خواص کالاندولا برای نوزاد و جوش صورت و اگزما چیست

خواص کالاندولا برای نوزاد و جوش صورت و اگزما چیست

کالاندولا کالاندولا ،کالاندولا چیست،کالاندولا برای نوزاد،کالاندولا برای اگزما،کالاندولا و جوش صورت،کالاندولا برای صورت نوزاد،کالاندولا چیست،کالاندولا برای صورت،کالاندولا ایروکس،کالاندولا برای جوش،کالاندولا چیست،کرم کالاندولا چیست،پماد کالاندولا چیست؟،گیاه کالاندولا چیست،کالاندولا برای چیست،کالاندولا از چیست،کرم کالاندولا …

نوعی سبزی ضد رماتیسم

نوعی سبزی ضد رماتیسم

نوعی سبزی ضد رماتیسم خواص ترخون,فواید ترخون,ترخون درمانی,خاصیت ترخون,خواص ترخون درمانی,خواص ترخون برای پوست,خواص ترخون برای مو,خواص ترخون برای جوانی,خواص ترخون برای بارداری,خواص خوردن ترخون,فواید ترخون خام,فواید ترخون پخته

طرز تهیه و خواص آب جعفری برای لک پوست صورت چیست

طرز تهیه و خواص آب جعفری برای لک پوست صورت چیست

آب جعفری آب جعفری ,آب جعفری برای کلیه,آب جعفری برای لک صورت,آب جعفری برای لاغری,آب جعفری برای سنگ کلیه,اب جعفری برای کبد,آب جعفری برای پوست توضیحاتی در مورد آب جعفری همانطور که …

گل داوودی

گل داوودی ,گل داوودی به انگلیسی,گل داوودی مینیاتوری,گل داوودی سفید,گل داوودی کریستال,گل داوودی کریستالی,گل داوودی زرد,گل داوودی نماد چیست,گل داوودی قرمز

گل داوودی

توضیحاتی در مورد گل داوودی

گل داودی با نام علمی: Chrysanthemum نام یک سرده از تیره کاسنیان است. گیاهان آن چندساله و بومی آسیا و شمال‌شرقی اروپا اهستند. منشأ بیشتر گونه‌ها شرق آسیا است و مرکز تنوع آن کشور چین است. انواع و ارقام بی‌شماری دارد که حدود ۴۲ گونهٔ آن تأیید شده‌اند. گل داودی یکی از گیاهان تزیینی بسیار محبوبی است که تقریباً در سراسر دنیا و در رنگ‌های مختلف یافت می‌شود. این گیاه که دارای ۱۰۰ تا ۲۰۰ گونهٔ مختلف است و باغبان‌های مجرب از گل آن برای فراری دادن خرگوش‌ها استفاده می‌کنند، برای انسان نیز خطراتی دارد. لمس کردن قسمت‌های بالایی این گیاه سمی باعث خارش و التهاب موضعی می‌شود که خوشبختانه با داروهای ضدالتهاب و ضد حساسیت به‌راحتی قابل‌درمان است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد خواص و روش تکثیر و نگهداری گل داوودی سفید مینیاتوری صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آشنایی با گل داوودی

گل داوودی گل فصل پاییز و نیمه اول زمستان از خانواده کمپوزیته است که بزرگ ترین خانواده گیاهان گل دار را تشکیل می دهد. داوودی یک گل ویژه آسیاست که هم هوای آزاد را در فصل پاییز تاب می آورد و هم می تواند یک گل گلخانه ای باشد.

تکثیر گل داوودی

اسم علمی گل داوودی Chrysanthemum ، از خانواده Compositae میباشد. این جنس دارای 200 گونه ازگیاهان یک ساله ، چند ساله، علفی و گلخانه ای است.گل داوودی گل داوودی های امروزی هیبرید پیچیده ای هستند که اگر از بذر آنها به منظور تکثیر استفاده شود گلهایی با اشکال مختلف خواهیم داشت. تولید هیبرید تجاری جهت اصلاح داوودی، هنوز هم در آمریکا،آسیا و اروپا ادامه دارد. انتخاب آنها نه فقط بر مبنای شکل و رنگ گلها بلکه از لحاظ قدرت گلدهی در تمام فصول سال و کیفیت گلها پس از چیدن انجام می گیرد. گل داوودی به دو طریق در هوای آزاد و در گلخانه کشت می شود که هرکدام از آنها را به صورت گلدانی و با هوای آزاد می توان پرورش داد. اگر بخواهیم از گل داوودی در پائیز استفاده کنیم، احتیاج به گلخانه ندارد و کاشت و برداشت آن در زمین و هوای آزاد امکان پذیر بوده و عملیات ازدیاد هم در هوای آزاد صورت می گیرد و اگر بخواهیم در زمستان استفاده کنیم، کاشت و داشت آن احتیاج به گلخانه دارد. بعضی از تهیه کنندگان گلهای داودی در سه ماهه اواخر پاییز و زمستان از پوشش نایلونی استفاده می کنند که البته این موضوع به عوامل طبیعی و شرایط اقلیمی مکان بستگی دارد. گل داوودی را می توان اواخر تابستان تا پاییز، اواخر زمستان تا بهار کاشت. برای کاشت بذر ابتدا سینی نشا و یا بستر کشت را مخلوطی از خاک برگ + شن یا خاکبرگ + کوکوپیت + پرلیت و یا هر گونه خاک سبک دیگری که بتوان تهیه کرد فراهم کنید. بذر ها را با فاصله مناسب از یکدیگر کاشته و روی آن را لایه ای با ضخامت 5 میلیمتر می پوشانیم و بوسیله اسپری آب بستر کشت را مرطوب می کنیم دمای محیط را در حدود 18 تا 20 درجه تنظیم می کنیم. برای حفظ رطوبت خاک می توان از پوشش نایلونی رنگ روشن کمک گرفت. تا زمان جوانه زنی که در حدود 10 تا 14 روز طول می کشد رطوبت خاک را حفظ می کنیم. پس از جوانه زنی بذر ها پوشش پلاستیکی را حذف و سینی نشا را به مکانی با نور کافی و زیاد و ترجیحا تابش مستقیم نور خورشید قرار می دهیم. پس از رفع خطر سرما زدگی می توان گل ها را به محیط بیرون منتقل کرد.

کاشت بذر گل داوودی

اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید و مجبور هستید که در منزل اقدام به کاشت بذر کنید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی به آن برسد و حتما پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند آنها را به بیرون از خانه انتقال بدهید اگر ( به بیرون انتقال ندهید ساقه ها دراز شده و کم کم از بین می روند ) در صورتی که قصد دارید گل داوودی را در فضای باز پرورش دهید مکانی آفتابی را برای کاشت انتخاب کرده، خاک مکان کاشت را بوسیله شخم زدن نرم کرده و سپس با کود پوسیده دامی و یا کمپوست تقویت کرده و در صورتیکه خاک از زهکش مناسب برخوردار نباشد (اصطلاحا خاک رسی باشد) با اضافه کردن مقداری شن به خاک به زهکش بهتر خاک کمک می کنیم. سپس گیاهان جوان را در فصله 20 تا 30 سانتیمتری از یکدیگر می کاریم و به مدت دو هفته نسبت به آبیاری روزانه اقدام می کنیم. هرگاه گل داودی در حال رشد و نمو به حالت طبیعی رها شود، سر شاخه هایی زیادی از ساقه اصلی منشعب شده و در نتیجه تعداد گلها فراوان و اندازه هر گل کوچک خواهد شد بطوریکه از یک ساقه اصلی که از ریشه خارج شده در حدود ده تا پانزده شاخه جدید به وجود آمده و حالت یک دسته گل را نمایان میی سازد. برای داشتن یک گل بزرگ توپی کافی است ساقه گل را مرتبا هرس نمایید. (در هر مرتبه از هرس حدود یک سوم از طول ساقه کوتاه شود)

مشخصات گل داوودی

اسم علمی گیاه داوودی Chrysanthemum،از خانواده Compositae میباشد. این جنس دارای ۲۰۰ گونه ازگیاهان یک ساله ، چند ساله، علفی و گلخانه‌ای است. قسمت تحتانی ساقه این گیاه تقریبا خشبی بوده و برگهای سبز تیره دارد. گل آذین گیاه داوودی کلاپرک وگلچه های کناری آن زبانه‌ای و گلچه های میانی آن لوله ای می‌باشند. گلهای داوودی در واریته های مختلف دارای رنگهای متفاوت است.

ازدیاد گل داوودی

معمولا به سه طریق نشاء گل داودی را می توان تهیه کرد : طریقه اول : خود پاجوش را از کنار بوته مادر با ریشه هایی که تولید کرده جدا و در داخل گلدان یا زمین اصلی می کارند.اغلب مشاهده شده که انواع بیماریها از طریق خاک به گیاهان جدید منتقل می شود.پس ازدیاد بطریقه پاجوش ریشه دار بصلاح و مصلحت تولید کنندگان نمی باشد.طریقه دوم : پاجوش های سالم را انتخاب کرده و سر و ته پاجوش را قطع نموده و به اندازه ده یا پانزده سانتیمتر از قسمت ساقه مانند قلمه استفاده کرده و در داخل خاک گلدان یا خزانه انتظار گلخانه و یا هوای آزاد به نگهداری و پرورش قلمه های کاشته شده مطابق معمول باغبانی مبادرت می ورزند. طریقه سوم : پس از قطع ساقه های چیده شده گل آنچه که در خزانه ها یا گلدانها از بوته گل داودی باقی می ماند،برای استفاده قلمه مناسب است و قلمه ها را باید بالاتر از زمین و بطول بیست سانتیمتر قطع نموده مطابق معمول قلمه طوری سر و ته آنرا آماده نمود که مقطع آن زیر جوانه واقع شده و طولش در حدود 10 سانتیمتر و برگها نه قطع و نه کوتاه گردد و کاملا سالم و شفاف باشد.قلمه های بدست آمده را می توان در داخل خاک گلدان و یا خزانه ها در هوای آزاد کاشت. پس از تقریبأ سه چهار هفته قلمه ها ریشه دار می شوند و در این موقع هریک از آنها را باید در گلدان جداگانه و یا باغچه های آماده شده برای پرورش گل نشاء کرد.

زمان قلمه زدن گل داوودی

کار ازدیاد گل داوودی ( قلمه کاری ) را می توان در فاصله زمانی از اواسط بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت انجام داد این موضوع به موقعیت اقلیمی و شرایط آب و هوایی مکان ارتباط دارد. ولی بهترین تاریخ عمل قلمه زنی از اواسط اسفندماه تا اواسط فروردین ماه است. عمل قلمه کاری اگر زودتر انجام گیرد ، ریشه و ساقه ها بطئی رشد کرده و گل پرورش یافته درشت می شود و با العکس اگر عملیات کشت قلمه دیرتر صورت گیرد ، رشد و نمو گیاهی سریع و بوته ها ضعیف تر و گلها کوچکتر خواهد شد.

حرارت مورد نیاز گل داوودی

برای سرعت دادن به رشد و نمو ریشه و ساقه قلمه ها درجه حرارتی در حدود 15 تا 18 درجه سانتیگراد ضرورت دارد.برای کاشت در بهمن ماه حرارت مصنوعی اجتناب ناپذیر است ولی در اواخر اسفند تا فروردین نیازی به گرمای گلخانه ای ندارد . قلمه های کاشته شده نسبت به تابش آفتاب حساسیت ندارند و اگر چنانچه باغبانی بخواهد با حصیر مانعی برای نور آفتاب تند ایجاد نماید ، این نکته را باید توجه نماید که برگهای قلمه به هیچ وجه پژمرده نشوند.توصیه می شود که عمل آبیاری از روی خاک انجام گیرد. در غیر اینصورت با آبیاری طریقه آب پاشی گندیدگی برگها یا بیماریهای ناخواسته را موجب خواهد شد.در خزانه انتظار چه در هوای آزاد وچه در گلخانه سرد قلمه های کاشته شده را می توان به وسیله پوشش نایلونی بخوبی تا ریشه کردن گیاه حفظ کرد. با این عمل مقدار زیادی در کارهای معمولی مربوط به عملیات باغبانی را می توان صرفه جویی نمود و عمل پوشش نایلون به ارتفاع نیم متری از سطح خاک با گذاشتن میله های سیمی براحتی امکان پذیر خواهد بود.از اوایل تا اواسط تابستان به سبب توسعه ریشه ها ، بایستی گلدانها و یا مکان قلمه ها در خزانه را تعویض نمود.جابجایی قلمه ها گاهی اوقات چهار یا پنج بار باید صورت گیرد و هر بار فواصل ردیف و بوته ها را باید مطابق بزرگی گیاه در نظر گرفت.

خواص گل داوودی

گل داوودی گیاهی دائمی و متعلق به خانواده ی کاسنیان است و با گلبرگ های فراوانش در سراسر جهان شناخته شده است. رنگ شکوفه های این گیاه از زرد بسیار کمرنگ تا قرمز روشن متغیر است و شکوفه های برخی از گونه های آن سبز و بنفش رنگ نیز هستند. گل های گیاه داوودی خوراکی هستند و سال هاست که از فواید دارویی آن ها استفاده می شود. با این که از این گیاه بیشتر به عنوان گیاه زینتی استفاده می شود، خواص درمانی آن نسبتاً شناخته شده است. گیاه شناسان طب سنتی چینی از این گیاه برای درمان مشکلات مختلف استفاده می کنند و متخصصان علم پزشک مدرن هم این کاربردها را تأیید می کنند. این گیاه گلدار در طب سنتی برای درمان برخی از عفونت های خاص بسیار مؤثر است و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. دمنوش گل های خشک شده ی داوودی طلایی رنگ است و طعمی همچون بابونه دارد. می توانید آن را با کمی عسل میل کنید. می توانید گلبرگ ها، برگ ها و ساقه های آن را اندکی در آب در حال جوش بیندازید و سپس به سالادهای خود اضافه کنید.

کود دهی گل داوودی

اینکه مزرعه گل داودی نیاز مبرم به کود کامل ( ازت + فسفر + پتاس ) دارد ولی توصیه می شود که از میان آنها کود ازت دار ( اوره ) بیشتر مصرف شود.چون مقدار کود لازم بازهم با ارقام گل داودی ارتباط مستقیم داشته و بعضی از آنها نسبت به کم یا زیاد شدن کود حساسیت نشان میدهند بهتر است باغبانها با متخصصین مربوطه در این مورد مشاوره نمایند. برای اینکه باغبانها و علاقمندان گل داودی از مقدار و نوع و زمان مصرف کود شیمیائی نگرانی و واهمه نداشته باشند به آنها توصیه می شود که در صورت امکان از کودهای قابل حل در آب ( وتابل ) استفاده نمایند و این کار معمولا در مواقع ضرورت توأم با سمپاشی بدون نیاز بکار مجدد انجام پذیر خواهد بود .برای تغذیه گل داوودی و رشد بهتر این گل توصیه میشود هفته ای یکبار از کودهای ازته و پتاسه استفاده کنید. همچنین می توانید از کودهای مایع نتیرات پتاسیم و نیترات امونیوم هر دو هفته یکبار تغذیه گیاه را انجام دهید.

خاک مناسب برای کاشت گل داوودی

خاک مناسب برای کاشت گل داوودی در گلدان، مخلوطی از خاک لوم و شن است. همچنین ترکیبی از خاک باغچه، کود دامی و خاک جنگلی به نسبت مساوی برای پرورش این گیاه مناسب است.

نور مناسب برای کاشت گل داوودی

گل داوودی به نور متوسط و کامل خورشید نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهدای گل داوودی در منزل پشت پنجره‌های جنوبی آپارتمان است. توجه داشته باشید اگر نور محیط آپارتمان کافی نباشد بسیاری از غنچه‌ها باز نخواهد شد، لذا برای جبران از نور مصنوعی استفاده کنید.

دما مناسب برای کاشت گل داوودی

گل داوودی به دلیل تنوع بالایی که دارد، محدوده متفاوتی از درجه حرارت را میتواند تحمل کند و شما بر اساس آب و هوای محل زندگی خود میتوانید گل داوودی مناسب با شرایط خود را نتخاب کنید. به طور کلی انواع گل داوودی محدوده دمایی 10 تا 27 درجه سانتیگراد را میتوانند تحمل کنند.

آبیاری مناسب برای کاشت گل داوودی

لازم است خاک گلدان داوودی همراه مرطوب باشد. توجه داشته باشید خاک حالت غرقاب و خیس پیدا نکند.

مه پاشی مناسب برای کاشت گل داوودی

رطوبت هوای محیط به رشد بهتر گل داوودی کمک میکند به این منظور میتوانید هفته ای یکبار گل و برگهای گیاه را مه پاشی کنید. لازم به ذکر است مه پاشی زیاد و روزانه باعث زرد شدن برگها خواهد شد.

خواص دارویی گل داوودی

گل ها و برگ های این گیاه بیشترین خواص دارویی را دارند و سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای درمان برخی از بیماری ها و اختلالات مفید هستند. گل ها و برگ های این گیاه حاوی مواد مهمی همچون کلروژنیک اسید، فلاونوئیدها و کاروتن، منبع خوبی از ویتامین های A، B6، C، K، ریبوفلاوین و تیامین و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، آهن، سدیم، فولات، پتاسیم، روی، مس، منگنز و فسفر) هستند

گل داوودی در طب چینی

دکتر جی دی یانگ، کارشناس طب سنتی چینی، می گوید: «طب سنتی چینی بیش از آن که گیاهان را بر اساس مواد شیمیایی موجود در آن ها دسته بندی کند، آن ها را بر اساس خواص انرژی زایی دسته بندی می کند. بر این مبنا، گل داوودی انرژی سرد ملایمی دارد. این گیاه نزدیکی خاصی با کانال های انرژی مرتبط با کبد، ریه ها، طحال و کلیه ها دارد.»

بیشتر بخوانید : گل صد تومانی ♥ گل زیرفون ♥ گل پامچال ♥ گل لادنگل چهل سکه

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.