همه چیز درباره علت و درمان اسهال و استفراغ در کودکان

همه چیز درباره علت و درمان اسهال و استفراغ در کودکان

اسهال و استفراغ اسهال و استفراغ ویروسی ,اسهال و استفراغ ویروسی در کودکان,اسهال و استفراغ ویروسی کودکان,اسهال و استفراغ ویروسی نوزادان,اسهال و استفراغ ویروسی در بزرگسالان توضیحاتی در مورد اسهال و استفراغ …

در روز مادر سلامتی را به مادرتان هدیه کنید

در روز مادر سلامتی را به مادرتان هدیه کنید

در روز مادر سلامتی را به مادرتان هدیه کنید خواص سلامتی,فوايد سلامتی,سلامتی درماني,خاصيت سلامتی,خواص سلامتی درماني,خواص سلامتی براي پوست,خواص سلامتی براي مو,خواص سلامتی براي جواني,خواص سلامتی براي بارداري,خواص خوردن سلامتی,فوايد سلامتی خام,فوايد …

مصرف چای گل محمدی خواص دارویی و درمانی آن در طب سنتی

مصرف چای گل محمدی خواص دارویی و درمانی آن در طب سنتی

مصرف چای گل محمدی خواص دارویی و درمانی آن در طب سنتی مصرف چای گل محمدی خواص دارویی و درمانی آن در طب سنتی در سایت جسارت گل محمدی خواص ,دمنوش گل …

قرص پوکساید

قرص پوکساید ,قرص پوکساید 5,قرص پوکساید ۵,قرص پوکساید 10,قرص پوکساید برای چیست,قرص کلردیازپوکساید,عوارض قرص کلردیازپوکساید,قرص کلرودیاز پوکساید,عوارض قرص پوکساید 5,قرص کلر پوکساید,قرص پوکساید 5 برای چیست,قرص پوکساید 5 چیست

قرص پوکساید

توضیحاتی در مورد قرص پوکساید

قرص پوکساید 5 اگر از طرف متخصص تجویز شده باشد سود آن بیشتر از ضرر آن خواهد بود و ابدا مصرف خودسرانه آن را توصیه نمی شود . یکی از عوارض قرص پوکساید 5 وابستگی به آن است و اعتیاد آورست و دیگر عوارض آن خواب آلودگی و گیجی و منگی است.در صورت استفاده از آن حتما نزد یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک مراجعه کنید .قرص کلردیازپوکساید با نام علمی Chlordiazepoxide به منظور کاهش فشارهای روحی و برای ترک الکل تجویز و مصرف می‌شود. سردرد و سرگیجه از عوارض قرص کلردیازپوکساید است.در این مطلب از سایت جسارت به کاربرد و عوارض و موارد مصرف قرص پوکساید 5 و 10 در بارداری برای چیست می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

قرص پوکساید چیست

قرص کلردیازپوکساید یکی از داروهای آرام‌بخشی است که بر برخی مواد شیمیایی در ذهن که پیام را به سلول‌های مغز می رسانند تاثیر می‌گذارد.♥ کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) برای کاهش علایم ترک اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار داده شده ئ تاثیرش را نشان داده است. وقتی شما به الکل اعتیاد دارید، بدن شما عادت می‌کند تا مقدار زیادی الکل مصرف کند. رایج‌ترین دارو که برای ترک اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار می‌گیرد قرص کلردیازپوکساید می‌باشد. این دارو همچنین برای درمان اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. • در بیماری تنفسی،‌ضعف عضلانی، بیماران با سابقه مصرف نابجای دارو و الکل و یا افراد با اختلال شخصیتی، مسمومیت شدید با الکل همراه با علائم حیاتی ضعیف شده، اغماء شوک، گلوکوم حاد با زاویه بسته یا استعداد ابتلاء به آن،‌ میاستنی گراو باید با احتیاط فراوان مصرف شود. • افرادی که حساسیت مفرط را نسبت به خانواده بنزودیازپین‌ها دارند، به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند • در افراد مسن، نارسایی کبدی و نوجوانان و افراد به شدت بیمار کلیوی مقدار مصرف دارو باید کاهش پیدا کند. • مصرف طولانی مدت یا مقادیر زیاد دارو، خطر برزو وابستگی‌های جسمی و روانی را افزایش می‌دهد.

آشنایی با قرص پوکساید

قرص کلردیازپوکساید اولین دارو از خانواده معروف بنزودیازپین‌ها است که در سال ۱۹۵۷ خواص درمانی آن کشف شد و در سال ۱۹۶۰ با نام تجاری لیبریوم وارد بازار شد. این دارو از راه خوراکی جذب و از طریق ادرار دفع می‌شود.تداخلات دارویی داروهای مضعف CNS ضد درد های مخدر بیهوش کننده ها مهار کننده مونوآمینواکسیداز ضد افسردگی داروهای فشار خون بالا آنتی اکسیدان ها کاربامازپین سایمتیدین . رایج ترین عوارض جانبی استفاده از این قرص می تواند علایم زیر باشند: خواب آلودگی خشکی دهان یبوست تاری دید سر گیجه نفخ لرزش درد قفسه سینه تنگی نفس ناراحتی در بخش بالاتنه حمله قلبی ضعف در یک بخش یا یک سمت بدن لکنت زبان . کلردیازپوکساید (به انگلیسی: Chlordiazepoxide) رده درمانی: بنزودیازپین‌های طویل الاثر اشکال دارویی: قرص نام تجاری : Librium نیمه عمر : از 24 تا 100 ساعت  . مکانیسم اثر : مانند سایر بنزودیازپینها به عنوان آگونیستهای گیرنده بنزودیازپین بر روی غشای سلولهای عصبی اثر کرده وباعث تسهیل ورود یا افزایش عمل GABA شده و ورود یون کلر را به سلولها افزایش می‌دهد. کلردیازپوکساید اولین دارو از خانواده معروف بنزودیازپینها است که در سال ۱۹۵۷ خواص درمانی آن کشف شد و درسال ۱۹۶۰ با نام تجاری لیبریوم وارد بازار شد.

تاثیر قرص پوکساید در بدن

‎کلرودیازپوکساید با اثر بر روی ناقل های عصبی منجربه انتقال اثر آرامبخشی در سلول های مغزی می شود. این ناقل های عصبی نوروترانسمیتر نامیده می شوند که در افرادی که اضطراب دارند کمک می کند تا علائم اضطراب کاهش یابد. به همین دلیل این دارو معمولاً برای کاهش اضطراب به صورت کوتاه مدت تجویز می گردد. ساز و کار کلردیازپوکساید در بدن، مهار سطوح زیر قشری دستگاه عصبی است. به همین دلیل، از این دارو در کنترل کوتاه‌مدت اضطراب و در قطع ناگهانی الکل و همچنین پیش از اعمال جراحی به منظور شل کردن عضلات نیز استفاده می‌شود. این دارو از راه خوراکی جذب می‌شود و تمایل زیادی برای اتصال به پروتئین‌های پلاسمایی دارد. در کبد متابولیزه شده و به متابولیت‌های فعال تبدیل می‌شود. نیمه عمر آن ۳۰-۵ ساعت و دفع آن از طریق کلیه می‌باشند.زمان شروع اثر دارو پس از مصرف یک مقدار واحد به سرعت جذب آن و پس از مصرف مقادیر متعدد، به سرعت و میزان تجمع دارو و به نوبه خود به نیمه عمر دفع و کلیرانس آن بستگی دارد.

کاربرد قرص پوکساید

‎قرص کلرودیازپوکساید همچنین یک شل کننده ی عضلانی بسیار خوب نیز می باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. در افراد معتاد به الکل ، ۳تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل ، علائم ترک آغاز می‌شود . سم زدایی در شرایط ترک الکل همراه با علائمی می باشد که گرفتگی عضلانی یکی از این علائم می باشد که برای تسکین آن، کلرودیازپوکساید تجویز می گردد.

مقدار مصرف قرص پوکساید

بزرگسالان: به عنوان ضد اضطراب ۲۵-۵ میلی‌گرم ۳ یا ۴ بار در روز و به عنوان درمان علائم قطع مصرف الکل ( تکسین بخش- خواب آور) ابتدا ۱۰۰-۵۰ میلی‌گرم مصرف می‌شودو سپس بر حسب نیاز تا حداکثر /day mg400 تکرار می‌گردد. مصرف کلردیازپوکساید در اضطراب خفیف ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم سه بار در روز است و در اضطراب شدید از ۲۰ میلی‌گرم سه بار در روز نیز می‌توان استفاده کرد. کودکان : به عنوان ضد اضطراب در کودکان با سن بیشتر از ۶ سال، ۵ میلی‌گرم ۴-۲ بار در روز مصرف می شود. ودر صورت نیاز مقدار مصرف تا ۱۰ میلی گرم ۳-۲ بار در روز افزایش می‌یابد.میزان دوز مصرفی این دارو به عوامل زیادی از جمله سن، شرایط درمان، شدت بیماری، دیگر شرایط پزشکی و چگونگی واکنش نشان دادن بدن شما به اولین دوز مصرفی بستگی دارد. دکتر شما در مورد میزان دوز مصرفی و زمان مصرف این دارو شما را راهنمایی خواهد کرد. اگز از این دارو برای اضطراب استفاده می‌کنید به شما تجویز می‌شود تا روزی سه بار و هر بار یک قرص کلردیازپوکساید مصرف کنید و اگر از آن برای کاهش علایم قطع مصرف الکل استفاده می‌کنید بهتر است ۴ بار در روز از آن استفاده کنید ممکن است در روز اولی که مصرف الکل را قطع می کنید مصرف دوز بالایی از آن توصیه شود سپس دوز مصرفی شما به تدریج به ۵ عدد در روز کاهش می‌یابد. می‌توانید این دارو را قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید. وقتی مصرف یک دوز آن را فراموش کردید به محض اینکه به یاد آوردید آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود از مصرف دوز فراموش شده چشم‌پوشی کرده و هرگز از دو دوز مصرفی برای جبران دوز فراموش شده استفاده نکنید.

قرص پوکساید در بارداری

– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید .اگرچه مصرف این قرص در زمان بارداری عوارض جانبی متعددی دارد اما اگر حامله هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

نکاتی در مورد مصرف قرص پوکساید

– در صورت مشکل در نفس کشیدن (بطور مثال تنگی نفس و احساس خفگی در خواب ) به پزشک خود اطلاع دهید . – در صورت سابقه ی مشکلات کبدی ، کلیوی ، بیماری های اعصاب و روان (مانند افسردگی، وسواس، اختلالات شخصیتی و فوبیا) ،سابقه ی حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید . – در صورتی که اعتیاد به الکل دارید و مصرف این دارو جهت علائم ترک الکل برای شما تجویز نشده است ، به پزشک خود اطلاع دهید . – _از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. ( خصوصا داروهای آرامبخش،خواب آور،ضد حساسیت ها و داروهای تضعیف کننده ی اعصاب). – مصرف دارو را تحت نظر پزشک ادامه دهید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد و آزمایشات لازم انجام گیرد. – این دارو موجب خواب آلودگی و گیجی شدید می شود لذا در مدت مصرف این دارو (خصوصا ابتدای درمان ) و تا زمانی که اثرات آن بطور کامل از بین نرفته است از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند،خودداری نمایید . – این دارو جهت درمان مشکل شما در کوتاه مدت تجویز می شود زیرا مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی نسبت به آن می نماید. – مصرف این دارو همراه با الکل عوارض بسیاری همراه دارد. – در صورت مصرف طولانی مدت ، قطع این دارو توسط پزشک و به صورت تدریجی انجام می شود . برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته،قطع دارو را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک انجام دهید و از قطع ناگهانی خودداری نماید – در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید درمانگر خود را از مصرف کلرودیازپوکساید آگاه نمایید زیرا این دارو می تواند اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوش کننده را افزایش دهد. – پس از پایان دوره ی ترک الکل ، ارتباط خود را با تیم درمانی خصوصاً تیم رفتار درمانی قطع ننمایید تا بطور کامل ترک این ماده بصورت موثر صورت گیرد. به بیمار آموزش دهید که تغییر ناگهانی وضعیت میتواند موجب بروز گیجی شود. به بیمار اخطار دهید قطع ناگهانی دارو می‌تواند سبب بروز علایم محرومیت شود. تا مشخص شدن اثرات دارو بر سیستم عصبی مرکزی از فعالیت‌های مخاطره‌آمیز خودداری شود.

مصرف قرص پوکساید

– مقدار مصرف دارو و نحوه ی مصرف باید توسط پزشک با توجه به شرایط شما تجویز شود . لذا دارو را حتما طبق توصیه ی پزشک مصرف نمایید. – در صورتی که کلرودیازپوکساید جهت کاهش اضطراب تجویز شده است معمولا به صورت یک قرص ۱تا۳ مرتبه در روز مصرف می شود . – در صورتی که این دارو جهت تسکین علائم ترک الکل تجویز شده باشد معمولا به صورت ۴نوبت در روز تجویز می گردد. ممکن است روز نخست درمان ، مقدار مصرف این دارو بیشتر از سایر روزهای ادامه ی درمان باشد و مقدار مصرف دارو به تدریج در۵ تا ۱۰ روز کاهش یابد. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.با این حال بهتر است همراه یا پس از غذا مصرف شود. _در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید. – در صورت مصرف شربت های ضد اسید معده ، مصرف این دارو را حداقل ۲ساعت با مصرف شربت فاصله دهید.

عوارض قرص پوکساید

– احساس خواب آلودگی، ضعف یا سبکی سر در اثر مصرف این دارو ایجاد می شود که می تواند در تمام طول روز ادامه داشته باشد .برای کنترل این عارضه از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید و از مصرف الکل بپرهیزید. – احساس فراموشی و گیجی از عوارض این دارو می باشد که در صورت شدید بودن آن ها باید با پزشک خود صحبت کنید . – در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید . – مصرف طولانی مدت این دارو، ایجاد وابستگی می کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید . – در صورت بروز تب و ضعف، علائم شبیه به آنفولانزا و بروز زخم های دهانی فوراً به پزشک مراجعه نمایید .

قرص پوکساید و بیماران روحی

این دارو در بیماران با سابقه افسردگی و افزایش ریسک خودکشی و کسانی که سابقه سو مصرف و وابستگی دارویی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.قرص کلردیازپوکساید ترکیبی از دو دارو می باشد. و برای درمان افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بصورت قرص می باشد که از طریق دهان استفاده می شود. از عوارض جانبی این دارو می توان به سرگیجه، خشکی دهان، یبوست و تاری دید اشاره کرد

قرص پوکساید و تاثیرات آرامش بخش

کلردیازپوکساید برای تسکین علایم اضطراب و علایم قطع مصرف الکل برای مدت زمان کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. بر برخی مواد شیمایی در ذهن که پیام را به سلول های مغز ارسال می کنند تاثیر می گذارد. دارای تاثیرات آرامش بخش بر عملکرد های مختلف ذهن می باشد. همچنین برای تسکین درد ماهیچه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه موارد مصرف و عوارض جانبی این قرص را بررسی خواهیم کرد.

احتیاط در مصرف قرص پوکساید

قبل از اینکه استفاده از کلردیازپوکساید را شروع کنید اگر شرایط زیر را داشتید دکتر یا پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید. اگر حامله هستید، قصد باردار شدن دارید و یا در دوران شیر دهی هستید. اگر دچار مشکلات تنفسی یا خواب هستید. اگر مبتلا به اختلالات کبد یا کلیه می باشید. اگر مشکلات ذهنی از جمله اختلالات شخصیتی دارید. اگر دچار ضعف شدید عضلانی شده اید. اگر مبتلا به پورفیریا یکی از اختلالات ارثی خون هستید. اگر به یکی از داروها حساسیت دارید. اگر از دیگر داروها استفاده می کنید. استفاده از هر گونه دارویی از جمله گیاهان دارویی یا داروهای مکمل

بیشتر بخوانید : قرص پروبیوتیک ♥ قرص تادالافیل ♥ قرص تنوئید ♥ قرص تاوانکس قرص تلفست

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 5 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.