آلرژی بهاری را با خوراکی نابود کنید

آلرژی بهاری را با خوراکی نابود کنید

آلرژی بهاری را با خوراکی نابود کنید آلرژی,بیماری آلرژی,آلرژی در بارداری,علائم آلرژی,درمان آلرژی,درمان آلرژی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان آلرژی,آلرژی را چگونه درمان کنیم,آلرژی در کودکان,آلرژی در بزرگسالان,آلرژی در نوزادان,آلرژی …

علت و درمان و رفع “گرفتگی صدا” به مدت طولانی

علت و درمان و رفع “گرفتگی صدا” به مدت طولانی

گرفتگی صدا گرفتگی صدا ،گرفتگی صدا و سرفه،گرفتگی صدا عصبی،گرفتگی صدای نوزاد،گرفتگی صدا در کودکان،گرفتگی صدا به انگلیسی،گرفتگی صدای نوزاد نی نی سایت،گرفتگی صدا به مدت طولانی،گرفتگی صدای نوزاد دو ماهه،گرفتگی صدای …

چطور دندان هایتان را سفید کنید

چطور دندان هایتان را سفید کنید

چطور دندان هایتان را سفید کنید خواص سفید کردن دندان,فواید سفید کردن دندان,سفید کردن دندان درمانی,خاصیت سفید کردن دندان,خواص سفید کردن دندان درمانی,خواص سفید کردن دندان برای پوست,خواص سفید کردن دندان برای …

قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن ,قرص ناپروکسن برای چی خوبه,قرص ناپروکسن 250,قرص ناپروکسن 250 برای چیست,قرص ناپروکسن۲۵۰,قرص ناپروکسن برای چه دردی است

قرص ناپروکسن

توضیحاتی در مورد قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن با نام لاتین Naproxen ، یک مقرص سکن و ضد التهاب است که برای تسکین درد استفاده می‌شود.♥ تهوع، دردهای شکمی و خونریزی گوارشی از عوارض قرص ناپروکسن است. در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و موارد مصرف قرص ناپروکسن 500 چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

قرص ناپروکسن چیست

ناپروکسن متعلق به دسته ای از داروها است که به نام دارهای ضد التهاب فاقد کورتون معروف هستند. ناپروکسن در تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)، رگ به رگ شدن عضلات یا ضرب دیدگی استخوان، کمردرد، نقرس و دردهای قاعدگی کابرد دارد. این گروه دارویی را به اصلاح NSAIDs می نامند. این دارو با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند. ناپروکسن با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین، درد و التهاب کاهش می یابد. – این دارو بدون نسخه ی پزشک نیز در داروخانه ها بفروش می رسد.

راهنمایی در مورد مصرف قرص ناپروکسن

-در صورت بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید. _در صورت سابقه ی آسم، حساسیت، زخم معده یا دوازدهه و بیماری های گوارشی(مانند کرون)، بیماری قلبی یا عروقی، لوپوس، مشکلات کبدی، کلیوی، بیماری پارکینسون، صرع و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید. _در صورتی که سابقه ی فشار خون بالا و یا وجود لخته در عروق را دارید، پزشک خود را مطلع نمایید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. _در صورت سابقه ی حساسیت به داروهای ضد درد (مانند آسپرین، ایندومتاسین، سلکوکسیب وایبوپروفن و…) به پزشک خود اطلاع دهید. -در صورت سابقه ی قند یا کلسترول خون بالا به پزشک خود اطلاع دهید. -در افراد بالای ۶۵سال این دارو باید احتیاط بیشتر و تحت نظر پزشک مصرف شود. -در صورتی که سیگاری هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آشنایی با قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن (Naproxen) یک مسکن و ضد التهاب است که برای دندان درد هم استفاده می‌شود. این دارو به‌ خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. این دارو در کاهش درد ناشی از کشیدگی و کوبیدگی عضلات به دنبال فعالیت‌های شدید بدنی و ورزشی و همچنین کاهش دردهای استخوانی و دردهای بعد از جراحی کاربرد داشته و التهاب تاندون و درد و تورم ناشی از آن‌ها را می‌توان با ناپروکسن کاهش داد. این دارو به‌ خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و از راه ادرار دفع می‌شود.

نام‌های تجاری قرص ناپروکسن

نام‌های تجاری متداول این دارو تداپروکس، ژلاپروکس، پروکساژل و مداکسن می‌باشد.

مشخصات قرص ناپروکسن

ناپروکسن (به انگلیسی: Naproxen) ردهٔ درمانی: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی اشکال دارویی: قرص. ناپروکسن به صورت قرص‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی و همچننی شیاف 500 میلی‌گرمی وجود دارد.

موارد مصرف قرص ناپروکسن

آرتریت آرتروز یا ساییدگی مفصل روماتیسم مفصلی اسپوندیلیت انکیلوزان التهاب تاندون دردهای استخوانی درد بعد از جراحی دندان درد.ناپروکسن مسکّن و ضدالتهاب است. برای دندان‌درد مناسب است. 

نحوه مصرف قرص ناپروکسن

_امروز انواع مختلفی از قرص خوراکی ناپروکسن ساخته شده ودر بازار دارویی موجود می باشد که معمولا نوع ساخت و روکش قرص، با هم متفاوت هستند. در نتیجه برای نصف کردن، حل کردن یا خرد کردن و همچنین نحوه ی مصرف دارو حتما بروشور موجود در جعبه را مطالعه نمایید زیرا برخی از قرص ها (مانند قرص های با روکش باز شونده در روده) نباید نصف یا جویده شوند. _در صورت مصرف طولانی مدت، مقدار و تعداد دفعات مصرف در روز را از پزشک خود بپرسید. نسبت به شرایط، ممکن ۵۰۰میلی گرم تا ۱ گرم یعنی در یک تا دو نوبت در روز نیاز داشته باشید. -مقدار مصرف این دارو در اطفال با توجه به سن آنها محاسبه می گردد. -در صورت نیاز به مصرف کوتاه مدت (مانند کشیدگی تاندون و درد عضلانی)۲۵۰میلی گرم در سه تا چهار نوبت در روز می توان استفاده کرد. در برخی موارد توصیه می شود در صورت شدت درد، نوبت اول، دوبرابر (۵٠٠ میلی گرم ) مصرف گردد. -برای حملات نقرس معمولا ٧۵٠میلی گرم در نوبت اول و سپس ٢۵٠میلی گرم هر هشت ساعت باید مصرف شود تا حمله ی درد نقرس فروکش نماید. -در صورتی که ناپروکسن را بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه نموده اید، مصرف آن را بصورت ٢۵٠میلی گرم تا سه نوبت در روز و حداکثر تا سه روز ادامه دهید. _بهتر است ناپروکسن را همراه با یک لیوان شیر یا پس از یک وعده غذای سبک مصرف نمایید تا عوارض گوارشی ناشی از آن کمتر شود. -در صورتی که از ناپروکسن با روکش بازشونده در روده(EC) استفاده می نمایید، مصرف هرگونه داروی معده و شربت ضداسید معده را حداقل دوساعت با مصرف این دارو فاصله دهید. -در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.

نکاتی در مورد مصرف قرص ناپروکسن

_ممکن است در ابتدای مصرف پزشک شما جهت کاهش احتمال بروز عوارض گوارشی، ناپروکسن را با مقدار کم تجویز نماید.با این حال در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید،پزشک می تواند همراه آن،از دارو های محافظت کننده از معده تجویز نماید تا عوارض کاهش یابد. _در صورت مصرف طولانی مدت، تحت نظر پزشک خود بمانید تا آزمایشات و معاینات دوره ای لازم ،انجام شود. _در صورتی که مبتلا به آسم می باشید، ممکن است علائمی مانند خس خس سینه و مشکل تنفسی در شما با مصرف این دارو تشدید شود.در صورت بروز این عوارض ،این دارو را قطع نمایید و به پزشک خود مراجعه نمایید. ‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

عوارض عمومی و جدی قرص ناپروکسن

-علائم گوارشی مانند سوء هاضمه، سوزش سردل،معده درد و… از علائم شایع داروهای NSAIDs می باشد که برای کاهش آنها مصرف دارو پس از غذا توصیه می شود.در صورت ادامه دار شدن این عوارض با پزشک خود مشورت نمایید. -جهت بهبود اسهال ناشی از مصرف این دارو،مصرف وعده های غذایی ساده و مایعات به مقدار کافی توصیه می شود. -در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر(میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه ی کافی توصیه می شود. -احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پرادویه کاهش می یابد. -در صورت مشکلات تنفسی،و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان) به پزشک خود مراجعه نمایید. -در صورت مشاهده دفع خون یا مدفوع تیره،استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.

مکانیسم اثر قرص ناپروکسن

ناپروکسن با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، منجر به کاهش ساخت پروستاگلاندین می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند. در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین، درد و التهاب کاهش می یابد.ناپروکسن سدیم از مهارکننده‌های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است. آنزیم سیکلواکسیژناز باعث تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلاندین‌ها می‌شود. حداقل دو ایزوفرم سیکلواکسیژناز وجود دارد: Cox-۱ و Cox-۲. این دارو با مهار سیکلواکسیژناز تولید پروستاگلاندین‌ها را کاهش می‌دهد و به این روش اثر ضد درد و ضدالتهاب خود را نشان می‌دهد. 

فارماکوکینتیک قرص ناپروکسن

این دارو به‌خوبی ازطریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. نیمه‌عمرِ پلاسمایی آن حدود ۱۲–۱۵ ساعت است و به‌طور عمده ازطریق ادرار دفع می‌شود. این دارو به میزان زیاد به پروتئین‌های پلاسما پیوند می‌یابد. این دارو در کبد متابولیزه می‌شود.

منع مصرف قرص ناپروکسن

مصرف این دارو در سه ماهه سوم بارداری اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X طبقه بندی می شود و ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود. این دارو در صورت وجود سابقه واکنش آلرژیک شدید از قبیل آنافیلاکسی یا آنژیودام ناشی از آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا پولیپ بینی همراه با اسپاسم برونش به علت مصرف آسپیرین، نباید مصرف شود.

تداخل دارویی با قرص ناپروکسن

 داروهای ضدانعقاد، لیتیم، پروپرانولول، آسپرین، پلیکامایسین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، متوتروکسات، داروهای ضد فشار خون.مصرف همزمان ناپروکسن با داروهای ضدانعقاد ممکن است باعث تشدید اثرات این داروها شود. مصرف همزمان ناپروکسن با لیتیم ممکن است باعث کاهش دفع لیتیم شود. اثرات داروهای مهارکننده گیرنده بتا مانند پروپرانولول در صورت مصرف همزمان با ناپروکسن ممکن است افزایش یابد. اثر کاهنده فشار خون تریامترن ، درصورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد. این دارو پیوند متوترکسات به پروتئین‌ و میزان دفع کلیوی آن را کاهش می‌دهد. غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین در صورت مصرف همزمان با این دارو افزایش می‌یابد. خطر بروز خونریزی در صورت مصرف همزمان اسیدوالپروئیک افزایش می‌یابد. مصرف همزمان این دارو با آسپیرین توصیه نمی‌شود.

مقدار مصرف قرص ناپروکسن

میزان دقیق مصرف این دارو باید حتما طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور معمول مقدار مصرف ان برای بزرگسالان و کودکان به صورت زیر است: بزرگسالان: با توجه به شدت درد دوزهای مختلفی از ناپروکسن از 250 تا 750 میلی‌گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول قرص ناپروکسن هر 12 ساعت یک بار مصرف می‌شود. کودکان: 10 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز از راه خوراکی در دو دوز تقسیم شده برای ایجاد اثرات ضد التهابی ناپروکسن مصرف می‌شود. توجه: اگر زمان مصرف قرص را یادتان رفته بلافاصله مصرف نمایید به شرطی که مصرف دارو به نوبت بعدی نرسیده باشید. توجه: قرص ناپروکسن باید همراه با یک لیوان آب مصرف شود و بهتر است 15 تا 30 دقیقه پس از مصرف دارو از خوابیدن اجتناب کنید.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص ناپروکسن

برای اینکه ناپروکسن تاثیرش را روی انواع آرتریت نشان دهد، حداقل دو هفته صبر کنید. مصرف ناپروکسن در افراد زیر ۱۶ سال، مگر در درمان آرتریت نوجوانان، توصیه نمی‌شود. اگر داروی دیگری می‌خورید و دکترتان برای شما ناپروکسن تجویز کرده حتما در مورد مصرف همزمان داروها با پزشک خود مشورت نمایید. مصرف ناپروکسن خطر ابتلا به سکته مغزی و سکته قلبی را افزایش می‌دهد به خصوص اگر طولانی مدت مصرف شود. در صورت ایجاد واکنش افزایش حساسیت یا مسمومیت کبدی، مصرف دارو باید قطع گردد. ناپروکسن نباید در بارداری به خصوص سه ماهه سوم بارداری مصرف شود. این دارو در شیر مادر ترشح می‌شود بنابراین مصرف ناپروکسن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. مصرف این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا سرگیجه شود پس توصیه می‌شود تا مشخص نشدن واکنش بدن نسبت به دارو از رانندگی و سایر امور نیازمند به هشیاری، پرهیز شود. از مصرف همزمان ناپروکسن با الکل پرهیز کنید.

احتیاط در مصرف قرص ناپروکسن

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: بیماری التهابی یا اولسراتیو قسمت فوقانی یا تحتانی مجرای گوش (شامل بیماری Crohn، دیوتیکولیت، قرحه گوارشی، کولیت اوسراتیو) ، هموفیلی یا سایر اختلالات خونی شامل اختلال عملکرد انعقادی یا پلاکت‌ها، عیب‌کار کلیه، استوماتیت، بیماران سالخورده(به علت عوارض کلیوی و کبدی) بیمارانی که احتمال بروز خونریزی و زخم گوارشی در آنها زیاد می‌باشد، خونریزی از ناحیه رکتوم و آنوس، هموروئید، التهاب و ضایعات رکتوم و آنوس و التهاب رکتوم. (جهت مصرف شیاف).1.این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود. 2. در صورت مصرف این دارو در درمان آرتریت ، دوره درمان باید کامل شود. جهت دستیابی به پاسخ مطلوب ، ممکن است حداقل 2 هفته زمان نیاز باشد. 3. درصورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، اگر رژیم درمانی بصورت یک یا دو قرص در روز باشد، در صورت بیاد آوردن طی یک یا دو ساعت پس از نوبت فراموش شده، آن نوبت باید مصرف شود. اگر رژیم درمانی بصورت بیش از دو قرص در روز باشد ، به محض به یادآوردن ،‌آن نوبت باید مصرف شود، مگر اینکه تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود. 4. دارو بهتر است همراه با غذا مصرف شود تا تحریک گوارشی کاهش یابد. 5. مراجعه منظم به پزشک در صورت مصرف طولانی مدت، به منظور بررسی پیشرفت درمان توصیه می‌شود. 6. احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد. 7. در صورت مشاهده علائم شبیه آنفولانزا (لرز، تب یا درد عضلانی) قبل یا همزمان با بثورات جلدی ، باید به پزشک مراجعه شود. توصیه می‌شود برای بیماران کوتاه‌ترین دور درمان مدنظر قرار گیرد. این دارو ممکن است باعث تشدید حملات آسمی در بیماران مبتلا به آسم شود. در بیماران مبتلا به نارسایی کار کلیه یا کبد باید با احتیاط مصرف شود. در صورت وجود زخم فعال گوارشی نباید مصرف شود زیرا ممکن است باعث بروز خونریزی گوارشی شود. به بیمار توصیه کنید هر ۳-۲ روز وزن خود را اندازه‌گیری و افزایش وزن بیش از ۱/۴ کیلوگرم در هفته را گزارش نماید. به بیمار بگویید برای جلوگیری از عوارض گوارشی دارو، آن را با غذا، شیر یا آنتی‌اسید مصرف نکند.

هشدار در مصرف قرص ناپروکسن

۱ – ناپروکسن ممکن است باعث بروز خونریزی گوارشی شود. ۲ – این دارو ممکن است باعث تشدید حملات آسمی در بیماران مبتلا به آسم شود. ۳ – در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه یا کبد با احتیاط مصرف شود. ۴ – مصرف ناپروکسن در افراد زیر ۱۶ سال، مگر در درمان آرتریت نوجوانان، توصیه نمی‌شود.

آرتریت

التهاب مفصل یا آرتریت (به انگلیسی: Arthritis) به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی برای آرتریت، واژه‌های بندآماس و مفصل‌آماس را تصویب کرده‌است. این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد مانند آرتریت عفونی توسط استافیلوکوک طلایی و تب حاد روماتیسمی (استرپتوکوک) یا عاملی مزمن مانند آرتروز. آرتریت غیر عفونی در آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نقرس، آرتریت ری اکتیو و آرتروز نیز دیده می‌شود. آرتریت می‌تواند یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. آرتریت می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد (مهاجر). گاهی آرتریت صبحگاهی است یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد. در آرتریت اغلب سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند. درمان التهاب مفصل بستگی به عامل ایجاد کننده دارد. معمولاً ورزشهای استقامتی سبک، فیزیوتراپی و رژیم غذایی غنی از کلسیم بخشی ازدرمان را تشکیل می‌دهند. برای ناراحتی خفیف، استفاده از داروهایی نظیر آسپیرین ممکن است کافی باشد. در موارد شدید برای کاهش التهاب مفصلی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، گاهی تزریق کورتون به داخل مفاصل مبتلا و بندرت داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی نظیر متوترکسات ممکن است استفاده شود. برای تخفیف درد مفصلی از گرم کردن مفصل استفاده کنید. برای این منظور استفاده از آب داغ، جریان‌های گردابی، لامپ‌های گرمایی، امواج فراصوت یا دیاترمی همگی مؤثرند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص ناپروکسن صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیردهمراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص نیتروفورانتوئین ♥ قرص نورتریپتیلین ♥ قرص نوافن ♥ قرص نورکرینقرص نوتروپیک

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.