عوارض و موارد مصرف قرص ولبان 75 برای لاغری

عوارض و موارد مصرف قرص ولبان 75 برای لاغری

قرص ولبان قرص ولبان ,قرص ولبان برای لاغری,قرص ولبان ویکی پدیا,قرص ولبان چیست,قرص ولبان ای ار ١۵٠,قرص ولبان برای چیست,قرص ولبان لاغری,قرص ولبان و لاغری,قرص ولبان چیست توضیحاتی در مورد قرص ولبان …

چرا قدم كوتاه است؟

چرا قدم كوتاه است؟

چرا قدم كوتاه است؟  کوتاهی قد,بيماري  کوتاهی قد, کوتاهی قد در بارداري,علائم  کوتاهی قد,درمان  کوتاهی قد,درمان  کوتاهی قد با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان  کوتاهی قد, کوتاهی قد را چگونه درمان …

همه چیز درباره علائم و درمان اختلال شخصیت دوقطبی و ناپایدار مرزی

همه چیز درباره علائم و درمان اختلال شخصیت دوقطبی و ناپایدار مرزی

اختلال شخصیت دوقطبی اختلال شخصیت دوقطبی ,اختلال شخصیت دوقطبی و ناپایدار مرزی,اختلال شخصیت دوقطبی چیست,اختلال شخصیتی دوقطبی,اختلالات شخصیتی دوقطبی,اختلال شخصیتی دوقطبی توضیحاتی در مورد اختلال شخصیت دوقطبی افراد دارای اختلال شخصیت دوقطبی …

فلج عصب صورت

فلج عصب صورت ,فلج عصب صورت و درمان,فلج عصب صورت در کودکان,فلج عصب صورت درمان,فلج عصب صورت نوزاد,فلج عصب صورت مادرزادی,فلج عصب صورتی در نوزادان

فلج عصب صورت , فلج عصب صورت و درمان , فلج عصب صورت در کودکان , فلج عصب صورت درمان

توضیحاتی در مورد فلج عصب صورت

فلج عصب صورتی یا در اصطلاح طب سنتی لَقْوه، بیماری‌ است که در آن عصب چهره‌ای در صورت شما، فلج می‌شود.♥ شایعترین علت آن فلج بل است. در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و علائم و درمان خانگی فلج عصب صورت نوزاد و کودکان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آشنایی با فلج عصب صورت

فلج صورت که از آن با عنوان فلج محیطی هم گفته می‌شود از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است که به دلایل مختلف از قبیل تصادف، ضربه، قرار گرفتن در معرض آب‌وهوای بسیار گرم یا سرد، ابتلا به ویروس و هر آنچه عملکرد ریشه‌های عصبی این ناحیه را مختل کند، به‌وجود می‌آید. براساس آمار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت از هر ۵ هزار نفر در جهان، یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری که خیلی آرام و بی‌صدا به سراغ بیمار می‌آید از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شود که علاوه بر درگیر کردن بخشی از اعضای بدن به لحاظ روحی و روانی بیمار را تحت‌تاثیر قرار داده و به مرور برخی بیماری‌های روحی از قبیل افسردگی و اضطراب را در او ایجاد می‌کند. زیرا این بیماری جذابیت، جذابیت و شادابی صورت بیمار را نشانه می‌رود. در دوران پزشکی امروز، فلج صورت با نام چارلز بل گره خورده است. این بیماری که معمولاً به شکل یک طرفه و یک فلج محیطی صورت است، باعث ضعف ماهیچه صورت در طرف گرفتار می‌شود. بل تعریف کاملی از بیماری شرح داده است اما به لحاظ تاریخی صدها سال قبل از آن پزشکان دیگری این بیماری را شرح داده‌اند، اگرچه به دلایل متفاوتی مانند سخت بودن زبان متن اصلی این موضوع نادیده گرفته شده است. نخستین و مشهورترین این پزشکان که این بیماری را شرح داد محمدبن ذکریای رازی (Rhazes) بود. در این مقاله، ما در مورد نظر خود بحث می‌کنیم. بررسی اسناد تاریخی نشانگر آن است که فلج عصب صورت به قدمت عمر انسان سابقه دارد و در نقاشی‌ها، پیکره‌ها، نقاب‌ها و پاپیروس‌ها به تصویر درآمده است. اگرچه این بیماری کشنده نیست، می‌تواند تأثیر معکوس بر کیفیت زندگی داشته باشد. فلج عصب صورت باعث عدم تقارن صورت و به هم خوردن حالت‌های چهره می‌شود. ناتوانی در بستن پلک می‌تواند منجر به التهاب قرنیه و کوری شود. اما تا پایان قرن نوزدهم میلادی هیچ درمان جراحی برای این بیماری ذکر نشده و بنابراین بسیاری از بیماران مبتلا به فلج عصب صورت باید یک رنج مادام العمر را تحمل کنند. اگرچه درمان جراحی برای فلج عصب صورت در قرن نوزدهم مطرح شد، روش‌های جراحی میکروسکوپی نوین در طول ده سال گذشته انقلابی در درمان این بیماری ایجاد کرده است.

تشخیص فلج عصب صورت

از بیمار باید پرسیده شود که آیا حس سمت درگیر مانند سمت دیگر است یا نه؟ همچنین، باید این نکته مورد ارزیابی قرار گیرد که حس سمت درگیر به طور مبالغه آمیزی افزایش یافته یا نه؟ اگر فرد احساس درد در استخوانهای صورت، گونه و پوست دارد، می‌تواند یک نشانه ابتدایی از کج شدن دهان باشد؛ بنابراین، باید از تماس با سرما اجتناب شود و حجامت صورت نگیرد. ممکن است انقباضات ناگهانی ماهیچه‌ای در صورت از علایم ابتدایی بیماری باشد. پوست پیشانی در سمت درگیر می‌تواند آنچنان سفت شود که چین و چروکهای قبلی از بین برود یا تعدادی چین و چروک جدید در صورت ظاهر شود. بیمار از بستن پلکهای خود ناتوان است و حتی اگر حرکت مختصری وجود دارد، این بسته شدن کامل نیست. چهره در هنگام خندیدن کج می‌شود و چشم در سمت درگیر گودرفته و کوچکتر از طرف مقابل است و آبریزش مداوم وجود دارد. بیمار از سمت سالم صورت برای جویدن استفاده می‌کند. صحبت کردن بیمار بریده بریده شده و بیمار روحیهٔ پایینی داشته و شکست خورده به نظر می‌رسد. برخی بیماران در ناحیه گیجگاهی دچار سردرد (نوع میگرنی) می‌شوند. اگر دهان بیمار را باز نموده و زبان را به پایین بفشاریم، انتهای کام نرم (زبان کوچک) فلج است و مقداری ترشحات اضافی و تغییر رنگ وجود دارد. نوعی از این بیماری وجود دارد که دو طرفه است.

فلج عصب صورت در طب سنتی

در اساس متون کهن و آموزه‌های طب سنتی چین از بیماری فلج محیطی صورت با نام «انحراف یکطرفه چشم یا دهان» یاد شده است. این بیماری حدوداً از ۲هزار سال پیش در میان مردم جهان وجود داشته است. بسیاری از درمانگران طب سنتی چین اقلیم و شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم را در ابتلا به این بیماری مؤثر می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران قرار گرفتن در معرض بادهای سرد، ابتلا به ویروس و کم‌خونی از جمله مواردی است که امکان ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش می‌دهد. از دیدگاه این درمانگران این عوامل و برخی عوامل خارجی دیگر می‌تواند تعادل بدن را به هم زده و با ایجاد اختلال در عملکرد کبد مانع از دفع سموم و مواد موذی از بدن و اب

علت فلج عصب صورت

غالباً فلج صورت به‌صورت ناگهانی و یکدفعه در افراد بروز می‌کند و این طور نیست که کم کم پیدا شود. به این ترتیب که فرد شب به خواب می‌رود و صبح که بیدار می‌شود احساس می‌کند به‌صورت جزئی با حرکت نکردن عضلات صورت در یک طرف صورت روبه‌روست یا علائم سرماخوردگی دارد. درصورتی که این اختلال‌ها به‌صورت همزمان در فردی مشاهده شد بهتر است در نخستین فرصت به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کند.

فلج عصب صورت و هوای سرد

بسیاری از مردم در جهان در ماه‌های سرد سال به این بیماری دچار می‌شوند. به این ترتیب که با قرار گرفتن در معرض هوای سرد به بی‌حسی عضلات صورت و عدم‌حرکت آن‌ها مبتلا می‌شوند؛ بنابراین این افراد باید سعی کنند در زمان‌هایی که در معرض هوای سرد قرار دارند صورت خود را با کمک شال یا دستمال از برخورد مستقیم با جریان هوای سرد، محافظت کنند. البته گاهی هوای خیلی گرم نیز موجب بروز این اختلال می‌شود؛ بنابراین باید عضلات صورت را از قرار گرفتن در معرض آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد هستند، جلوگیری کرد.

فلج عصب صورت و تمرین‌ های تکنیکی

در ادامه فرایند درمانی درمانگر طب سوزنی تکنیک‌های ساده اما بسیار کاربردی را به بیمار آموزش می‌دهد که بیمار مبتلا به فلج صورت از این تکنیک‌ها در طول روز و در محل کار یا منزل استفاده کند. ماساژ نقطه‌های گیج‌گاهی در ۲ طرف سر از جمله نقاطی است که ماساژ دادن آن در طول روز ۲ تا ۳ بار به‌مدت ۲ دقیقه توسط درمانگران توصیه شده است. درمانگران ماساژ، نقطه میان ۲ ابرو را نیز برای بهبود حرکات چشم، پلک و عملکردهای مناسب آن توصیه می‌کنند. این نقطه را ۲ تا ۳ بار در روز هر بار به‌مدت ۲ دقیقه ماساژ دهید. برای افزایش میزان حرکت پره‌های بینی فشار دادن نقاط کنار پره بینی نیز بسیار مؤثر است. افرادی که به دلیل ابتلا به فلج صورت قادر به خندیدن نیستند و اعصاب دور لب آنها دچار اختلال حرکتی شده است با ماساژ دادن نقاط اطراف لب در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌توانند به بهبود خود کمک کنند. درمانگران طب سوزنی چین به افراد مبتلا به فلج‌های محیطی مانند؛ فلج صورت توصیه می‌کنند که نقاط ذکر شده را در مجموع روزی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهند. ماساژ این نقاط تأثیر زیادی در روند بهبودی بیماران و بازگشت حرکت‌های حسی و حرکتی آنها خواهد داشت.

فلج عصب صورت و غذاهای اسیدی

در طول پروسه درمانی رژیم غذایی ویژه‌ای وجود دارد که توسط متخصص به بیمار ارائه می‌شود. در این رژیم غذایی رعایت نکات و دستورهایی به پیشروی بهتر روند درمانی و کوتاه شدن مراحل درمان بسیار کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین این پرهیزها، عدم‌مصرف مواد غذایی، خوراکی‌ها و میوه‌های اسیدی است؛ بنابراین بهتر است در طول مدت درمان از مصرف گوجه سبز، سرکه، آب میوه و سایر مواد اسیدی و نیز مواد با طبع سرد بخصوص ماست و دوغ پرهیز کنید و از مواد با طبع گرم مانند خرما، سیب شیرین، عسل، زیتون، نبات، و غیره استفاده نمایید

فلج عصب صورت بل

این متخصص مغز و اعصاب درباره علائم فلج عصب صورت، گفت: بر اثر عفونت در نوع ویروسی این فلج، عصب هفتم ملتهب می‌شود و باعث احساس درد و فشار پشت گوش می‌شود. در روزهای آتی بروز این فلج، اختلالاتی در انجام حرکات صورت (پلک زدن، جویدن، فوت کردن و …) و یا حس چشایی و اشکریزش به جود می‌آید. همچنین طی بروز فلج صورت، ماهیچه‌ها در یک سمت صورت حالت لختی و افتادگی دارند. نبوی با اشاره به اینکه فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان فلج عصب صورت دارد، گفت: در درمان فلج عصب صورت، از درمان‌های ضدویروسی، ضد درد و کورتون برای رفع التهاب استفاده می‌شود. فیزیوتراپی نیز از دیگر روش‌های درمانی این بیماری است که نقش بسزا و مهمی دارد؛ چرا که عضلات صورت بسیار کوچک و کم هستند و اگر عصب‌دهی نشوند، لاغر و تنبل و بلا استفاده می‌شوند. وی ادامه داد: ما به بیماران خود توصیه می‌کنیم که غیر از مصرف داروها، آدامس بجوند و بادکنک باد کنند تا از تنبلی عضلات جلوگیری شود. در عین حال از روش‌های دیگر فیزیوتراپی در طولانی مدت برای درمان فلج عصب صورت استفاده می‌کنیم.

فلج عصب صورت یا سکته مغزی

نبوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تفاوت‌های فلج عصب صورت و سکته مغزی، گفت: بسیاری از افراد فلج بل را با سکته مغزی اشتباه می‌گیرند؛ در حالیکه فلج صورت به طور تدریجی رخ می‌دهد و ظرف یکی دو روز تکمیل می‌شود و جز علائم نام برده، علائم دیگری ندارند. اما علائم سکته مغزی حاد و ناگهانی ظاهر می‌شود و علاوه بر فلج صورت، معمولا فلج نیم دیگر بدن رخ می‌دهد و علائم دیگری نیز دارد. وی در پایان افزود: فردی که دچار فلج عصب صورت شده باید به متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست مراجعه کند تا با معاینات سریع و دقیق تشخیص فلج یا سکته داده شود. همچنین استفاده از تصویربرداری و ام‌آرآی برای تشخیص نوع فلج صورت کمک می‌کند.

فلج عصب صورت یا فلج بل

فلج بل یا فلج عصب صورت یک مشکل عمومی است و از بیماری های مغز و اعصاب بوده که بر اعصاب و عضلات صورت تأثیر گذاشته و باعث افتادگی یا فلج نیمی از صورت می‌شود. این بیماری می‌تواند افراد را در هر سن و با هر جنسیتی درگیر خود نماید. علائم این بیماری به دنبال وارد شدن آسیب به عصب صورت (عصب هفتم جمجمه) شروع می‌شود که تحریک کننده عضلات صورت است. این عصب عضلات بالا برنده ابرو، عضلات نزدیک چشم، عضلاتی که عامل لبخند زدن هستند و نیز عضلاتی که باعث باز و بسته شدن دهان بیمار می‌شوند را تحت کنترل خود دارد. این عصب همچنین مسئولیت انتقال احساس از قسمت جلوی زبان، کنترل غده‌های عرق صورت و مجراهای اشک چشم را بر عهده دارد. علت آسیب دیدن عصب صورت اغلب ناشناخته است، اما این مشکل می‌تواند به خاطر یک عفونت ویروسی، مشکلات گردش خون یا آسیب‌های ادواری ایجاد شود و تمام این مشکلات می‌تواند باعث ایجاد التهاب در اطراف عصب شود. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فلج بل یا فلج صورت بطور کامل درمان می‌شوند. فرآیند بهبود در این حالت می‌تواند سریع باشد یا به چند ماه زمان نیاز داشته باشد. استفاده از روش‌های فیزیوتراپی و کسب آموزش‌های لازم می‌تواند به سریع تر شدن دوره ریکاوری بیمار کمک کند.

علائم اصلی فلج صورت

این عارضه غالباً به صورت ناگهانی و بدون هیچ هشداری بروز می‌یابد، ظرف چند ساعت پیشرفت می‌کند و پس از 72 ساعت به اوج خود می‌رسد. فلج بل معمولاً محدود به یک سمت صورت می‌شود و ممکن است جزئی یا کامل باشد. بسته به شدت آسیب عصبی احتمال دارد فلج همراه با افتادگی سمت آسیب دیده صورت نیز باشد. عملکرد شناختی و دیگر توانایی‌های فیزیکی صورت مختل نمی‌شود. علائم اصلی فلج صورت عبارت است از: ضعیف یا فلج شدن نیمی از صورت بطور ناگهانی که باعث مشاهده افتادگی در این ناحیه شود. این مسئله نشانه اصلی ابتلا به این بیماری است. در این حالت ممکن است بیمار در رابطه با بستن چشم خود در یک طرف صورت مشکل داشته باشد. آب ریزش دهان مشکلات چشم همچون اشک بیش از حد یا خشکی چشم از دست دادن توانایی مزه کردن درد در ناحیه چشم یا پشت آن بی حس شدن ناحیه آسیب دیده در صورت افزایش حساسیت فرد به صدا بیمار نمی‌تواند به وضوح صحبت کند و به ویژه در تلفظ حروفی مانند ب و پ به مشکل برمی‌خورد. چون بیمار کنترلی بر یک سمت دهان و لب‌ها ندارد، غذا خوردن برایش دشوار می‌شود. همچنین غذا در بعضی نقاط گیر می‌کند و ناخواسته روی صورت و بدن می‌ریزد. بیمار در شروع فلج و همچنین چند روز قبل از آن از دردی در گوش داخلی رنج می‌برد که گاهی بسیار شدید و آزاردهنده است.

فلج عصب صورت و تمرین‌ های کششی

تمرین‌های کششی برای بازیابی وضعیت عضلات ابرو و بهبود عملکرد عضلات اطراف دهان (در بیماری فلج صورت لب، چانه، دهان و فک دچار اختلال می شوند). برنامه تمرین ساختاری شامل حرکت‌های فعال و غیر فعال به منظور بهبود وضعیت عملکرد عضلات صورت. در این حالت از تمرین‌های صورت برای بهبود واکنش مغز به پالس‌های الکتریکی استفاده می‌شود و به این ترتیب بیمار مجدداً امکان کنترل عضلات مختلف صورت خود را به دست می‌آورد. این تمرین‌ها به بازگشت عضلات صورت به حالت عادی و از بین رفتن حالت فلج ایجاد شده کمک می‌کنند. بیمار می‌تواند قبل از آن که شروع به انجام تمرین‌های تجویز شده توسط متخصص فیزیوتراپی کند، برای تحریک عضلات صورت، به ویژه عضلات اطراف گونه، لب‌ها و زبان، یخی را در یک تکه پارچه مرطوب بپیچد و آن را روی صورت، از لب‌ها تا گونه و گوش، مالش دهد. برای تحریک داخل دهان نیز می‌توان پارچه را از دور یخ باز کرد و یخ را از داخل روی گونه‌ها در امتداد لب‌ها و زبان حرکت داد.

بیشتر بخوانید : فلج معده ♥ تیک عصبی ♥ سردرد عصبی ♥ پاکسازی صورتدرد یک طرف صورت

آخرین بروز رسانی در : جمعه 17 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.