ماسکی گياهی برای رفع چروک

ماسکی گياهی برای رفع چروک

ماسکی گياهی برای رفع چروک خواص ماسک گياهی,فواید ماسک گياهی,ماسک گياهی درمانی,خاصیت ماسک گياهی,خواص ماسک گياهی درمانی,خواص ماسک گياهی برای پوست,خواص ماسک گياهی برای مو,خواص ماسک گياهی برای جوانی,خواص ماسک گياهی برای …

علت و درمان گیاهی بیماری کم کاری تیروئید خفیف در بارداری و کودکان

علت و درمان گیاهی بیماری کم کاری تیروئید خفیف در بارداری و کودکان

کم کاری تیروئید کم کاری تیروئید,کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم,کم کاری تیروئید نوزادان,کم کاری تیروئید و درمان آن,کم کاری تیروئید در نوزادان,کم کاری تیروئید و حاملگی,کم کاری تیروئید در …

خواص و عوارض مصرف قرص دمیترون 4 برای کودکان

خواص و عوارض مصرف قرص دمیترون 4 برای کودکان

قرص دمیترون قرص دمیترون ,قرص دمیترون اندانسترون,قرص دمیترون در بارداری,قرص دمیترون برای کودکان,قرص دمیترون و یبوست,قرص دمیترون 4 در بارداری,قرص دمیترون ویکی پدیا,قرص دمیترون برای بارداری,قرص دمیترون ۴ برای چیست,قرص دمیترون ۴ …

سکته چشمی

سکته چشمی ,سکته چشمی به انگلیسی,سکته چشمی,سکته چشمی چیست؟,سکته چشمی درمان دارد,سکته چشمی در طب سنتی,سکته چشمی درمان,سکته چشمی یعنی چه

سکته چشمی

توضیحاتی در مورد سکته چشمی

تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که دیابت و فشار خون احتمال بروز سکته چشمی را بالاتر می‌برد اما دلایل اصلی بروز این بیماری در افراد هنوز دقیقا مشخص نیست.♥ از انواع قدمی آن گروهی آلکتراکتیک است که باعث نوعی بیماری خاص در افراد مسن می‌شود که با سردرد و درد ناحیه فکی همراه است تا 10 درصد می‌تواند خطرناک باشد چرا که با تشخیص به موقع می‌توان از گرفتاری چشم دیگر بیمار جلوگیری کرد. ناصری‌پور با بیان اینکه اغلب بیمارانی که دچار سکته چشمی از نوع اول می‌شوند دید کمتر از یک دهم دارند، افزود: تشخیص به موقع می‌تواند در درمان تاثیر زیادی داشته باشد بنابراین به محض اینکه فردی مشکوک به این بیماری تشخیص داده شد، آزمایشات سیستماتیک کاملی از فرد انجام شود تا تحت درمان قرار بگیرد. این فوق تخصص شبکیه با اشاره به اینکه 90 درصد بیمارانی که دچار سکته چشمی می‌شدند، از نوع غیرآلکتراکتیک است، افزود: این نوع اختلال عصبی چشم شیوع بالاتری به خصوص در سنین بالای 60 سال دارد و بیمار علامت همراه دیگری ندارد و دچار کاهش ناگهانی دید چشم می‌شود. وی ادامه داد: تشخیص این بیماری تنها با یک سلسله آزمایشات تشخیصی شامل عکسبرداری ته چشم می‌شود چرا که این بیماری علامت همراهی ندارد. ناصری‌پور در رابطه با سیر این بیماری گفت: تنها دید یک سوم بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند ولی 10 تا 20 درصد این بیماران دچار کوری کامل و یا حتی گرفتاری چشم دیگر نیز می‌شوند. وی با اشاره به اینکه درمان مشخصی برای این بیماری عنوان نشده است، اظهار کرد: در نوع اول آلکتراکتیک ممکن است پزشک کورتون تجویز کند ولی تاثیرگذار نخواهد بود. در رابطه با امکان بهبود این بیماری تنها با بررسی سیستماتیک وجود خواهد داشت. این فوق تخصص شبکیه افزود: عواملی چون دیابت، فشار خون، چربی بالا و مصرف سیگار می‌تواند ریسک فاکتورهای بروز این بیماری را افزایش دهد اما دلایل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد علائم و راه های درمان بیماری سکته چشمی در طب سنتی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سکته چیست

بطور کلی سکته عملی است که در اثر عدم خون رسانی به اندامی خاص مانند: مغز، قلب و یا حتی چشم به وجود می آید. سکته چشمی یکی از خطرناک ترین انواع سکته ها به شمار می آید که عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مبتلا در پی خواهد داشت.

سکته چشمی چیست

سکته چشمی، وضعیت خطرناکی است که در اثر فقدان یا کاهش جریان خون به بافت های بخش جلویی عصب بینایی رخ می دهد. سکته چشمی باعث کاهش ناگهانی بینایی شخص می شود. تقریبا اکثر مردم از وجود عارضه هایی چون سکته قلبی و سکته مغزی اطلاع دارند، اما جالب است بدانید احتمال سکته چشم هم وجود دارد. سکته چشم در واقع شوک ناگهانی و شدیدی است که در اثر آن فرد به یکی از سه حالت: ۱) انسداد شریان مرکزی شبکیه،۲) انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه‌های آن و۳) آسیب‌ عصب دچار می شود که هر یک، نشانه ها و علاج متفاوتی دارند. اصطلاح سکته چشم در واقع توسط چشم پزشکان باب شده است. این بیماری بصورت ناگهانی اتفاق می افتد و در آن فرد مشکلی در بینایی خود احساس می کند که در صورتی که سریع پیگیری نشود ممکن است بینایی فرد بطور کامل از بین برود. دلیل این عارضه در مواردی دیابت و فشار خون است.

سکته چشمی و انسداد شریان مرکزی شبکیه

شریان‌ها خون را به بافت‌ می‌برند و وریدها خون را از بافت برمی‌گردانند، بنابراین در صورت انسداد شریان مرکزی شبکیه، درواقع شریانی که وظیفه خونرسانی به شبکیه را به عهده دارد، مسدود می‌شود. اولین دلیل می‌تواند تشکیل لخته‌ای در قلب به علت ضربان نامنظم قلب باشد که این شریان را می‌بندد. گاهی هم پلاک کلیسمی یا داخل شریانی از قلب یا از رگ‌های گردن کنده می‌شود و شریان مرکزی شبکیه را می‌بندد. وقتی هم این شریان بسته می‌شود، ناگهان دید فرد کاهش می‌یابد. بسته شدن شریان مرکزی شبکیه یکی از اورژانس‌‌های چشم‌پزشکی است؛ به این معنا که بیمار بلافاصله بعد از این‌که متوجه شد دیدش ناگهان کاهش یافته، باید به مراکز چشم‌پزشکی مراجعه کند تا درمان شروع شود، چون وقتی به بافتی خون نرسد، کم‌کم از بین می‌رود. زمان طلایی درمان این اختلال فقط ۹۰ دقیقه است و اگر در این زمان بیمار خود را به پزشک برساند تا با جراحی یا دارو این شریان بسته شده، باز شود، خونرسانی به بافت شبکیه دوباره شروع می‌شود و بینایی‌ برمی‌گردد در غیر این صورت، بافت عصبی شبکیه می‌میرد و کاری نمی‌توان برای برگرداندن بینایی فرد انجام داد.

سکته چشمی و لخته

لخته و پلاک؛ یعنی همان دلایلی که باعث بسته شدن شریان می‌شود، غلظت خون، اختلال‌های انعقادی فشارخون،‌ دیابت، بیماری‌های سیستم ایمنی و… می‌تواند باعث بسته شدن ورید مرکزی شبکیه شود. حتی مصرف برخی داروها مثل داروهای هورمونی بدنسازی که باعث غلظت خون می‌شود، می‌تواند باعث بسته شدن ورید شود، چون جریان خون غلیظ شده مختل می‌شود و وقتی خون جریان نداشته باشد، انسداد به وجود می‌آید که تغذیه بافت را دچار مشکل می‌کند و سکته چشمی به وجود می‌آید. در صورت انسداد ورید مرکزی شبکیه، زمان بیشتری برای درمان بیمار وجود دارد و درمان این نوع سکته چشمی به شدت آن بستگی دارد؛ از تزریق داخل چشم گرفته تا لیزر. در بعضی موارد نادر نیز جراحی برای باز شدن ورید انجام می‌گیرد.

سکته چشمی و عصب بینایی پشت شبکیه

عصب بینایی پشت شبکیه قرار دارد، کار این عصب انتقال پیام‌های بینایی که از سلول‌های شبکیه می‌آید، به مغز است. درواقع، این عصب، شبکیه را که مسئول بینایی است، به مغز وصل می‌کند. شبکیه چشم ما مثل فیلم عکاسی است. دوربین عکاسی اجزای متفاوتی دارد، ولی تصویر درنهایت روی فیلم ثبت می‌شود. در چشم هم این کار را شبکیه انجام می‌دهد یعنی تمام ساختار چشم برای این طراحی شده که تصویر به شبکیه برسد تا از طریق عصب بینایی، به مغز منتقل شود و فرد بتواند ببیند. اگر خونرسانی به این عصب که وظیفه رساندن پیام‌های بینایی را به مغز دارد، در اثر مشکلاتی مثل ابتلا به دیابت، فشارخون و… مختل شود، در اثر این اختلال، عصب آسیب می‌بیند و دید فرد ناگهان کاهش می‌یابد چون پیام‌های بینایی به مغز منتقل نمی‌شود. به عنوان مثال: فرض کنید دستگاه تلفنی داشته باشید که خیلی پیشرفته باشد، ولی سیمی که باید به پریز تلفن وصل باشد، قطع شود. در این صورت حتی اگر بهترین دستگاه تلفن را هم داشته باشید، فایده‌ای نخواهد داشت، چون نمی‌توانید با آن کاری انجام دهید. وقتی هم عصب بینایی کارایی‌اش را از دست می‌دهد، فرد هیچ تصویری را نخواهد دید. این فوق‌تخصص شبکیه معتقد است: متاسفانه در صورت آسیب عصب، برگرداندن و ترمیم آن بسیار مشکل است. البته زمان طلایی درمان عصب، بیشتر از زمان طلایی درمان انسداد شریان است و بیمار حتی تا دو هفته فرصت دارد برای درمان مراجعه کند تا با تزریق داخل چشمی، داروهای خوراکی و در برخی موارد جراحی برای برداشتن فشار از روی عصب، بتوان به او کمک کرد آسیب به عصب چشم به حداقل برسد.

سکته چشمی و کاهش دید ناگهانی

کاهش دید ناگهانی و شدید، مشخصه اصلی سکته چشمی است، یک بیمار دیابتی یا فشارخونی چشمش به هر حال خونریزی می‌کند و برای رفع آن لیزر و اقدام‌های دیگری امکان دارد انجام شود ،ولی در اثر این مشکل ناگهان دیدش را از دست نمی‌دهد مثلا به این صورت که شب، بینایی داشته باشد و صبح روز بعد دیگر نبیند یا ناگهان در حال راه رفتن در خیابان دیگر چیزی نبیند، نیست. درواقع کاهش دید در دیابتی‌ها تدریجی است، ولی اگر همین بیمار ناگهان دچار کاهش دید شود، حتما با در نظر گرفتن این‌که سکته چشمی زمان طلایی درمان دارد، بخصوص اگر از نوع انسداد شریانی باشد، باید حتما آن را جدی بگیرد و بلافاصله به پزشک مراجعه کند. اگر سکته چشمی بیماران از نوع انسداد شریانی باشد، دیگر برایشان کاری نمی‌توان انجام داد به همین دلیل است که خانم یا آقایانی که مشکل دیابت، فشارخون، قلبی ـ ‌عروقی، انعقادی و… دارند، جوانانی که داروهایی را خودسرانه مصرف می‌کنند یا به بیماری‌ای مبتلا هستند که باعث شده جریان خون دچار اختلال شود، چنانچه یکباره دچار کاهش دید شوند باید آن را جدی بگیرند و هر چه سریع‌تر اورژانسی به چشم‌پزشک و اورژانس بیمارستان چشم‌پزشکی مراجعه کنند تا زمان طلایی درمان‌ برای برگرداندن بینایی‌ از دست نرود.

سکته چشمی و اولین قدم در معاینه

اولین قدم در معاینه چشم‌ پزشکی برای تشخیص سکته چشمی ، بررسی میزان دید بیمار است. معمولا بعد از این اقدام، در چشم بیمار قطره‌ای ریخته می‌شود تا مردمکش باز شود تا با دستگاه‌های مخصوص پشت چشم و شبکیه را بررسی شود. البته در مواردی به عکسبرداری از شبکیه و عصب نیاز است و آزمایش‌هایی هم انجام می‌شود. نتایج این بررسی‌ها هم به تشخیص مشکل بیمار کمک می‌کند تا براساس آن، درمان لازم برای بیمار انجام شود. نکته مهم اینست که: خیلی از بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند و سکته چشمی برایشان تشخیص داده می‌شود، نمی‌دانند دیابت، فشارخون یا مشکل انعقادی دارند و اصلا اولین علامت بالینی‌شان کاهش بینایی است. چشم ارگانی است که بسیاری از بیماری‌ها علامتی در آن دارند. خیلی وقت‌ها بیماران با شکایت از کاهش دید به پزشک مراجعه می‌کنند و بعد از معاینه، متوجه می‌شوند شبکیه‌شان خونریزی کرده است. وقتی از بیمار پرس‌وجو میشود، متوجه میشوند سال‌هاست اصلا چکاپی برای بررسی سلامتش انجام نداده و در حالی که به دیابت مبتلاست، از آن خبر ندارد. چشم‌ تنها ارگانی است که می‌توان رگ‌های آن را بی‌واسطه دید و این امکان باعث پی بردن به خیلی از بیماری‌ها می‌شود. ، یافتن علت بروز سکته چشمی بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر درمان نشود، این اتفاق دوباره می‌افتد و ممکن است چشم دیگر، قلب، مغز و دیگر ارگان‌های حیاتی آسیب ببینند.

درمان سکته چشمی

زمانی که سرخرگ بسته شود و یا اینکه خون به عصب بینایی نرسد، راهی برای درمان وجود ندارد، در حالی‌که اگر سیاهرگ بسته شود، آمپول هایی به چشم وارد می‌کنند که ورم چشم را کاهش می دهد و تا حدی بینایی را به چشم بر می گرداند. اگر درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی به موقع شروع شود، می تواند میزان بینایی را در این افراد افزایش دهد. این داروها جریان خون و ورم چشم را بهبود می دهند. برخی پزشکان داروهایی را برای کاهش فشار چشم تجویز می کنند تا جریان خون را در عصب بینایی بهبود دهد. برخی تحقیقات نشان داده است که داروهایی که از سلول عصبی محافظت می کنند، می توانند باعث ساختن مجدد رشته های عصبی در عصب بینایی گردند. سایر روش های درمانی بر اساس کنترل عوامل خطر بیماری قلبی– عروقی هستند تا چشم دیگر هم دچار سکته نشود، زیرا 30 درصد احتمال دارد که چشم دیگر هم طی سه سال بعد دچار سکته گردد.

علل سکته چشمی

سکته چشمی حمله ای است ناگهانی و شدید که به بینایی آسیب وارد میکند. به گوش خیلی از ما سکته های مغزی و قلبی آشناتر است و می دانیم در اثر سکته، ناگهان کارکرد بافت موردنظر مختل می شود، اما گاهی متخصصان چشم به بیمار می گویند دچار سکته چشمی شده اید.سکته چشمی یک متخصص چشم خاطر نشان کرد که :واقعیت این است که در کتاب های چشم پزشکی اصطلاحی به عنوان سکته چشمی نداریم. این عبارت را ما چشم پزشک ها برای این که بیماران راحت تر متوجه بیماری شان شوند، ابداع کرده ایم. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه می دهد:چشم پزشک ها، بخصوص متخصصان شبکیه، اصطلاح سکته چشمی را برای چند بیماری به کار می برند؛ انسداد شریان مرکزی شبکیه، انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه های آن و آسیب عصب یعنی وقتی به بیماری می گوییم سکته چشمی کرده ای، یعنی به یکی از این سه مشکل دچار شده ای که هر کدام درمان ها و علائم متفاوتی دارند. اگر رگ های خونی که از عصب بینایی بیرون می آیند و به سمت شبکیه چشم می روند دچار انسداد و گرفتگی شوند و خون نتواند جریان پیدا کند، به نام انسداد شریان (سرخرگ) مرکزی شبکیه چشم خوانده می شود. در صورتی که سرخرگ بسته شود، خون به بافت نمی رسد و بافت شبکیه می میرد. اگر سیاهرگ بسته شود چون رگی است که خون را از بافت خارج می کند، دراین صورت خون در بافت ها جمع می شود و ورم ایجاد می گردد و این امر باعث خونریزی برخی از بافت ها می شود. حالت دیگری که باعث سکته چشمی می شود این است که خون به عصب بینایی نمی رسد و باعث کاهش بینایی می گردد.

عوامل خطر در سکته چشمی

سکته چشمی بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می شود. بیماری های قلبی عروقی احتمال ابتلا به سکته چشمی را افزایش می دهند. در برخی بیماران قلبی و عروقی، فشارخون هنگام خواب به طور قابل توجهی کاهش می یابد. این کاهش فشار خون باعث کاهش جریان خون در سرخرگ ها می شود و احتمال ابتلا به سکته چشمی را افزایش می دهد. برخی پزشکان معتقدند داروهای ضد فشارخون جدید که قوی هم هستند، فشارخون را در هنگام خواب خیلی پایین می آورند و باعث سکته چشمی می شوند. برخی اشکال دیسک بینایی نیز خطر سکته چشمی را بالا می برند. رشته های عصبی که از سمت مغز به چشم می آیند، باید از طریق سوراخ بینایی وارد چشم شوند. اگر این سوراخ کوچک تر از حد طبیعی باشد، رشته های عصبی تحت فشار قرار می گیرند و خطر سکته چشمی زیاد می شود. همچنین گفته می شود افراد دچار بیماری های قلبی عروقی که داروی دیاگرا مصرف می کنند، در خطر ابتلا به سکته چشمی هستند، هر چند که این مطلب هنوز به طور دقیق ثابت نشده است. سکته چشمی با بیماری های داخلی بدن رابطه مستقیمی دارد. فشار خون بالا، بیماری دیابت، بالا بودن چربی خون، سیگار کشیدن و کم تحرکی نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

علائم سکته چشمی

افرادی که دچار سکته چشمی می شوند معمولا علائم هشدار دهنده کمی دارند. بیشتر این افراد به محض بیدار شدن از خواب در صبح، دچار کاهش بینایی در یک چشم می شوند که دردی هم ندارد. برخی از این افراد یک ناحیه تاریک یا سایه ای را در نیمه بالایی یا پایین میدان بینایی خود می بینند. سایر علائم سکته چشمی شامل کاهش کنتراست (تقابل) بینایی و کاهش واکنش به نور است.

تشخیص سکته چشمی

اگر پزشک به وجود سکته چشمی در شما شک کند، تاریخچه پزشکی و سلامتی و بیماری های شما را بررسی می کند و از شما می پرسد که آیا بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا و کلسترول خون بالا دارید یا خیر؟ پزشک با بزرگ کردن چشم شما، عصب بینایی و شبکیه را امتحان می کند. همچنین عصب بینایی را از نظر کمرنگی یا ورم دیسک بینایی بررسی می کند.

سکته چشمی و درمان آن

زمانی که سرخرگ بسته شود و یا اینکه خون به عصب بینایی نرسد، راهی برای درمان وجود ندارد، در حالی که اگر سیاهرگ بسته شود، آمپول هایی به چشم وارد می کنند که ورم چشم را کاهش می دهد و تا حدی بینایی را به چشم بر می گرداند

پیشگیری از سکته چشمی

بررسی کلسترول یا فشار خون و نیز ورزش منظم به پیشگیری از ابتلا به سکته چشمی کمک می کند. انجام آزمایش برای بیماری های قلبی بخش اصلی پیشگیری از یک سکته چشمی است. این آزمایش ها ممکن است شامل بررسی های منظم کلسترول و فشار خون و بررسی سایر عوامل خطرساز بیماری قلبی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی و شیوه زندگی باشد. عوامل خطر ساز بیماری قلبی در خطر ابتلا به سکته چشم نقش دارد. یک مقاله در مجله Eye بیان می کند که 64 درصد از افراد بعد از ابتلا به یک سکته چشمی دست کم یک عامل خطر ساز تشخیص داده نشده بیماری قلبی داشته اند. بزرگترین عامل برای این افراد کلسترول بالا بود. بطور کلی برای سالم نگاه داشتن رگ های خونی و کمک به پیشگیری از سکته چشمی افراد باید : – بطور منظم ورزش کرد بطوریکه بر اساس توصیه ها مردم باید دست کم هفته ای 2.5 ساعت ورزش کنند. – یک رژیم غذایی سالم مملو از میوه، سبزیجات و غلات کامل و چربی های اشباع نشده مصرف کنند. – از سیگار کشیدن پرهیز و یا سیگار کشیدن را ترک کنند. – و بالاخره با همکاری یک پزشک سایر وضعیت های سلامتی مانند دیابت را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید : سکته مغزی ♥ سکته قلبی ♥ سلولیت چشمی آلرژی چشمیبیماری های چشم

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 14 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.