علائم و درمان و نشانه های درد کیسه صفرا چیست

علائم و درمان و نشانه های درد کیسه صفرا چیست

درد کیسه صفرا درد کیسه صفرا ,درد کیسه صفرا در بارداری,درد کیسه صفرا چگونه است,درد کیسه صفرا,درد کیسه صفرا درمان,درد کیسه صفراء,درد کیسه صفرا بعد از عمل,درد کیسه صفرا در بارداری چگونه …

خواص بهار نارنج چیست برای پوست و فشار خون و طب سنتی

خواص بهار نارنج چیست برای پوست و فشار خون و طب سنتی

خواص بهار نارنج چیست بهار نارنج گیاهی هست که تقریبا همه کم و بیش از خواص این گیاه و عرق آن خبر داریم.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم مفصل در …

انواع و اقسام خستگی های زنانه!

انواع و اقسام خستگی های زنانه!

انواع و اقسام خستگی های زنانه! خستگی های زنانه,بيماري خستگی های زنانه,خستگی های زنانه در بارداري,علائم خستگی های زنانه,درمان خستگی های زنانه,درمان خستگی های زنانه با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان …

قرص قند

قرص قند ,قرص قند خون,قرص قند برای لاغری,قرص قند متفورمین,قرص قند زیپتین,قرص قند گلی بن کلامید,قرص قند خارجی,قرص قند نوونورم,قرص قند زیپمت

قرص قند

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و بهترین زمان مصرف قرص قند خون و لاغری صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد قرص قند

افزایش آموزش‌ های مرتبط با سلامت و اطلاع ‌رسانی تقریبا مناسبی که درباره دیابت صورت می ‌گیرد، باعث تشخیص زودرس این بیماری در بیماران مبتلا می ‌شود♥ و به همین دلیل این بیماران نیازمند دانستن مطالب بیشتری درباره داروهای شان هستند. شاید پزشکان کمتر فرصت کنند درباره داروهای این بیماران اطلاعات مناسبی به آن ها عرضه کنند. دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می ‌آید. انسولین ماده‌ای است که در بدن توسط لوزالمعده تولید می ‌گردد و باعث می ‌شود قند یا به عبارتی مهمترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد. دیابت به دو شکل عمده دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 بروز می ‌کند.

آشنایی با بیماری قند

دیابت یا بیماری قند خون (یا Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را در بدن انجام دهد.همانطور که می دانید  نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

مصرف قرص قند

طبق اصول پزشکی رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن و همچنین انجام فعالیت بدنی اساسی ‌ترین اصول درمان در بیماران دیابتی نوع 2 هستند و در صورتی که قند خون پس از چند هفته کنترل نشود، نیاز به درمان با قرص ‌های خوراکی پدید می ‌آید. به خاطر داشته باشید که مصرف قرص به هیچ عنوان جای رژیم غذایی را نمی ‌گیرد و شما با وجود مصرف قرص قند هم چنان به یک رژیم غذایی خوب و فعالیت بدنی منظم نیاز دارید.

انواع قرص قند

قرص‌ هایی که به‌ طور معمول برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می ‌گیرند، عبارتند از: 1-قزص  گلی‌بن‌کلامید یا گلیبوراید که نام دیگر آن دائونیل است. در همین گروه دارویی، از کلروپروپامید نیز گاهی استفاده می‌ شود. 2- متفورمین البته به تازگی قرص‌ های متعدد دیگری نیز برای درمان دیابت نوع 2 به بازار عرضه شده‌اند که هنوز استفاده از آن ها خیلی رایج نشده است. در هر حال شما باید نام قرص‌های مصرفی خود را بدانید و اگر به خاطر سپردن آن ها برای تان مشکل است، نام قرص و تعداد دفعات مصرفی را روی یک کارت یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید.

تاثیر قرص قند در بدن

توجه داشته باشید که قرص ‌های خوراکی همان انسولین نیستند و محتوی انسولین نیز نمی ‌باشند. این قرص‌ ها در افراد دیابتی که بدن شان هنوز انسولین می‌ سازد، مصرف می ‌شوند و از راه‌های زیر سبب کاهش غلظت قند خون می ‌گردند: 1- کمک به بدن برای آزاد شدن بیشتر انسولین در خون 2- تسهیل ورود قند به داخل سلول 3- کاهش میزان تولید قند در کبد

قرص قند و دیابت

قرص ‌های خوراکی فقط در دیابتی‌ های نوع 2 که قند خون شان با رژیم غذایی و فعالیت بدنی کنترل نشده است، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. بهترین نتیجه درمانی از مصرف قرص‌ های خوراکی پایین آورنده قند خون، تنها هنگام انجام هم‌ زمان فعالیت بدنی منظم، رعایت برنامه غذایی صحیح و در صورت لزوم کاهش وزن به دست می‌ آید. مصرف قرص های خوراکی به معنای ترک انجام فعالیت بدنی منظم و عدم رعایت برنامه غذایی صحیح نیست چرا که در این صورت، استفاده از این قرص ‌ها به تنهایی کمک‌ کننده نخواهد بود.

عوارض جانبی قرص قند

قرص ‌های خوراکی عوارض جانبی اندکی دارند اما مانند همه داروها باید با دقت مصرف شوند. پزشک مناسب‌ ترین قرص خوراکی را با توجه به شرایط جسمی شما تجویز می ‌کند اما گاهی اوقات ممکن است با مصرف این قرص‌ ها مشکلات زیر پدید آید: * برخی افراد ممکن است با مصرف قرص گلی‌بن کلامید دچار بثورات پوستی شوند که البته با قطع مصرف قرص، این عارضه از بین خواهد رفت. * قرص‌های خوراکی ممکن است با داروهای دیگر تداخل اثر داشته باشند. به طور مثال هنگامی که این قرص ‌ها را مصرف می ‌کنید، از مصرف آسپرین بپرهیزید و برای تسکین درد از استامینوفن استفاده نمایید. البته در افرادی که به دلیل مشکلات قلبی آسپرین مصرف می ‌کنند، میزان آسپرین مصرفی روزانه برای آن ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. * گلی‌بن‌کلامید می‌تواند در برخی افراد باعث کاهش شدید غلظت قند خون شود بنابراین با مصرف این دارو باید برنامه غذایی را به درستی رعایت نمایید. * با شروع مصرف قرص متفورمین ممکن است مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال رخ دهد که معمولا ظرف چند روز از بین می ‌روند، برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع، بهتر است این قرص همراه با غذا یا پس از غذا استفاده شود. * افراد دیابتی که قرص متفورمین مصرف می ‌کنند، باید به‌ طور سالانه از نظر وضعیت کبد و کلیه‌ها بررسی شوند.

مصرف منظم قرص قند

با مصرف منظم قرص‌ های تجویز شده توسط پزشک، رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، غلظت قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید و از پیدایش عوارض افزایش قند خون جلوگیری کنید.

زمان مصرف قرص قند

به دلیل تفاوت اثر قرص گلی‌بن کلامید و متفورمین، بهتر است گلی‌بن کلامید نیم ساعت پیش از مصرف غذا و قرص متفورمین برای کاهش عوارض گوارشی مثل تهوع، همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن خورده شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص قند

این قرص ‌ها باعث بهبود قطعی دیابت نمی‌ شوند بلکه با روش ‌های مختلف به کنترل غلظت قند خون کمک می ‌کنند. * اگر با یک نوع قرص کنترل مطلوب قند خون حاصل نشد، ممکن است پزشک استفاده هم ‌زمان از دو نوع قرص را تجویز نماید. * اگر فرد دیابتی به علت یک عفونت شدید یا مشکل قلبی یا عمل جراحی، در بیمارستان بستری شود، ممکن است در طول دوران بستری به تزریق انسولین نیاز پیدا کند. در این صورت پزشک معالج میزان انسولین لازم (که جایگزین قرص ‌ها می ‌شود) را برای وی تجویز خواهد کرد. * اگر دیابت شما با مصرف قرص کنترل نشود، ممکن است پزشک به منظور ایجاد کنترل مطلوب، تزریق انسولین را برای شما شروع کند.در صورتی که می ‌توانید غذا بخورید حتما مصرف قرص را ادامه دهید. * سعی کنید در دوران بیماری غذای معمولی مصرف نمایید و مایعات(بدون شیرینی) زیاد بخورید. * اگر به علت تهوع، استفراغ و… قادر به خوردن غذا نیستید، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. * اگر نمی‌ توانید غذای معمولی بخورید، سعی کنید به جای آن سوپ، شیر یا آب‌میوه مصرف نمایید. * کلا در دوران بیماری باید با پزشک خود در ارتباط باشید.

قرص قند متفورمین

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود. افرادی که دیابت نوع دوم دارند، سطح قند خونشان بالاتر از حد نرمال است. متفورمین دیابت را درمان نمی‌کند، بلکه کمک می‌کند تا سطح قند خون در رِنج نرمال بماند

دیابت و چاقی

چاقی یک عامل تقریبا مشترک بین افراد دیابتی نوع 2 است. چاقی باعث مقاومت سلول ‌ها نسبت به انسولین می ‌شود و در نتیجه بدن در تحمل مواد قندی دچار اختلال می ‌گردد. پس با کاهش وزن و رساندن آن به حد طبیعی، باعث کنترل بهتر قند خون خود شوید.

درمان دیابت و قرص قند

برای کنترل و درمان دیابت می‌توان از داروهایی همچون قرص رپاگلینید و قرص متفورمین استفاده کرد. علاوه بر این مصرف خوراکی‌هایی مثل انجیر و بامیه می‌تواند یک درمان خانگی برای دیابت محسوب شود.

قند خون طبیعی

به طور طبیعی قند خون طبیعی در حالت ناشتا بین 110 تا 126 است. مرض قند یا دیابت، بیماریی است که میزان قند خون از حالت طبیعی بالاتر رفته است. اگرچه دلایل ابتلا به دیابت مختلف است اما به طورکلی هرگونه اختلال و نقص در عملکرد سایر هورمون‌ها که به طور مستقیم روی سوخت و ساز، تجزیه و مصرف قند موثرند می‌تواند در ایجاد بیماری دیابت موثر باشد. اگرچه برای بیماری دیابت علاوه بر درمان‌های دارویی روش‌های درمان خانگی و گیاهی هم وجود دارد اما باید بدانید استفاده از داروهای گیاهی برای درمان این بیماری و روش‌های درمان خانگی دیابت، بیشتر جنبه پیشگیری از این بیماری را دارد و افراد مبتلا به این بیماری بایستی حتما زیر نظر پزشک مداوا گردند.

قرص قند رپاگلینید

قرص رپاگلینید (Repaglinide) از داروهای ضد دیابت خوراکی است که جهت کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تجویز می‌شود. سردرد، درد قفسه سینه و مشکلات گوارشی برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. این دارو همانند سایر داروهای کاهش‌دهنده قند خون توانایی ایجاد عارضه افت قند خون را دارد. بنابراین باید میزان مصرف آن حتما توسط پزشک و با توجه به ضعف و شدت بیماری فرد تعیین گردد. توجه داشته باشید که مصرف این دارو در بیماران کبدی و کلیوی با احتیاط باید باشد. عوارض قرص رپاگلینید شامل سردرد، درد قفسه سینه، سینوزیت، یبوست، تهوع، اسهال، استفراغ، عفونت دستگاه تنفسی و ادراری، اختلالات گوارشی و دندان درد می‌باشد.

قرص قند متفورمین و عوارض آن

قرص متفورمین (Metformin) که با نام‌های دیگری همچون گلوکوفاژ، متوور، متفورمکس یا مینومتفورمین شناخته می‌شود به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) به کار می‌رود. تهوع و بی‌اشتهایی برخی از عوارض این دارو است. متفورمین مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می‌کند. درواقع متفورمین نمی‌گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود و هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. میزان مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. عوارض قرص متفورمین شامل یپوگلیسمی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، اسهال، خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب‌آلودگی، معده درد، تشنج،‌ لرزش بدن‌،‌ کوتاهی تنفس،‌ اختلال در صحبت کردن، اختلالات رفتاری، اختلال در تمرکز حواس،‌ چرت زدن، کم شدن قدرت بدنی و بی‌قراری، اضطراب، تاری دید، احساس تنگی در قفسه سینه و عرق سرد می‌باشد.

قرص قند گلی بن کلامید و عوارض آن

قرص گلی بن کلامید (Glibenclamide) نوعی قرص دیابت است که در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود. مصرف طولانی مدت گلی بن کلامید مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع گلی بن کلامید همراه با متفورمین استفاده می‌شود. معمولا برای بیماران دیابتی چاق کمتر از گلی بن کلامید استفاده می‌شود چون این دارو باعث بروز افزایش وزن می شود. این دارو حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. عوارض قرص گلی بن کلامید شامل افت قند خون، افزایش وزن، سردرد، تهوع، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست و افزایش وزن، افت هوشیاری، تشنج، زردی چشم‌ها یا پوست، تیرگی ادرار یا کمرنگی مدفوع، تب، گلودرد، بثورات جلدی، خارش یا کهیر، تورم زبان، لب‌ها یا صورت، حساسیت به نور آفتاب، خونریزی یا کبود شدگی غیر معمول می‌باشد.

بیشتر بخوانید : قرص زادیتن ♥ قرص معده ♥ قرص گل مغربی ♥ قرص عفونت معده قرص قهوه سبز

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.