مضرات و خواص کشمش سبز در بارداری و برای کودکان

مضرات و خواص کشمش سبز در بارداری و برای کودکان

مضرات و خواص کشمش سبز در بارداری و برای کودکان خواص کشمش سبز ,خواص کشمش سبز در بارداری,خواص کشمش سبز قلمی,خواص کشمش سبز برای کودکان,خواص درمانی کشمش سبز,خواص دارویی کشمش سبز,خواص ومضرات …

تاثیر خواص بهار نارنج و لاغری و عرق بهارنارنج چیست

تاثیر خواص بهار نارنج و لاغری و عرق بهارنارنج چیست

تاثیر خواص بهار نارنج و لاغری و عرق بهارنارنج چیست تاثیر خواص بهار نارنج و لاغری و عرق بهارنارنج چیست در سایت جسارت بهار نارنج و لاغری ، عرق بهار نارنج و …

خواص گیاه کوهی آویشن شیرازی در بارداری و سرماخوردگی

خواص گیاه کوهی آویشن شیرازی در بارداری و سرماخوردگی

خواص گیاه کوهی آویشن شیرازی در بارداری و سرماخوردگی آویشن شیرازی,آویشن شیرازی نام علمی,آویشن شیرازی+pdf,آویشن شیرازی ویکی پدیا,آویشن شیرازی برای زنان باردار,آویشن شیرازی و بارداری,اویشن شیرازی گیاه,آویشن شیرازی و سرماخوردگی,آویشن شیرازی در …

قرص روی

قرص روی ,قرص روی برای ریزش مو,قرص رویال ژلی,قرص رویش مجدد مو,قرص روی برای افزایش قد,قرص روی برای چیست؟,قرص روی ایرانی,قرص رویش مو

قرص روی

توضیحاتی در مورد قرص روی

همانطور که می دانید روی یک فلز واسطه است که متعلق به گروه ۱۲ جدول تناوبی می باشد.♥ به عنوان یک “عنصر کمیاب ضروری” ، روی اهمیت بیولوژیکی قابل توجهی برای گیاهان و حیوانات دارد. این عنصر مسئول عملکردهای مختلفی در بدن انسان است و فعالیت ۱۰۰ آنزیم مختلف را تحریک می‌کند. در این مقاله قصد داریم برخی از مزایای روی برای سلامتی را بیان کنیم. تنها مصرف بسیار کمی از روی برای به دست آوردن مزایای آن کافی است. اخیرا مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مجاز برای زنان ۸ میلی گرم در روز و برای مردان ۱۱ میلی گرم در روز می‌باشد. نبود مقدار کافی از روی در بدن، باعث می‌شود فرد در معرض بیماری‌های مختلف قرار گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود روی مسئول ۸۰۰۰۰۰ مرگ و میر در کودکان است. این عنصر به طور طبیعی در انواع مختلفی از غذاها یافت می‌شود اما می‌توان آن را در مکمل‌ها نیز پیدا کرد.در این مطلب از سایت جسارت به خواص و عوارض قرص روی برای ریزش مو و افزایش قد می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

موارد مصرف قرص روی

وجود روی در بدن برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم، سنتز درست DNA ، ترویج سلامت و رشد بدن انسان در دوران کودکی و درمان زخم‌ها ضروری است. بر اساس مطالعات انجام شده، بدن انسان برای فعال کردن لنفوسیت‌های T ( سلول‌های T ) به روی نیاز دارد. سلول‌های T در دو روش به بدن کمک می‌کنند: کنترل و تنظیم پاسخ‌های ایمنی حمله به سلول‌های سرطانی یا عفونی کمبود روی‌ می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را به طور جدی مختل کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است، افرادی که با کمبود روی در بدن خود مواجه هستندحساسیت بیشتری نسبت به انواع مختلف پاتوژن‌ها خواهند داشت.نکته دیگر در مورد مصرف روی در بیماران دیابتی این است. میزان عنصر روی در لوزالمعده افراد سالم دو برابر دیابتی هاست که می تواند نشانه دهنده نقش آن در تولید انسولین باشد. مشاهده شده است که کمبود روی در خون باعث کاهش انسولین می شود. کمبود روی به صورت مزمن و دائمی صدمه ی بزرگی به سلول های بتا در لوزالمعده که انسولین ترشح می کنند، می زند و در سنین بالا، افرادی که به مدت طولانی مدت دچار کمبود روی هستند، ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.به طور کلی می توان گفت که در خون اکثر افراد دیابتی ، کمبود روی دیده می شود و متاسفانه دفع روی در ادرار آنها مشاهده می شود، بنابراین رساندن روی اضافی به بدن بیماران دیابتی ضروری است. فقر روی به ویژه در دیابتی ها ، زخم های مزمن ورید پا را ایجاد می کند که گاهی منجر به قطع انگشتان پا می شود. با دادن روی اضافی ، نه تنها زخم های دیابتی ها زودتر ترمیم می شود، بلکه سطح سیستم ایمنی بدن نیز افزایش می یابد.

قرص روی و اسهال

بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، اسهال سالانه بیش از ۱.۶ میلیون کودک زیر ۵ سال را در جهان می‌کشد. مقاله‌ای که در مجله تایم منتشر شده است نشان می‌دهد که قرص‌های روی به درمان اسهال کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده ، مصرف قرص‌های حاوی روی می‌تواند در درمان اسهال موثر باشد و از ایجاد شرایط مشابه در آینده پیشگیری می‌کند.

قرص روی چیست

قرص زینک یا همان عنصر روی برای سلامت و رشد بدن، ترمیم زخم، تقویت سیستم ایمنی و زیبایی پوست و مو ضروری است. زینک در مواد غذایی مثل گوشت گاو و گوساله، بادام زمینی و غذاهای دریایی وجود دارد.قرص زینک که با نام روی هم شناخته می‌شود یک مکمل برای سلامت و زیبایی پوست و مو است. درواقع کمبود روی باعث ریزش مو می‌شود. اگر پزشک شما تشخیص دهد که دلیل مشکلاتی که برای پوست و موی شما پیش آمده است ناشی از کمبود این عنصر است مکمل‌های روی را تحت عنوان قرص زینک برایتان تجویز می‌کند. محبوبیت این مکمل در میان خانم‌ها باعث شده است تا عده‌ای به مصرف خودسرانه آن روی آورند اما باید در نظر داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوع دارو و مکملی می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد

قرص روی و حافظه

مطالعات انجام شده در دانشگاه تورنتو که در مجله Neuron به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که روی نقش اساسی در تنظیم نحوه ارتباط نورون‌ها با یکدیگر بازی می‌کند و می‌تواند تاثیر مهمی در حافظه و یادگیری انسان داشته باشد.

قرص روی یا زینک

قرص زینک (Zinc) یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و برخی از ویتامین‌ها از قبیل گروه ب و ث می‌باشد. روی (زینک) یکی از عناصر مهم و ضروی است که نقش‌های بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان ایفا می‌کند. عنصر روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید پروتئین، تولید کلاژن، حفظ سلامت سیستم بینایی، ترمیم زخم، مقابله با استرس، سلامت پوست، استحکام ناخن‌ها و تقویت ساختار مو نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. این دارو در ایران به دو صورت شربت و قرص وجود دارد.

همه چیز در مورد عنصر روی در بدن

علایم کمبود روی در بدن: ضعف سیستم ایمنی تاخیر در بهبود زخم‌ها تاخیر در رشد کودکان و نوجوانان ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مثل سرماخوردگی به صورت مکرر ریزش مو و نازک شدن تارهای مو ناتوانی جنسی در مردان بی‌اشتهایی از دست دادن حس بویایی و چشایی ضعف لکه‌های سفید زیر ناخن‌ها مشکلات پوستی زینک در هوا، خاک، آب و مواد غذایی وجود دارد. بنابراین علاوه بر مصرف مکمل روی، برخی از مواد غذایی می‌توانند کمبود روی را در بدن جبران کنند. بهترین منابع غذایی حاوی روی شامل گوشت گاو و گوساله، بادام زمینی، کنجد، غذاهای دریایی از قبیل میگو، ماهی و صدف و تخم کدو می‌شود. همچنین این عنصر به میزان کمتر روی در تخم‌ مرغ، اسفناج، نخودفرنگی و قارچ یافت می‌شود.

قرص روی و درمان زخم

روی نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری ساختار و بافت پوست بازی می‌کند. بیمارانی که از زخم‌های مزمن رنج می‌برند اغلب کمبود روی دارند. این افراد باید با افزایش روی در بدن درمان شوند. مطالعه انجام شده در سوئد نشان می‌دهد که مصرف موضعی روی ممکن است درمان زخم‌های موجود در پا را با افزایش مجدد اپیتلیوم، کاهش التهاب و رشد باکتری تحریک کند. زمانی که روی بر روی زخم اعمال می‌شود، نه تنها کمبود روی موضعی را درمان می‌کند بلکه خاصیت دارویی برای بدن دارد. با اینحال، تحقیقات به طور مستمر نشان نداده است که استفاده از سولفات روی در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن در بهبود نرخ درمان می‌تواند موثر باشد.

نحوه مصرف قرص روی

دوز و مدت زمان مصرف مکمل‌های روی باید توسط پزشک مشخص گردد. به طور معمول زنان روزانه 5 الی 8 میلی‌گرم و مردان 8 الی 11 میلی‌گرم و کودکان 2 الی 5 میلی‌گرم روی نیاز دارند. توجه: مصرف طولانی‌مدت و یا دوز بالای مکمل‌های روی باعث اختلال در جذب عنصر مس و تخلیه ذخایر آن در بدن می‌شوند که سبب بروز مشکلات جدی از قبیل کم خونی، ضعف، ریزش مو و غیره می‌گردد.

نکاتی در مورد مصرف قرص روی

قرص زینک در ایران با نام زینک پلاس شناخته می‌شود. بارداری، ورزش، استرس و بیماری‌های مزمن نیاز بدن به روی را افزایش می‌دهند. نیم ساعت بعد از نهار بهترین زمان مصرف کپسول زینک پلاس است. توصیه می‌شود بین مصرف مکمل زینک با سایر مکمل‌ها از جمله آهن و کلسیم چند ساعت فاصله باشد. مصرف بیش از حد کلسیم، رژیم گیاهخواری، کافئین، مصرف الکل به مقدار زیاد، پنی سیلین خوراکی و محصولات لبنی می‌تواند جذب زینک را کاهش دهد. مقدار زیاد زینک باعث حالت تهوع، سردرد، ناراحتی معده و استفراغ می‌شود. میزان زیاد روی باعث کاهش HDL (کلسترول خوب بدن) و افزایش LDL (کلسترول بد بدن) می‌شود.

فواید قرص روی

یک مطالعه از محققان در دانشگاه ایالتی اورگان نشان می داد که بهبود وضعیت روی از طریق رژیم غذایی و مکمل ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را کاهش دهد. با استفاده از کشت‌های سلولی و یک مدل موش ، محققان قادر بودند نشان دهند که کمبود روی مبتنی بر سن (با افزایش سن روی نیز در بدن کمتر می‌شود) ممکن است منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن ، التهاب سیستماتیک و بیماری‌های مزمن گردد. افرادی که ۶۰ سال و بالاتر از آن هستند معمولا در معرض خطر ابتلا به کمبود روی قرار دارند.کمبود روی برای اولین بار در پسران نوجوان مبتلا به کم خونی خفیف ، کوتاهی قد و تاخیر در بلوغ جنسی کشف شد. رژیم غذایی این افراد پر از غلات تصفیه شده و نان‌ تهیه شده از آردهای تصفیه شده بود. زمانی که کمبود روی اصلاح گردید، این افراد هر سال ۵ اینچ افزایش قد داشتند. امروزه غلات و آردها با روی غنی می‌شوند.قرص روی می‌تواند طول دوره درمان برای سرماخوردگی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعات مروری انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روی برای کاهش طول و شدت سرماخوردگی بسیار موثر است.غلظت روی در پوست و چشم بیشتر از سایر اندام های بدن است. مصرف روی در سوختگی ها، اعمال جراحی و بهبود زخم های بدن ضروری است. روی باعث بهبود هر چه سریع تر زخم ها می شود و کمبود روی بهبود زخم ها را به تعویق می اندازد؛ به ویژه در بیماران دیابتی این نکته حائز اهمیت است؛ زیرا همان طور که می دانید یکی از مشکلات بیماران دیابتی ، زخم های پا و عفونت این زخم ها است که حتی می تواند به قطع عضو هم منجر شود. بنابراین وجود روی کافی در برنامه ی غذایی این افراد بسیار مهم است. مصرف روی در ترمیم سوختگی ها، زیاد بوده و به طور معمول در خون بیماران دچار سوختگی، کمبود روی مشاهده می شود و با دادن روی اضافی می توان، بهبود و ترمیم زخم را تسریع کرد. این مسئله حتی در سوختگی های درجه 3 به دنبال مصرف محلول ها و ترکیبات حاوی روی به اثبات رسیده است و هم اکنون نیز از این ترکیبات ( مانند پماد زنیک اکساید و … ) استفاده می شود.

مصرف قرص روی

بررسی های انجام شده نشان می دهد که نیاز خانم ها به این عنصر مهم و ضروری ، روزانه حداقل 10 میلی گرم و نیاز آقایان روزانه حداقل 12 میلی گرم است. بیشتر دیده می شود که مقدار مصرف روی بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز است. مراکز تغذیه ی کشور آلمان و آمریکا توصیه می کنند که برای پیشگیری از امراض حاصل از کمبود روی ، خانم ها باید روزانه 12 میلی گرم و آقایان 15 میلی گرم روی مصرف کنند. اصولاً دوز 15 میلی گرم در روز را حد متوسط دریافت روی می دانند. دوز درمانی توسط روی روزانه حدوداً 50 میلی گرم است. تامین روی به صورت ترکیب ” گلوکونات روی ” برای بدن بسیار خوب و قابل تحمل است و به خوبی جذب می شود…بررسی های انجام شده نشان می دهد که نیاز خانم ها به این عنصر مهم و ضروری ، روزانه حداقل 10 میلی گرم و نیاز آقایان روزانه حداقل 12 میلی گرم است. بیشتر دیده می شود که مقدار مصرف روی بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز است. مراکز تغذیه ی کشور آلمان و آمریکا توصیه می کنند که برای پیشگیری از امراض حاصل از کمبود روی ، خانم ها باید روزانه 12 میلی گرم و آقایان 15 میلی گرم روی مصرف کنند. اصولاً دوز 15 میلی گرم در روز را حد متوسط دریافت روی می دانند. دوز درمانی توسط روی روزانه حدوداً 50 میلی گرم است. تامین روی به صورت ترکیب ” گلوکونات روی ” برای بدن بسیار خوب و قابل تحمل است و به خوبی جذب می شود. به یاد داشته باشید تمام مکمل های روی بایستی همراه با غذا مصرف شوند تا از ایجاد تهوع جلوگیری شود. توجه داشته باشید، افرادی که برای مدت طولانی روزانه 50 تا 300 میلی گرم روی مصرف می کنند، می توانند دچار اختلال در جذب آهن و مس شده و به کمبود این دو املاح در بدن دچار شوند. حتی دیده شده است کسانی که روزانه 2 گرم روی به مدت طولانی خورده اند، علائمی مثل استفراغ ، تهوع ، دردهای شکمی و تب را نشان داده اند.

مشخصات قرص روی

این دارو در ایران به دو صورت شربت و قرص وجود دارد. شربت آن برای کودکان که قورت دادن قرص برای آن‌ها مشکل است و قرص آن برای بزرگسالان مناسب است. زنان بالغ روزانه به ۵ الی ۸ میلی‌گرم، مردان بالغ ۸ الی ۱۱ میلی‌گرم و کودکان ۲ الی ۵ میلی‌گرم روی نیاز دارند. توجه: حاملگی، ورزش، استرس و بیماری‌های مزمن نیاز بدن به روی را افزایش می‌دهند.

عوارض قرص روی

مصرف روی می‌تواند برای افرادی که این عنصر را بیش از حد مجاز وارد بدن می‌کنند عوارضی در پی داشته باشد. مصرف قرص زینک بدون نسخه پزشک، معضلاتی از جمله افزایش ریسک خونریزی در فرد و کاهش فعالیت سیستم ایمنی او را در بر خواهد داشت. همچنین مقدار بیش از حد این عنصر در بدن موجب کاهش چربی مفید خون و افزایش حساسیت به ویژه در افراد دارای بیماری‌های تنفسی می‌شود. بنابراین دوز و مدت زمان مصرف مکمل‌های روی باید توسط پزشک مشخص گردد.

بیشتر بخوانید : قرص دیمن هیدرینات ♥ قرص قلب ♥ قرص رشد مو ♥ قرص ریلایف قرص ریسپریدون

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.