گلپر مقوی معده و سایر اندام‌ های گوارش

گلپر مقوی معده و سایر اندام‌ های گوارش

گلپر مقوی معده و سایر اندام‌ های گوارش خواص گلپر,فواید گلپر,گلپر درمانی,خاصیت گلپر,خواص گلپر درمانی,خواص گلپر برای پوست,خواص گلپر برای مو,خواص گلپر برای جوانی,خواص گلپر برای بارداری,خواص خوردن گلپر,فواید گلپر خام,فواید گلپر …

علئم و عکس و علت سرطان دست چپ و راست و پنجه

علئم و عکس و علت سرطان دست چپ و راست و پنجه

سرطان دست سرطان دست ،سرطان دست چپ،سرطان دستگاه گوارش،سرطان دست وپنجه،سرطان دست راست،سرطان دستگاه تناسلی مردان،سرطان دستگاه تناسلی زنان،سرطان دستگاه لنفاوی،سرطان دستگاه گوارش چیست؟،سرطان دستگاه گوارش+علائم،سرطان عضله دست چپ،علائم سرطان دست چپ،علائم …

چطور ساعت بدن را تنظیم کنیم

چطور ساعت بدن را تنظیم کنیم

چطور ساعت بدن را تنظیم کنیم خواص خواب,فواید خواب,خواب درمانی,خاصیت خواب,خواص خواب درمانی,خواص خواب برای پوست,خواص خواب برای مو,خواص خواب برای جوانی,خواص خواب برای بارداری,خواص خوردن خواب,فواید خواب خام,فواید خواب پخته

دویک

دویک ,بیماری دویک چیست,بیماری دویک کشنده است,بیماری دویک درمان,بیماری دویک علائم,بیماری دویک علایم,بیماری دویک و بارداری,بیماری دویک ویکی پدیا,بیماری دویک

دویک , بیماری دویک چیست , بیماری دویک کشنده است , بیماری دویک درمان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد علائم و علت و درمان بیماری دویک در زنان و مردان چیست صحبت کنیم.امیدواریم که این مطلب مورد توجه و عنایت شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد دویک

این بیماری را می شود اینطور معرفی کرد.سندروم “دویک” یک اختلال خود ایمنی سیستم عصب مرکزی است که شباهت زیادی به MS دارد و در بیشتر موارد به اشتباه MS تشخیص داده می‌شود. این بیماری بیشتر عصب چشم و نخاع را درگیر می‌کند و سن ابتلا به آن دیرتر از MS آغاز می‌شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد دویک صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سندروم دویک

بیماری سندروم دویک که در انگلیسی به آن Neuromyelitis optica) می گویند که به اختصار NMO نامیده می‌شود یک التهاب خودایمنی عصب بینایی و نخاع می‌باشد. در این بیماری التهاب و از بین رفتن میلین عصب بینایی و نخاع را بصورت راجعه داریم. این بیماری شباهت زیادی به ام‌اس دارد و در موارد متعددی به اشتباه ام‌اس تشخیص داده می‌شود که همین یکی از عوامل تاخیر در درمان مؤثر بیماری می‌باشد. این بیماری بیشتر عصب چشم و نخاع را درگیر می‌کند. این بیماری دارای فراز و فرود است ولی پیش‌رونده نیست. عدم درمان به موقع بیماری می‌تواند به کوری و سپس فلج کامل بدن منتهی شود. به دلیل سرعت درگیری بالای این بیماری، این بیماری را خطرناک‌تر از ام‌اس می‌دانند. این بیماری درمان قطعی ندارد ولی چون عودکننده است و پیش‌رونده نیست، می‌توان تا حد بالایی جلوی آن را گرفت. سن ابتلا به این بیماری دیرتر از ام‌اس شروع می‌شود و اغلب افراد حدود سنی ۳۰ تا ۵۰ ساله را درگیر می‌کند. شیوع بیماری در حد ام‌اس نیست و بیشتر زنان به آن مبتلا می‌شوند. بیشترین تعداد مبتلایان به دویک را می‌توان در آسیای شرقی یافت. بنابر آمار غیر رسمی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ایرانی به آن مبتلا هستند.

دویک چیست

بیماری دویک چیست؟ این بیماری وقتی پیش می آید که سیستم ایمنی به اشتباه خود بدن را مورد حمله قرار می دهد. هدف دویک اعصاب نخاعی و عصب بینایی است. به این صورت که فرد بیمار ممکن است به صورت ناگهانی فلج شود یا بینایی اش را از دست بدهد. نکته ای که مهم است همراه بودن حملات نخاعی و بینایی با هم است. به این صورت که فرد ممکن است دچار درد خیلی شدید در ناحیه کمر یا گردن شود و بعد از گذشت مدت زمانی که از چند روز تا چند سال متغیر است دچار حمله بینایی شود. البته برعکس این موضوع هم صدق می کند. یعنی ممکن است اول حمله بینایی اتفاق بیفتد و بعد اعصاب نخاعی درگیر شوند.

دویک و استرس

آیا استرس روی این بیماری تاثیرگذار است؟ هنوز در کتاب ها نتایجی از به دست آمدن جواب این سوال نیامده، اما به گفته دکتر یاراحمدی اخیرا مطالعاتی انجام شده که نشان می دهند احتمال تایید این مسئله هست. در افرادی که استرس و یا اضطراب خیلی زیادی دارند، ممکن است تنظیمات سیستم ایمنی به هم بریزد یا از بین برود. برای مثال وقتی استرس افراد بیشتر می شود احتمال ابتلای آن ها به سرماخورگی هم بیشتر می شود. دلیل این مسئله هم کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است. « احتمال این هست که استرس باعث برانگیخته شدن سیستم ایمنی و در نتیجه منجر به بیماری های خود ایمنی شود.» هر تار دیدنی ام اس نیست! تاری دید یکی از علایم شایعی است که خیلی ها، به خصوص خانم های جوان را دچار وحشت از ام اس و در این مورد، دویک می کند. اما نکاتی که دکتر یاراحمدی به تندرستی گفت می تواند مقدار زیادی از نگرانی ها را برطرف کند: «در ام اس هم تاری دید هست.اما اکیدا لازم است بگویم هر کسی صبح بلند شد و دید یکی از چشم هایش تار شده به معنای ام اس نیست! خیلی از مریض ها پیش متخصص های دیگری می روند که اطلاع زیادی از مغز و اعصاب ندارند و به هر کسی با این علایم می گویند ممکن است ام اس باشد! گفتن همین جمله به یک خانم جوان یعنی خراب کردن زندگی او!» اما واقعیت این است که آمارها چیز دیگری نشان می دهند:« طبق آخرین آمار ما، اگر بعد از گرفتن ام آر آی از کسی که التهاب عصب بینایی پیدا کرده پلاک هایی روی مغزشان دیده شود ممکن است در پنج سال آینده ۵۶ درصد این افراد به ام اس مبتلا شوند. ۴۴ درصد بقیه، ممکن است تا آخر عمرشان همین یک حمله را تجربه کنند. دید آن ها به صورت کامل برگردد و به زندگی عادی شان ادامه دهند.»

دویک و ام اس

چرا دویک از ام اس خطرناک تر است؟ یکی از تفاوت های عمده دویک با ام اس در بدخیم بودن دویک است. بر خلاف ام اس که شایع ترین مدل آن دوره هایی از حمله و بهبود را به همراه دارد، حمله های دویک ممکن است به از بین رفتن ناگهانی و مانگار قدرت حرکت یا قدرت بینایی منجر شود. فردی که به ام اس مبتلاست ممکن است یک روز وقتی از خواب بیدار می شود متوجه کاهش بینایی یکی از چشم هایش شود، اما بعد از این حمله بینایی به صورت کامل یا تا حد زیادی برگردد. اما اتفاق بدی که در دویک می افتد این است: بعد از حمله، بافت ها از بین می روند و وقتی بافت از بین برود احتمال این که بشود بینایی یا قدرت حرکتی بیمار را به او برگرداند بسیار کمتر از زمانی است که فرد به ام اس مبتلا شده است. به همین خاطر تشخیص سریع این بیماری نقش بسیار مهمی در نجات جان بیمار دارد.

درمان قطعی دویک

آیا درمان پذیر است؟ هنوز درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده اما در صورتی که بیمار فورا تحت درمان قرار بگیرد می توان کارهایی را برای جلوگیری از پیشرفت دویک انجام داد. وقتی بیمار دچار حمله شد ا و را فورا تحت درمان قرار گرفت می توان با تزریق کورتون، سیستم ایمنی بدن او را از کار انداخت و مانع آسیب رساندن بدن به خودش شد. اما در مواردی ممکن است کورتون چاره کار نباشد. در این صورت به سراغ تعویض پلاسمای خون می روند. بعد از انجام این مراحل و هنگام مرخص کردن بیمار، برای جلوگیری از حمله مجدد سیستم ایمنی داروهایی تجویز می شود که سیتوتوکسیک نام دارند و عوارض کمتری در مقایسعه با کورتون دارند و بعد از سه الی چهار ماه تاثیرات آن ها شروع می شود. این داروها به نوعی پیشگیری کننده هم هستند. روش دیگر درمانی توانبخشی است. همان طور که ورزش روی ام اس تاثیرات مثبت دارد فیزیوتراپی و ورزش های جسمی روی دویک هم تاثیرگذار هستند و در صورتی که بیمار بلافاصله بعد از حمله خودش را به پزشک برساند و بافت های او دچار مرگ نشده باشند، احتمال بازگشت بخشی از توانایی اش وجود خواهد داشت.

علائم دویک

علایم دویک کدام ها هستند؟ در دویک معمولا چند علامت با هم بروز می کند: *حملات دردناک اعصاب نخاعی که ممکن است از پشت شروع شود و به قسمت های جلوی بدن هم برسد. *بی حس شدن ناحیه ای از گردن یا کمر به پایین * از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع یا عدم تخلیه کامل ادرار. *تار دیدن و درد یک یا هردو چشم به خصوص موقع حرکت دادن چشم ها *عدم تشخیص تفاوت رنگ ها به خصوص در طیف قرمز. *گاهی وقت ها بین حملات نخاعی و بینایی فاصله می افتد. پس باید به این علایم دقت کرد و در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه نمود.

دویک خطرناکتر از ام اس

چرا دویک از ام اس خطرناک تر است؟ یکی از تفاوت های عمده دویک با ام اس در بدخیم بودن دویک است. بر خلاف ام اس که شایع ترین مدل آن دوره هایی از حمله و بهبود را به همراه دارد، حمله های دویک ممکن است به از بین رفتن ناگهانی و مانگار قدرت حرکت یا قدرت بینایی منجر شود. فردی که به ام اس مبتلاست ممکن است یک روز وقتی از خواب بیدار می شود متوجه کاهش بینایی یکی از چشم هایش شود، اما بعد از این حمله بینایی به صورت کامل یا تا حد زیادی برگردد.

تفاوت ام اس با دویک

شاید بتوان گفت این دو بیماری وجه مشترک زیادی دارند مثل این که عامل ژنتیک خیلی روی شان تاثیر گذار نیست. یعنی اگر کسی از اعضای خانواده دچار این بیماری شد احتمال این که وابستگان او هم به دویک یا ام اس مبتلا شوند بسیار کم است. اما در عوض وجوه تفاوت این دو میتواند به افتراغ آنها از یکدیگر کمک نماید. سن ابتلا در ام اس: معمولا خانم ها در سنین ۱۹ تا ۲۴ سالگی و آقایان تا قبل از سی سالگی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند اما در دویک این سن برای خانم ها و برای آقایان معمولا از چهل سالگی شروع می شود. منطقه ای که در آن زندگی می کنید: هر چقدر منطقه ای که در آن زندگی می کنید به استوا نزدیک تر باشد احتمال ابتلا به ام اس کمتر است. بر عکس با زیاد شدن فاصله از استوا و زندگی در مناطقی که به قطب ها نزدیک تر هستند این بیماری بیشتر می شود. اما دویک در آسیایی ها و آفریقایی ها شایعترست. به خصوص نوع خاصی از آن که در ژاپن دیده شده است. اعصابی که درگیر می شوند: ام اس بیشتر روی مغز تاثیر گذار است و از این طریق باعث اختلالات مختلفی می شود اما دویک معمولا اعصاب نخاعی و اعصاب چشم را با هم درگیر می کند.

سن و دویک

معمولا خانم ها در سنین ۱۹ تا ۲۴ سالگی و آقایان تا قبل از سی سالگی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند اما در دویک این سن برای خانم ها و برای آقایان معمولا از چهل سالگی شروع می شود.

انواع دویک

دویک دو نوع دارد. دکتر یاراحمدی، متخصص نورولوژی در گفتگو با همشهری تندرستی اعلام کرد که این بیماری دو نوع دارد. در حالت اول حمله و بهبود اندک برای بیمار پیش خواهد آمد. برای مثال در حمله به بینایی ممکن است بینایی چشم ها از ۱۰۰ درصد به صفر برسد اما وقتی بهبود حاصل می شود ممکن است بینایی به پنجاه درصد برسد ولی هیچ وقت بینایی به صد در صد نخواهد رسید. اما نوع دوم این بیماری که نوع اپیزودیک نام دارد ممکن است شامل یک حمله شود. یعنی فرد فقط یک بار درد بسیار شدید در ناحیه گردن یا کمر به پایین را احساس کند و تا آخر عمر دچار حمله دیگری نشود. دکتر یاراحمدی می گوید:« هیچ کدام دلیل بهتر یا بدتر بودن این بیماری نیست. در نوع دوم ممکن است یک حمله چنان تخریبی به بار بیاورد که نوع اول در طی چندین سال و به صورت آهسته ایجاد می کند.»

دویک و مثلث خطر

مثلث خطر شامل چه علایمی است؟ سه علامت که در صورت مشاهده هر یک از آن ها باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص نرولوژیست مراجعه کرد، در غیر این صورت ممکن است بیمار برای همیشه فلج شود. این علامت ها، شامل موارد زیر هستند: زنگ خطر اول: اگر فرد حدودا چهل سال به بالا داشته باشد، ناگهان دچار درد شدید در ناحیه کمر شود. این درد می تواند از ناحیه گردن و کمر شروع شود به حتی به جلوی سینه یا شکم هم سرایت کند. زنگ خطر دوم: اگر فرد احساس بی حسی در پاها یا از ناحیه کمر به پایین داشته باشد و به زدن سوزن به پوست واکنش نشان ندهد. زنگ خطر سوم: اگر فرد دچار بی اختیاری در کنترل ادرار یا مدفوع شود و یا حتی نتواند ادرار خود را به صورت کامل تخلیه کند. ممکن است علت این موارد فقط دویک نباشد و به وجود سکته نخاعی یا توموری در نخاع برگردد. توموری که خونریزی کرده و اگر طی ۴۸ ساعت عمل جراحی و خون آن تخلیه نشود به نخاع فشار آورده و فرد را برای همیشه فلج کند. بنابراین با مشاهده هر یک از این سه حالت بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید.

علت و دلیل ابتلا به دویک

علت ابتلا به دویک: سل و عفونتهای ویروسی، باکتریایی و یا قارچی اما چه اتفاقی می افتد که این بیماری ایجاد می شود؟ مثالی که دکتر یاراحمدی برای توضیح دلیل ایجاد این بیماری می زند جالب توجه است: اگر سیستم ایمنی بدن را به سگ گله تشبیه کنیم و بدن را به گله گوسفندان، ممکن است سگ گله ناگهان هار شود و به جای گرگ به گوسفندان حمله کند. از لحاظ علمی بیماری های مثل سل یا عفونت های قارچی و محیطی با ورود به بدن، سیستم ایمنی را فعال می کنند. اما ممکن است بخشی از این باکتری ها یا ویروس ها شبیه سلول های خود بدن باشند. برای همین است که سیستم ایمنی علاوه بر این که به این بیگانه ها حمله می کند سلول های خودش را هم تخریب خواهد کرد. البته این اتفاقی نیست که همیشه بیفتد. در مورد بیماری دویک احتمال وجود این علت بیشتر است.

بیشتر بخوانید : سندروم داون ♥ بیماری ام اس

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.