مشخصات و عکس همراه خواص دارویی علف خرس در طب سنتی

مشخصات و عکس همراه خواص دارویی علف خرس در طب سنتی

خواص دارویی علف خرس مشخصات و عکس همراه خواص دارویی علف خرس در طب سنتی در سایت جسارت خواص دارویی علف خرس,علف خرس,علف خرس چیست؟,گیاه علف خرس,پول علف خرس نیست,پول علف خرسه,پول …

خصوصیات و رژیم غذایی گروه خونی ab منفی و مثبت

خصوصیات و رژیم غذایی گروه خونی ab منفی و مثبت

گروه خونی ab گروه خونی Ab ,گروه خونی Ab+ برای ازدواج,گروه خونی Ab منفی,گروه خونی Ab مثبت چه بخورند,گروه خونی A مثبت,گروه خونی Ab+رژیم غذایی,گروه خونی Ab منفی برای ازدواج توضیحاتی در …

درمان اسهال با داروهای گیاهی

درمان اسهال با داروهای گیاهی

درمان اسهال با داروهای گیاهی خواص داروهای گیاهی,فواید داروهای گیاهی,داروهای گیاهی درمانی,خاصیت داروهای گیاهی,خواص داروهای گیاهی درمانی,خواص داروهای گیاهی برای پوست,خواص داروهای گیاهی برای مو,خواص داروهای گیاهی برای جوانی,خواص داروهای گیاهی برای …

قرص دایجستیو

قرص دایجستیو ,قرص دایجستیو اید,قرص دایجستیو انتریک کوتد,قرص دایجستیو خارجی,قرص دایجستیو در بارداری,قرص دایجستیو برای چاقی,قرص دایجستیو و پانکراتین

قرص دایجستیو

در این مطلب از سایت جسارت  می خواهیم به فواید و عوارض قرص دایجستیو جویدنی و خارجی بپردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.♥

توضیحاتی در مورد قرص دایجستیو

قرص دایجستیو در درمان اختلالات گوارشی ناشی از بیماری های کیسه صفرا یا کبد، بیماری مزمن معده یا روده، اختلالات گوارشی ناشی از جراحی کیسه صفرا و روده ها و نفخ مصرف می شود. قرص دایجستیو (Digestive) به منظور برطرف کردن مشکلات گوارشی توسط پزشک تجویز می‌شود. اسهال، تهوع و سردرد از عوارض قرص دایجستیو می‌باشد. بیماری رفلاکس هنگامی رخ می‌دهد که محتویات معده به همراه اسید آن به مری برگردند و بافت مری را تخریب کنند. رفلاکس به علت ضعف عضلات انتهایی مری (اسفنکتر تحتانی مری) رخ می‌دهد. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های دارای کافئین یا دارای اسید مثل قهوه، نوشابه‌های گازدار و مرکبات باعث تشدید این بیماری می‌شود. همچنین مصرف الکل، کشیدن سیگار، دراز کشیدن بعد از غذا، مصرف حجم زیادی از مایعات همراه با غذا و مصرف غذاهای چرب، برگشت اسید را تشدید می‌کند. آنتی‌اسیدها ترکیبات قلیایی هستند که با اسید معده واکنش می‌دهند و یک ترکیب خنثی تولید می‌شود، درنتیجه سوزش ناشی از رفلاکس و زخم معده کاهش می‌یابد. بنابر تحقیقات و مقالات اخیر، کربنات کلسیم اگر به صورت قرص جویدنی مصرف گردد با سرعت و قدرت بیشتری قادر به تخفیف علائم خواهد بود. دایجستیو اید ترکیبی از آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم غذا (بدون منشا حیوانی) همراه با کربنات کلسیم (آنتی اسید گوارشی) و فروکتو اولیگو ساکاریدها F.O.S (افزایش دهنده جذب کلسیم) می‌باشد.

مشخصات قرص دایجستیو

نام تجاری دارو :Festal گروه دارویی:ضد سوءهاضمه گروه شمیایی :ترکیبهای آنزیم‌های گوارشی در داخل بعضی بیسکویت ها هم موجود است و به نوعی برای رفع مشکل گوارشی مفید . سوءهاضمه به مجموعه مشکلات گوارشی مانند مثل احساس پری شکم، درد در قسمت‌ فوقانی‌ شکم، نفخ، سوزش سر دل، بازگشت اسید معده یا ترش‌کردن می‌گویند که از علل این بیماری می‌توان به پرخوری، تغییر عادات غذایی، استرس، افزایش سن و کمبود آنزیم‌های گوارشی اشاره کرد. استفاده طولانی‌مدت از داروهای گوارشی نیز به علت ایجاد عوارض نامطلوب در بدن توصیه نمی‌شود. دایجستیو اید با بهره‌گیری از گیاهان دارویی موثر در تسکین علائم سوء هاضمه که از دیرباز مورد توجه بوده‌اند، بدون ایجاد عوارض داروهای شیمیایی به هضم بهتر غذا و رفع علائم سوء هاضمه کمک می‌کند.

موارد مصرف قرص دایجستیو

از موارد مصرف این دارو این است که نفخ همراه با کلیستیت مزمن، پانکراتیت مزمن، اسهال مزمن مقدار مصرف:۱ تا ۲ قرص همراه با غذا مصرف شود. گروه دارویی: آنزیم های گوارشی گروه درمانی: پانکراتین , سایمیتیکون , لیپاز شکل دارویی: قرص مصرف در دوران حاملگی: گروه C موارد مصرف: بیماری های گوارشی ناشی از کیسه صفرا , پانکراس, عمل جراحی معده , درمان اسهال ناشی از جراحی (برداشتن معده)و درمان نفخ میزان مصرف: 1 تا 2 قرص همراه با هر وعده غذا موارد مانع: در حساسیت شدید دارویی یا علائم بروز پانکراتیت حاد منع مصرف دارد. عوارض جانبی: تهوع , اسهال و درد شکمی از حمله عوارض است. توجهات: این دارو با آنتی اسید ها تداخل دارد.این دارو آثار ضد نفخ دارد. آموزش: ارجح است بیمار پس از مصرف دارو مقداری غذا بخورد. قرص نباید جویده شود. شرایط نگهداری: در دمای معمولی نگهداری شود.

منع مصرف قرص دایجستیو

حساسیت مفرط به دارو، حساسیت کبدی، انسداد مجرای صفراوی، عفونت کسیه صفرا. این دارو در آسیب شدید کلیوی، انسدادمجاری صفراوی و عفونت کیسه صفرا نباید مصرف شود.

مکانیسم اثر قرص دایجستیو

به علت وجود فعالیت های آنزیماتیک ( پروتئاز، آمیلاز و لیپاز) دراین دارو هضم چربی ها و پروتئین ها و نشاسته در مجرای گوارش با سهولت بیشتری انجام می شود. فعالیت این دارودر زمینه هضم چربی ها از پانکراتین بیشتر است.

عوارض قرص دایجستیو

بیشتر عوارض ناشی از مصرف بیش از حد دارو می باشد که می تواند منجر به تحریک دهان و مری شود

نکاتی در مورد مصرف قرص دایجستیو

1. بیمارانی که نسبت به پروتئین حیوانی عدم تحمل نشان می دهند ممکن است این دارو را نیز تحمل نکنند. 2. در صورت جویده شدن قرص احتمال بروز تحریک لبها و زبان وجود دارد.1. این دارو همراه با غذا یا بلافاصله قبل یا بعد از غذا میل شود. 2. از جویدن قرصها خودداری شود. 3. در صورت بروز اسهال، درد شکمی و ناراحتی های دیگر گوارشی با پزشک مشورت گردد.

تداخلات دارویی قرص دایجستیو

جذب فرآورده های خوراکی حاوی آهن، در مصرف همزمان با این دارو کاهش می یابد.

قرص دایجستیو چیست

قرص دایجستیو (Digestive) از آنزیم هایی ساخته می‌شود که بدن به صورت طبیعی با استفاده از آن‌ها غذای خورده شده را تجزیه و سپس مورد هضم قرار می‌دهد. قرص دایجستیو بسته به مقدار آنزیم‌های موجود در آن برای مشکلات سوء هاضمه و یا حتی اختلالات ترشحی پانکراس و لوزالمعده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف قرص دایجستیو

طول مدت درمان و دوز تجویز شده قرص دایجستیو برای هر فرد و همچنین بر اساس بیماری وی متفاوت است و اینکه شما چگونه قرص دایجستیو خود را مورد استفاده قرار می‌دهید کاملا به صلاحدید پزشکتان دارد ولی معمولا دایجستیو به صورت هر 8 ساعت یکبار و به صورت جویدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه: این دارو در آسیب شدید کلیوی، انسداد مجاری صفراوی و عفونت کیسه صفرا نباید مصرف شود.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص دایجستیو

این دارو باید همراه با غذا یا بلافاصله قبل یا بعد از غذا میل شود. این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می‌گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا گردید. مصرف این دارو در بارداری و حاملگی تنها زمانی مجاز است که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است. دایجستیو می‌تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل گردد لذا به مادرانی که قصد مصرف دایجستیو را در دوران شیردهی دارند توصیه می‌گردد تا در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند. جذب فرآورده‌های خوراکی حاوی آهن، در مصرف همزمان با این دارو کاهش می‌یابد.

ترکیبات قرص دایجستیو اید

کربنات کلسیم (آنتی اسید سریع‌الاثر): کلسیم کربنات موجود در این فرآورده به عنوان آنتی‌اسید گوارشی عمل کرده و جهت تسکین سوزش معده و سوزش مری ناشی از رفلاکس موثر است. FOS(Fructooligosaccharide): فروکتو الیگو ساکاریدها یا به طور اختصار FOS فیبرهای غذایی غیر قابل هضمی هستند که به سلامت سیستم گوارش کمک می‎کنند. آنها این عمل را توسط تغذیه کردن باکتری‎های مفیدی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند انجام می‎دهند و اثرات مثبت بسیاری بر دستگاه گوارشی دارند به عنوام مثال: جلوگیری از یبوست، تاثیر بر بیماری‌های التهابی روده، نقش مثبت در جذب کلسیم، از بین بردن عفونت در دستگاه گوارشی از طریق تغذیه باکتری های مفید (پره بیوتیک).

آنزیم های گوارشی قرص دایجستیو

آنزیم آمیلاز: این آنزیم باعث تجزیه زنجیره‌های پلی ساکارید مانند نشاسته به اجزای کوچکتر می‌شود و نقش مهمی در هضم کربوهیدراتها دارد و برای هضم نشاسته ضروری است. آنزیم پروتئاز: آنزیم‌هایی هستند که باعث هضم پروتئین‌ها می‌شوند. آنزیم لیپاز: لیپاز آنزیمی است که باعث تجزیه چربی‌ها می‌شود و نقش اختصاصی تبدیل تری‌گلیسرید به گلیسرول و اسید چرب را ایفا می‌کند آنزیم لاکتاز: لاکتاز آنزیمی است که باعث تجزیه لاکتوز(قند شیر) می‌گردد. کمبود این آنزیم سبب عدم تحمل لاکتوز می‌شود. این افراد بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. آنزیم سلولاز: آنزیم سلولاز باعث هضم سلولز می‌گردد. بدن انسان به طور طبیعی فاقد این آنزیم می‌باشد. این آنزیم جهت هضم چربی، قند لاکتوز و سلولز ضروری است.

سوء هاضمه

دُش‌گواری یا سوءهاضمه اصطلاحی است که برای توصیف علائم و نشانه‌های سوء هاضمه که دلیل مشخصی ندارند، استفاده می‌شود. (دردشکمی بدون زخم پپتیک) یا سوءهاضمه عارضه‌ای رایج است و می‌تواند برای مدت زیادی طول بکشد. سوءهاضمه می‌تواند باعث علائم و نشانه‌هایی شود که به زخم گوارشی شباهت دارند، مانند درد یا ناراحتی در قسمت بالایی شکم که اغلب با نفخ، آروغ و حالت تهوع همراه می‌شود. پزشک معالج احتمالاً نشانه‌ها و علائم بیمار را بررسی می‌کند و معاینه فیزیکی را بر روی بیمار انجام می‌دهد. انجام تعدادی از تست‌های تشخیصی نیز ممکن است به دکتر کمک کند که دلیل ناراحتی اصلی را تعیین کند. این تست‌ها عبارتند از: تست‌های خونی. تست‌های خونی ممکن احتمال ابتلاء به برخی بیماری‌های دیگری که ممکن باعث ظهور نشانه‌ها و علائمی شبیه به درد شکمی بدون زخم شوند را برطرف نماید. آزمایش مدفوع. ممکن است پزشک آزمایش نمونه‌ای از مدفوع را به منظور پیدا کردن باکتری ای موسوم به هلیکوباکتر پیلوری(H. pylori) تجویز نماید (که این باکتری می‌تواند سبب مشکلات شکمی شود). استفاده از آندوسکوپی برای بررسی سیستم گوارشی: در این روش وسیله‌ای سبک، قابل انعطاف و نازک به نام آندوسکوپ، از گلوی بیمار می‌گذرد؛ بنابراین دکتر می‌تواند مری، شکم و قسمت ابتدایی روده (دئودنوم) بیمار را معاینه نماید.علائم ” 1- سیری زودرس هنگام غذا خوردن: موقعی که خوردن غذا را شروع می کنید، با اینکه هنوز خیلی غذا نخورده اید، احساس سیری می کنید و دیگر نمی توانید غذا بخورید. 2- احساس پری شکم آزاردهنده بعد از خوردن غذا: احساس سیری بیش از حد معمول طول می کشد. 3- احساس ناراحتی در شکم: درد خفیف تا شدیدی را بین جناغ سینه تا ناف خود احساس می کنید. 4- احساس سوزش شکم: گرمای ناخوشایند یا سوزش را بین جناغ سینه تا ناف خود حس می کنید. 5- نفخ شکم: احساس نفخ و سفتی در شکم خود دارید. 6- حالت تهوع 7- استفراغ و آروغ کمتر دیده می شوند. گاهی اوقات افراد مبتلا به سوء هاضمه، دچار سوزش سر دل می شوند که دو عارضه جدا از هم هستند. سوزش سر دل شامل احساس درد و سوزش در قسمت مرکزی قفسه سینه است که در طی و یا بعد از غذا خوردن، به طرف گردن و پشت کشیده می شود. دایجستیو-اید با بهره‌گیری از گیاهان دارویی موثر در تسکین علائم سوء هاضمه که از دیرباز مورد توجه بوده‌اند، بدون ایجاد عوارض داروهای شیمیایی به هضم بهتر غذا و رفع علائم سوء هاضمه کمک می‌کند.پزشک معالج ممکن است اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی را به منظور کنترل دردهای شکمی (بدون زخم)، تجویز نماید. o اصلاح رژیم غذایی تغییر رژیم غذایی و نحوهٔ غذا خوردن مطمئناً به کنترل علایم و نشانه‌های بیماری کمک می‌نماید. توصیه‌های غذایی برای درمان دردهای شکمی مبهم عبارتند از: بیمار وعده‌های غذایی خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر دریافت نماید. یک معده خالی می‌تواند برخی مواقع سبب دردهای مبهم شکمی گردد. ممکن است هیچ عاملی به جز اسید معده سبب احساس بیماری و درد نشده باشد. بیمار سعی کنید معده خود را برای مدت طولانی خالی نگه ندارد و یک میان وعده کوچک نظیر یک کراکر یا یک تکه میوه مصرف نماید. بیمار باید از حذف نمودن وعده‌های غذایی پرهیز کند، و همچنین از مصرف یکباره وعده‌های غذایی بزرگ و پر خوری اجتناب نماید. بهترین راهکار مصرف وعده‌های غذایی کوچکتر در دفعات بیشتر است. پرهیز از مصرف غذاهای محرک درد: برخی غذاها ممکن است سبب تحریک دردهای شکمی گردند نظیر غذاهای ادویه‌ای و چرب، نوشیدنی‌های کربناته، کافئین و الکل. جویدن آهسته و کامل غذا: بیمار باید فرصت کافی برای تناول غذاو خوردنی فرح بخش و آرام را در نظر بگیرد. اجتناب از دریافت بیش از حد هوا از طریق دهان: برای کاهش نفخ و تولید گاز از انجام فعالیت‌هایی که منجر به بلعیدن هوای مازاد می‌گردد، اجتناب کنید. فعالیت‌هایی نظیر: سیگار کشیدن، با سرعت غذا خوردن، جویدن آدامس، نوشیدن از طریق نی، مصرف نوشابه‌های گازدار. حفظ وضعیت عمودی پس از صرف یک وعده غذایی: بیماری که به مشکل سوء هاضمه و دردهای شکمی مبتلاست، نباید حداقل تا ۲ ساعت پس از صرف وعده غذایی دراز بکشد یا بخوابد.

درمان سوء هاضمه

۱. داروهایی که ممکن است در مدیریت نشانه‌ها و علائم درد کمک کنند عبارت هستند از: داروهای آنتی اسید: آنتی اسیدها در فرم جامد یا مایع یک درمان عمومی و معمول برای سوء هاضمه هستند. آنتی اسیدها اسید معده را خنثی می‌کنند و آسودگی سریعی را فراهم می‌نمایند. داروهایی برای درمان گاز: داروهایی که شامل سایمتیکونها هستند آرامش را به وسیله از بین بردن گازها فراهم می‌کنند. Mylanta و دایمتیکون مثال‌هایی از این دسته هستند. ۲. داروهایی که تولید اسید را کاهش می‌دهند و بلوکرهای H۲ رسپتور نامیده می‌شوند. این داروها یکی از پُر مصرف‌ترین داروهای گوارشی هستند که شامل سایمیتیدین(Tagamet HB)، فاموتیدین(Pepcid AC)، نیزاتیدین(Axid AR) و رانیتیدین هستند. ۳. داروهایی که پمپ‌ها ترشح اسیدی را بلوکه می‌کنند. این‌ها داروها پمپ پروتونی اسیدی را که در داخل سلول‌های مخاط دستگاه گوارش، اسید ترشح می‌کنند را بلوکه می‌کنند و لذا میزان ترشح اسید را به وسیلهٔ بلوکه کردن فعالیت این پمپ‌ها، کاهش می‌دهند. بلوک‌کننده‌های پمپ پروتونی مانند پنتوپرازول، لانزوپرازول(Prevacid 24 HR)، امپرازول(Prilosec OTC) هستند. ۴. داروهایی که اسپاسم اسفنگتر تحتانی مری را تقویت می‌کنند. این داروها کمک می‌کنند که معده با سرعت بیشتری خالی بشود و علاوه بر آن به سفت شدن دریچه بین معده و مری کمک می‌کنند؛ لذا از این طریق ناراحتی ناشی از درد قسمت بالای شکمی را کاهش می‌دهد. داروی متوکلوپرامید از این گروه می‌باشد. ۵. داروهایی که اسپاسم‌های ماهیچه‌ای را کنترل می‌کنند. داروهای ضد انقباض ممکن است درد شکمی را به وسیلهٔ رفع اسپاسم‌ها در ناحیه روده، تسکین ببخشد. این داروها شامل دیسیکلومین و هیوسین هستند. ۶. داروهای ضد افسردگی با دوز پایین. داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک و داروهایی که به عنوان مهارکننده‌های انتخابی برداشت مجدد سروتونین(SSRIs) شناخته می‌شوند در دوز پایین مصرف می‌شوند و ممکن است به ممانعت از فعالیت نورون‌هایی که درد روده‌ای را کنترل می‌کند کمک کند. پزشک ممکن است این داروهای ضد افسردگی را مانند نورتریپتیلین(Pamelor) و دسیپرامین و(Norpramin) SSRIs مانند سرترالین(Zoloft) را پیشنهاد کند. ۷. آنتی بیوتیکها اگر آزمایش بر وجود باکتری Hپیلوری در معده دلالت کند، پزشک ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌ها را توصیه کند. علاوه بر این اگر میزان باکتری‌های فلور روده بیمار بسیار بالا باشد؛ پزشکان ممکن است به بیمار آنتی بیوتیک توصیه کنند.

بیشتر بخوانید : قرص دیمن هیدرینات ♥ قرص روی ♥ قرص دگزامتازون ♥ قرص ریلایف قرص ریسپریدون

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.