همه چیز درباره خاکشیر

همه چیز درباره خاکشیر

همه چیز درباره خاکشیر خواص خاکشیر,فواید خاکشیر,خاکشیر درمانی,خاصیت خاکشیر,خواص خاکشیر درمانی,خواص خاکشیر برای پوست,خواص خاکشیر برای مو,خواص خاکشیر برای جوانی,خواص خاکشیر برای بارداری,خواص خوردن خاکشیر,فواید خاکشیر خام,فواید خاکشیر پخته

آشنایی با فواید و خواص سماق و ماست برای ضدعفونی کردن بدن

آشنایی با فواید و خواص سماق و ماست برای ضدعفونی کردن بدن

خواص سماق و ماست  خواص سماق و ماست ،خواص سماق با ماست،خواص ماست و سماق چیست،خاصیت سماق با ماست ، خواص سماق و ماست برای لاغری ، خاصیت سماق و ماست در …

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی خواص کلم بروکلی,خواص کلم بروکلی خام,خواص کلم بروکلی در بارداری,خواص کلم بروکلی برای لاغری,خواص کلم بروکلی برای پوست,خواص کلم بروکلین,خواص کلم بروکلی در بدنسازی,خواص کلم بروکلی برای کودکان,خواص کلم …

گل لادن

گل لادن ,گل لادن عکس,گل لادن خوراکی,گل لادن ویکی پدیا,گل لادن نگهداری,گل لادن الوان,گل لادن رونده,گل خوراکی لادن

گل لادن

توضیحاتی در مورد گل لادن

با این که انواع زیادی از گل لادن را می‌توان در سبدهای آویزان قرار داد اما نوع جمع و جور گل لادن، انتخاب بسیار عالی برای باغچه است. این مقاله دستور العمل‌هایی را در مورد کاشتن گل لادن از بذر، همراه با اطلاعاتی در مورد نور، آبیاری و شرایط خاک فراهم کرده است. گل لادن نباید با گیاهان متعلق به جنس لادن و خانواده‌ی براسیکاکی اشتباه گرفته شود. آنها به جنس تروپائلوم تعلق دارند؛ لادن هم نام رایج آنها است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد همه چیز درباره آشنایی با روش نگهداری و خواص گل لادن خوراکی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گل لادن در باغچه

در میان کسانی که در باغچه گل می کارند کمتر کسی را می توان یافت که گل لادن را دوست نداشته باشد. این گیاه گلدار شاخ و برگ‌های چتر مانندی دارد و گل‌های رنگارنگی را تولید می‌کند. اگر شانس دیدن رنگ‌های متنوع گل لادن را یافتید، قطعاً خواهید فهمید که چرا این گل در مناطق مختلف آمریکا، بومی شده است. این گیاه در مناطق عاری از سرما زدگی دوام می‌آورد. در واقع، این گیاه به خاطر رشد شدید خود، در نیوزیلند و هاوایی، به عنوان علف هرز در نظر گرفته می‌شود. انواعی از گلهای لادن که حالت رویشی به بالا دارند، می‌توانند برای تزیین دیوارهای باغچه و یا داربست‌ها به کار روند. انواع هیبریدی مختلف نیز با گونه‌های تولید کننده‌ی گل‌های تک رنگ و یا دو رنگ وجود دارند. چیزهای دیگری هم در مورد این گیاه، علاوه بر گلهای زیبای آن وجود دارد؛ برگ‌ها و گلهای آن خوردنی هستند. برگ‌های ترد و نازک گل لادن طعم تند و فلفلی دارند و می‌توانند در سالادها، سوپ‌ها، ریساتو و غیره به کار روند. مراقبت از گلهای لادن آسان است و می‌توانند به طور مستقیم در زمین کشت شوند. آنها هم چنین می‌توانند در گلدان کشت شوند.

مشخصات گل لادن

اطلاعاتی در مورد گل لادن : جنس : تروپائلوم خانواده : تروپائلاکی ردیف : براسیکالس نام علمی : گل لادن نام دیگر : شاهی هندی، شاهی راهبان، لادن باغ نوع گیاه : گیاه گلدار علفی نوع برگ : برگ‌های بزرگ، به شکل چتر مانند و یا تقریباً مدور رنگ شاخ و برگ : سبز متوسط، برخی گونه‌ها برگ‌های چند رنگی دارند. عرض شاخ و برگ : تا 15 سانتی متر رنگ گل : قرمز، نارنجی، زرد، صورتی و غیره. رده‌ی حفظ و نگهداری : پایین حالت : بالا رو، پر پشت منطقه‌ی مقاومت USDA : 8 تا 11 خاک : خوب آبکشی شده . نوع خاک : شنی، به مخلوط خاک غنی نیاز نیست. شرایط نور : آفتاب کامل، هم چنین سایه‌ی جزئی را تحمل می‌کند. شرایط آبیاری : آبیاری عمیق تا حدی که گیاه به خوبی سیراب شود. تکثیر : بذر، قلمه‌ی باسیل

خاک خوب گل لادن

خاک خوب آبکشی شده برای رشد این گیاه حتمی و الزامی است. در اینجا شرایط دیگری که برای اطمینان از رشد مناسب گل لادن باید فراهم کنید آورده شده است.

بذر گل لادن

شما می‌توانید به آسانی این گیاه را از بذر و دانه کشت دهید. بذرها کاملاً بزرگ هستند و می‌توانند به راحتی توسط کودکان کنترل شوند. اگر شما دانه‌ها را از گلخانه می‌خرید، اطلاعات روی پاکت و بسته را چک کنید. در مناطقی که گرم هستند، بهترین زمان برای کاشتن دانه‌ها و بذرها، از بهار تا اوایل فصل پاییز است. از طرف دیگر، در مناطق سردتر، دانه‌ها باید در فصل بهار که خطر سرما زدگی را پشت سر گذاشته‌اند، کاشته شوند. این گیاه به شرایط خاک، خیلی نیازمند نیست. اگر شما دانه‌ها را در باغچه می‌کارید، خاک را با چنگک، بالا و پایین بکنید و سوراخ‌هایی به اندازه‌ی اینچ در عمق حفر کنید. توصیه می‌شود که دانه‌ها را در ردیف‌هایی بکارید و ردیف‌ها باید حداقل به اندازه‌ی 12 اینچ از هم فاصله داشته باشند. فرآیند جوانه زنی و رشد 15 روز طول می‌کشد. قبل از کاشتن دانه‌ها، شما می‌توانید آنها را به مدت یک شب خیس کنید. این کار می‌تواند تأثیر خوبی بر روی فرآیند جوانه زنی و رشد داشته باشد. گستره‌ی بهینه‌ی دمای خاک برای جوانه زنی بین 55 تا 65 درجه‌ی فارنهایت است. از زمان کاشتن دانه‌ها تا رشد جوانه‌ها، سطح خاک باید مرطوب بماند. اگر دانه‌ها را در گلدان می‌کارید، پس به هنگام پیوند زدن، مراقب باشید. چون ممکن است جوانه‌ها و یا ریشه به هنگام پیوند زدن، آسیب ببینند. برای جلوگیری از این کار، می‌توانید از کود گیاهی زیست تخریب پذیر و یا گلدانی با الیاف سخت و زبر استفاده بکنید و به هنگام پیوند زدن، می‌توانید مستقیماً گلدان را درون خاک قرار دهید.

نور مورد نیاز گل لادن

این گیاه در آفتاب کامل، بهترین رشد را دارد. اگر مکان کاشت حداقل 6 ساعت نور خورشید را دریافت کند، گیاه زنده می‌ماند و دوام می‌آورد. این گیاه می‌تواند سایه‌ی آفتاب را نیز تحمل کند اما اگر گیاه را در مکانی که نور خورشید فراوان را دریافت نکند قرار دهید، گل دادن فراوان آن را نخواهید دید. اگر در منطقه‌ی گرمسیری زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود که آن را از سوزانده شدن توسط آفتاب بعد از ظهر، حفاظت بکنید. اگر گیاه را درون خانه نگه می‌دارید، مکانی را پیدا کنید که در آن، گیاه در معرض بادهای شدید و یا جریان‌های سرد قرار نگیرد.

کوددهی گل لادن

این گیاه در خاک شنی، بهترین رشد را دارد. اگر اغلب اوقات، کودهای کشاورزی و یا غنی از نیتروژن را اضافه بکنید جهشی در رشد برگ‌ها خواهید دید. باید ذکر شود که اصلاح خاک موجب کاهشی اساسی در تعداد گلها خواهد شد. بنابراین تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را در خاک غنی از نیتروژن بکارید و از تغذیه گیاه به هنگام فصل رشد جلوگیری بکنید. همان طور که بیشتر علاقمندان به باغبانی، به گلهای رنگانگ بیش از شاخ و برگ علاقه دارند، توصیه می‌شود که از اعمال افراطی و بیش از حد کود، خودداری و اجتناب بکنید.

آب مورد نیاز گل لادن

اگر چه برگ‌ها به خاطر تغییرات فصلی، زرد رنگ می‌شوند اما زرد شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از آبیاری اضافی و بیش از حد نیز باشد. گلهای لادن به آب خیلی زیادی نیاز ندارند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارندگی در طول تابستان زیاد است، پس به آبیاری گیاه نیاز نیست. اگر در چنین منطقه‌ای زندگی نمی‌کنید آبیاری عمیق به صورت دو بار در هفته کافی خواهد بود. قبل از آبیاری، خاک را با گذاشتن تکه چوب و یا انگشت خود در آن، کنترل بکنید. وقتی خاک خشک است گیاه را آبیاری بکنید. هم چنین گیاه را در صبح آبیاری بکنید.

بیماری های گل لادن

کپک یا قارچ‌ها می‌توانند اثر مخربی روی گیاه داشته باشند. گفته می‌شود گلهای لادن به هجوم شته‌ها، آسیب پذیر هستند. شته‌ها می‌توانند از شاخ و برگ تغذیه بکنند در نتیجه به آنها آسیب بزنند. برای جلوگیری از هجوم آنها، شما می‌توانید به طور فیزیکی آنها را از بین ببرید و یا برگ‌ها را با آب اسپری بکنید. هم چنین شما می‌توانید برگ‌ها و پایین آنها را با محلول صابونی بشویید و پاک کنید. در پایان می‌توان گفت که مراقبت از گلهای لادن آسان است. هم چنین آنها گیاهان رفیق بسیار عالی هستند. آفاتی همچون سوسک خیار و مته‌ی کدو به خاطر طعم و مزه‌ی تند و فلفلی شاخ و برگ‌های گل لادن، به آن نزدیک نمی‌شوند. اگر شما کدو تنبل، کدو و خیار را در باغ خود کاشته‌اید، ایده‌ی خوبی است که گل لادن را کنار آنها نگه دارید. با این کار، نه تنها باغ شما در فصل گل دادن تماشایی خواهد شد بلکه می‌توانید از برگ‌ها و کلبرگ‌های آن برای دادن طعم تند و فلفلی به غذاهای خود استفاده بکنید.

گیاه شناسی گل لادن

لادن گونه ای گیاه گلدار از جنس Tropaeolum در خانواده Tropaeolaceae میباشد. منشاء آن رشته کوه های آند جنوبی در شمال بولیوی تا کلمبیا در قاره آمریکای جنوبی است. این گیاه چند ساله در طول دوران رشد به 1 متر طول و یا بیشتر میرسد. دارای برگ های بزرگ، تقریبا دایره ای شکل، به قطر 3 تا 15 سانتی متر، به رنگ سبز مایل به زرد در بالا، با دمبرگ 5 تا 30 سانتی متری که در نزدیکی وسط برگ با رگه های متعدد و لبه های لوب دار میباشد. گل آن 2.5 تا 6 سانتی متر قطر ، با پنج گلبرگ و هشت پرچم و اسپور 2.5 تا 3 سانتی متر است و رنگ آن زرد تا نارنجی و به قرمز متفاوت است که اغلب تیره تر در قاعده از گلبرگ میباشند. میوه آن 2 سانتی متر پهنا ارد و از سه بخش تشکیل شده و هر بخش دارای یک بذر منفرد بزرگ به طول 1 تا 1.5 سانتی متر می باشد.

خصوصیات گل لادن

از مهمترین خصوصیات برای شناسایی آن ، برگهای چرمی شکل و گلهای آن است که محور گل از انتهای گل به آن نچسبیده است بلکه از وسط گلبرگها وارد گل شده و انتهای گلبرگها آزاد است . بیشتر بخش‌های این گیاه به ویژه برگ هایش طعم شاهی می دهد از این رو به آن شاهی هندی هم می گویند. گل لادن نیازمند نور آفتاب و خاک شنی است. استفاده از کود نیتروژن به فراوانی شاخ و برگ و تولید گل های بیشتر کمک میکند. این گیاه نسبتا متحمل به خشکسالی است ولی برای شادابی بیشتر به آبیاری منظم نیاز دارد.

مراقبت از گل لادن

گل لادن نیاز به مراقبت چندانی ندارد و مناسب برای مبتدیان در هر سنی که علاقه به باغبانی داشته باشند می باشد. این گیاهسرعت رشد خوبی دارد و تکثیر آنان نیز ساده است. این گیاه به طور گسترده ای، برای مصارف زینتی و دارویی کشت میشود. هم برگ و هم گل این گیاه خوراکی هستند و می توان آنها را در سالاد استفاده کرد. طعم آنها نسبتاً تند میباشد. اعضای این گیاه دارای گلیکوزید گوگرد داری به نام گلوکوتروپئولوزید و میروزین است . به طوری که اگر برگ گیاه جویده شود اسانسی شبیه اسانس خردل از آن آزاد می شود که کاملاً محسوس است .

خواص درمانی گل لادن

برگ و گلهای این گیاه خاصیت ضد اسکوربوت دارد و همچنین خواصی چون : تصفیه خون ، رفع بیماریهای نزله ای دستگاه تنفسی ، برونشیت های مزمن و اخلاط خونی دارد . همچنین اثراتی چون باز کردن مجراهای شریانی قلب ، درمان ْنژین تقویت موی سر و پیاز مو و رفع ریزش مو برای آن بر شمرده اند .

کاربرد گل لادن

گل لادن کاربرد زیادی در فضای سبز دارد و معمولاً از آن در حاشیه ها، میادین و چمن کاریها استفاده میکنند. گل لادن از دیرباز در طب گیاهی آند به عنوان مواد ضد عفونی کننده و التیام بخش زخم استفاده می شود. تمام قسمت های گیاه خاصیت آنتی بیوتیک ددارند و دم کرده این گیاه را می توان مورد استفاده قرار داد که موجب افزایش مقاومت در برابر عفونت های باکتریایی میشود. گل لادن نسبتاً به سرما مقاوم است. در صورت مشاهده شته باید گیاه را فوراً با آب شست و شو داد. تکثیر آن از طریق کاشت بذر در اواخر اسفند و قلمه زدن در اواخر تابستان امکان پذیر است. بدین ترتیب که از روی بوته‌های مادر قلمه هایی انتخاب کرده و در مخلوطی از خاک برگ و ماسه می کارند و پس از ریشه دار شدن گلدانش را عوض می کنند. تکثیر گل لادن توسط بذر صورت میگیرد و معمولاً با پیوند زدن، تکثیر به خوبی انجام نمیشود. این گیاه به عنوان مهاجم در مناطق مختلفی ، از جمله هاوایی ، جزیره لردهاو، و زلاند نو شناخته شده است.

خواص و فواید گل لادن

می‌توان از گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کرد. اگر جز افرادی هستید که جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان را پر از داروهای رنگ و ورانگ نمی‌کنید، اگر اعتقادی به داروهای امروزی ندارید و به قول بنده خدایی آن‌ها را گچ می‌دانید و اگر طرفدار داروهای گیاهی و طبیعی هستید این مطلب به دردتان می‌خورد. می‌خواهیم 3 خاصیت گل لادن را بازگو کنیم. لوئی چهاردهم دستور داد این گل را به خاک فرانسه وارد کردند تا از قابلیت تزئینی آن استفاده کنند. اما باید بدانید که این گل علاوه بر رنگ‌های زیبا و دل انگیز آن خواص درمانی نیز دارد. می‌توان از این گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کنید. گل لادن برای راحتی دفع دانه‌های خشک گل لادن خواص ملینی دارد. در واقع این دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر می‌کند. 70 گرم دانه‌ی خشک گل لادن را پودر کنید. 150 گرم عسل به آن اضافه کنید. هر روز تا زمانی که حالتان بهتر شود 3 قاشق چای‌خوری میل کنید. گل لادن برای مقابله با سرماخوردگی سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و غیره. گل لادن مانند یک پزشک مهربان به سراغ درمان گلو و سینه‌ی شما می‌رود. گلبرگ‌ها و برگ‌های خشک گل لادن را دم و میل کنید. این دم کرده تب شما پایین می‌آورد و خواب راحتی به شما هدیه می‌دهد. گل لادن برای مراقبت از مو یکی دیگر از خواص گل لادن یاری رساندن به موهای آسیب دیده است. گل لادن باعث درخشندگی و تقویت موها می‌شود و با ریزش آن‌ها مقابله می‌کند. برای این کار داخل یک لیتر آب یک مشت برگ، گلبرگ و دانه های خشک لادن را ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید این جوشانده خنک شود. موهایتان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و این محلول را روی موهایتان بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و آب بکشید.

بیشتر بخوانید : گل چهل سکه ♥ گل ختمی ♥ گل میخک ♥ گل راعیگل مغربی

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.