گیاهان دارویی مناسب برای زنان

گیاهان دارویی مناسب برای زنان

گیاهان دارویی مناسب برای زنان خواص گیاهان دارویی,فواید گیاهان دارویی,گیاهان دارویی درمانی,خاصیت گیاهان دارویی,خواص گیاهان دارویی درمانی,خواص گیاهان دارویی برای پوست,خواص گیاهان دارویی برای مو,خواص گیاهان دارویی برای جوانی,خواص گیاهان دارویی برای …

خواص مصرف بامیه و قند خون و بهبود بیماری دیابت

خواص مصرف بامیه و قند خون و بهبود بیماری دیابت

خواص مصرف بامیه و قند خون و بهبود بیماری دیابت بامیه و قند خون ،بامیه و قند خون،بامیه کاهش قند خون،بامیه برای قند خون،گیاه بامیه و قند خون،بامیه قند خون را کاهش …

طرز تهیه و خواص شیر سویا در دوران بارداری چیست

طرز تهیه و خواص شیر سویا در دوران بارداری چیست

شیر سویا شیر سویا ,شیر سویا از کجا بخرم,شیر سویا در بارداری,شیر سویا و چاقی,شیر سویا کاله,شیر سویا ایرانی,شیر سویا در بدنسازی,شیر سویا برای کودکان توضیحاتی در مورد شیر سویا شیر سویا …

گل پامچال

گل پامچال ,گل پامچال بیرون بیا,گل پامچال اهنگ,گل پامچال سریال,گل پامچال به انگلیسی,گل پامچال ناصر مسعودی,گل پامچال روحبخش,گل پامچال رستاک

گل پامچال

توضیحاتی در مورد گل پامچال

گل پامچال با نام علمی Primula vulgaris ، از گیاهان علفی و ماندنی تیره پامچالیان (Primulaceae) است که بیشتر گونه‌های آن توسط بشر با انجام عمل لقاح به وجود آمده‌ است. دمای معمولی اتاق را یعنی دمای متوسط در حد ۲۰ درجه سانتی گراد را دوست دارد. ارتفاع گیاه بین ۲۵ تا ۶۰ سانتی‌متر متفاوت است و باید در فواصلی بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر کاشته شوند. محل آفتابی و سایه آفتاب را دوست دارد و خاک آن باید غنی و زه‌کشی شده باشد. مدت گل دهی پامچال تقریباً در تمام مدت سال می‌باشد. اگر چه تمامی گونه‌های پامچال از طریق تقسیم پاجوش‌ها و انتقال آنها به محل جدید می‌توان تکثیر نمود با این حال گلکاران علاقه دارند آنها را توسط بذر تکثیر نمایند. شاید علت آن به دست آوردن گونه‌های جدیدی از گیاه باشد. به هر حال برای تکثیر گیاه از طریق بذر باید از اواخر سایت جسارت در مورد همه چیز درباره شرایط نگهداری و خواص گل پامچال بهار صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع گونه های گل پامچال

برخی از گونه‌های مهم این گل عبارتند از پامچال چینی P.sinensis پامچال گوشی P.nuricula پامچال گل‌درشت P.grandflora پامچال باغی P.gardenia پامچال زرد P.macrocalyx پامچال سرمادوست P.algida پامچال هفت‌رنگ P.heterochroma.

گل پامچال در بهار

میخوام بهتون مژده اومدن گلهای بهاری، اونم قبل از اومدن فصل بهارو بدم. گلهایی که با وجود فصلی بودنشون زیبایی خاصی دارن و یجوری نوید بهارو میدن. یکی از این گلهای قشنگ گل پامچاله که با اسمش هم روی زبونا و هم توی شعر ها آشنا شدین. پامچال فصلیه و همیشه گل نداره، اما بهارو جذاب میکنه.

نگهداری گل پامچال

یه باور توی وجود خیلی از مردم هست که گلهای فصلی ارزش خرید رو ندارن به این دلیل که این گلها بسیار زود طراوت خودشون رو از دست میدن. شکوفه این گلها خیلی زود میریزه و در آخر خشک میشن. اینکه این نوع از گیاهان فصلی هستن و همیشه گل ندارن درسته اما من به شما راهنمایی های لازم رو میکنم تا بتونید عمر گلهای پامچالتون رو بیشتر کنید و بوته ی گل رو تا سال آینده حفظ کنید. قدم اول برای نگهداشت هرچه بهتر گیاه شناخت نیاز های اون گیاهه

نور مورد نیاز گل پامچال

در تولید گل پامچال نور تاثیر زیادی دارد و بهترین نور برای گل پامچال نور غیر مستقیم فیلتر شده هست. منظورم از فیلتر شده همون نور پشت پنجره یا درب ورودی حیاط منازل هست. نور شدید پنجره جنوبی یا آفتاب به برگهای گل بشدت آسیب میرسونه و گیاه رو میسوزونه. پس اصلا گیاه رو در آفتاب نذارید. هرچقدر هوای اطراف و محیط قرار گیری گیاه خنک تر باشه و از وسایل گرمایشی منزلتون دورتر باشه رشد بهتری خواهد داشت و همینطور ماندگاری گلها بالاتر خواهد رفت.

آب مورد نیاز گل پامچال

این گل علاقه بسیار بسیار زیادی به آب داره. پس هر چقدر دوست دارید بهش آب بدید. روزانه یک لیوان کامل آب رو حتما به گلتون بدید تا هیچ زمان خشکی خاک رو احساس نکنه. یادتون باشه خشکی خاک و بی آبی مساویه با مرگ گل پامچال. آب پاشی و غبار پاشی رو هم فراموش نکنید. گیاه رو به طور مداوم غبار پاشی کنید. هر چقدر رطوبت نسبی بیشتری به گیاه شما برسه رشد گیاه و همینطور موندگاری گیاه بشتر و بیشتر خواهد شد.

خاک مورد نیاز گل پامچال

بهترین خاک برای نگهداری گل پامچال خاک سبک با قدرت جذب رطوبت بالا و همینطور زهکش مناسبه. این خاک مخلوطی از خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت و خاک تورب یا همون پیت ماس هست. محیط خاک هر چقدر اسیدی تر باشه رشد گیاه پامچال هم بیشتر میشه. (در مورد ویژگی انواع خاکهایی که نام بردم به این لینک مراجعه کنید)

تکثیر گل پامچال

با توجه به زیبایی گل پامچال ممکنه علاقه به تکثیر این گیاه داشته باشید. پامچال رو به دو روش میتونید تکثیر کنید. اولین روش کاشت بذر هست، شما میتونید بذر پامچال رو در اوایل فصل پاییز درعمق 15 سانتی متری خاک و در جعبه های مخصوص کشت بذر گلخانه ها بکارید و تحت شرایط گلخانه ای از اون مراقب کنید و در اوایل فصل بهار بوته های بوجود اومده رو به گلدانهای مجزا انتقال بدید و در فضای باز و خارج از گلخانه از اون مراقبت کنید. روش دوم تکثیر گیاه پامچال از طریق بوته این گیاهه. شما میتونید بوته گیاه رو بعد از یک آب دهی مفصل از گلدانش بیرون بیارید و ریشه ها رو از هم جدا کنید و در گلدانهای مجزا بکارید. دلیل آبدهی به گیاه قبل از تکثیر اینه که ریشه ها رطوبت داشته باشن و به راحتی از هم باز بشن و آسیبی به ریشه گیاه وارد نشه.

تعویض گلدان گل پامچال

خاک مورد نیاز گیاه و گلدان با زهکش و سایز مناسب برای گیاه رو آماده کنید. کف گلدان رو از خاکی که قبلا گفتم مقداری بریزید. گلدان گل رو برگردونید و چند ضربه کف گلدان بزنید تا گیاه بیرون بیاد. گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید و اطراف گیاه رو از خاک مورد نیاز پر کنید. و بعد از کاشت به گیاه آب بدید.

گل پامچال بومی

گونه های متعدد پامچال بومی مناطق سرد و مرطوب هستند. این جنس در ایران ۶ گونه علفی دایمی زودرس و بهاره دارد که گونه های P. heterochroma(پامچال الوان، پامچال هفت رنگ یا هفت قبا) و P. gaubaeana(پامچال لرستانی یا پامچال آرد آلود) انحصاری ایران هستند. گیاهی چند ساله است و گل ها در گونه های مختلف این جنس از نظر شکل و رنگ بسیار زیبا و متنوع می باشند. شرایط زیستی گونه ها بسیار متفاوت است،بعضی از آنها به ویژه نواحی کوهستانی و صخره ها هستند و عده ای در مرداب و نقاط مرطوب و بالاخره برخی در مناطق جنگلی می رویند. این گیاهان به سرما مقاوم می باشند و به عنوان گیاه گلدانی و حاشیه ای استفاده می شود. کشت و کار آن به نحوی انجام می شود که گیاه در عید نوروز به گل می رود.

دما مورد نیاز گل پامچال

پامچال به سرما مقاوم است ولی دمای مناسب برای رشد آن به طور متوسط ۱۵-۱۲ است. آنها را تا زمانی که ۳ تا ۴ جوانه گل دیده شود در دمای ۵ تا ۷ درجه پرورش می دهند و زمانی که جوانه های گل دیده شدند (دی- اسفند)، می توان در دمای ۱۳درجه پیش رس کرد. مدت پیش رس کردن به طور معمول بین ۲ تا ۴ هفته است. اگر این عمل پیش از نمایان شدن جوانه های گل انجام شود به تشکیل گل های ضعیف و برگ های زیاد می انجامد. پیش رس کردن در دمای بالاتر از ۱۳ درجه باعث بلند و ضعیف شدن ساقه گل می شود.

رطوبت مورد نیاز گل پامچال

نیاز آبی این گیاه بالاست و هرگز نباید خاک گلدان خشک شود. از نظر رطوبت نسبی، گیاه به رطوبت بالا (۹۰-۷- درصد) نیاز دارد.

گلدهی گل پامچال

گلدهی:به طور کلی، گلدان های پامجال در یک شاسی سرد به تدریج در زمستان به گل می روند. برای تحریک گلدهی، گونه های مختلف پامچال نیازهایویژه ای دارند. به عنوان مثال P. malacoidesدر شرایط روز کوتاه و دمای خنک به گل می رود ولی روزهای بلند، مانع گلدهی آن می شود. P. obconica نیاز به تیمازر سرمایی و یا دوره نوری خاصی ندارد.

مشکلات گل پامچال

مشکلات متعددی مانند زردی، سوختگی حاشیه برگ ها و شوختگی می تواند در اثر آبیاری بیش از حد، PHبالا (کلروز آهن)، و کمبود منیزیم ایجاد شود. سمیت آمونیوم، نیتروژن زیادی . EC بالا می تواند منجر به آسیب دیدگی ریشه و نیز مشکلات برگی شود. برگ های بزرگتر از حد، در اثر نیتروژن زیادی یا دمای بالا ایجاد می شود.

خواص گل پامچال

گل پامچال، گیاهی زیبا و پرخاصیت است و روغن طبیعی که از ساقه، برگ ها و گاهی گل آن تهیه می شود، استفاده دارویی دارد. در این مطلب به نقل از «هلث مد»، به خواص این گیاه اشاره می شود. گل پامچال، گیاهی زیبا و پرخاصیت است و روغن طبیعی که از ساقه، برگ ها و گاهی گل آن تهیه می شود، استفاده دارویی دارد. در این مطلب به نقل از «هلث مد»، به خواص این گیاه اشاره می شود. خاصیت ادرارآور دارد و از این طریق سموم بدن مانند سدیم، اسید، چربی و … را دفع می کند. نقش مهمی در بازسازی سلول های بدن دارد. به طور طبیعی دارای خاصیت ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدعفونی کننده است. ناراحتی هایی مانند استرس و اضطراب را رفع می کند و آرامش بخش است. تمیزکننده طبیعی پوست است. با افزایش انقباض عضلات و بافت ها، از افتادگی پوست پیشگیری می کند و چین و چروک را نیز از بین می برد.

پامچال یکی از زیباترین گلهای بهاری

پامچال، یکی از زیباترین گلهای بهاری است. فصل گلدهی این گل اواخر زمستان و اوایل بهار است و یکی از اولین گل‌هایی است که گرم شدن تدریجی هوا و رسیدن بهار را خبر می‌دهد. پامچال گونه‌های متنوع با طیف رنگی وسیع داشته و می‌توان به راحتی آن را در گلدان نگهداری و تکثیر نمود.

گیاه شناسی گل پامچال

گل پامچال گیاهی است علفی و چند ساله با ارتفاع بین 25 تا 50 سانتیمتر، بومی اروپای مرکزی و آسیا است که به طور وحشی در جنگل‌ها و بیشه‌زارها می‌روید. پامچال گونه‌های مختلفی دارد و گل‌های آن به رنگ‌های آبی، صورتی، قرمز، زرد، نارنجی و بنفش دیده می‌شود. زمان گلدهی گیاه در فصل بهار، از اواخر اسفند تا اردیبهشت است. برگ‌های گیاه تخم مرغی یا بیضوی شکل و دارای دندانه هستند و به صورت طوقه در پای ساقه قرار می‌گیرند که مستقیما از قسمت فوقانی ریشه منشعب شده‌اند. لازم به ذکر است اگرچه گل پامچال گیاهی چند ساله است، اما زمانی گه در گلدان کاشته می‌شود، غالبا به عنوان گیاهی یکساله در نظر گرفته می‌شود.

طریقه مصرف گل پامچال

کمپرس گل پامچال: برای تهیه کمپرس و استفاده از گل پامچال به عنوان مرهم، ۱۰۰ گرم از ریشه تازه گیاه را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آب نصف شود، سپس پارچه‌ای را به آن آغشته نموده محل را کمپرس کنید. دم کرده گل پامچال: برای تهیه دمنوش این گیاه مقدار 10 تا 20 گرم از ریشه و گل پامچال را در نیم لیتر آب ریخته ۲۰ دقیقه بخیسانید. سپس با حرارت ملایم اجازه دهید تا جوش آید. ۵ دقیقه جوشانده و به مدت ۱۰ دقیقه دم‌شود. از این دمنوش روزی ۵ فنجان میل شود.

کاشت بذر گل پامچال

کاشت بذر: به این منظور لازم است بذر مرغوب با قوه نامیه بالا را تهیه کنید. زمان مناسب برای کاشت بذر پامچال، اواسط بهار تا اواسط تابستان است. بذرها را در خاک مناسب که با کودهای گیاهی مخلوط شده است، در عمق 15 سانتیمتری بکارید. هماند روش قبل، گلدان را در محل خنک به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و هفته‌ای سه بار گیاه را آبیاری کنید. لازم به ذکر است بذر پامچال بعد از کاشته شدن به سرعت به خواب می‌رود و احتمال سبز شدن آن کاهش می‌یابد، بنابراین چنانچه تجربه‌ای در این کار ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از روش تقسیم ریشه برای تکثیر گل پامچال استفاده کنید.

روغن گل پامچال

قاعدگی استفاده می‌گردد. همچنین می‌تواند عود مکرر آکنه که چند روز قبل از قاعدگی به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد را کنترل کند.

بیشتر بخوانید : گل لادن ♥ گل چهل سکه ♥ گل همیشه بهار ♥ گل نسترنگل بنفشه

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.