علت و علائم و درمان بیماری سلولیت چشمی در کودکان

علت و علائم و درمان بیماری سلولیت چشمی در کودکان

سلولیت چشمی سلولیت چشمی ,سلولیت چشمی,درمان سلولیت چشمی,بیماری سلولیت چشمی,علایم سلولیت چشمی,بیماری سلولیت چشمی چیست,سلولیت چشمی چیست,سلولیت چشمی در کودکان توضیحاتی در مورد سلولیت چشمی وقتی باکتری ها وارد چشم میشوند ، …

آناتومی و نبض و آنوریسم و پارگی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی کجاست

آناتومی و نبض و آنوریسم و پارگی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی کجاست

آناتومی و نبض و آنوریسم و پارگی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی کجاست آناتومی و نبض و آنوریسم و پارگی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی کجاست …

پدیده یا بیماری رینود چیست؟

پدیده یا بیماری رینود چیست؟

پدیده یا بیماری رینود چیست؟ رینود,بيماري رینود,رینود در بارداري,علائم رینود,درمان رینود,درمان رینود با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان رینود,رینود را چگونه درمان کنيم,رینود در کودکان,رینود در بزرگسالان,رینود در نوزادان,رینود در بهار,رینود …

تنبلی چشم

تنبلی چشم ,تنبلی چشم در بزرگسالان,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم و گواهینامه رانندگی,تنبلی چشم در بزرگسالان چیست,تنبلی چشم کودک,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم در نوزادان,تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم

توضیحاتی در مورد تنبلی چشم

زمانی که یکی از چشم ها بیناییش خوب باشد ولی چشم دیگر خیر به چشمی که بیناییش ضعیف است اصطلاحا آمبلیوپیک می گویند. معمولا فقط یک چشم درگیر تنبلی در چشم می شود ولی ممکن است هر دو چشم هم دچار تنبلی در چشم شوند که به این وضعیت آمبلیوپی دوطرفه می گویند. این اختلال بینایی بسیار شایع است و تقریبا از هر ۱۰۰ نفر ۲ یا ۳ نفر دچار آمبلیوپی هستند. بهترین زمان درمان تنبلی در چشم در دوران خردسالی و اوایل کودکی است.

تنبلی چشم

استرابیسم (لوچی): تنبلی در چشم اغلب به دنبال استرابیسم روی می‌دهد. در استرابیسم یا انحراف چشم‌ها، کودک برای فرار از دوبینی، از چشمی که بینایی بهتر دارد، استفاده می کند و در نتیجه چشم منحرف، تکامل نمی‌یابد و تنبل می‌شود.

درمان تنبلی چشم

تنبلی در چشم در صورتی‌که در زمان مناسب تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است. درمان تنبلی در چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود. در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز توسط اپتومتریست سبب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی خواهد شد. مواردی نیز که تنبلی ناشی از انحراف چشم است با جراحی و اصلاح انحراف قابل درمان است. تکامل سیستم بینایی تا سنین ۸ تا ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و درمان تنبلی در چشم بعد از این سنین بسیار بعید است؛ بنابراین در صورتی‌که چشم تنبل در سنین پایین درمان نشود بعد از سن ۱۰ سالگی در اکثر موارد هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم شود. برای جلوگیری از تنبلی در چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین ۳ تا ۴ ماهگی و ۲ تا ۳ سالگی توسط اپتومتریست معاینه شود. محققان می‌گویند، تماشای انیمیشن‌های سه بعدی با استفاده از عینک سه بعدی، می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان تنبلی در چشم در کودکان باشد.

علائم تنبلی چشم

تنبلی در چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود. در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی در چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند؛ ولی زمانیکه تنبلی در چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.

عمل تنبلی چشم

قبل از درمان تنبلی در چشم، درمان مشکلات چشمی زمینه‌ای الزامی است؛ نمونه این درمان‌ها شامل اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید با عمل جراحی می‌باشد.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

در حال حاضر درمان تنبلی در چشم به صورت کلاسیک و متداول است که در آن چشم با دید بهتر بسته می‌شود و از فرد خواسته می‌شود با چشم تنبل فعالیت بینایی خود را انجام دهد. وی افزود‌:‌ این روش در سنین پایین مؤثر است و باعث می‌شود تنبلی در چشم بهبود یابد. اما دو اشکال عمده دارد. اول اینکه همکاری دو چشم کاهش می‌یابد و وقتی فرد انتخاب دیگری برای دیدن ندارد جز چشم تنبل، خیلی نمی‌تواند بین دو چشمش هماهنگی ایجاد کند. اشکال بعدی این است که این روش در سنین بالاتر تأثیر زیادی نخواهد داشت و مشکل وقتی ایجاد می‌شود که فرد تنبلی دو طرفه چشمی داشته باشد.

درمان تنبلی چشم با طب سنتی

– بستن چند ساعته چشم تنبل و‌ نقاشی کردن بسیار مفید است. – پرهیز محض از خوابیدن کودک برروی شکم – به منظور درمان تنبلی در چشم با طب سنتی حتما ابروان کودک را با روغن بادام شیرین با پایه بادام روزی سه بار چرب کنید. – پرهیز از مواد غذایی با طبع سرد و خشک و سرد و تر به منظور درمان تنبلی در چشم در بزرگسالان و کودکان ضروری است.– پرهیز از دیدن نورهای تند و زننده – پرهیز از پوشیدن لباسهای تیره – خودداری از استفاده از عینک های قلابی – شب هنگام آب و دوغ مصرف نکنید. – از راههای درمان تنبلی در چشم در کودکان این است که پشت سر یا همان تاج سر کودک را هر روز با یکی از روغن های کنجد اصل، بادام شیرین یا نارگیل یا فندق بمالید.

تنبلی چشم در بزرگسالان

کاری که ما انجام دادیم این است که با توجه به اینکه نوع خاصی از سلول‌های عصب بینایی و شبکیه چشم در این بیماری دچار مشکل می‌شود. تحریکات بینایی خاصی مبتنی بر نوع فعالیت آنها انتخاب می‌کنیم و با توجه به نوع فعالیتشان با استفاده از نرم افزارهای مناسب که در کامپیوتر شبیه‌سازی شده است به طور اختصاصی این اعصاب را تحریک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تحریکات بینایی اختصاصی که به این سلول‌ها از طریق چشم تنبل ارسال می‌شود فعالیت آنها را افزایش دهد و باعث بهبود دید فرد شود. وی تصریح کرد:‌ در برخی افراد این روش تنبلی در چشم را تا حدود 80 درصد درمان کرده است و در برخی تنبلی‌های خاص بهبودی با این روش تا 5 درصد بوده است ولی در اغلب تنبلی در چشم‌ها این روش مؤثر است. این کار مدت درمان را کوتاه می‌کند و تأثیر درمان را افزایش می‌دهد. درمان آن به گونه‌ای است که فرد در روز 3 مرتبه و در هر مرتبه 10تا 15 دقیقه باید جلوی رایانه بنشیند و بسته به نوع تنبلی در چشم و سن فرد امکان دارد مدت درمان تا چند ماه طول بکشد. وی اضافه کرد: سنینی که این درمان روی آنها تجربه شده است تا 40 سال بوده است ولی بالای 40 سال مراجعه کننده‌ای نداشتیم چرا که برای اصلاح تنبلی چشمها در سنین بالا فرد باید تلاش پیگیری داشته باشد. 

تنبلی چشم چیست

تنبلی در چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد. عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند.

درمان تنبلی چشم با لیزر

در گذشته نه چندان دور، تنها راه اصلاح عیوب انکساری، تجویز عینک و لنزتماسی بود، امروزه، روش‌های مختلف جراحی برای اصلاح عیوب انکساری ابداع شده است که با ایجاد تغییر در شکل قرنیه، منجر به اصلاح عیوب انکساری می­شوند. در بین این روش‌ها درمان به وسیله لیزر بسیار متداول است و کیفیت بینایی بیمار افزایش می‌یابد. این روش‌ها عبارتند از: لیزیک، فمتولیزیک، فتورفراکتیو کراتکتومی(PRK)، اپی لیزیک و لازک.

علائم تنبلی چشم در بزرگسالان

لوچی یا انحراف چشم می‌تواند باعث دو بینی شده در نتیجه تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نشود. به این ترتیب مغز به تدریج برای حذف دو بینی ، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و تنبلی چشم ایجاد خواهد شد. اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک، کدورت قرنیه و فاکتورهای ژنتیکی باعث می‌شود که چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و به تدریج دچار تنبلی شود.از علائم تنبلی چشم در کودکان این است که در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌ باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. از علائم تنبلی چشم در بزرگسالان این است که ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند. از دیگر علائم تنبلی چشم در کودکان این است که زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌ بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌ کنند.

درمان تنبلی چشم در سنین بالا

احتمالا شبهات درمورد این که آیا تنبلی چشم در بزرگسالی قابل درمان هست یا خیر، به تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد بر روی تنبلی چشم در گربه‌ها باز می‌گردد. در ابتدا محققان بر این باور بودند که این گربه‌ها از آنجایی که مدت زمان زیادی از عمر خود، یعنی چیزی در حدود 2 الی 8 سال را تحت شرایط بسیار دشوار جهت رشد قوه بینایی به سر برده‌اند؛ قادر به بازیابی قدرت بینایی خود نیستند. اما حالا ما می‌دانیم که با افزایش سن، درمان تنبلی چشم غیرممکن نمی‌شود، بلکه دشوارتر می‌گردد. دکتر بری در کتاب خود به یک نمونه جالب اشاره می‌کند که پلاستیسیته مغز وی در سن بالا درمان پذیرفته است.

تنبلی چشم در کودکان

آمبلیوپی یا تنبلی، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می‌شود به عبارت دیگر شاید ظاهر چشم سالم باشد، اما دید کودک، حتی اگر عینک داشته باشد هم کامل نیست این حالت، زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده، اما در چشم دیگر غیرطبیعی است. تنبلی چشم اغلب، فقط یک چشم را درگیر می‌کند، اما در برخی مواقع ممکن است در هر دو چشم نیز اتفاق بیفتد و باعث ایجاد دید ناکافی در چشم راست و چپ شود. 

بیشتر بخوانید : آبریزش چشم در سرماخوردگی ♥ سوزش چشم نشانه چیست ♥ خستگی چشم هنگام مطالعه

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 13 خرداد 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.