«جوجوبا» با چین و چروک مقابله می کند

«جوجوبا» با چین و چروک مقابله می کند

«جوجوبا» با چین و چروک مقابله می کند خواص جوجوبا,فواید جوجوبا,جوجوبا درمانی,خاصیت جوجوبا,خواص جوجوبا درمانی,خواص جوجوبا برای پوست,خواص جوجوبا برای مو,خواص جوجوبا برای جوانی,خواص جوجوبا برای بارداری,خواص خوردن جوجوبا,فواید جوجوبا خام,فواید جوجوبا …

مصرف ویتامین e برای چاقی صورت و سیاهی دور چشم

مصرف ویتامین e برای چاقی صورت و سیاهی دور چشم

ویتامین e ویتامین E ,ویتامین E400,ویتامین E برای مردان,ویتامین E برای پوست,ویتامین E را کی بخوریم,ویتامین E در چه موادی است,ویتامین E برای چاقی صورت توضیحاتی در مورد ویتامین e ویتامین ای …

بيماری بهجت چيست و آيا درمان دارد؟

بيماری بهجت چيست و آيا درمان دارد؟

بيماری بهجت چيست و آيا درمان دارد؟ بهجت,بيماري بهجت,بهجت در بارداري,علائم بهجت,درمان بهجت,درمان بهجت با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان بهجت,بهجت را چگونه درمان کنيم,بهجت در کودکان,بهجت در بزرگسالان,بهجت در نوزادان,بهجت …

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای ,ریزش مو سکه ای در کودکان,ریزش مو سکه ایی,ریزش مو سکه ای و درمان آن,ریزش مو سکه ای ریش,ریزش مو سکه ای چیست

ریزش مو سکه ای

توضیحاتی در مورد ریزش مو سکه ای

اسم علمی بیماری ریزش موی سکه ای ، آلوپسیا آره‌آتاست که در ایران به ریزش موی سکه‌ای معروف است. ♥این اختلال در واقع یک نوع بیماری خودایمنی در بدن انسان است که بر اثر آن فولیکول‌های موی شما از بین نمی‌روند، اما بدنتان موها را اضافی تلقی می‌کند و تیشه به ریشه‌شان می‌زند. متاسفانه هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست اما در قدیم باور بر این بود که عفونت‌ها عامل بروز آن هستند که امروزه این نظریه رد شده است. گذشته از این، برای اینکه درمان درستی برای بیماری‌تان پیدا کنید، ابتدا باید نوع آن را تشخیص دهید. اگر ریزش موهایتان با خارش، سوزش و تورم همراه باشد، در گروه مبتلایان کچلی سکه‌ای قرار نمی‌گیرید. درست است که اسم این بیماری کچلی سکه‌ای است اما مقدار ریزش موها ربطی به اندازه سکه ندارد و همیشه محدود به میزان اولیه ریزش نمی‌ماند. به عبارت دیگر، شاید وسعت ناحیه کچلی ابتدا کم باشد اما ممکن است بعدا گسترده‌تر شود و حتی تا کچلی کامل هم پیش برود که در این موارد درمان دشوارتر می‌شود. از سوی دیگر، کچلی سکه‌ای فقط روی سر ظاهر نمی‌شود و ممکن است ابروها و مژه‌ها را هم کچل کند. ریش و سبیل یا دیگر نقاط بدن هم از این بیماری در امان نیستند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد دلایل و درمان ریزش مو سکه ای در کودکان و مردان چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ریزش مو سکه ای چیست

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای نوعی اختلال ریزش مو است که سیستم ایمنی بدن در آن نقش دارد. زنان و مردان در هر سنی و از هر نژاد و قومیتی ممکن است دچار ریزش موی سکه‌ای شوند، به علاوه آلوپسی می‌تواند هر ناحیه‌ی موداری از بدن را درگیر کند. اصطلاح آلوپسی آره آتا زمانی به کار می‌رود که ریزش مو به صورت منطقه‌های دایره‌ای یا بیضی شکل رخ دهد. ناهنجاری‌ها و مشکلات ناخن نیز معمولاً در بیماران مبتلا به آلوپسی دیده می‌شود. این نوع مشکلات ممکن است فرورفتگی‌های کوچک نقطه‌ای روی ناخن، باریک شدن صفحه آن و در موارد نادر افتادن صفحه ناخن باشد.

دلایل ریزش مو سکه ای

مشکل اینجاست که سیستم ایمنی بدن در صورت ابتلا به آلوپسی به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند، دلایل این مقابله نابجا هنوز کاملاً مشخص نیست. فولیکول‌ها خوشبختانه قابلیت رویش مجدد مو را حفظ می‌کنند و ریزش موی سکه‌ای در اکثر موارد دائمی نیست. عارضه‌های دیگری نیز همراه با آلوپسی بروز می‌یابد که از آن جمله می‌توان به ویتیلیگو یا پیسی (ایجاد شدن لکه‌های سفید رنگ روی پوست)، التهاب غده تیروئید و کم خونی خطرناک (کاهش تعداد گلبول‌های قرمز به دلیل کمبود ویتامین B12) اشاره کرد. در خانواده حدود 20 درصد از بیماران مبتلا به آلوپسی سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد. به همین دلیل متخصصان بر این باوراند که برخی به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به آلوپسی هستند. چنانچه یکی از بستگان نزدیک فرد دچار ریزش موی سکه‌ای باشد، احتمال ابتلا وی به این بیماری بالا خواهد بود. به علاوه اگر ریزش مو قبل از سی سالگی در میان اعضاء خانواده سابقه داشته باشد، احتمال ابتلا به آلوپسی باز هم افزایش می‌یابد.

علائم ریزش مو سکه ای

روی سر بیماران مبتلا به آلوپسی معمولاً لکه‌های کچلی گرد و همواری وجود دارد که ظرف چند هفته ایجاد می‌شود و مو پس از چند ماه مجدداً در این منطقه‌ها می‌روید. بااین حال آلوپسی گاهی تا چند سال دوام دارد و رویش مجدد مو گاهی هرگز رخ نمی‌دهد. منطقه‌های طاسی بزرگ می‌شود، به یکدیگر می‌پیوندد و الگوهای غیرطبیعی ریزش مو شکل می‌گیرد. موهای کوتاه به بلندی چند میلی‌متر از پوست سر غالباً در لبه‌های منطقه‌های رو به گسترش طاسی دیده می‌شود که در اصطلاح “علامت تعجب” نامیده می‌شود. ریزش مو عموماً روی پوست سر دیده می‌شود، البته در هر نقطه‌ای از بدن احتمال بروز آلوپسی وجود دارد. این بیماری در اکثر بیماران از حالت طاسی منطقه‌ای فراتر نمی‌رود؛ اما گاهی گسترده می‌شود. تمام موی سر تعداد انگشت شماری از بیماران نیز می‌ریزد که از آن با اصطلاح “آلوپسی توتال” یاد می‌شود، گاهی نیز تمام موی سر و بدن می‌ریزد که “آلوپسی یونیورسال” نام دارد.

تشخیص ریزش مو سکه ای

آلوپسی با توجه به ظاهر ریزش مو تشخیص داده می‌شود. متخصص الگوی اصلی ریزش مو را تعیین می‌کند، برای مثال منطقه‌های هموار طاسی با موهای کوتاه و شکسته در اطراف نشانه آلوپسی است. نمونه‌برداری (ارسال نمونه بافتی گرفته شده به آزمایشگاه) معمولاً لازم نیست. انجام آزمایش خون جهت تشخیص بیماری تیروئید یا کم خونی خطرناک توصیه می‌شود.

درمان ریزش مو سکه ای

درمان تمام موارد ریزش موی سکه‌ای ضروری نیست، موی بسیاری از بیماران مبتلا به طاسی منطقه‌ای محدود خود به خود مجدداً می‌روید. روش‌های متفاوتی برای درمان آلوپسی وجود دارد، البته آلوپسی قابل معالجه نیست. همان طور که قبلاً اشاره شد اکثر بیماران در آینده نیز دوره‌های ریزش مو را تجربه می‌کنند. کورتیکواستروئید: کورتیکواستروئیدها، با نام آشنای استروئید، داروهای ضدالتهابی هستند که برای درمان آلوپسی آره آتا به کار برده می‌شوند. این دارو به صورت آمپول، به صورت موضعی (کرم یا لوسیون) یا به شکل خوراکی استفاده می‌شود. کورتیکواستروئید تزریقی: تزریق کورتیکواستروئید غالباً برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که منطقه‌های طاسی مجزا روی پوست‌شان وجود دارد. این دارو مستقیماً در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود تا رویش مجدد مو را تحریک کند. رویش مجدد مو شش تا هشت هفته زمان می‌برد، تزریق هر چهار تا شش هفته یک بار تا زمان کامل شدن رویش مو تکرار می‌شود. ناحیه طاسی در صورت لزوم قبل از درمان با کرم بی‌حس می‌شود تا درد ناشی از تزریق کاهش یابد. کورتیکواستروئید موضعی: کورتیکواستروئید موضعی گاهی به عنوان جایگزین تزریق برای کودکان یا بزرگسالانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند تزریق را تحمل کنند. کرم تجویز شده معمولاً به صورت روزانه روی ناحیه طاسی زده می‌شود. این درمان نیز مانند روش تزریق برای بیمارانی با لکه‌های طاسی مجزا مناسب است. اما داروی موضعی برای افرادی با ریزش موی گسترده چندان نتیجه‌بخش نیست. ماینوکسیدیل موضعی: ماینوکسیدیل موضعی، برای مثال روگین، که بدون نسخه قابل تهیه است، رشد مو را با طولانی کردن مرحله رشد فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد و فولیکول‌های بیشتری را به تولید مو تحریک می‌کند. سودمندی ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو با الگوی مردانه (آندروژنتیک) به اثبات رسیده است. استفاده از این دارو به بیماران مبتلا به آلوپسی نیز توصیه می‌شود. محلول ماینوکسیدیل معمولاً دو بار در روز روی منطقه کچلی زده می‌شود و به تنهایی یا در کنار دیگر درمان‌ها به کار برده می‌شود. رشد موی جدید در صورت موفقیت‌آمیز بودن درمان پس از 12 هفته اتفاق می‌افتد. ماینوکسیدیل به بیماران مبتلا به ریزش موی سکه‌ای شدید یا ریزش تمام موی سر کمکی نمی‌کند. ایمونوتراپی موضعی: ایمونوتراپی موضعی احتمالاً موثرترین درمان برای بیماران دچار طاسی گسترده یا مکرر محسوب می‌شود. در این تکنیک ماده‌ای مولد واکنش آلرژیک به ناحیه ریزش مو زده می‌شود. خارش، پوسته ریزی و تحریک غالباً رشد مجدد مو را در پی دارد، هرچند دلایل این تاثیرگذاری هنوز کاملاً مشخص نیست.

ریزش مو سکه ای و مزوتراپی

در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود، تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد. مزوتراپی امروزه در درمان سلولیت، کشیدن و سفت کردن پوست شل و افتاده، جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و ریزش موی ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای کاربرد دارد.

ریزش مو سکه ای و پی آر پی

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. اکثر ما با خاصیت انعقادکنندگی پلاکت آشنایی داریم، اما عملکرد پلاکت‌ها بسیار فراتر از تشکیل لخته است. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کند و مانند بخشی ضروری از فرایند التیام بخشی زخم عمل می‌کند.

ریزش مو سکه ای در بانوان

بانوان دچار ریزش موی سکه‌ای گسترده معمولاً ترجیح می‌دهند از کلاه گیس یا موی ترمیمی مصنوعی استفاده کنند. داشتن کلاه گیسی زیبا و طبیعی برای بسیاری از بانوان و کودکان مهم است، البته تهیه کلاه گیس مرغوب هزینه بالایی را نیز دربردارد. موی کلاه گیس را می‌توان مانند موی طبیعی به صورت دلخواه کوتاه کرد و حالت داد و با نوار چسب دو طرفه یا روکش خلأ به پوست سر متصل کرد. در مقابل آقایان ترجیح می‌دهند موی سر را کاملاً بتراشند و کمتر به استفاده از کلاه گیس و موی مصنوعی علاقه نشان می‌دهند. تاتوی موقت نیز برای زیباتر کردن ابروهای کم پشت پیشنهاد می‌شود. کاشت مژه نیز انتخابی برای بیمارانی است که از ریزش مژه خود ناراحت هستند.

ریزش مو سکه ای و علائم خاص

در این نوع ریزش مو یک یا چند لکه طاسی به شکل دایره یا سکه و گاهی بیضی‌شکل به‌طور ناگهانی و بی‌خبر در سر یا ریش ایجاد می‌شود؛ یعنی بیمار متوجه ریزش مو در حمام یا هنگام شانه کردن نمی‌شود و از آنجا که معمولا با سوزش، خارش و درد همراه نیست، از این طریق هم به‌وجود آن پی نمی‌برد و گاه تا مدت‌ها از آن بی‌خبر می‌ماند. گرچه این بیماری اغلب بدون علامت است ولی گاهی بیماران پیدایش لکه‌های جدید را از روی سوزش یا خارش یک منطقه حدس می‌زنند. شکل طاسی به صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل است. به همین دلیل به آن طاسی سکه‌ای‌شکل یا لکه‌لکه می‌گویند. اگر ریزش مو محدود به یک یا چند لکه باشد، آن را ریزش موی سکه‌ای محدود می‌گویند. گاهی ریزش مو حالت شبکه‌ای و تورمانند دارد که از اتصال چند لکه حاصل می‌شود و سرانجام گاهی موهای پشت سر و دور سر به شکل نعل اسب می‌ریزد که غالبا علامت خوبی نیست و خبر از پیشرفت بیماری می‌دهد.

ریزش مو سکه ای در ریش و ابرو یا بدن

اگر فرد در ناحیه‌ای غیر از سر مانند ریش، ابرو یا بدن دچار ریزش مو شود، آن را آلوپسی‌آره‌آتای خارج‌جمجمه‌ای می‌نامند و اگر تمام موهای بدن بریزد، نوع سرتاسری یا یونیورسالیس نامیده می‌شود. در این نوع، علاوه بر موی سر موهای ریش، ابرو، بدن و حتی موهای داخل بینی هم می‌ریزد.

کچلی و ریزش مو سکه ای

گرچه کچلی سکه‌ای گاهی می‌تواند تهدیدی جدی برای موها محسوب شود، اما معمولا بیماری جدی‌ای تلقی نمی‌شود و غالبا این مشکل خودبه‌خود بعد از گذشت مدتی خوب می‌شود، یعنی ابتدا ریشه موهایتان می‌ریزد و بعد از مدتی دوباره جوانه می‌زند و همه موها بعد از 3 تا 6 ماه جایگزین می‌شوند. در بعضی موارد هم مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و به صبوری بیشتری نیاز است. در چنین مواقعی ممکن است موهای یک قسمت شروع به ریزش کرده و قسمت‌های بیشتری را درگیر کند. در برخی مواقع هم بعد از ریزش و رویش مجدد یک ناحیه، قسمت دیگری دچار کچلی می‌شود. برای درمان، پزشک باتوجه به‌شدت بیماری، شیوه درمانی مناسب را انتخاب و با کمک دارو‌های خوراکی یا تزریق دوره‌ای داروها برای برطرف شدن مشکل، تلاش می‌کند. اگر ریزش مو محدود باشد، از دوره‌های تزریق دارو برای درمان استفاده می‌شود. اگر هم هیچ کدام از این شیوه‌ها کارساز نبود، نوردرمانی یا فوتوتراپی انجام می‌‌گیرد تا باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شود. در نوردرمانی، لامپ‌های مهتابی فرابنفش 3 تا 6 ماه یک روز در میان به سطح سر تابیده می‌شود که البته درمان تضمینی و صددرصدی برای رفع مشکل نیست و ممکن است مدتی بعد از درمان فرد دوباره دچارمشکل شود.

شیوع ریزش مو سکه ای

این بیماری در دهه دوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد. البته سیر بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است بعد از چند ماه موهای جدید رشد کنند یا در برخی افراد، ضایعات جدیدی در نقاط دیگر دیده شوند.

ریزش مو سکه ای در کودکان

بله، ممکن است بچه‌ها هم گرفتار آن شوند، اما بیشترین سن شیوع آن بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. کچلی سکه‌ای به جنسیت ربطی ندارد و میزان شیوع و سن شیوع آن در خانم‌ها و آقایان برابر است.

ریزش مو سکه ای و تزریق کورتون

معمولا از داروهای حاوی کورتون یا تزریق کورتون در موضع ریزش مو برای درمان استفاده می‌شود. تزریق کورتون (آمپول تریامسینولون) درون پوست ناحیه بدون مو هر ۴-۶ هفته تکرار می‌شود. پماد‌های حاوی آنترالین نیز تاثیر خوبی دارد. اخیرا از تابش لیزر هم برای تحریک رویش موها استفاده می‌شود. می‌توان کنار درمان‌های اصلی از محلول ماینوکسیدیل هم استفاده کرد. موهای جدید ابتدا نازک و سفیدرنگ هستند ولی به‌تدریج رنگ و جنس اولیه را پیدا می‌کنند.در موارد محدود و کوچک اگر باوجود درمان، موها بعد از ۱-۲ سال رشد نکنند، حتی می‌توان برای بیمار کاشت مو انجام داد.

ریزش مو و عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی در ریزش مو دخیل هستند و بویژه در افراد زیر ۳۰ سال این مسئله اثبات شده است. تقریبا ۴۰ درصد جوانان زیر ۳۰ سال که دچار ریزش موی سکه ای شده اند، حداقل یکی از افراد خانواده شان دچار چنین مشکلی بوده است. معمولا اغلب افرادی که دچار آسم، تب یونجه، بیماری تیروئیدی، پیسی (وضعیتی که در آن قسمت هایی از پوست ریزش مو پیدا کرده و دچار تغییر رنگ می شود)، کمبود ویتامین B12 و سندرم داون هستند، دچار ریزش موی سکه ای می شوند. در این صورت هم درمان ریزش مو سکه ای امکان می پذیرد. گرچه متخصصین بر این باور بودند که ریزش موی سکه ای ممکن است به علت استرس روی دهد، جدیدترین تحقیقات عامل استرس زا را در ریزش موی سکه ای تایید نکرده است. حدود ۶۰ درصد از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای هستند، قبل از ۲۰ سالگی دچار اولین مرحله ریزش مو شده اند. این موضوع معمولا همراه با رشد مجدد مو است، گر چه رشد مجدد مو طبیعی است. کچلی تکه ای جدید ممکن است همزمان با رشد مجدد مو روی دهد.

ریزش مو سکه ای و عوامل محیطی

مطالعاتی که بر روی دوقلو های همسان انجام شده بود، ارائه می کند که عوامل محیطی بر روی پیشرفت ریزش موی سکه ای موثر است. مطالعه ای که در مجله ی درماتولوژی آمریکا چاپ شده بود، ۱۱ دوقلو همسان و ۳ دوقلوی غیر همسان را بررسی کرد تا میزان شباهت و همانندی ریزش موی سکه ای را در آن ها بررسی کند. محققان کشف کرده اند که ۵۵ درصد از میزان شباهت در دوقلو های همسان و صفر درصد در دوقلوهای غیر همسان وجود دارد. این قضیه اثبات می کند که ترکیبات ژنتیکی در ریزش موی سکه ای نقش دارد. بعضی از عوامل محیطی که در پیشرفت ریزش موی سکه نقش دارند عبارتند از: عفونت ویروسی استرس و فشار روانی تروما (ضربه روحی روانی) دانشمندان بر این باور هستند که عوامل محیطی باعث بروز التهابی می شود که با فولیکول های موی ارتباط دارد و پاسخ ایمنی بدن را افزایش می دهد. این تداخل باعث شروع فرآیند ریزش مو می شود. برای توضیح بیشتر، دانشمندان به چرخه فصلی ریزش مو سکه ای و افزایش عود کردن این بیماری در اوایل بهار، اشاره می کنند و معتقدند که در آن زمان عفونت ویروسی افزایش می یابد و درمان ریزش مو سکه ای را به تعویق می اندازد.

بیشتر بخوانید : ریزش مو در مردان ♥ ریزش مو در کودکان ♥ ریزش مو در زنان ♥ ریزش مو در بارداریریزش مو با ریشه

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 14 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.