درمان اسهال با داروهای گیاهی

درمان اسهال با داروهای گیاهی

درمان اسهال با داروهای گیاهی خواص داروهای گیاهی,فواید داروهای گیاهی,داروهای گیاهی درمانی,خاصیت داروهای گیاهی,خواص داروهای گیاهی درمانی,خواص داروهای گیاهی برای پوست,خواص داروهای گیاهی برای مو,خواص داروهای گیاهی برای جوانی,خواص داروهای گیاهی برای …

بالنگ خوشبو کننده دهان

بالنگ خوشبو کننده دهان

بالنگ خوشبو کننده دهان خواص بالنگ,فواید بالنگ,بالنگ درمانی,خاصیت بالنگ,خواص بالنگ درمانی,خواص بالنگ برای پوست,خواص بالنگ برای مو,خواص بالنگ برای جوانی,خواص بالنگ برای بارداری,خواص خوردن بالنگ,فواید بالنگ خام,فواید بالنگ پخته

خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم

خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم

خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم ؛ فواید درمانی مالیدن روغن سیاه دانه به شکم همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

فواید جوانه ماش

فواید جوانه ماش ،فواید جوانه ماش برای مو،خواص جوانه ماش در بارداری،خواص جوانه ماش برای پوست صورت،خواص جوانه ماش برای مو،فوائد جوانه ماش،خواص جوانه ماش چیست؟،خواص جوانه ماش برای کودکان،خواص جوانه ماشک،خواص جوانه ماش سبز،خواص جوانه ها برای مو،خواص جوانه ها در بارداری،خواص جوانه ماش در دوران بارداری،فوائد جوانه ها،فوائد جوانه عدس،خاصیت جوانه ماش چیست

فواید جوانه ماش

آشنایی با فواید جوانه ماش برای مو و پوست صورت در بارداری در سایت جسارت.اگر شما هم به جوانه ماش علاقه دارید و دوست دارید با فواید جوانه ماش آشنا شوید خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.سعی کرده ایم در این مطلب مهمترین خواص جوانه ماش را از میان خواص بی نظیر آن برای شما عزیزان بیان کنیم

فواید غذایی جوانه ماش

جوانه‌ی حبوبات منبع غنی انرژی و مواد مغذی است. برخلاف سبزیجات که پس از چیده شدن به سرعت خواص غذایی خود را از دست می‌دهند، حبوبات خواص غذایی خود را تا زمان خورده شدن حفظ می‌کنند. جوانه‌های حبوبات بهترین منبع آمینواسیدها (پروتئین)، ویتامین و مواد معدنی و همچنین میزان بالایی فیبر هستند. آنها شامل انواع ویتامین‌های A ، B، C، D، E و K‌ ، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم و روی هستند. دیگر خواص غذایی بنا به نوع آنها متفاوت است. جالب است که بدانید جوانه‌ی ماش دارای فیتواستروژن (استروژن گیاهی) که ایزوفلاون نامیده می‌شود.خواص حبوبات پس از جوانه زدن به بیشترین مقدار ممکن می رسد. جوانه ی حبوبات سرشار از آنزیم ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. هنگامی که از جوانه ی حبوبات صحبت می کنیم، اغلب جوانه ی ماش را درنظر می آید، که بیش از دیگر جوانه ها استفاده می شود. اما از تمام حبوبات و دانه های دیگر را می توان جوانه تهیه کرد، مثلاً می توان از دانه ی آلفاآلفا (یونجه)، دانه ی آفتابگردان، انواع لوبیا، و نخود استفاده کرد. در فرآیند جوانه زدن مواد درون دانه ها تغییر می کند:نشاسته تبدیل به گلوکز و فروکتوز می شود، پروتئین با کمک آنزیم های درون دانه، هضم می شود و تبدیل به آمینو اسید و پروتئین های قابل هضم برای ما در می آید، و آب، ویتامین ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می یابد. جوانه ی حبوبات قرن هاست که به دلیل فواید غذایی و خواص دارویی مورد استفاده قرارمی گیرد. جوانه ها را می توان به صورت خام خورد یا آب آنها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد.

فواید دارویی جوانه ماش چیست

فواید جوانه ماش برای کبد

جوانه ماش منبع غنی لسیتین است و سبب کاهش کلسترول خون نیز می‌شود در نتیجه به کاهش چربی کبد کمک می‌کند و از کبدچرب پیشگیری می‌کند.

فواید جوانه ماش برای قلب

استفاده مداوم از جوانه‌ی ماش به دلیل دارا بودن لسیتین و فیبر، به کاهش کلسترول LDL کمک می‌کند. کاهش کلسترول برای رگ‌های قلب بسیار مفید است و از تنگی عروق قلب جلوگیری می‌کند که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی است.  طبق یافته‌های محققان، از آنجا که ماش دارای خاصیت مهارکنندگی رادیکال‌های آزاد است، می‌تواند در جلوگیری از اکسیداسیون LDL (کلسترول بد) مؤثر باشد. در یک پروژه‌ تحقیقاتی که با هدف بررسی تأثیر حبوبات‌ بر فشار خون بالا انجام شد، مشخص شد فشارخون سیستولیک در موش‌های مبتلا به پُرفشاری خون که به مدت یک ماه با جوانه‌ ماش تغذیه شدند، کاهش قابل توجهی داشت.از طرفی جایگزینی غذاهای فرآوری‌شده با مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند ماش، از ساده‌ترین راه‌های بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد در سنین ۴۰ تا ۷۵ سالگی، غالبا با کمبود منیزم مواجه هستند و در مقایسه با افرادی که کمبود منیزم ندارند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

فواید جوانه ماش برای استرس و خستگی

جوانه‌ی ماش سرشار از انرژی و مواد غذایی است که به رفع نشانه‌ها و علائم استرس و خستگی روحی و جسمی کمک می‌کند. 

فواید جوانه ماش برای کم خونی

جوانه‌ی ماش منبع غنی آهن است که نقش اساسی در ساخت هموگلوبین خون دارد. همچنین سرشار از ویتامین C است که جذب آهن در روده را افزایش می‌دهد، در نتیجه از کم خونی حاصل از کمبود آهن جلوگیری می‌کند. بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود. یادتان باشد که استفاده از ماش به این شکل خواص آن را چند برابر می‌کند زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می‌شود همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس، افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید :

خواص دارویی علف خرس

زردچوبه و خواص آن

علف چای کوهی

خواص ماش برای پوست

فواید جوانه ماش برای یائسگی

جوانه‌ی ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه‌های یائسگی در زنان (مانند گرگرفتگی و تپش قلب)  مفید واقع می‌شود که در نتیجه‌ی کمبود استروژن است. فیتواستروژن موجود در جوانه‌ی ماش در به تعویق انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش دارد. جوانه ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه های یائسگی در زنان مانند تپش قلب و گر گرفتگی مفید و موثر می باشد که نتیجه کمبود استروژن است. فیتواستروژن موجود در جوانه ماش در به عقب انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش مهمی دارد.

فواید جوانه ماش برای پوست

فیتواستروژن موجود در جوانه‌ی ماش مانند گیرنده‌های استروژنی پوست عمل می‌کند، و ساخت اسیدهیالورونیک، کولاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده‌ی منظم از جوانه‌ی ماش می‌تواند از پیری و خشکی پوست جلوگیری کند. فیتواستروژن موجود در جوانه ی ماش مانند گیرنده های استروژنی پوست عمل می کند، و ساخت اسیدهیالورونیک، کولاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می دهد. بنابراین استفاده ی منظم از جوانه ی ماش می تواند از پیری و خشکی پوست جلوگیری کند.

فواید جوانه ماش برای مو و ناخن

شکنندگی مو و ناخن نیز اغلب در نتیجه‌ی کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی است. جوانه‌ی ماش شامل مقدایر بالایی از این مواد مغذی است و از این رو در پیشگیری و درمان مشکلات مو و ناخن بسیار مفید است.

فواید جوانه ماش برای یبوست

جوانه‌ی ماش به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، حرکات روده را بهبود می‌بخشد و اثرات و علائم یبوست را از بین می‌برد. 

فواید جوانه ماش برای دیابت

یک خاصیت جوانه ماش کنترل دیابت است. از آنجا که مواد خوراکی با شاخص گلیسمی پایین، سطح قند خون را به آرامی و به مقدار کم افزایش می‌دهند، انتخاب‌ ایده‌آلی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. جوانه‌ ماش هم شاخص گلیسمی پایینی دارد و مانع بالارفتن سریع و خطرناک قند خون و انسولین که سلامت عروق خونی را تهدید می‌کنند و بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند، می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد اضافه کردن ماش به وعده‌ی غذایی که شامل مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالاست، قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، نشان داد که قندخون و پلاسما پپتید C (شاخص ترشح انسولین که به بهبود میزان متابولیسم قندخون و حساسیت به انسولین کمک می‌کند) در موش‌های مبتلا به دیابت نوع دو که به مدت پنج هفته با عصاره‌ی ماش تغذیه شده بودند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از طرفی تغذیه با عصاره‌ی ماش، تری‌گلیسرید را هم که یک ناهنجاری مربوط به چربی خون و مرتبط با کلسترول است به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. ماده AGEs که نتیجه واکنش شیمیایی گلوکز و پروتئین در بدن است، به‌عنوان زیست حسگر دیابت شناخته می‌شود و براساس میزان غلظت آن می‌توان عوارض دیابت نظیر کوری و ناراحتی‌های کلیوی را پیش‌گویی کرد. این زیست حسگر که نشانه‌ی فعالیت مولکول‌های بدی است که باعث آسیب بافتی به کلیه‌ها و شبکیه‌ی چشم می‌شوند، عوارض دیابت از جمله اختلال در عملکرد کلیه‌ها و از دست دادن بینایی را تسریع می کند. هنگامی که محققان چینی فعالیت مهارکنندگی ۱۶ نوع حبوبات را در رابطه با این پروتئین (AGEs) تجزیه و تحلیل کردند، ماش در رتبه‌‌ی دوم قرار گرفت؛ یعنی ماش دومین حبوباتی است که تأثیر زیادی در مهار AGEs یا آسیب‌های بافتی به کلیه‌ها و شبکیه‌ی چشم دارد.شواهد قابل استنادی وجود دارد که نشان می دهد ماش خواص ضد دیابتی قابل توجهی دارد و به طور طبیعی می تواند به جلوگیری یا درمان دیابت نوع ۲ کمک کند.

فواید جوانه ماش برای پیشگیری از سرطان

احتمالا جوانه‌ها دارای خواصی مشابه خواص دو عنصر شیمیایی سیانید و بنزآلدئید (دو ماده شیمیایی قدرتمند که سلول‌های سرطانی را می‌کشند) هستند، اما توسط سلول‌های طبیعی بدن دفع می‌شوند و عوارضی ندارند. قسمت عمده‌ی یک جوانه را کلروفیل آن تشکیل می‌دهد که خواص ضد سرطانی دارد. از طرفی جوانه‌ها حاوی میزان بالایی آنتی‌اکسیدان‌ از جمله ویتامین C، روی و سلنیوم هستند که با فعالیت رادیکال‌های آزاد (موادی که در بدن ما تولید می‌شوند و می‌توانند به بافت‌ها آسیب برسانند و روند پیری را سریع‌تر کنند) مقابله می‌کنند. محققان بخش بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای پیرامون رابطه‌ی بین غذاهای سرشار از مواد فنلی و خطر ابتلا به سرطان سینه که یکی از سرطان‌های شایع در میان زنان است انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف حبوبات خانواده‌ی لوبیا به‌خصوص ماش حداقل دو بار در هفته‌، خطر ابتلا به سرطان سینه را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. ماش حاوی مقادیر بالایی فیبر نامحلول و نشاسته‌ی پایدار است که با مهار آسیب DNA و قطع خون‌ مورد نیاز برای رشد تومور سرطانی، به مقاومت بدن در برابر سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی ماش و حبوبات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.به نظر می رسد که سطح بالای آمینواسید های (الیگوساکاریدها و پلی فنول ها) در ماش یکی از اصلی ترین آنتی اکسیدان ها هستند که باعث جلوگیری از سرطان می شود.مطالعات نشان دادند که در برابر تومورها مبارزه کرده و می تواند از بدن در برابر آسیب های DNA و جهش های سلولی خطرناک جلوگیری کند.

فواید جوانه ماش و لاغری

یک خاصیت جوانه ماش اینست که با چاقی می‌جنگد. جوانه‌ی ماش یک ماده‌ی غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و پروتئین است. اگر هدف شما کاهش وزن است، جوانه‌ ماش می‌تواند یکی از مواد خوراکی مؤثر در رژیم غذایی روزانه‌ی شما برای مقابله با چاقی باشد. ماش کمک می‌کند معده‌تان زودتر پر شود و هوس‌ نکنید خود را با کربوهیدرات‌ ها یا شیرینی سیر کنید. در مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی تغذیه منتشر شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که یک وعده غذایی حاوی ماش با فیبر بالا در مقایسه با یک وعده غذایی بدون آن، میزان ترشح هورمون سیری را افزایش می‌دهد. برای یافتن جواب این سؤال که آیا تأثیر این سیری در کوتاه‌مدت به کاهش پرخوری و کم کردن وزن در طولانی‌مدت کمک می‌کند یا نه، دانشمندان به مدت ۱۶ هفته مطالعه‌ای روی ۱۷۳ مرد و زن که اضافه وزن داشتند، انجام دادند. گروهی با رژیم حاوی فیبر بالا و سرشار از حبوبات که حاوی یک و نیم فنجان ماش در روز بود تغذیه شدند و گروه دیگر یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند که به عمد کالری دریافتی آنها محدود نشده بود. در پایان مطالعه، افرادی که با حبوبات تغذیه شده بودند به‌طور متوسط بیش از ۴ کیلوگرم نسبت به گروه دیگر کاهش وزن داشتند.از آنجا که ماش سرشار از فیبر و پروتئین است موجب احساس سیری می شود. طبق تحقیقات انجام شده دریافتند که یک وعده غذایی حاوی حبوبات هایی که فیبر بالا دارد نسبت به وعده های غذایی بدون حبوبات دو برابر بیشتر هورمون سیری آزاد می کند. خوراکی هایی که میزان آب و فیبر بالایی دارند را خوراکی های با حجم بالا می نامند مانند میوه ها ، سبزیجات که حجم زیادی از معده شما را می گیرند و شما احساس سیری می کنید. بنابراین اگر شما به طور منظم ماش را استفاده کنید باعث می شود غذای کمتری بخورید و باعث تسریع روند کاهش وزن می شود.

فواید جوانه ماش

بیشتر بخوانید :

خواص آلو زرد خشک

نعناع و فشار خون

یبوست

خواص آلو خورشتی

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 4 اردیبهشت 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.