خواص و مضرات بادمجان در بارداری و شیردهی و طب سنتی چیست

خواص و مضرات بادمجان در بارداری و شیردهی و طب سنتی چیست

بادمجان خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری،خواص بادمجان سفید،خواص بادمجان سرخ شده،خواص بادمجان سفید،خواص بادمجان با پوست،خواص بادمجان و کدو،خواص بادمجان سیاه در بارداری،خواص بادمجان …

داروهای گیاهی برای سینوزیت

داروهای گیاهی برای سینوزیت

داروهای گیاهی برای سینوزیت سینوزیت,بیماری سینوزیت,سینوزیت در بارداری,علائم سینوزیت,درمان سینوزیت,درمان سینوزیت با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سینوزیت,سینوزیت را چگونه درمان کنیم,سینوزیت در کودکان,سینوزیت در بزرگسالان,سینوزیت در نوزادان,سینوزیت در بهار,سینوزیت در …

با مصرف زالزالک در دوران شیردهی کیفیت شیر مادر افزایش پیدا می کند

با مصرف زالزالک در دوران شیردهی کیفیت شیر مادر افزایش پیدا می کند

با مصرف زالزالک در دوران شیردهی کیفیت شیر مادر افزایش پیدا می کند با مصرف زالزالک در دوران شیردهی کیفیت شیر مادر افزایش پیدا می کند در سایت جسارت زالزالک در دوران …

آبغوره

آبغوره ,آبغوره در بارداری,آبغوره به انگلیسی,آبغوره و اسید اوریک,آبغوره و تری گلیسرید,آبغوره و فشار خون,آبغوره ویکی پدیا,آبغوره و دیابت,آبغوره قند دارد,آبغوره برای کبد چرب,ابغوره در بارداری,مصرف آبغوره در بارداری,خواص ابغوره در بارداری,تاثیر آبغوره در بارداری,آبغوره در دیابت بارداری

آبغوره

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آبغوره صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.

توضیحاتی در مورد آبغوره

غوره میوه نارس انگور است و علاوه بر آبگیری، گرد، رب و ترشی آن را نیز تهیه می‌کنند. غوره به دلیل اسیدهای فراوان، طعم ترش و طبع سردی دارد و استفاده از آن در سالاد و برخی غذاها از حرارت درون می‌کاهد و عطش را رفع می‌کند. برخی با این تصور که آبغوره کاهنده چربی خون است، آن را جایگزین داروهای کاهش‌دهنده چربی می‌کنند و بعضی دیگر به گمان آن که با خوردن آبغوره لاغر می‌شوند و از چربی دور شکم‌شان کاسته می‌شود، آن را ناشتا می‌نوشند. اما آیا این تصورات واقعیت دارد؟ آبغوره با افزایش ترشحات معده، اشتها را تحریک می‌کند و در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید است. به دلیل این که ویتامین C فراوان دارد التهابات مخاط دهان را نیز کاهش می‌دهد و از خونریزی لثه‌ها پیشگیری می‌کند و به دلیل ترکیبات ضدعفونی کننده، پاک‌کننده معده و روده است. چنانچه سالادتان را با آبغوره طعم‌دار کنید به جذب مواد مغذی مخلفات سالاد کمک می‌کند. آب غوره به جهت اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان سیاتیک و روماتیسم نافع است و از طریق کلیه‌ها سموم بدن را دفع می‌کند. دوست مهربان کبد است و تا حدود زیادی صفرابر است.

خواص آبغوره

آب غوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند.

آبغوره در بارداری

افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند، زیرا آب غوره خاصیت مدر دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد.

آش آبغوره

مواد لازم (برای 4 نفر) لوبیا چیتی یا قرمز نصف پیمانه عدس نصف پیمانه برنج نصف پیمانه سبزی آش 0/5کیلو گوشت چرخ کرده 200 گرم رب گوجه 1 قاشق غذاخوری نعناء خشک یک قاشق غذاخوری پیاز 2 عدد متوسط نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم آب غوره به مقدار لازم طرز تهیه: 1- پیاز را خلال کرده با مقدار کمی روغن سرخ کنید. به آن کمی زردچوبه زده رب را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس لوبیا را با مقدار کافی آب به آن اضافه کرده، بگذارید بپزد. 2- پس از نیم پز شدن لوبیا، عدس و برنج را به آن اضافه کنید. 3- گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرده، به صورت کوفته ریزه در آورده و به آش اضافه کنید. 4- پس از پختن برنج و لعاب انداختن آن، سبزی آش را به آن اضافه کنید. پس از آن که آش جا افتاد، نمک و فلفل و آب غوره را به آن اضافه کنید. سپس آش را در سوپخوری بکشید و روی آن را با نعناء داغ و پیازسرخ کرده تزیین کنید.

طرز تهیه آبغوره

درخصوص تهیه خانگی آب غوره و نگهداری آن رعایت نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد؛ بعد ازپاک کردن غوره‌ها و گرفتن دم و شستن آنها می‌توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید و پس از آن درصورت وجود هسته‌های غوره در آب غوره، آن را در توری ریخته و هسته‌ها را جدا کنید تا مزه آن تلخ نشود. هم چنین بهتر است از مخلوط‌کن برای آبگیری استفاده نکنید زیرا هسته غوره هم خرد‌شده و داخل آب غوره می‌شود و آن را تلخ می‌کند. سپس درکوتاه‌ترین فرصت آب غوره را در شیشه ریخته و تا مرحله نزدیک جوش حرارت داده شود تا آنزیم‌ها و باکتری‌ها از بین بروند. البته این کارباعث تغییررنگ آب غوره می‌شود اما با انجام این کار، کپک‌ها امکان رشد را از دست می‌دهند. توصیه می‌شود زمانی که آب غوره داخل شیشه ریخته می‌شود، ظرف تا نزدیکی لبه آن پرشود. همچنین می‌توانید به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس در‌پوشی روی آن قرار دهید که با ایجاد خلا، هوا داخل محصول راه نمی‌یابد و جایی برای رشد کپک‌ها وجود نخواهد داشت. روش دیگر این است که از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور در ظرف را با خمیر بپوشانید تا از ورود هوا به داخل ظرف جلوگیری شود. بستن در بطری با نوارچسب‌های بسیارمحکم نیزمی‌تواند در ظرف را به طور کامل پلمپ کند. برای نگهداری طولانی‌مدت آب غوره می‌توانید آن را در شیشه‌های کوچک نگه‌ دارید تا بتوانید پس از بازکردن هر شیشه را در مدت کوتاهی مصرف کنید. هم‌چنین در صورتی که مایل به استفاده ازغوره در فصل‌هایی که غوره وجود ندارد هستید می‌توانید مقداری غوره را در آب غوره بریزید و بعدا ازآن استفاده کنید.

آش آبغوره تبریز

آش آبغوره یکی از غذاهای محلی خوشمزه در آذربایجان شرقی است که بیشتر در شهر تبریز طبخ می شود. این آش با نام های دیگری از جمله آش گوجه فرنگی و آش ترش نیز مشهور است. برای آموزش پخت این آش خوشمزه با ما همراه باشید: مواد لازم سبزی شامل تره و جعفری به میزان مساوی: نیم کیلو برنج آش (برنج نیم دان): یک لیوان پیاز: یک عدد درشت گوجه فرنگی: ۵ عدد رب گوجه فرنگی: دو الی سه قاشق غذاخوری لوبیا چشم بلبلی: نصف لیوان (اگر پخته باشد یک فنجان) آب غوره: نصف لیوان الی یک لیوان (اگر ترشی آبغوره کم بود یک لیوان، اگر ترش بود نیم لیوان آب غوره می افزائیم). نعنا: حدوداً یک الی دو قاشق غذاخوری قرص عصاره مرغ: یک عدد روغن: مقداری نمک و فلفل: به میزان لازم نکات پیش از پخت: ۱- لوبیا را از حداقل ۶ ساعت قبل خیس کرده و چند بار آبش را عوض می کنیم تا نفخ احتمالی بر اثر خوردن آن به حداقل برسد. سپس درون قابلمه آبپز نموده و آبکش می نمائیم. ۲- گوجه فرنگی فرنگی ها را به صورت درشت رنده می نمائیم. طرز تهیه آش آبغوره: ۱- پیاز را نگینی خرد کرده و درون قابلمه با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سبک شود، خیلی سرخ نشود. ۲- سپس سبزی، برنج (شسته شده)، یک پارچ آب را ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا بپزد. در قابلمه بهتر است نیمه باز باشد و گاهی آش را هم میزنیم. ۳- کمی بعد که مواد جوشید، قرص عصاره مرغ را اضافه کرده و هم میزنیم و میچشیم اگر نیاز به نمک بود مقدار کمی می افزائیم. (دقت نمائیم چون رب کمی نمک در خود دارد). ۴- مواد که نیم پز شد گوجه رنده شده را می افزائیم و هم میزنیم. گوجه فرنگی ها در ابتدا کمی کف می کند ولی بلافاصله برطرف خواهد شد. ۵- وقتی برنج پخت و سبزی نرم شد و شروع به جا افتادن کرد، رب را در مقداری آب حل کرده و به آش می افزائیم تا خوب جا بیفتد. سپس فلفل را نیز می افزائیم. اگر آبش کم بود کمی آب نیز می افزائیم. ۶- در انتها لوبیای آب پز و آبغوره را می افزائیم و می گذاریم چند جوشی بزند. ۷- سپس نعنا را افزوده و لحظه ای روی حرارت هم می زنیم. ۸- سپس اجاق را خاموش می کنیم. ۹- آش ما آماده سرو است. این آش با نان سنگگ فوق العاده و آبغوره اضافی خوشمزه است. نکات: ۱- به جای قرص عصاره مرغ می توان از آب گوشت، آب مرغ، آب قلم نیز استفاده کرد. ۲- برخی یک مشت بلغور گندم هم به برنج می افزایند تا حلیم دار شود. ۳- برخی به جای لوبیا چشم بلبلی، از لپه نیز استفاده می کنند. ۴- گاهی به داخل این آش مقداری غوره یا “غوره غوره” (نوعی غوره نگهداری شده در آبغوره نیز در انتهای پخت) به این آش می افزایند. که برای کسانی که مزه ترش را دوست دارند، بسیار لذیذ می باشد. در آن صورت بهتر است که آبغوره حذف و با میزان آن کمتر شود. ۵- برخی مقداری آلوچه نیز به این آش می افزایند.

خواص آبغوره برای لاغری

گاهی اوقات افراد به منظور کاهش وزن به‌طور ناشتا آب غوره مصرف می‌کنند، این افراد باید بدانند که مصرف ناشتا و مداوم آب غوره می‌تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن را مستعد زخم کند. تغییر شیوه زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی کم کالری می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. اما افزودن آب غوره به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می‌کند و از آن جایی که این غذا کم کالری بوده می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

خواص آبغوره برای پوست

از خواص دارویی برای سلامت پوست نمی توان چشم پوشی کرد. حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی با خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی، آبغوره و غیره خواص دارویی می باشد. این مواد باید رقیق باشند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند. می توانید از آبغوره تازه رقیق شده برای این عمل استفاده کنید. آبغوره دارای ویتامین C و پتاسیم می باشد و به همین دلیل خواص دارویی دردهای استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد. در ۱۰۰ گرم از آبغوره حدود ۲۶ کالری وجود دارد. خواص و فواید آبغوره برای سلامت پوست، خواص دارویی بدن و خواص دارویی را مرور خواهیم کرد.

جوشاندن آبغوره

جوشاندن آبغوره (شیرین نشده) مطابق نظر تمام مراجع اشکال ندارد و خوردنش حلال است. اما بحث روی جوشاندن آب انگور و جوشاندن انگوری که غوره همراه آن است می باشد. آب انگور اگر حرارت ببیند و بجوش آید خوردن آن حرام است. راه پاک شدن آن اینست که بیشتر حرارت ببیند تا دو سوم آن کم شود. پس از این مرحله آن یک سوم باقی مانده خوردنش اشکالی ندارد. باید دانست غوره انگور که هنوز شیرین نشده ، در حکم انگور نیست بر همین اساس جوشاندن آن اشکال ندارد. در ادامه گفته می شود اگر در یک خوشه غوره انگور اگر دانه هایی از انگور باشد چه حکمی را خواهد داشت.

مضرات آبغوره

از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود

آبغوره و اسید اوریک

در اثر خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین ماده ای به نام پورین در بدن وارد به وجو د می آید. پورین نوعی از اسید آمینه ای می باشد در صورتی که در بدن تجزیه شود باعث ایجاد اسید اوریک می شود. اسیداوریک به طور طبیعی در بدن به میزان کمی وجود دارد در صورتی که میزان آن در بدن افزایش یابد باعث به وجود آمدن بیماری نقرس می شود. بخشی از اسید اوریک از طریق جریان خون وارد کلیه می شود و بدین صورت از بدن دفع می شود. داشتن نقرص نشانه بالابودن اسیداوریک نیست بلکه اسید اوریک یکی از عوامل ایجاد نقرص می باشد.برای چکاپ میزان اسید اوریک باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایش های تشخیصی انجام شود این آزمایشات در آزمایشات پزشکی صورت می گیرد .آب لیمو: خاصیت قلیایی دارد و منجر به خنثی شدن اسید اوریک خون می وشد. ویتامین سی موجود در آن نیز منجر به دفع اسید اوریک می شود. صبح ها با معده خالی یک لیوان آب گرم را به همراه لیمو بنوشید و برای چند هفته این کار را تکرار کنید تا شاهد کاهش اسید اوریک خون باشید.

آبغوره و تری گلیسرید

مطالعه ای بر روی ترکیبی از افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله سالم، افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله مبتلا به چربی خون و افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله مبتلا به چربی خونی که از فشار خون هم رنج می برند، نشان داد که مصرف آبغوره می تواند نتایج مفیدی برای آن ها داشته باشد. هر یک از آنها ۲۰۰ میلی لیتر آبغوره را دو بار در طول روز برای یک دوره ۳۰ روزه مصرف کردند. برای افراد سالم در این مطالعه، این درمان باعث شد نسبت کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) به کلسترول بد LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) در آن ها افزایش یابد. علاوه بر این، افرادی که با مشکلات پیش از این مواجه بودند، دریافتند که میزان تری گلیسیرید خون آنها، غلظت کلسترول، و میزان LDL بعد از مصرف ماهانه کاهش پیدا کرده است.آبغوره برای استفاده در سالاد عالی است چرا که مزه ترش آن طعم سالاد را بهبود می بخشد. همچنین می توانید از دستورالعمل های غذاهای ایرانی برای استفاده از آبغوره استفاده نمایید. به عنوان مثال می توانید از آن در خورشت بادمجان، تاس کباب و یا دلمه پیچ (با برگ مو ) استفاده کنید. همچنین بعضی از غذاها هم هستند که از آبغوره مارتینی استفاده می کنند و می توانند برای شما ترش مزه به نظر آیند! آبغوره برای کاهش تری گلیسیرید فوق العاده است. عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید عرق برگ کنگر فرنگی با مهار سنتز در بدن به عنوان یک کاهش دهنده تری گلیسیرید و کلسترول شناخته می شود. همچنین حاوی ترکیباتی به نام سینرین است که به بدن شما کمک می کند با افزایش تولید صفرا در کبد و افزایش سرعت ترشح آن از کیسه صفرا، کلسترول بیشتری را دفع کند عرق گچول (Gugglul) که از صمغ درخت مر به دست می آید نیز می تواند تاثیرات خوبی در کاهش تری گلیسرید خون داشته باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم این ماده می تواند باعث کاهش سطح LDL و کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL شود.

آبغوره

از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامینC است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد. به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست. آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان پا درد و کمر‌درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است. آبغوره مدر است و هم‌چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم‌ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

بیشتر بخوانید : آب پنیرغوره ♥ آب نارنج

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 27 خرداد 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.