خاصیت جعفری,خواص جعفری درمانی,خواص جعفری برای پوست,خواص جعفری برای مو,خواص جعفری برای جوانی,خواص جعفری برای بارداری,خواص خوردن جعفری,فواید جعفری خام,فواید جعفری پخته

علت و درمان اسهال و استفراغ در کودکان و نوزاد و در بارداری

علت و درمان اسهال و استفراغ در کودکان و نوزاد و در بارداری

اسهال اسهال ، اسهال و استفراغ ، اسهال کودکان ، اسهال نوزاد ، درمان اسهال ، علت اسهال ، قرص ضد اسهال ، درمان اسهال و دل پیچه ، درمان اسهال و …

قرص گلوکوفاژ

قرص گلوکوفاژ برای بارداری ,قرص گلوکوفاژ برای لاغری,قرص گلوکوفاژ و بارداری,قرص گلوکوفاژ500,قرص گلوکوفاژ برای چی خوبه,قرص گلوکوفاژ 1000,قرص گلوکوفاژ و لاغری

قرص گلوکوفاژ

توضیحاتی در مورد قرص گلوکوفاژ

گلوکوفاژ نام تجاری داروی متفورمین است که برای بیماران دیابتی و قند خون تجویز می شود.♥ علاوه بر این برای کاهش وزن در افراد چاق نیز کاربرد دارد. در این مقاله با با اطلاعات دارویی قرص گلوکوفاژ و کاربرها و عوارضی که برای بدن دارد آشنا خواهید شد.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و موارد مصرف قرص گلوکوفاژ 500 چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

قرص گلوکوفاژ چیست

قرص متفورمین با نام تجاری گلوکوفاژ در داروخانه ها عرضه می شود و برای درمان دیابت تجویز می شود، اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که قرص گلوکوفاژ باعث کاهش وزن می شود، زیرا مصرف این قرص باعث کاهش میل به غذا در افراد غیر دیابتی می شود. گلوکوفاژ یک داروی ضد دیابت از دسته بی گوانید ها است. انسولین هورونی است که به طور طبیعی از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین در بدن کنترل میزان قند خون است. اگر بدن به مقدار کافی انسولین تولید نکند و یا اینکه انسولین تولید شده نتواند موثر واقع شود، به این حالت دیابت شیرین می گویند. برای پیشگیری از پیامدهای ناشی از گلوکز بالا میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت باید کنترل شود. در برخی از افراد با تغییر رژیم غذایی روزانه میزان قند خون کنترل می شود، اما در سایر بیماران علاوه بر تغییر رژیم غذایی داروهایی نظیر گلوکوفاژ مورد نیاز است. گلوکوفاژ به بدن اجازه می دهد که از مقدار پایین انسولین که در دیابت نوع ۲ دیده می شود، به صورت بهینه استفاده کرد.

کاربرد قرص گلوکوفاژ

گلوکوفاژ برای درمان دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می شود. قرص گلوکوفاژ به ویژه برای درمان بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین که به رژیم غذایی پاسخ نداده اند تجویز می شود. علاوه بر این این دارو برای بیمارانی که اضافه وزن دارند تجویز می شود. گلوکوفاژ طبق نظر پزشک می تواند به تنهایی و یا با همراه سایر داروهای کاهش دهنده فشار خون و یا انسولین تجویز شود.

مکانیسم اثر قرص گلوکوفاژ

گلوکوفاژ از طریق کاهش گلوکونئوژنز و افزایش مصرف محیطی گلوکز اثر می کند. از آنجا که تنها در حضور انسولین آندوژن مؤثر می باشد تنها در افرادی مؤثر است که بخشی از سلول های پانکراس آنها سالم باشد. تصور می شود که گلوکوفاژ تعداد و یا قدرت اتصال انسولین به گیرنده های غشاء سلول، به ویژه گیرنده های محیطی را افزایش می دهد.

راهنمایی در مورد مصرف قرص گلوکوفاژ

پیش از مصرف متفورمین، در صورت داشتن هریک از شرایط زیر پزشک یا داروساز را مطلع سازید: مشکلات کبدی و یا کلیوی دهیدراته هستید یا عفونت شدید دارید. اخیرا مشکلات شدید قلبی و یا تنفسی داشته‌اید. اخیرا جهت عکسبرداری، ماده حاجب دریافت کرده‌اید. سابقه یک مشکل جدی به نام کتواسیدوزدیابتیک دارید. (زمانی‌که بیمار دیابتی احساس تشنگی شدید، تهوع، ضعف، تنگی نفس و کاهش شدید وزن دارد.) مصرف زیاد الکل در دوران بارداری و یا شیردهی قرار دارید. سابقه حساسیت دارویی مصرف دیگر داروها از جمله داروهای بدون نسخه، گیاهی و مکمل‌ها

فارماکوکینتیک قرص گلوکوفاژ

فراهمی زیستی دارو ۵۰ یا ۶۰ درصد است ولی غذا ، سرعت و میزان جذب دارو را کاهش می دهد. نیمه عمر دارو ۲/۶ ساعت است و بطور عمده به صورت تغییر نیافته از کلیه ها دفع می شود.

منع مصرف قرص گلوکوفاژ

قرص گلوکوفاژ در مواردی مانند بیماری های کبدی و کلیوی، بیماری های قلبی، عفونت شدید، استعداد ابتلا به اسیدوز لاکتیک، سوختگی شدید، دهیدراتاسیون، جراحی، تروما، اغمای دیابتی و کتواسیدوز نباید مصرف شود.

قرص گلوکوفاژ و درمان دیابت

متفورمین برای کاهش وزن متفورمین که با نام تجاری گلوکوفاژ در داروخانه ها عرضه میشود، برای درمان دیابت استفاده میشود اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که متفورمین باعث کاهش وزن به علت کاهش میل به غذا خوردن در افراد غیر دیابتی می شود. ساخت زیاد انسولین در بدن شما می تواند باعث بروز افزایش وزن شود، به خصوص اگر ذخیره اولیه در شکم تان باشد.

مقدار مصرف قرص گلوکوفاژ

دارو به میزان ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۸۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت همراه یا بعد از غذا مصرف می شود. حداکثر مقدار مصرف g/day3-2 در مقادیر منقسم می باشد.

تداخل دارویی قرص گلوکوفاژ

دیگوکسین، مرفین، سایمتیدین، آمیلوراید، بلوک کننده های کانال کلسیم، رانیتیدین، تریامترن، پروکائین آمید، کینین، تری متوپریم و وانکومایسین که توسط انتقال توبولار کلیوی دفع می شوند، ‌غلظت پلاسمایی گلوکوفاژ را افزایش داده و با کلیرانس کلیوی آن تداخل می کنند.

عوارض قرص گلوکوفاژ

مصرف داروهای شیمیایی معمولا با عوارضی همراه است که این عوارض در برخی از افراد با شدت بیشتری دیده می‌شود. مصرف خود سرانه داروها می تواند باعث تشدید هر چه بیشتر عوارض شود. قرص گلوکوفاژ در ابتدای زمان مصرف ممکن است با مقداری معده درد و عوارض گوارشی همراه باشد. به همین دلیل بهتر است این دارو بعد از غذا مصرف شود. گلوکوفاژ بهترین اثر خود را بر بیمارانی می گذارد که سبزیجات زیاد مصرف می کنند،‌ ضمن اینکه از ورزش و خواب کافی غافل نیستند. مصرف داروی گلوکوفاژ می تواند باعث سوء هاضمه، کمر درد و پهلو درد،‌ سرفه و گرفتگی صدا،‌ تب و لرز،‌ کاهش اشتها، اسهال تنفس سریع و غیر عمیق،‌ احساس ناخوشی عمومی، درد عضلانی، مشکلات دفع ادارد و سوزش ادرار شود. همچنین خواب آلودگی، اضطراب، تاری دید احساس تنگی در قفسه سینه،‌ عرق سرد،‌ اغما، گیجی،‌ پوست سرد و رنگ پریده،‌ افسردگی، تنگی نفس، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و نبض،‌ احساس گرما،‌ سردرد،‌ احساس گرسنگی،‌ تعریق زیاد،‌ تهوع،‌ عصبی شدن،‌ دیدن کابوس شبانه و قرمزی پوست صورت، گردن و بالاتنه از دیگر عوارض این دارو هستند. متفورمین می‌تواند عوارض دیگری چون تشنج،‌ کوتاهی تنفس،‌ لرزش بدن، اختلالات رفتاری، اختلال در صحبت کردن،‌ چرت زدن، خستگی و ضعف غیرمعمول‌، حالت خس‌خس سینه، اختلال در تمرکز حواس،‌ کم شدن قدرت بدنی و بی قراری را برای فرد ایجاد کند.

هشدار در مورد مصرف قرص گلوکوفاژ

هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید. باید متذکر شوم که استفاده از این دارو یا هر داروی دیگری برای لاغر شدن، باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل ناشی از مصرف آن دارو نشوید. در افراد مسن به دلیل احتمال وجود بیماری های اختلال عملکرد کلیوی و عروق محیطی دارو باید با احتیاط مصرف شود. در شرایطی مانند استفراغ، اسهال، فلج معده، انسداد روده و دیگر شرایطی که جذب غذا را به تأخیر می اندازد، ‌ممکن است تغییر مقدار مصرف دارو لازم بوده و یا انسولین جایگزین آن شود. مصرف قرص گلوکوفاژ باید به مدت ۲ روز قبل از جراحی یا استفاده از مواد حاجب برای آزمایشات پزشکی قطع شود. در صورت بروز علائم اسیدوز لاکتیک ( اسهال، درد و کرامپ های عضلانی، ضعف و خواب آلودگی، تنفس کوتاه و سریع، خستگی ) و یا استفراغ سریعاً به پزشک مراجعه شود.

مشخصات قرص گلوکوفاژ

متفورمین به صورت قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرم و ۱۰۰۰ میلی‌گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این قرص با نام‌های تجاری گلومتزا، ریومت، گلوکوفاژ،‌ گلوکوفاژایکس آر و ‌فورتامت به فروش می ‌رسد

قرص گلوکوفاژ و عوارض شایع و خطرناک آن

حالت تهوع و احساس ناخوشی یکی از عوارض شایع می‌باشد که معمولا پس از چند روز بهبود می‌یابد. در صورتیکه ادامه یافت با پزشک مشورت کنید. اسهال برای جبران مایعات از دست رفته، مقادیر زیاد مایعات بنوشید. معمولا بعد از مدتی این عارضه برطرف می‌شود، در غیر این صورت به پزشک اطلاع دهید. طعم بد دهان، کاهش اشتها و درد شکمی اگر هریک از این عوارض موجب آزار شما شده‌است، پزشک را مطلع سازید. اگر هریک از عوارض زیر (به ندرت رخ می دهد، اما خطرناک است.) در شما بروز پیدا کرد، فورا با پزشک تماس بگیرید و یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید: نفس‌های تند و بریده‌بریده احساس ناخوشی احساس سرگیجه، سرما و گیجی در صورت بروز هر نوع عارضه دیگر که گمان می‌کنید مربوط به دارو است با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

موارد مصرف قرص گلوکوفاژ

قرص گلوکوفاژ یا مت فورمین برای درمان دیابت ( از نوع غیر وابسته به انسولین) تجویز می شود. این قرص برای بیماران مبتلا به دیابت که وابسته به انسولین نیستند و به رژیم غذایی پاسخ نداده اند و همچنین در افرادی که اضافه وزن دارند، تجویز می شود.

دیابت چیست

دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus)  یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

انواع دیابت

دیابت نوع یک بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس یا همان لوزالمعده میزان کمی انسولین ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند، رخ میدهد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.علائم و نشانه های دیابت نوع 1 در بدن گرسنگی شدید و افزایش اشتها تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که بر اساس گزارشات میزان آن در دخترها شایع تر از پسرهاست. تاری دید از دست دادن هوشیاری دیابت نوع 2 چیست؟ در دیابت نوع 2 بدن قادر به استفاده و ذخیره گلوگز نمی باشد و گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز گشته و سبب ایجاد علایم مختلف می گردد. دیابت نوع 2 که با عنوان یا دیابت بزرگسالی یا غیر وابسته به انسولین شناخته می شود به علت عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی از استفاده ی بهینه از انسولین تولیدی رخ می دهد. حالتی که به ان مقاومت در برابر انسولین گفته می شود.علت ابتلا به دیابت نوع 2 اضافه وزن، بی تحرکی یا کمبود فعالیت بدنی و اختلالاتی که همراه با عدم توانایی بدن در استفاده از گلوگز می باشند از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو می باشند. همچنین افرادی که نوعی اختلال گلوکز ناشتا یا اختلال عدم تحمل گلوکز دارند خطر بالایی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. علایم دیابت نوع 2 چیست؟ نشانه های دیابت نوع دوم در بدن تقریبا مشابه علائم دیابت نوع اول است که اصلی ترین آنها شامل: بی حسی یا سوزش دست و پا تشنگی و پرنوشی خستگی زیاد غیر قابل توجیه پُرادراری عفونت مکرر لثه، پوست و مثانه تاری دید زودرنجی و تحریک پذیری عدم بهبودی زخم ها متاسفانه دیابت بیماری مزمنی است و به آرامی پیش می رود .اما باید بدانید در بعضی موارد دیابت نوع 2 هیچ علامتی ندارد. در این گونه موارد افراد مبتلا ماه ها یا حتی سال ها بدون این که از بیماری خود مطلع باشند به زندگی ادامه می دهند. چه کسانی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند؟ عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شامل چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و عدم تحرک بدنی کافی است. همچنین مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به دیابت با افزایش سن افزایش می یابد به همین دلیل به این نوع از بیماری دیابت بزرگسالان نیز گفته می شود. بر همین اساس افراد چاق بالای 40 سال ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دو دارند. البته ظهور این نوع دیابت در افراد جوان نیز در حال افزایش است. به گفته برخی از متخصصان افرادی که دردوره بارداری به دیابت مبتلا می شوند، که دیابت بارداری نام دارد، ممکن است بعدها به دیابت نوع 2 دچار شوند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص گلوکوفاژ صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص گارسینیا کامبوجیا ♥ قرص گریپین ♥ قرص گلای وانس ♥ قرص گلی کلازیدقرص لوپرامید

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.