همه چیز درباره کپسول دفع سنگ کیسه صفرا و عوارض آن

همه چیز درباره کپسول دفع سنگ کیسه صفرا و عوارض آن

کپسول دفع سنگ کیسه صفرا کپسول دفع سنگ کیسه صفرا ,قرص دفع سنگ کیسه صفرا,قرص برای دفع سنگ کیسه صفرا,قرص شیمیایی دفع سنگ کیسه صفرا,دارو برای دفع سنگ کیسه صفرا توضیحاتی در …

کاهش وزن با استفاده از گیاهان دارویی

کاهش وزن با استفاده از گیاهان دارویی

کاهش وزن با استفاده از گیاهان دارویی خواص گیاهان دارویی,فواید گیاهان دارویی,گیاهان دارویی درمانی,خاصیت گیاهان دارویی,خواص گیاهان دارویی درمانی,خواص گیاهان دارویی برای پوست,خواص گیاهان دارویی برای مو,خواص گیاهان دارویی برای جوانی,خواص گیاهان …

8 دلیلی که سبب چاقی می‌شود

8 دلیلی که سبب چاقی می‌شود

8 دلیلی که سبب چاقی می‌شود چاقی,بيماري چاقی,چاقی در بارداري,علائم چاقی,درمان چاقی,درمان چاقی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان چاقی,چاقی را چگونه درمان کنيم,چاقی در کودکان,چاقی در بزرگسالان,چاقی در نوزادان,چاقی در …

سرطان ستون فقرات

سرطان ستون فقرات ,سرطان ستون فقرات چیست؟,علائم سرطان ستون فقرات,سرطان ستون فقرات کمر,سرطان استخوان ستون فقرات,درمان سرطان ستون فقرات,انواع سرطان ستون فقرات

سرطان ستون فقرات , سرطان ستون فقرات چیست , علائم سرطان ستون فقرات , سرطان ستون فقرات کمر

توضیحاتی در مورد سرطان ستون فقرات

تومورهای نخاع شامل رشد توده های بافتی غیر سرطانی (خوش خیم) و یا سرطانی (بدخیم) در نزدیکی و یا داخل طناب نخاع و یا در داخل استخوان های ستون فقرات است. اگرچه درد پشت و کمر شایع ترین علامت تومور نخاع است، ولی کمر درد همچنین یکی از مشکلات شایع در افرادی است که تومور نخاع ندارند. در حقیقت، بیشتر کمردردها در اثر تومور نخاع ایجاد نمی شوند. تومور نخاع روی اعصاب موجود در آن قسمت تأثیر می گذارد و منجر به بروز درد، مشکلات عصبی و حتی فلج بدن می شود. تومور نخاع، زندگی بیمار را تهدید می کند و می تواند باعث معلولیت دائمی او شود. راه های درمان تومور نخاع شامل عمل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و یا استفاده از سایر داروهاست.در این مطلب از سایت جسارت در مورد سرطان ستون فقرات صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سرطان و شیوه نادرست زندگی

اولین عامل شیوه نادرست زندگی است که شامل رژیم غذایی نادرست و نداشتن فعالیت بدنی می شود. دومین عامل سیگار کشیدن و سپس بروز عفونت هاست و بعد از آن عوامل شغلی و آلودگی های محیطی قرار می گیرد.

کیست ستون فقرات

کیست یک کیسه پر از مایع است که می‌تواند در نتیجه انحطاط در ستون فقرات ایجاد شده و منجر به تنگی مجرای ستون فقرات شده و ایجاد دردهای جدی کند. انواع مختلفی از کیست در ستون فقرات ممکن است ایجاد شوند که در این بین کیست سینوویال از همه شایع‌تر است. کیست سینوویال در درون مفاصل جایی که غضروف‌ها ساییده می‌شوند ایجاد شده که سبب تولید مایعات اضافی در محل مفصل می‌گردد. این مایعات اضافی در محلی به نام سینوویم در مفصل باقی مانده و تولید کیست می‌کنند. دیگر انواع کیست در ستون فقرات عبارتند از کیست آرکنوئید، کیست تارلاو و غیره.

عوارض کیست ستون فقرات

افراد مبتلا به کیست در ستون فقرات در صورت کوچک باقی ماندن کیست ممکن است درگیر عوارض چندانی نشوند. همانطور که کیست رشد کرده و بزرگتر می‌شود، دردهای بیشتری را سبب شده، دردهایی که به سمت پا امتداد پیدا می‌کنند. همچنین گرفتگی مجاری ستون فقرات در اثر رشد بیش از اندازه کیست نیز به درد، بی‌حسی و تیر کشیدن می‌انجامد. کیست در ستون فقرات منجر به درد در نواحی مشخصی می‌شود، از جمله درد حین ایستادن یا درد در نتیجه بی‌حرکت ماندن پس از یک مدت طولانی. تغییر مکرر موقعیت و حالت بدن می‌تواند به کاهش درد ناشی از کیست در ستون فقرات کمک کند. همچنین انجام کارها در حالت نشسته نیز به کمتر شدن درد کمک می‌کند. چرا که در حالت نشسته حفره ستون فقرات به میزان بیشتری باز می‌شود و این از فشار کیست بر نخاع می‌کاهد.

سلول سرطانی چیست

جسم انسان از میلیون ها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم ، بافت هایی مانند ماهیچه ها ، استخوان و پوست را می‌سازند. اغلب سلول های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آن ها وارد می‌شود، رشد و تولیدمثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد ، بدن سالم می‌ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می‌کند. اما مشکلات ، زمانی شروع می‌شود که یک سلول طبیعی دچار ” جهش ” و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود.

عوارض شایع کیست‌ ستون فقرات

کیست‌های سینوویال در افراد بالای 65 سال رواج دارد. این کیست‌ها نیز مانند سایر انواع کیست‌ در ستون فقرات غیر سرطانی (خوش خیم) بوده و عوارض ناشی از آن ممکن است مدت طولانی بدون پیشرفت باقی بماند. عوارض کیست سینوویال بطور مشخص به اندازه، موقعیت و میزان اثر آن بر روی اعصاب پیرامون بستگی دارد. عوارض شایع این کیست‌ها عبارتند از: درد در نواحی پایینی کمر درد پا، در یک یا هر دو پا نقص‌های عصبی شامل بی حسی، مورمور شدن، تضعیف عضلات در یک یا هر دو پا گرفتگی‌های دردناک در عضلات پا

سرطان و استرس

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح استرس خوب و استرس‌های مزمن گفت: ماهیت استرس همیشه بد نیست کما اینکه کمی استرس هم خوب است ولی استرس مزمن که بر اثر حوادث و رویدادهایی مانند طلاق و… رخ می‌دهد و افراد همیشه یک استرس مزمن و ادامه‌دار دارند بسیار خطرناک است و خوب نیست و باعث بیماری و در ‌‌نهایت ایجاد سرطان می‌شود.

درمان کیست‌ ستون فقرات

در مورد کیست‌های کوچک که سرعت رشد کمی داشته و عوارضی ندارند ممکن است نیاز به درمان خاصی نباشد مگر بازبینی و بررسی‌های دوره‌ای. روش‌های درمانی مرسوم شامل استراحت، استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن، تزریق استروئید و تخلیه آن است. اگرچه این روش‌ها می‌تواند بطور موقت به کاهش عوارض کمک کند اما کیست می‌تواند مجدد پر از مایع شود و مشکل ایجاد کند. در مورد کیست‌هایی که دردسرآورتر بوده و باعث درد و اختلال در راه رفتن می‌گردد جراحی توصیه می‌شود که روش‌های جراحی مختلفی برای خارج کردن این کیست‌ها وجود دارد.

سرطان و افزایش امید به زندگی

بر اساس بررسی‌های تازه، افزایش امید به زندگی به این معنی ست که افراد بیشتر عمر می‌کنند و لذا تعداد بیشتری از آن‌ها تحت تأثیر این بیماری قرار خواهند گرفت. اما سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، می‌تواند تأثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد. به گفته پروفسور پیتر سیسیانی، از دانشگاه کویین مری، «افزایش موارد سرطان اجتناب ناپذیر نیست و کارهای زیادی ست که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان انجام دهیم.» عواملی در زندگی روزمره مانند چاقی، گوشت قرمز یا استفاده از دخانیات خطر ایجاد و رشد تومور را افزایش می‌دهد. دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد.  به تازگی نتایج یک مطالعه نشان داد که بلندی قد با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد. براساس این تحقیق، خطر ابتلا به سرطان سینه، پوست و نیز سایر سرطان‌ها در افرادی با قد بلندتر بیشتر از افرادی با قد کوتاه‌تر است. طبق نتایج این مطالعه، به ازای هر چهار اینچ (حدود ۱۰ سانتی‌متر) بلندتر بودن قد، خطر ابتلا به سرطان در زنان ۱۸ درصد و در مردان ۱۱ درصد بالا می‌رود

تومور و سرطان ستون فقرات

تومور ستون‌فقرات، توده‌ای است که در داخل کانال ستون‌فقرات یا مابین استخوان‌های آن ایجاد شده و رشد می‌کند. این توده می‌تواند سرطانی یا غیرسرطانی باشد. تومورهایی که استخوان‌های ستون‌فقرات (مهره‌ها) را درگیر می‌کنند، تحت عنوان تومورهای مهره‌ای شناخته شده و تومورهایی که در داخل خود نخاع ایجاد می‌شوند، تومورهای نخاعی نامیده می‌شوند.

عوامل خطر در تومورهای نخاعی

 بروز تومورهای نخاعی در شرایط زیر شایع‌تر است: ابتلا به نوروفیبروماتوز نوع دو: در این ناهنجاریِ موروثی، بر روی اعصاب مرتبط با شنوایی یا در نزدیکی آن‌ها، تومورهای غیرسرطانی رشد کرده که ممکن است موجب ناشنواییِ پیش‌رونده در یکی از گوش‌ها یا هر دو آن‌ها شوند. هم‌چنین در برخی افراد مبتلا، تومورهای کانال ستون‌فقرات متعددی در انواع متفاوت ایجاد می‌شود. ابتلا به بیماری وون‌هیپل-لیندا: این ناهنجاریِ نادر با تومورهای غیرسرطانیِ عروق خونی مغزی تحت عنوان همانژیوبلاستوما، تومورهای شبکیه، نخاع و انواع دیگری از تومورها در کلیه‌ها و غدد فوق‌کلیه در ارتباط است. سابقه‌ی قبلی ابتلا به سرطان: هر نوع سرطانی ممکن است به ستون‌فقرات منتشر شود؛ اما در سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، ریه، پروستات و مغز استخوان (multiple myeloma)، احتمال درگیر شدن ستون‌فقرات بالاتر است.

انواع تومور و سرطان ستون فقرات

تومورهایی که نخاع را درگیر می‌کنند، به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: تومورهای اینترامدولاری۱: این نوع تومورها از سلول‌های داخل خود نخاع از جمله آستروسیتوماها یا اپاندیموماها ایجاد می‌شوند. تومورهای اکسترامدولاری۲: این دسته از تومورها از شبکه‌ی سلولی حمایت ‌کننده‌ی اطراف نخاع ایجاد می‌شوند. اگرچه این نوع تومورها از خود نخاع ایجاد نمی‌شوند؛ اما با اعمال فشار بر روی نخاع و ایجاد سایر مشکلات، عملکرد نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از جمله تومورهای اکسترامدولاریِ درگیرکننده‌ی نخاع مننژیوما، نوروفیبروما و شوانوما را می‌توان نام برد.

سرطان چیست

سرطان یعنی رشد ، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلول های بدن. تمامی سرطان ها دارای الگوی رشد مهارگسیخته و تمایل به جدا شدن از منشاء اصلی و متاستاز هستند.

اولین علامت سرطان ستون فقرات

بر اساس موقعیت، نوع تومور ستون‌فقرات و به‌خصوص رشد تومور و درگیر شدن نخاع، اعصاب محیطی یا عروق خونی، نشانه‌ها و علائم متفاوتی ممکن است در فرد بروز کند. از جمله نشانه‌های تومورهای درگیرکننده‌ی نخاع، موارد زیر را می‌توان نام برد: درد پشت: این درد گاهی از پشت به سایر بخش‌های بدن نیز ساطع می‌شود. بی‌حس شدن: به‌خصوص در پاها و بازوها دشواری در راه‌رفتن: این امر گاهی موجب زمین‌ خوردن فرد می‌شود. کاهش حساسیت به درد، گرما و سرما فقدان عملکرد روده یا مثانه ضعف عضلانی: این ضعف بر اساس این که کدام اعصاب یا کدام بخش نخاع تحت فشار قرار بگیرد، ممکن است در درجات مختلف و بخش‌های متفاوت بدن رخ دهد. درد پشت، اولین علامت شایع تومورهای ستون فقرات _هر دو نوع سرطانی و غیرسرطانی_ است. این درد ممکن است از پشت به ناحیه‌ی لگن، ران‌ها، پاها یا بازوها نیز منتقل شده و علی‌رغم درمان، با گذر زمان تشدید شود. تومور ستون‌فقرات در درجات مختلفی رشد می‌کند. در حالت کلی می‌توان گفت نوع سرطانی این نوع تومورها، بسیار سریع و نوع غیر سرطانی آن‌ها معمولاً بسیار آهسته رشد می‌کند.

مواد آرسنیک دار

تصور عام بر این است که تنها نور آفتاب برای پوست افراد مضر است و سرطان زاست در حالیکه مواد آرسنیک دار نیز این قابلیت را دارند. موادی که در آن ترکیبات آرسنیک دار وجود داشته باشد در صورت تماس با پوست می‌توانند منجر به سرطان‌های پوستی شوند. شاید جالب باشد بدانید آرسنیک در جنگ جهانی دوم برای درمان سرطان استفاده می‌شده است. این ماده در آب، خاک و بستر سنگ‌ها یافت می‌شود و در صنعت نیز برای ساخت چوب حشره کش، شیشه، آلیاز‌ها به کاربرد می‌رود. آرسنیک در آب آشامیدنی هم وجود دارد که میزان استاندارد آن ۵۰ در یک بیلیونیوم است. آرسنیک شبه فلز خاکستری نقره‌ای رنگی است که به صورت معدنی و در آب وجود دارد. یک متخصص آنکولوژی معتقد است: در مناطقی که فرسایش خاک بسیار است میزان آرسنیک موجود در هوا زیاد‌تر از حد معمول است و بدین ترتیب مردم این مناطق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های پوست، ریه، مجای ادراری، سرطان کلیه قرا دارند.

سرطان ستون فقرات و مراجعه به پزشک

درد پشت علل متفاوتی داشته که در بیش‌تر موارد، ناشی از تومور ستون‌فقرات نیست؛ اما از آن جا که تشخیص و درمان زودهنگام این نوع تومورها از اهمیت بالایی برخوردار است، در صورتی که درد پشت شرایط زیر را داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد: درد تداوم داشته و با گذر زمان تشدید یابد درد پشت به فعالیت فیزیکی ارتباطی نداشته باشد به هنگام شب تشدید یابد فرد سابقه‌ی ابتلا به سرطان داشته و نوع جدیدی از درد پشت را تجربه کند در صورت تجربه‌ی موارد زیر، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد: ضعف عضلانی یا بی‌حسی پیش‌رونده در پاها یا بازوها تغییر در عملکرد روده یا مثانه

همه چیز درباره تومور و سرطان ستون فقرات

علت ایجاد اغلب تومورهای ستون‌فقرات مشخص نیست. متخصصان به نقش ژن‌های معیوب در این زمینه مشکوک هستند؛ اما تعیین این که نقص‌های ژنتیکی مذکور، موروثی، خودبه‌خود یا در اثر عوامل محیطی _مانند تماس با برخی مواد شیمیایی_ هستند، معمولاً ممکن نیست. در برخی موارد، تومورهای نخاعی با سندروم‌های موروثیِ شناخته‌شده هم‌چون نوروفیبروماتوز نوع دو و بیماری وون‌هیپل-لیندا۳ مرتبط می‌باشند.تومورهای نخاعی بر اساس موقعیت خود در ستون‌فقرات طبقه‌بندی می‌شوند. نخاع ستون درازی از فیبرهای عصبی است که پیام‌ها را از مغز به اندام‌ها و از اندام‌ها به مغز منتقل می‌کند. سه پرده‌ی محافظت‌کننده تحت عنوان پرده‌های مننژ در تمام طول نخاع به دور آن پیچیده‌اند. لایه‌ی بیرونی سفت مننژ، سخت‌شامه نامیده شده، لایه‌ی میانی آن غشای عنکبوتیه و درونی‌ترین لایه نرم‌شامه نام دارد. تومورهای نخاعی بر اساس موقعیت خود نسبت به این پرده‌ها، به دو نوع اینترادورال و اکسترادورال تقسیم می‌شوند. تومورهای اینترادورال نسبت به سخت‌شامه داخلی‌تر بوده و به دو زیرگروه طبقه‌بندی می‌شوند: تومورهای اکسترامدولاری: این تومورها خارج از نخاع ایجاد می‌شوند؛ به عنوان مثال، در سخت‌شامه تحت عنوان مننژیوما یا در ریشه‌ی اعصاب خروجی از نخاع مانند نوروفیبروما و شوانوما. این دسته از تومورها در اغلب موارد سرطانی نیستند. تومورهای اینترامدولاری: منشأ این تومورها، سلول‌های حمایت‌کننده‌ی داخل‌نخاعی از جمله آستروسیتوماها و اپاندیموماها می‌باشند. در موارد نادر، این نوع تومورها از طریق جریان خون از بخش‌های دیگر بدن به نخاع رسیده و خود نخاع را نیز درگیر می‌گنند.

مطالب مرتبط

سرطان لگنچه ♥ سرطان اثنی عشر ♥ سرطان استخوان ♥ سرطان آندومترسرطان واژن

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 3 اردیبهشت 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.