خواص و عوارض مصرف گیاه انجدان رومی در طب سنتی

خواص و عوارض مصرف گیاه انجدان رومی در طب سنتی

انجدان رومی انجدان رومی ,انجدان رومی برای سرفه,انجدان رومی + سنگ کلیه,انجدان رومی شربت,انجدان رومی+pdf,انجدان رومی خواص,انجدان رومی زردبند,انجدان رومی عکس توضیحاتی در مورد انجدان رومی گیاه دارویی انجدان رومی با نام …

اثرات زنجبیل بر روی بدن

اثرات زنجبیل بر روی بدن

اثرات زنجبیل بر روی بدن خواص زنجبیل,فواید زنجبیل,زنجبیل درمانی,خاصیت زنجبیل,خواص زنجبیل درمانی,خواص زنجبیل برای پوست,خواص زنجبیل برای مو,خواص زنجبیل برای جوانی,خواص زنجبیل برای بارداری,خواص خوردن زنجبیل,فواید زنجبیل خام,فواید زنجبیل پخته

درمان بیماری های مختلف با گیاهان دارویی

درمان بیماری های مختلف با گیاهان دارویی

درمان بیماری های مختلف با گیاهان دارویی خواص گیاهان دارویی,فواید گیاهان دارویی,گیاهان دارویی درمانی,خاصیت گیاهان دارویی,خواص گیاهان دارویی درمانی,خواص گیاهان دارویی برای پوست,خواص گیاهان دارویی برای مو,خواص گیاهان دارویی برای جوانی,خواص گیاهان …

آشنایی با خواص ماش پخته و مواد مغذی در این دانه ارزشمند

آشنایی با خواص ماش پخته و مواد مغذی در این دانه ارزشمند در سایت جسارت

خواص ماش پخته ، خواص ماش پخته در بارداری ، خواص ماش پخته در طب سنتی ، خواص ماش ، فواید و خواص ماش پخته ، خواص جوانه ماش ،خواص ماش پخته در شیردهی

آشنایی با خواص ماش پخته و مواد مغذی در این دانه ارزشمند

خواص ماش پخته , خواص ماش , خواص ماش پخته در بارداری

در این مطلب از سایت جسارت به خواص ماش پخته می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. 

خواص ماش پخته

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است.این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛

یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.ماش از جمله حبوباتی است که دارای شاخص قند پایینی است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.ماش و دیگر حبوبات ماده‌ای به نام مهار‌کننده پروتئاز دارند که می‌تواند در برابر سرطان سینه اثر محافظ داشته باشد. مهار‌کننده پروتئاز تقسیم سلول‌های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از تشکیل تومور جلوگیری می‌کند.

خواص ماش پخته در بارداری

اگر میزان کلسترول خونتان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می‌کنیم. دانه‌های ماش دارای کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول هستند.فیبر رژیمی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که قابل هضم نیستند. فیبرهای رژیمی دو گونه هستند: محلول و غیرمحلول. فیبر غیرمحلول به تعادل و تنظیم حرکات روده می‌پردازد ولی کار زیادی برای کاهش فشارخون انجام نمی‌دهد.فیبر محلول وقتی با آب موجود در سیستم هاضمه مخلوط شود ماده ژل مانندی را تشکیل می‌دهد که به نوبه خود به بهبود عملکرد اعضای بدن می‌پردازد.غذاهای سرشار از فیبر رژیمی محلول، به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کنند و این کار را با تشویق به تولید گیرنده‌های LDL که مسئول بیرون راندن کلسترول بد اضافی از جریان خون هستند، انجام می‌دهند.مصرف روزانه 10 تا 25 گرم فیبر محلول برای کاهش کلسترول بد نیز توصیه می‌شود. هر پیمانه ماش حاوی 1/9 گرم فیبر رژیمی تام است.

آشنایی با خواص ماش پخته و مواد مغذی در این دانه ارزشمند

خواص ماش پخته , خواص ماش , خواص ماش پخته در بارداری

ماش ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و دارای تقریبا 3/16 گرم پروتئین در هر پیمانه است و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه‌خواران است.مصرف ماش هیچ‌گونه ممنوعیتی برای هیچ‌کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین‌داری را که پورین گیاهی دارند،‌محدود کنند. البته ترکیبات پورینی در ماش نسبتا کم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود کاملا حذف کنند؛بلکه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن کفایت می‌کند.

ارزش غذایی و خواص ماش پخته

ماش منبعی غنی از مواد مغذی است از جمله: منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین‌های گروه B. این دانه‌های کوچک همچنین یک غذای بسیار سیرکننده، پر از پروتئین، نشاسته‌ی مقاوم و فیبر غذایی هستند. شما می‌توانید ماش را به صورت پودر خشک شده، به صورت دانه‌های درسته و خام، به صورت  پوست کنده، به صورت نودل، و به صورت جوانه پیدا کنید. ماش به دلیل داشتن مقدار فراوانی از مواد مغذی، در دفاع در برابر چندین بیماری مزمن مرتبط با سن، از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت و چاقی مفید در نظر گرفته می‌شود.شواهد بالینی دائما نشان می‌دهند که غذاهای مشتق شده از گیاهان خواص درمانی مختلف و بالقوه دارند، به عنوان مثال التهاب را کاهش می‌دهند. کارشناسان بهداشت و سلامت توصیه می‌کنند که بهتر است غذاهای گیاهی بخش بزرگی از رژیم غذایی هر فرد را تشکیل بدهد، و بسیاری از سازمان‌های بهداشت و سلامت در سراسر جهان افزایش مصرف غذاهای مشتق شده از گیاهان را برای بهبود وضعیت سلامت و جلوگیری از بیماری‌های مزمن توصیه می‌کنند.در میان منابع گیاهی پروتئین و مواد مغذی، ماش یکی از غذاهایی است که بیش‌ترین توجه را به خود جلب کرده‌است.

خواص ماش پخته

یک فنجان ماش پخته شده شامل موارد زیر است (درصدها بر اساس ارزش توصیه شده‌ی روزانه برای یک خانم بالغ معمولی است):

– ۲۱۲ کالری

– ۱۴ گرم پروتئین

– ۱۵ گرم فیبر

– ۱ گرم چربی

– ۴ گرم قند

– ۳۲۱ میکروگرم فولات (۱۰۰٪)

– ۹۷ میلی‌گرم منیزیم (۳۶٪)

– ۰.۳۳ میلی‌گرم تیامین- ویتامین B۱- (۳۶٪)

– ۰.۶ میلی‌گرم منگنز (۳۳٪)

– ۷ میلی‌گرم روی (۲۴٪)

– ۰.۸ میلی‌گرم ویتامین B۵ -اسید پانتوتنیک- (۸٪)

– ۰.۱۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ (۱۱٪)

– ۵۵ میلی‌گرم کلسیم (۵٪)

آشنایی با خواص ماش پخته و مواد مغذی در این دانه ارزشمند

خواص ماش پخته , خواص ماش , خواص ماش پخته در بارداری

اگر جوانه‌ی ماش را انتخاب می‌کنید و آنها را به صورت خام می‌خورید، هر فنجان تنها حدود ۳۱ کالری و در حدود سه گرم پروتئین و دو گرم فیبر به شما می‌رساند.

خواص جوانه ماش

سخنی از حضرت رضا(ع) در رابطه با ماش: اگر ماش تازه را با برگ آن کوبیده و عصاره آن را گرفته هنگامی که

گرسنه باشید قدری از آن را بنوشند و به محل سفیدی پوست (بیهق) بمالند، درمان می‎گردند.

سخنی دیگر از حضرت رضا(ع) که فرموده‎اند: برای درمان بیهق ماش را بپزید و جرعه جرعه آن را خورده و به عنوان غذای خورد قرار دهید.

کسانی که یبوست دارند و می‎خواهند از ماش استفاده کنند بهتر است ابتدا ماش را قدری تفت داده سپس بلغور کرده پوست آن را بگیرند آن گاه غذا درست کنند.

خوردن ماش باعث ازدیاد شیر می‎گردد.

برای درمان ورم ماش تازه بجوشانید، سپس له کنید با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده بر موضع ورم بمالید.

جوانه ماش سرشار از مواد مغذی بوده و انرژی‌زای واقعی است.

جوانه ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد.

چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌کنند.

جوانه ماش سرشار از ویتامین C است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است.

جوانه‌های ماش برخلاف دیگر سبزیجات که هرچه بیشتر رسیده می‌شوند خواص تغذیه‌ای آن‌ها کاهش می‌یابد، خواص خود را تا زمانی که به مصرف برسند حفظ می‌کنند.

جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده و

همچنین دارای فیبر خوبی نیز هستند. آن‌ها حاوی انواع ویتامین‌های (A, B, C, D, E, k)، اسید فولیک و نیز منبع عالی از آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هستند.

 خواص تغذیه‌ای جوانه‌ها نسبت به نوع جوانه متغیر است.

جالب است بدانید جوانه ماش حاوی فیتوکمیکال‌های استروژن مانندی درون خود موسوم به ایزوفلاون‌ها است که مصارف درمانی بسیاری دارند.

آشنایی با خواص ماش پخته و مواد مغذی در این دانه ارزشمند

خواص ماش پخته , خواص ماش , خواص ماش پخته در بارداری

دانه‌های ماش میزان فراوانی فیبر و پروتئین دارند، و بنابراین یکی از مواد خوراکی سیرکننده هستند.

در مطالعه‌ای که در مجله‌ی تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شده، محققان مشاهده کردند که تنها یک وعده‌ غذا، با لوبیای دارای فیبر زیاد،

دو برابر غذاهای بدون لوبیا هورمون سیری را به نام کوله‌سیستوکینین افزایش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات دیگر نتایج مشابهی در بر داشته‌اند: به این ترتیب که سیری پس از خوردن دانه‌های ماش به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

بنابراین، با خوردن ماش به طور منظم، می‌توانید میزان خوردن غذاها را کاهش دهید و بیش از قبل وزن از دست بدهید.

خواص ماش پخته

آخرین بروز رسانی در : شنبه 5 اسفند 1396

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.