اثرات درمانی و خواص خاکشیر برای پوست و زنان باردار و زنان شیرده

اثرات درمانی و خواص خاکشیر برای پوست و زنان باردار و زنان شیرده

اثرات درمانی و خواص خاکشیر برای پوست و زنان باردار و زنان شیرده اثرات درمانی و خواص خاکشیر برای پوست و زنان باردار و زنان شیرده برای سایت جسارت خواص خاکشیر برای …

راشیتیسم – نرمی استخوان

راشیتیسم – نرمی استخوان

راشیتیسم – نرمی استخوان راشیتیسم,بيماري راشیتیسم,راشیتیسم در بارداري,علائم راشیتیسم,درمان راشیتیسم,درمان راشیتیسم با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان راشیتیسم,راشیتیسم را چگونه درمان کنيم,راشیتیسم در کودکان,راشیتیسم در بزرگسالان,راشیتیسم در نوزادان,راشیتیسم در بهار,راشیتیسم در …

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون ویلسون,بيماري ویلسون,ویلسون در بارداري,علائم ویلسون,درمان ویلسون,درمان ویلسون با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان ویلسون,ویلسون را چگونه درمان کنيم,ویلسون در کودکان,ویلسون در بزرگسالان,ویلسون در نوزادان,ویلسون در بهار,ویلسون در تابستان,ویلسون در …

قرص هماتینیک

قرص هماتینیک ,قرص هماتینیک برای زنان,قرص هماتینیک چاق کننده است,قرص هماتینیک برای مردان,قرص هماتینیک در بارداری,قرص هماتینیک رازک,قرص هماتینیک برای چیه

قرص هماتینیک

توضیحاتی در مورد قرص هماتینیک

کم‌خونی یا آنمی که در انگلیسی به آن Anemia می گویند ، یک اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. ♥هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد. کم‌خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود، مثل ریخت‌شناسی گلبول‌های قرمز، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دستهٔ اصلی عبارتند از: ازدست رفتن حجم زیادی از خون (خون‌ریزی‌های حاد یا مزمن)، ازبین‌رفتن سلول‌های خونی (همولیز) و کمبود تولید سلول‌های خونی. از این کپسول در نقص تغذیه ای ویتامین B12 که کم خونی پرنیشیوس، کم خونی مگالوبلاستیک، درمان نقص جذب آهن، فقر آهن و کم خونی در بارداری، نوزادی و کودکی استفاده می شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و زمان مصرف قرص هماتینیک برای زنان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

ترکیبات قرص هماتینیک

هر کپسول حاوی 350 میلی گرم فروس فومارات، 165 میلی گرم اسکوربیک اسید، 1/1 میلی گرم فولیک اسید و 5/16 میکروگرم سیانوکوبالامین می باشد.

فرمول شیمیایی قرص هماتینیک

4-(dimethyl amino)-1,4,4a,5,5a,6-11,12a-octahydro-3,6,10,12,12a-Pentahydroxy-6-methyl-1,11-dioxo-2-naphthacene carboxamide. (PDR 2005 )

موارد مصرف قرص هماتینیک

نقص تغذیه ای ویتامین B۱۲ – کم خونی پرنیشیوس (Pernicious anemia)– کم خونی مگالوبلاستیک (Megaloblastic anemia) – درمان نقص در جذب آهن بواسطه کمبود فاکتور داخلی– درمان کم خونی فقر آهن در دوران حاملگی ، نوزادی و کودکی .هماتینیک برای درمان انواع آنمی های قابل درمان با آهن خوراکی مانند آنمی هایپوکروم حین حاملگی، کاهش مزمن یا حاد خون، رژیم های غذایی ، بیماری های متابولیک و شرایط پس از جراحی قابل استفاده می باشد. (PDR 2005 )

مکانیسم اثر قرص هماتینیک

ویتامین B۱۲ : بعنوان کوآنزیم برای متابولیسم چربیها و کربوهیدراتها مورد استفاده قرار می گیرد و برای رشد و تکثیر سلول ها، تولید گلبولهای قرمز ، میلین، برخی اسیدهای نوکلئویک و پروتئین ها بکار می رود. آهن بعنوان یک ماده معدنی در ترکیب هموگلوبین، میوگلوبین و برخی آنزیمها وجود دارد . فولیک اسید برای تولید گلبولهای قرمز وسنتز پورین ها و متابولیسم اسیدهای آمینه حیاتی است . اسید آسکوربیک نیز جذب گوارشی آهن را افزایش می دهد .فروس فومارات موجود در کپسول هماتینیک یک کمپلکس آلی آهن با بیشترین مقدار آهن می باشد. به دفعات نشان داده شده است که حضور اسکوربیک اسید به میزان کافی منجربه افزایش جذب آهن فروس از دستگاه گوارش می شود و حضور اسکوربیک اسید منجربه انتقال آهن پلاسما به بافتها برای تبدیل به فرم ذخیره ای می شود. اسکوربیک اسید همچنین منجربه تبدیل فولیک اسید به فرم فعالتر فیزیولوژیک می شود که می تواند در درمان آنمی موثرتر واقع شود . همچنین فروس فومارات بکار رفته در کپسول هماتینیک دارای عوارض گوارشی کمتری در درمان خوراکی با آهن می باشد. محلولیت فروس فومارات در محدوده pH دستگاه گوارشی نیز بسیار بالا است. این فرم آهن منجربه رسوب پروتئین ها نمی شود و با عملکرد پروتئولیتیک یا دیاستاتیک سیستم هضم تداخل نمی نماید. به دلیل تحمل گوارشی مناسب هماتینیک، این دارو می تواند در فاصله بین وعده های غذایی مصرف شود که که آهن نیز بیشترین مقدار جذب را دارد. مصرف مکمل فولیک اسید در افرادیکه نیاز بیشتری به این ویتامین دارند، مانند مبتلایان به آنمی فقر آهن توصیه می شود. مصرف فولیک اسید در دوران بارداری منجربه کاهش احتمال نقص لوله عصبــی جنیــن می شود. فولیک اسید همچنین منجربه کاهش سطح هموسیستئین موجود در خون در حال گردش در بدن می شود. افزایش میزان هموسیستئین منجربه افزایش احتمال پره اکلامپسی، نقص لوله عصبی، MI و آرتروسکلروز می شود. ( PDR 2005 ) ویتامین B12 نقش کوآنزیم در بسیاری اعمال متابولیک شامل متابولیسم چربی و کربوهیدرات و سنتز پروتئین را در بدن ایفا می کند . این ویتامین برای رشد، تقسیم سلولی، هماتوپویزس و سنتز نوکلئوپروتئین و میلین از طریق تاثیر بر متابولیسم متیونین، فولیک اسید و مالونیک اسید الزامی است. (USP DI 2004)

فارماکوکنیتیک قرص هماتینیک

ویتامین B۱۲ از قسمت تحتانی روده بزرگ جذب شده، در کبد ذخیره می شود و چرخه روده ای – کبدی نقش مهمی در فارماکوکنیتیک آن دارد. نیمه عمر آن حدوداً ۶ روز است . فولیک اسید سریعاً از دستگاه گوارش مخصوصاً از قسمت فوقانی دوازدهه جذب شده و در کبد نیز متابولیزه می گردد . فروس فومارات از تمام طول دستگاه گوارش جذب می شود . میزان جذب آهن تقریباً با کمبود آن متناسب است. اسید آسکوربیک جذب آهن غیر هم را افزایش می دهد.

راهنمایی در مورد مصرف قرص هماتینیک

– این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است لذا از مصرف آن در موارد مشابه یا توصیه به دیگران خودداری نمایید . – در صورت استفاده طولانی مدت از دارو یا مصرف با دوز بالا قبل از قطع مصرف دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید . – دارو را بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف ننمایید . – کپسول را بعد از غذا و با یک لیوان پر از آب میل نمایید.

قرص هماتینیک در بارداری و شیردهی

حاملگی : مشکلی در انسان گزارش نشده است . شیر دهی : اجزاء این دارو در شیر ترشح می شوند . اگر چه ، مشکلی در انسان تا بحال گزارش نشده است .

تداخلات دارویی با قرص هماتینیک

آهن احتمالاً جذب لوودوپا ، متیل دوپا ، کینولون ها ، تتراسایکلین ها، پنی سیلامینها و لووتیروکسین را کاهش می دهد . آنتاسیدها و سایمتیدین باعث کاهش جذب آهن می شوند.استفاده همزمان الکل با آهن ، ممکن است موجب مسمومیت شود .مکمل های حاوی آهن نباید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از داروهای زیر مصرف گردد: آنتی اسیدها، مکمل های حاوی کلسیم ( کلسیم کربنات یا فسفات) ، قهوه، تخم مرغ، غذاها یا داروهای حاوی بیکربنات ها ، کربنات ها ، اگزالاتها یا فسفات ها . شیر یا فرآورده های آن ، چای حاوی تانیک اسید، ترکیبات حاوی فیتیک اسید ها. سایمتیدین ممکن است باعث کاهش آهن غیر هم شود لذا باید این دارو 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف سایمتیدین، مصرف گردد. دفروکسامین، اتیدرونات، فلوروکینولونها، پانکراتین، پنی سیلامین، تتراسایکلین های خوراکی و مکمل های حاوی زینک باید 2 ساعت بعد از مکمل های حاوی آهن مصرف شوند. در صورت مصرف دیمرکاپرول، باید درمان با آهن حتما” حداقل 24 ساعت بعد از قطع مصرف دیمرکاپرول صورت گیرد . (USP DI 2004)

قرص هماتینیک و عوارض آن

اسهال ، تهوع ، استفراغ ، درد اپی گاستر ، یبوست و واکنش های التهابی. هنگام استفاده از فرآورده های آهن دراغلب مواقع رنگ مدفوع سبز تیره یا سیاه می شود .

مسمومیت با قرص هماتینیک

مسمومیت حاد ناشی از آهن علائمی از استفراغ تا کما را شامل می شود.سایر محتویات این دارو در انسان غیر سمی هستند. شستشوی معده با محلول بیکربنات سدیم ، تجویز شربت ایپکا و سایر اقدامات حمایتی لازم توصیه می شود .

مشخصات قرص هماتینیک

۱۰ بلیستر ۱۰ عددی به همراه برگه راهنمای دارو در داخل جعبه (۱۰ × ۱۰ ) . هر کپسول محتوی : ۱۵ میکرو گرم ویتامین B۱۲ ، ۳۵۰ میلی گرم فروس فومارات (معادل ۱۱۵ میلی گرم آهن فلزی) ، ۱۵۰ میلی گرم ویتامین C و ۱ میلی گرم فولیک اسید. شرایط نگهداری : دارو را در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد ، دور از نور ، رطوبت و در داخل جعبه نگهداری نمایید.

تاثیر قرص هماتینیک در بدن

1. اسید فولیک به تنهایی در درمان کم خونی پرنیشیوز و سایر کم خونی های مگالوبلاستیک، که در آن ها کمبود ویتامین B12 وجود دارد ، مؤثر نیست. 2. در صورت مقاوم بودن کم خونی به درمان با این دارو، باید علت کم خونی را جستجو کرده و درمان های اضافی را نیز انجام داد. 3. کم خونی پرنیشیوز ممکن است به درمان با ویتامین B12 همراه با فاکتور داخلی به صورت خوراکی پاسخ ندهد و راهی نیز برای پیش بینی مقاوم بودن بیمار یا پاسخ دادن وی به این نوع درمان وجود ندارد. 4. در بیماران مبتلا به کم خونی پرنیشیوز، انجام آزمون های دوره ای و مطالعات آزمایشگاهی توصیه می شود. 5. مصرف بیش از mg/day 1/0 اسید فولیک ممکن است کم خونی پرنیشیوز را پنهان سازد. در این صورت ، عوارض خونی به طور موقت بهبود می یابند، ولی عوارض عصبی همچنان پیشرفت می کنند. 6. در صورت بروز علائم عدم تحمل دارو، مصرف آن باید به طور موقت یا دایم قطع شود.

کم خونی یا آنمی

کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان وجود ندارد. کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز قادر نیست وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را انجام دهد و به همین دلیل است که کم خونی با مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه است هموگلوبینی که در گلبول های قرمز خون وجود دارد باعث می شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ ها به بافت های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به همراه دارد. از عوامل ایجادکننده کم خونی می توان به کمبودهای تغذیه ای،خونریزی، ناهنجاری های ژنتیکی، بیماری های مزمن یا مسمومیت های دارویی اشاره کرد. شایع ترین علت آن کم خونی ناشی از فقر آهن است که بیشتر در زنان دیده می شود؛ اما نوع دیگر کم خونی نشانه بیماری است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

علائم کم خونی یا آنمی

خستگی و احساس فرسودگی،رخوت و بی حالی،ریزش مو،بی قراری و ناراحتی،تنگی نفس و یا مشکل در تنفس،تمرکز ضعیف،تپش قلب،حساسیت به هوای سرد،حساسیت به هوای سرد،درد قفسه سینه،وزوز گوش ها،سردرد،تاثیر بر حس چشایی،خشکی زبان،مشکل در بلعیدن غذا،سندرم پای بی قرار، ناخن های خشک و پوسته پوسته و یا قاشقی سایرعلائم سودمند عبارتند از:میل به خوردن مواد غیرخوراکی:مانندخوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه، ومو که می شود نشانه کمبود آهن باشد، با این وجود این حالت در کسانی که کم خونی نداشته باشند نیز دیده می شود. قبل از هر چیز باید وجود یا عدم وجود کم خونی و همچنین نوع آن را تشخیص دهید و بعد اگر لازم بود تحت نظر پزشک از مکمل ها استفاده کنید.

تشخیص کم خونی

تشخیص کم خونی معمولا با انجام تست CBC (سلول های کامل خون) توسط پزشکان در آزمایشگاه صورت می گیرد. اندازه گیری 6 مولفه، تست CBC را تشکیل می دهد که عبارتند از:شمارش گلبول های قرمز خون (RBC)، هماتوکریت، هموگلوبین، شمارش گلبول های سفید خون (WBC)، شمارش افتراقی خون و شمارش پلاکت ها. بعلاوه MCV (حجم متوسط گلبول های قرمز) نیز اغلب در CBC گزارش می شود.

درمان کم خونی

درمان کم خونی بسته به علت آن متفاوت است، بعضی از انواع درمان بیماری مربوطه شامل: درمان کم خونی مربوط به فقرآهن:در این شرایط پزشک شما از مکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلبول قرمز خون استفاده می کند. درمان کم خونی مربوط به رژیم غذایی:بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل رژیم غذایی ناسالم آنهاست و رژیم غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در رژیم غذایی شان نمایند. درمان کم خونی مربوط به بیماری های دیگر:اگر کم خونی به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می بایست برای درمان کم خونی بیماری مربوطه را درمان نمود. همچنین اگر علت کم خونی بعلت مصرف داروها از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، می بایست دارویتان را با دارویی مشابه و بدون عارضه جایگزین نمایید.درمان کم خونی چگونه است؟ فقط کم خونی ناشی از فقر آهن با قرص آهن درمان می شود. بهترین زمان مصرف قرص آهن همراه با غذا به ویژه غذاهای غنی از ویتامین C مثل مرکبات و سبزیجات است. یادتان باشد که قرص اهن را همراه با لبنیات، قهوه و چای مصرف نکنید. مصرف قرص اهن بدون تجویز پزشک می تواند باعث تجمع اهن و اسیب کبد، قلب و لوزالمعده بشود. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 و فولات توسط امپول B12 و قرص فولیک اسید درمان می شود. درمان کم خونی ناشی از بیماری مزمن کلیوی توسط امپول های زیر جلدی اریتروپوییتین انجام می شود. برای درمان کم خونی ناشی از بیماری های روماتیسمی از کورتون استفاده می شود . اگر کم خونی، شدید و یا حاد و همراه با بیماری قلبی باشد ممکن است پزشک تصمیم بگیرد یکی از فراورده های خونی را به بیمار تزریق کند . در موارد کاهش تولید گلبول قرمز بدلیل تنبلی مغز استخوان، از پیوند مغز استخوان استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : قرص دوفاستون ♥ قرص فوروزماید ♥ قرص نیزوپرد ♥ قرص هیدروکلروتیازیدقرص نولپازا

آخرین بروز رسانی در : شنبه 11 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.