علت و درمان گیاهی ریزش مو در کودکان پسر و دختر

علت و درمان گیاهی ریزش مو در کودکان پسر و دختر

ریزش مو در کودکان ریزش مو در کودکان ,ریزش مو در کودکان دختر,ریزش مو در کودکان یک ساله,ریزش مو در کودکان زیر دو سال,ریزش مو در کودکان سه ساله,ریزش مو در کودکان …

عوارض و موارد مصرف کپسول دولوکستین 20 چیست

عوارض و موارد مصرف کپسول دولوکستین 20 چیست

کپسول دولوکستین کپسول دولوکستین ,کپسول دلوکستین 30,کپسول دلوکستین 30 میلی گرم,کپسول دولوکستین برای چیست,کپسول دولوکستین چیست,کپسول دولوکستین,کپسول دولوکستین 60 توضیحاتی در مورد کپسول دولوکستین دولوکستین با نام لاتین duloxetine ، برای درمان …

راه های ساده برای داشتن دندان سالم در کودکان

راه های ساده برای داشتن دندان سالم در کودکان

راه های ساده برای داشتن دندان سالم در کودکان دندان سالم,دندان سالم داشتن,چگونه دندان سالم داشته باشیم,دندان های سالم,درد دندان سالم,چگونه دندان سالمی داشته باشیم,راز دندان سالم,شکل دندان سالم,دندان های سالم,چگونه دندانهای …

فلج مثانه

فلج مثانه چیست ,فلج مثانه,درمان فلج مثانه,فلج شدن مثانه,علائم فلج مثانه,بیماری فلج مثانه,علت فلج مثانه,علایم فلج مثانه,فلج عصب مثانه,فلج اعصاب مثانه

فلج مثانه چیست , فلج مثانه , درمان فلج مثانه , فلج شدن مثانه

توضیحاتی در مورد فلج مثانه

فلج مثانه که نام دیگرش مثانه نوروژنیک است یک بیماری خاص است که عمل ادرار کردن شما را مختل می کند. مشکلی که در این بیماری بوجود می آید این است که در این بیماری سیستم عصبی مرکزی یا محیطی مختل می شود و موجب اختلال در کنترل ادرار فرد بیمار می‌شود. سیستم عصبی خودکار در بدن فرد سالم، مثانه و مجاری ادراری را هم عصب‌ دهی کرده و این اعصاب در احساس پُر شدن مثانه فرد، احساس نیاز به دفع ادرار می کند و کمک به تخلیه ادرار نقش اصلی را انجام می دهد ؛ و بیماری دیابت می‌ تواند بر روی سیستم عصبی خودکار فرد بیمار تاثیر گذاشته و کار این سیستم را تا حدودی مختل کند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و دلایل و علائم و راه درمان بیماری فلج مثانه در زنان و مردان چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

فلج مثانه در بیماران دیابتی

متاسفانه 41 درصد بیماران دیابتی بالای 45 سال دچار درجاتی از مثانه نوروژنیک هستند و این آمار نشان دهنده شیوع این بیماری در کشور است که باید به آن توجه جدی شود.♥ وی با اشاره به اینکه در این حالت اعصاب مثانه بطور صحیح، کار خود را انجام نمی دهند، اظهار کرد: مریض دیابتی احساسی از پر بودن مثانه یا حتی مقدار باقیمانده ادرار در مثانه ندارد. فوق تخصص مثانه، عدم تخلیه کامل، ایجاد عفونت و بروز مشکل در کلیه ها را از جمله عوارض این بیماری اعلام کرد و گفت: به دلیل باقیماندن بخشی از ادرار در مثانه، کلیه ها می توانند دچار آسیب جدی شوند و حتی ممکن است این فرد نیازمند به دیالیز شود. وی افزود: در برخی مواقع بی اختیاری ادرار فرد به دلیل مشکل پروستات یا بیماری های زنانه؛ نبوده و فرد به دلیل ابتلا به فلج مثانه به این مشکل دچار می شود. مهرداد ادامه داد: برخی مواقع، مریض با عفونت یا بی اختیاری ادراری به پزشک مراجعه می کند اما در معاینه مشخص می شود که وی به بیماری مثانه نوروژنیک مبتلا است.

فلج مثانه و عفونت مجرای ادرار

بیماران مبتلا به بیش فعالی و کم فعالی مثانه می‌توانند به طور مکرر با مشکل عفونت مجرای ادرار مواجه شوند. در واقع عفونت مجرای ادرار اغلب به عنوان اولین علائم مثانه عصبی دیده می‌شود. این عفونت‌های مکرر به علت وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها و مخمرهای بیماری‌زایی است که در درون مجرای ادرار رشد می‌کنند.

عوارض دیابت بر مثانه

خوشبختانه در سال های اخیر توجه خوبی به برخی از عوارض دیابت از جمله قلبی و عروقی و چشمی شده اما عوارض دیابت بر مثانه مورد غفلت قرار گرفته و توجه جدی به این موضوع نمی شود. مهراد با اشاره به اینکه مشکلات مثانه براثر عوارض دیابت در جامعه ما شایع است، گفت: پزشکان هم توجه جدی به عوارض دیابت بر مثانه نمی کنند و این موضوع می تواند مشکلاتی برای بیماران دیابتی به وجود آورد. وی به همکاران پزشک توصیه کرد در هنگام مشاوه به بیماران دیابتی به عوارض این بیماری بر مثانه توجه داشته باشند. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با درمان های مناسب جلوی پیشرفت آن را گرفت. رئیس انجمن نورویورولوژی ایران به بیماران دیابتی هم توصیه کرد که آزمایشات منظم از مثانه را انجام دهند تا دچار عوارض این بیماری نشوند.

مثانه بیش فعال

در مثانه بیش فعال (که اغلب در بیماران مبتلا به سکته مغزی، بیماری‌های مغزی و بیماری پارکینسون دیده می‌شود)، ماهیچه‌های مثانه به تعداد دفعات بیشتر از نرمال، فشرده می‌شوند. گاهی اوقات، فشرده شدن این ماهیچه‌ها باعث می شود که قبل از آنکه شما به اختیار خودتان ادرار کنید، ادرار از مثانه شما بیرون بریزد (بی‌اختیاری). در حالت بیش فعالی مثانه، مکن است شما به طور ناگهانی احساس نیاز فوری به تخلیه ادرار پیدا کنید و اصلاً نتوانید آن را نگه دارید. در این هنگام یک حالت “دستپاچگی” به شما دست می‌دهد و باعث می‌شود که از ترس بیرون ریختن ادرار، فوراً به توالت بروید. البته ممکن است بعد از این احساس دستپاچگی، ادرار از مثانه بیرون بریزد یا نریزد و یا فقط چند قطره ادرار از مثانه خارج شود. اما گاهی اوقات حجم زیادی از ادرار از مثانه شما بیرون می‌ریزد. گاهی اوقات هم ادرار در هنگامی که خواب هستید، بیرون می‌ریزد.

فلج مثانه و جراحی

اختلالات مربوط به ادرار کردن شامل طیفی از بیماری ها است که موجب بی اختیاری ادرار همچنین احتباس ادرار و فلج مثانه می شود. مهتاب ضرغام افزود: این بیماران به دلیل نیاز به پوشک و نبود امکان رعایت بهداشتی و همچنین نیاز به سونداژ و دستکاری های مداوم، کیفیت حیات بسیار پایینی پیدا خواهند کرد. وی گفت: دراین عمل دو ماه پیش در مرحله مقدماتی مفتول فلزی در ناحیه استخوان ساکرال بیمار قرار داده که اثرات تحریک این مفتول روی کنترل مثانه مطلوب و برای بیمار رضایتبخش بود.درمرحله اصلی امروز دستگاه به طور دایمی درناحیه ای از بدن بیمار بکارگرفته شد تا تحریکات الکتریکی را به مثانه و شبکه عصبی لگن برساند. مهتاب ضرغام تاکید کرد: انتخاب درست بیمارو وروش های عمل جراحی پزشکان، پیگیری تعهدات بیمه ای برای بیماران، لازمه ادامه پیدا کردن این راه درمانی در استان اصفهان است.

تکرر ادرار

یکی دیگر از علائم ناشی از مثانه عصبی آن است که شما در طول روز یا شب چندین مرتبه به توالت می‌روید (در حالی که ممکن است فقط مقدار خیلی کمی ادرار داشته باشید). در حالت عادی تعداد دفعاتی که یک نفر در طول روز ادرار می‌کند می‌تواند در بین افراد مختلف، متفاوت باشد. اما اغلب متخصصین معتقدند فردی که بیش از 8 مرتبه در طول 24 ساعت شبانه‌روز به توالت می‌رود، به مشکل “تکرر ادرار” دچار شده است.

فلج مثانه یا مثانه عصبی

مثانه عصبی عنوانی است که به تعدادی از بیماری‌های دستگاه ادرار در افرادی که کنترل مثانه خود را به علت ضایعات مغزی، نخاعی و یا مشکلات عصبی از دست داده‌‌اند اطلاق می‌شود. چگونگی ذخیره ادرار در مثانه یا تخلیه ادرار از آن به وسیله اعصاب خاصی در بدن ما کنترل می‌شود و مشکلاتی که برای این اعصاب به وجود می‌آید، منجر به بروز بیماری‌هایی از قبیل مثانه بیش فعال (AOB)، بی‌اختیاری ادرار و مثانه کم فعال (UAB) یا احتباس ادراری خواهد شد. احتباس ادراری به حالتی گفته می‌شود که مسیر جریان ادرار مسدود می‌شود و تخلیه ادرار به درستی انجام نمی‌گیرد.

کم‌ فعالی مثانه

در افرادی که مشکل کم‌فعالی مثانه دارند (این مشکل اغلب در بیماران مبتلا به دیابت، ام اس، فلج اطفال، سفلیس و یا افرادی که جراحی‌های بزرگ در ناحیه لگن انجام داده‌اند، دیده می شود) ممکن است ماهیچه‌های مثانه در موقعی که نیاز است، منقبض نشوند. ماهیچه‌های اسفنکتر که در اطراف مجرای ادرار قرار گرفته‌اند نیز ممکن است به درستی کار نکنند. ممکن است این ماهیچه‌ها در زمانی که شما قصد تخلیه ادرار دارید، همچنان سفت بمانند. در صورتی که شما مشکل کم فعالی مثانه دارید، ممکن است فقط یک قطره کوچک ادرار از مثانه شما خارج شود و یا شما قادر به خالی کردن مثانه به طور کامل نباشید (احتباس ادراری). گاهی اوقات هم شما اصلاً نمی‌توانید مثانه خود را خالی کنید (احتباس ادراری).

علائم فلج مثانه

علائم مثانه عصبی یا نوروژنیک می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. مثانه عصبی می‌تواند فعالیت‌های شغلی و روابط اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر شما با مشکل بی‌اختیاری ادرار مواجه هستید، گاهی اوقات ریزش ناگهانی ادرار می‌تواند باعث بروز عفونت و بیماری‌های پوستی در شما شود. برای پی بردن به علت بروز علائم مثانه عصبی باید با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید. علائم مثانه عصبی ممکن است مشابه با علائم سایر امراض و بیماری‌ها باشد. متخصص اورولوژی می‌تواند به طور قطعی مشخص کند که علائم مشاهده شده در شما به علت بیماری‌های دیگری نیست و قطعاً به بیماری مثانه عصبی ناشی می‌شود. گاهی علائم ساده مثانه عصبی می‌تواند در ادامه منجر به بروز مشکلات ادراری وخیم‌تری در شما شود. اما چند روش درمانی برای رفع این مشکلات وجود دارد و متخصص اورولوژی می‌تواند تعیین کند که بهترین درمان برای شما کدام است.

تشخیص بیماری مثانه عصبی

بیماری مثانه عصبی در عمل، می‌تواند ناشی از مشکلات دستگاه عصبی و یا مثانه باشد. پزشک شما با انجام معاینات و آزمایش‌های خاصی، وضعیت سلامت هر دو این قسمت‌ها را بررسی می‌کند. سوابق پزشکی متخصص برای بررسی سوابق پزشکی شما، چند سؤال از شما می‌پرسد. این سؤالات در مورد علائمی که مشاهده کرده‌اید، زمان شروع آنها، بیماری‌هایی که در گذشته یا در حال حاضر به آن مبتلا بوده و هستید و داروهایی که معمولاً مصرف می‌کنید، خواهد بود. علاوه بر آن احتمالاً متخصص سؤالاتی در مورد رژیم غذایی و نوع و مقدار مایعتی که در طول روز مصرف می‌کنید، از شما خواهد پرسید. معاینه بالینی بالینی بر روی شما انجام می‌دهد تا عواملی که باعث بروز علائم مثانه عصبی در شما شده است را شناسایی کند. این معاینات در زنان می‌تواند شامل معاینه شکم، اندام‌های ناحیه لگن و مقعد باشد. در مردان نیز معاینه فیزیکی بر روی شکم، پروستات و مقعد انجام می‌شود. تست پد در جریان تست پد (Pad tet)، شما یک پد را می‌پوشید که رنگ مخصوصی بر روی آن وجود دارد و هنگامی که ادرار از مثانه خارج می شود و به پد می‌رسد، رنگ آن تغییر می‌کند. عکس‌برداری دقیق بیماری شما نیاز به انجام آزمایش‌های عکسبرداری مرسوم از قبیل اشعه ایکس و سی تی اسکن داشته باشد.

علل فلج مثانه

چندین ماهیچه و عصب مختلف باید با یکدیگر همکاری کنند تا مثانه شما بتواند تا قبل از آنکه شما اقدام به تخلیه ادرار نمایید، ادرار را در خود نگه دارد. برای این منظور، یک سری پیام‌های عصبی بین مغز و ماهیچه‌هایی که تخلیه ادرار را کنترل می‌کنند، رد و بدل می شود. اگر اعصابی که وظیفه انتقال این پیام‌ها را بر عهده دارند به علت بیماری یا مصدومیت، آسیب ببینند، ماهیچه‌های کنترل کننده مثانه نیز دیگر نخواهند توانست که در زمان درست منقبض و منبسط شوند و عملکرد خود را به طور صحیح انجام دهند. در افراد مبتلا به بیماری مثانه عصبی، ماهیچه‌ها و اعصاب کنترل کننده مثانه نمی‌توانند به خوبی با یکدیگر همکاری کنند. در نتیجه، فرایند پر و خالی شدن مثانه به طور صحیحی انجام نمی‌شود. ماهیچه‌های مثانه ممکن است حالت بیش فعال پیدا کنند و به تعداد دفعات بیشتر از حد طبیعی و یا قبل از آنکه مثانه به طور کامل از ادرار پر شود، این ماهیچه‌ها فشرده شوند و مثانه را خالی کنند. گاهی اوقات هم این ماهیچه‌ها خیلی شل هستند و به ادرار اجازه می‌دهند که قبل از آنکه شما به اختیار خودتان آن را تخلیه کنید، از مثانه خارج شود (بی‌اختیاری). در مقابل، در افراد دیگری ممکن است ماهیچه‌های مثانه کم‌فعال باشند. در نتیجه هنگامی که مثانه از ادرار پر می‌شود، این ماهیچه‌ها فشرده نمی‌شوند و مثانه را به طور کامل و یا اصلاً تخلیه نمی‌کنند. ماهیچه‌های اسفنکتر که در اطراف مجرای ادرار (پیشابراه) قرار دارند نیز ممکن است به درستی کار نکنند. یعنی ممکن است هنگامی که شما می‌خواهید مثانه را خالی کنید، این ماهیچه‌ها به حالت سفت و منقبض باقی بمانند و اجازه تخلیه مثانه را ندهند. بعضی افراد نیز همزمان به هر دو عارضه مثانه بیش فعال و کم فعال دچار می‌شوند.

مثانه عصبی یک بیماری جدی است

مثانه عصبی یک بیماری جدی است، اما اگر به دقت مراقب آن باشید و بهترین روش ممکن را برای درمان آن اتخاب کنید، می‌توانید بهبود زیادی را در کیفیت زندگی خود شاهد باشید. پزشک متخصص، بهترین درمان برای بیماری مثانه عصبی در شما را بر اساس موارد زیر انتخاب می‌کند: سن، وضعیت سلامت عمومی و سوابق پزشکی شما علت آسیب‌دیدگی عصب کنترل کننده مثانه نوع علائم مشاهده شده در شما شدت علائم میزان تحمل شما نسبت به بعضی داروها، روش‌ها و درمان‌های خاص دوره مورد انتظار بیماری در آینده

علائم مثانه عصبی

علائم مثانه عصبی در بیماران مختلف با هم فرق دارد. نوع این علائم به نوع آسیبی که به اعصاب یک شخص وارد شده است نیز بستگی خواهد داشت. در بعضی افراد ممکن است علائم هر دو عارضه مثانه بیش فعال و کم فعال به طور همزمان دیده شود. احتمال بروز همزمان بیش فعالی و کم فعالی مثانه در بیماران مبتلا به ام اس، سکته مغزی و زونا بیشتر است.

درمان دارویی مثانه عصبی

بعضی از داروهایی که ممکن است پزشک به منظور کمک به کنترل علائم مثانه عصبی برای شما تجویز کند، عبارت است از: داروهای شل کننده مثانه داروهایی که باعث افزایش فعالیت بعضی از اعصاب می‌شوند (بتانکول) سم بوتولینوم مکمل‌های گابا (GABA) یا گاما آمینوبوتیریک اسید داروهای ضد صرع

مطالب مرتبط :

علائم و عوارض و درمان فلج اطفال در کودکان و بزرگسالان

همه چیز درباره آشنایی با علت و درمان فلج خواب یا بختک

علت و علائم و درمان خانگی بیماری فلج بل در بارداری چیست

علائم و درمان و تشخیص بیماری فلج مغزی در بزرگسالان

عوارض و درمان گیاهی و قطعی فلج بلز شدید و خفیف چیست

آخرین بروز رسانی در : جمعه 3 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.