خطرات نور مصنوعی در هنگام خواب

خطرات نور مصنوعی در هنگام خواب

خطرات نور مصنوعی در هنگام خواب خطرات نور مصنوعی در خواب,بيماري خطرات نور مصنوعی در خواب,خطرات نور مصنوعی در خواب در بارداري,علائم خطرات نور مصنوعی در خواب,درمان خطرات نور مصنوعی در خواب,درمان …

طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد

طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد

طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد درد,بيماري درد,درد در بارداري,علائم درد,درمان درد,درمان درد با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان درد,درد را چگونه درمان کنيم,درد در کودکان,درد در بزرگسالان,درد در نوزادان,درد در بهار,درد …

نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی

نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی

نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی …

آزمایش گروه خونی

آزمایش گروه خونی,آزمایش گروه خونی قبل ازدواج,آزمایش گروه خونی ناشتا,آزمایش گروه خونی باید ناشتا بود,آزمایش گروه خونی برای گواهینامه,آزمایش گروه خونی چگونه است,آزمایش گروه خونی قبل از ازدواج,آزمایش گروه خونی چیست,آزمایش گروه خونی,آزمایش تعیین گروه خونی,ازمایش گروه خون قبل ازدواج,آزمایش گروه خون ناشتا,آزمایش گروه خون قبل از ازدواج,آزمایش گروه خونی برای ازدواج,آزمایش گروه خونی برای ازدواج,آزمایش گروه خونی ازدواج,آزمایش تعیین گروه خونی,آزمایش تعیین گروه خون,هزینه آزمایش تعیین گروه خونی,چگونگی آزمایش تعیین گروه خونی,روش انجام آزمایش تعیین گروه خونی,هزینه آزمایش تعیین گروه خون,تعیین گروه خونی بدون آزمایش,گزارش کار آزمایش تعیین گروه های خونی,روش آزمایش تعیین گروه خونی

آزمایش گروه خونی

در این مطلب از سایت جسارت به تعیین و تشخیص گروه خونی در قسمت پزشکی می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد

آزمایش گروه خونی : یکی از  مواردی که در شرایط اورژانسی که بیماران نیاز به تزریق خون دارند باید مشخص باشد، نوع گروه خونی آن ها می باشد. در صورتی که گروه خونی  تزریق شده با گروه خونی بیمار همسان نباشد، حتی ممکن است باعث مرگ بیمار شود. اهمیت دیگر تعیین گروه خونی در خانم های باردار است، مواردی از ناسازگاری RH در بارداری های دوم به بعد به علت عدم تطابق گروه خونی مادر و جنین دیده می شود که می تواند برای جنین کشنده باشد. با توجه  موارد ذکر شده هر فرد می بایست در کارت بهداشت خود و یا در برگه ی دفتر تلفن همراه خود، گروه خونی خود را نوشته باشد، تا در شرایط حاد برای وی مفید باشد.

آفت دهان ، درمان آفت دهان , آفت دهان چیست , آفت دهان کودکان , علت آفت دهان

آزمایش گروه خونی

رابطه بین گروه خونی و ازدواج افراد با هم سوالی است که بسیاری از زوج های جوان به دنبال پاسخ آن هستند. اینکه آیا افراد با گروه های خونی مشابه می توانند با هم عقد کنند؟ و یا اینکه ازدواج با چه گروه های خونی مناسب تر است؟ در اینجا سعی می کنیم پاسخ این سوالات را ارایه دهیم.

ورم لثه , درمان ورم لثه , ورم لثه بدون درد , ورم لثه دندان عقل , ورم لثه در کودکان

آزمایش گروه خونی قبل ازدواج

آزمایش DU

در مواردیکه نتایج حاصل از آزمایش ، Rh منفی است و نیز در واکنشهای ضعیف میکروسکوپی به آزمایش DU مبادرت می شود .

آبسه دندان , آبسه دندان درمان , آبسه دندان چیست , آبسه دندان عقل , آبسه دندان کودکان

آزمایش گروه خونی ناشتا

 روش انجام آزمایش DU:

1- یک قطره از آنتی سرم D و یک قطره از سوسپانسیون 5ـ3 درصد از گلبولهای قرمز بیمار را در یک لوله آزمایش ریخته و مخلوط نمائید .

2- لوله را به مدت 60ـ45 دقیقه در بن ماری 37 درجه سانتی گراد قرار دهید .

3- پس از خاتمه زمان مذکور ، لوله را سه مرتبه با سرم فیزیولوژی شستشو داده و بار آخر محلول رویی را خالی کرده و یک قطره آنتی هیومن به آن اضافه کنید و 30 ثانیه در دورrpm 3400 سانتریفوژ کنید .

4- لوله را در مقابل نور به ملایمت تکان داده و از نظر آگلوتیناسیون بررسی کنید ، موارد منفی را با میکروسکوپ کنترل نمائید ، نتایج منفی را می توان با استفاده از گلبول های قرمز حساس شده تأیید نمود

مری بارت , مری بارت چیست؟ , علائم مری بارت , مری بارت یعنی چه , مری بارت خفیف , مری بارت چه بیماری است

آزمایش گروه خونی باید ناشتا بود

آزمایش گروه خونی

آزمایش تعیین گروه خونی قبل از انتقال خون و تعیین گروه خون زنان باردار انجام می شود. خون انسان با مارکرهایی که در سطح گلبول قرمز وجود داد ( آنتی ژن نامیده می شود) طبقه بندی می شود.از مهمترین آنتی ژنها، آنتی ژن گروه خونی ( ABO ) و آنتی ژن  RH   است، که یکی از آنها مثبت و دیگری منفی است. بنابراین دو آزمایش مهم تعیین گروه خونی، آزمایشهای ABO و RH می باشد.

یوگای صورت,یوگای صورت ، جادوی جوانی , یوگای صورت+pdf , یوگای صورت , یوگای صورت برای گونه گذاری

آزمایش گروه خونی برای گواهینامه


به طور خلاصه گروه های خونی یک روش برای تقسیم بندی خون افراد است. این تقسیم بندی بر اساس وجود یا عدم وجود پادگن (آنتی ژن) های موروثی خواصی روی سطح گلبول های قرمز انجام می شود. براساس مهمترین این تقسیمات، خون همه انسانها به چهار دسته A,B,AB و Oو بر اساس یک تقسیم بندی دیگر به گروه های مثبت و منفی تقسیم می شود.

نقطه جی , نقطه جی در مردان , نقطه جی در زنان کجاست , پیدا کردن نقطه جی

آزمایش گروه خونی چگونه است

گروههای خونی و تعیین گروه خونی

خون در انسان سالم حدود 4-6 لیتر می باشد که در کل بدن درحال گردش است و وظایف متعددی مثل اکسیژن رسانی و غذا رسانی به بافتها را دارد.خون شامل سلولهای متنوعی از جمله RBC ، WBC و هموگلوبین و پلاکت است که هریک وظایف خود را در بدن دارند که از سالهای قبل به وظایف و فواید آنها در بدن پی برده شد.در گذشته انتقال خون صورت می گرفت ولی افراد زیادی بعد از آن از بین می رفتند که بعدها پزشکی به نام کارل لندشتاینر گروههای خونی را کشف کرد و متوجه شد خون افراد به گروههای مختلفی تقسیم می شود که همه آنها با هم سازگار نیستند و در صورت مخلوط شدن خونهایی که باهم سازگار نیستند باعث لخته شدن آنها می شود که می تواند عوارض و پی آمدهای جدی در پی داشته باشد. از آن به بعد با شناسایی گروههای خونی انتقال خونها ایمن شد.علت اینکه خونهای مختلف به هم نمی خورند را می توان در وجود یا عدم وجود نوعی پروتئین در سطح خون افراد بررسی کرد. که با وجود این تفاوت، سلولهای خونی علیه هم پادتن تولید می کنند و سعی می کنند خون متفاوت را از بین ببرند که این امر باعث لخته شدن خون در فرد و در نهایت باعث مرگ فرد می شود.

درمان لاغری , درمان لاغری صورت , درمان لاغری بدن , درمان لاغری مچ پا , درمان لاغری سریع

آزمایش گروه خونی قبل از ازدواج

پلاسما، بخش مایع خون است و تا حدود 60 درصد از حجم خون را تشکیل می دهد. پلاسما به طور عمده از آب تشکیل شده است، اما شامل بسیاری از پروتئین های مختلف و دیگر مواد شیمیایی مانند هورمون ها، آنتی بادی ها، آنزیم ها، قند خون (گلوکز)، ذرات چربی و نمک نیز می باشد.

حسودی , درمان حسودی , چطور حسودی نکنم , حسودی در عشق

آزمایش گروه خونی چیست

خون اشخاص به ۴ دسته تقسیم میشود.

 گروه خونی A : پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای به هم چسباندن گویچه‌های گروه B است.

گروه خونی B : پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای به هم چاسباندن گویچه‌های گروه A است.

گروه خونی AB : پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای به هم چسباندن گویچه‌های AB گروه 

گروه خونی O : است.پلاسمای این گروه دارای آگلوتین مخصوص برای به هم چسباندن گویچه‌های گروه Oاست.

وقتی‌به بیماری خون تزریق میشود باید آن‌خون هم گروه بیمار باشد و یا از نوعی باشد که عمل آگلوتاسیون بین خون بیمار و خون دهنده موجود باشد (آزمایش کراسمچ) در این حالت خون داده شده با خون بیمار موافق است.

هر گروه خونی میتواند از هم گروه خود خون دریافت کند.

 گروه خونی O میتواند به تمامی‌گروه‌های دیگر خون بدهد و دهنده همگانی باشد.

گروه خونی AB میتواند از همه گروه‌ها خون بگیرد و گیرنده عمومی است ولی‌به هیچ گروه دیگر جز خودش نمی‌تواند خون بدهد.

گروه A و B فقط  به هم گروه خود وگروه AB میتوانند خون بدهند.

بیضه , درد بیضه , اندازه طبیعی بیضه , اندازه بیضه , بیماری های بیضه

 صرف نظر از این موضوع عوامل دیگری از از جمله Rh در تطبیق خون شخصی‌به خون دیگر مهم است.

 مشاهده شده که اگر خون انسان را با نوعی میمون به نام رزوس مخلوط کنند گاهی ممکن است آگلوتاسین انجام شود و گاهی انجام نمی‌شود.اگر انجام شود Rhمثبت و اگر انجام نشود Rhمنفی‌است.

عامل رزوس در خون بعضی‌از افراد وجود دارد و برخی‌وجود ندارد که بهRh آن مثبت یا منفی‌میگویند.

این عمل از طریق ارث منتقل میشود.

اگر پدریRh مثبت و مادر منفی‌باشد فرزند آنها ممکن است این عامل را از پدر یا مادر به ارث برده و خونش Rhمثبت باشد خونش با مادر غیر موافق است که منجر به عوارض شدیدی برای فرزند میشود.

آمار نشان میدهد که ۱۵ در صد مردم جهان  Rhمنفی‌ و بقیه Rh مثبت هستند

نقطه جی در مردان , نقطه جی در مردان کجاست , نقطه جی در مردان ویکیپدیا , نقطه جی در مردان و زنان

آزمایش گروه خونی

تفاوت در گروه های خونی به حضور یا غیاب پروتئین های آنتی ژنیک ویژه ای که روی سلول های قرمز خون وجود دارد بستگی دارد. آنتی ژن ماده‌ای هست که بدن یک موجود زنده را زادار به ساختن آنتی بادی و مقابله با آن آنتی ژن بیگانه کن. تقریباً تمامی آنتی زن هایی که علیه آن سیستم ایمنی عکس العمل نشان دهد، پروتئین های خارجی بوده که از طریق عفونت، تزریق و یا راههای دیگر وارد بدن می شوند. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن ساخته شده و با آن واکنش می دهد. آنتی ژن های آنتی آنتی ژنهای گروههای خونی بر سطح گلبول های قرمز فرد قرار دارند و ده ها نوع مختلف می باشند. از مهمترین گروه های خونی، آنتی ژن های A و B هستند. بعضی افراد آنتی ژن A ، برخی B ، برخی هر دو A و B را دارا بوده و برخی نیز هیچ یک از این آنتی ژن ها را نخواهند داشت که به گروه خونی O معروف می باشند. به این ترتیب افراد مختلف در گروه های خونیAB ، B ، A  و O قرار می‌گیرند.باید توجه داشت که حیوانات و انسان علاوه بر داشتن آنتی ژن های گروه های خونی بر سطح خود، ممکن است واجد آنتی بادی بر علیه آنتی ژن های گروه خونی که خود فاقد آن ها نیز هستند، ‌باشند. مثلا افرادی که گروه خونی آنها A است، در سرم خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن B دارند. همچنین افرادی که گروه خونی آن ها B است، در سرم خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن Aدارند. واجدین گروه خونی  ABفاقد هر گونه آنتی بادی بوده و دارندگان گروه خونی O دارای آنتی بادی بر علیه آنتی ژن های  A  و B هستند.بروز آنتی ژن های گروه های خونی تحت کنترل ژن های خاصی است و به ارث رسیدن آن ها از قوانین ژنتیک تبعیت می‌کند. بنابر این گروه خونی شما به آن چه که از والدین خود به ارث برده اید، بستگی دارد. درصد توزیع گروه های خونی در جمعیت های مختلف، متفاوت است. در ایران گروه خونی 38% افراد O ، 33% افراد A ، 22% افراد B  و 7% افراد AB می باشد. همه گروه های خونی با هم سازگار نیستند. دانسـتن گروه خونی هنگام دریـافـت و یـا پـیـوند عضـو از اهـمیت بالایی برخوردار می باشد. دریافت خون نـامتـجــانس و ناسازگار می تواند به واکنش شدید ایمنی و تخریب گسترده گلبول های قرمز، افت فشار خون، نارسایی کلیوی، شوک، لخته شدن خون، حـمـله قلبی، تشکیل لخته خون در ریه، سکته مغزی و حتی مرگ گیرنده خون بیانجامد.

کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید و بارداری,کم کاری تیروئید علائم , کم کاری تیروئید نوزادان , کم کاری تیروئید و درمان آن

آزمایش تعیین گروه خونی

آزمایش‌ها لازم قبل از ازدواج در ایران شامل موارد زیر است:

1-       نمونه خون (بدون نیاز به ناشتایی) برای بررسی تالاسمی مینور در مرد، وجود فاکتور سیفلیس و ویروس هپاتیت B

2-       آزمایش ادرار برای تست اعتیاد

آزمایش ABO نشان می دهد که افراد یکی از چهار نوع گروه خونی را دارند .

اگر  گلبول های قرمز شما :

  • آنتی ژن  A را داشته باشد: شما گروه خونی نوع A را دارید. پلاسمای شما آنتی بادی  هایی دارد که به گروه خونی B  حمله می کند. حدود ۴۲ درصد مردم ( ۴۲ نفر از ۱۰۰ نفر) در ایالات متحده گروه خونی A دارند. ۶ درصد آنها گروه خون  A منفی و ۳۶ درصد آنها گروه خونی A مثبت دارند.
  • آنتی ژن B را داشته باشد : شما گروه خونی نوع B را دارید : پلاسمای شما آنتی بادی  هایی دارد که به گروه خونی A حمله می کند. حدود ۱۰ درصد مردم ( ۱۰ نفر از ۱۰۰ نفر) در ایالات متحده گروه خونی B دارند.۲ درصد آنها گروه خونی B منفی و ۸ درصد آنها گروه خونی B مثبت دارند.
  • نه آنتی ژن A و نه آنتی ژن B داشته باشد : شما گروه خونی o دارید. پلاسمای شما آنتی بادی هایی دارد که هم به گروه خونی A و هم گروه خونی B حمله می کند.
  • دود ۴۴ درصد ( ۴۴ نفر از ۱۰۰ نفر) در ایالات متحده گروه خونی o دارند. ۸ درصد آنها گروه خونی o منفی و ۳۷ درصد آنها گروه خونی o مثبت دارند.
  • هر دو آنتی ژن A و B را داشته باشد : شما گروه خونی  AB    دارید.  پلاسمای شما آنتی بادی هایی بر علیه گروه خونی A و B ندارد.  حدود ۴ درصد ( ۴ نفر از ۱۰۰ نفر) در ایالات متحده گروه خونی AB دارند.  ۱ درصد آنها گروه خونی  AB منفی و ۳ درصد آنها گروه خونیAB  مثبت دارند.
  • درد بیضه سمت راست , درد بیضه سمت راست مردان , درد بیضه سمت راست نشانه چیست , درد بیضه سمت راست و زیر شکم

ازمایش گروه خون قبل ازدواج

ارتباط بین گروه خونی افراد و ازدواج چیست؟

بعد از طی مراحل خواستگاری و بله برون، هنگامی که برای جاری شدن خطبه عقد به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه می کنید، یک معرفی نامه عکس دار به شما داده می شود تا به مراکز آزمایش خون جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج مراجعه کنید. اما این آزمایشات هیچ ارتباطی به گروه خونی شما ندارد. چراکه گروه های خونی هیچ مانعی برای وصلت افراد ایجاد نمی کنند و افراد با هر گروه خونی که داشته باشند می توانند با یکدیگر عروسی کنند. مگر اینکه پای عوامل دیگری مثل خطر ابتلای جنین به تالاسمی و یابیماری های ژنتیکی در میان باشد. برای پیشگیری تالاسمی، زوجین می بایست پیش از عقد آزمایش خون انجام دهند. اما برای پیشگیری از بیماری های ژنتیکی در جنین، توصیه می شود که تمام افراد قبل از ازدواج نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک اقدام کنند.

سکته قلبی در جوانان , سکته قلبی در جوانان , علل سکته قلبی در جوانان , علائم سکته قلبی در جوانان , علت سکته قلبی در جوانان

آزمایش گروه خون ناشتا

البته تعیین روشهای خونی امروزه بسیار متفاوت است ولی رایج ترین روش تقسیم بر اساس گروههای ABO و RH می باشد که در آن بعضی گروهها با هم سازگار وبعضی ناسازگارند. در حالت ABO گروههای خونی شامل A,B,AB,O می باشند و  در حالت RH، افراد به RH مثبت و منفی تقسیم می شوند.

گروه خونی O:

این گروه خونی از قدیمی ترین انواع گروه خونی است. و تحقیقات نشان داده افرد دارای این گروه خونی بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماریهای سیستم ایمنی می باشند. همچنین تحقیقات نشان داده این فراد بیشتر از سایر افراد استعداد ابتلا به بیماریهای گوارشی دارند. این افراد به تمام گروههای خونی می توانند خون بدهند ولی برای گرفتن خون فقط می توانند از گروه خونی O، خون دریافت کنند. گروه خونی O+  هم از گروه O+ و هم از O– می تواند خون دریافت کند ولی O– فقط از O– می تواند خون دریافت کند.

گروه خونی A:

افراد این گروه خونی در هضم پروتئین های گوشتی کمی مشکل دارند. این فراد از گروههای خونی A و O می توانند خون دریافت کنند ولی برای دادن خون می توانند به گروه خونی A وAB کمک کنند.

گروه خونی B:

تحقیقات نشان داده این گروه خونی بیشتر در اروپا به خصوص اروپای شرقی وجود دارد. این افراد برخلاف گروه خونی O سیستم ایمنی قوی دارند. افراد دارای این گروه خونی می توانند از گروههای B و O  خون دریافت کنند ولی می توانند به گروه B و AB خون بدهند.

گوه خونی AB:

این گروه خونی کمتر از سایر گروهای خونی دیده می شود و ترکیبی از سه گروه خونی A، B،  Oمی باشد. به همین دلیل افراد دارای این گروه خونی از همه گروههای خونی می توانند خون دریافت کنند  ولی فقط به افراد دارای گروه خونی AB می توانند خون بدهند.

تعبیر خواب ماهی , تعبیر خواب ماهی مرده , تعبیر خواب ماهی سیاه , تعبیر خواب ماهی سرخ شده , تعبیر خواب ماهی پخته

آزمایش گروه خون قبل از ازدواج

سلول های خونی، که در زیر میکروسکوپ دیده می شوند، حدود 40 درصد از حجم خون را تشکیل می دهند. سلول های خونی در مغز استخوان توسط سلولهای بنیادی خون ساخته می شوند. سلول های خون به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

1- گلبول های قرمز (اریتروسیت ها RBC): قرمزی رنگ خون به علت وجود گلبول های قرمز است. یک قطره از خون حاوی حدود پنج میلیون سلول قرمز می باشد. عمر هر سلول قرمز حدود 120 روز است و بعد از آن با گلبول های جوان تر جایگزین می شود. میلیون ها سلول قرمز هر روز از مغز استخوان وارد جریان خون می شوند. سلول های قرمز حاوی یک پروتئین به نام هموگلوبین می باشند. این ماده به اکسیژن متصل  می شود و اکسیژن را از ریه ها به تمام نقاط بدن می برد و همچنین دی اکسید کربن را از بافت ها به ریه منتقل می کند.

2- گلبول های سفید (لکوسیت ها WBC): انواع مختلفی از این سلول ها از جمله نوتروفیل ها (پلی مورف یا چند شکل)، لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، مونوسیت ها و بازوفیل ها وجود دارند. آنها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به طور عمده در مبارزه با عفونت نقش دارند.

3- پلاکت ها (PLT): پلاکت ها کوچک هستند و اگر ما دچار زخم و بریدگی شویم به لخته شدن خون کمک می کنند.

آزمایش گروه خونی برای ازدواج

در انتقال خون برای دریافت خون باید خونی را که از نظر آنتی ژن شبیه به آنتی ژن های شماست دریافت شود ( خون سازگار )اگر شما انتقال خون با آنتی ژن ناسازگار داشته باشید ( خون ناسازگار )  آنتی بادی ها ی پلاسمای شما گلبول های قرمز اهدا شده را از بین می برند، که به آن واکنش انتقال خون گفته می شود و وقتی خون ناسازگار تزریق شود،  این واکنش به سرعت اتفاق می افتد .واکنش انتقال خون می تواند خفیف تا شدید باشد و یا حتی باعث مرگ شود.گروه خونی O منفی هیچ آنتی ژنی ندارد.  به آن دهنده جهانی گفته میشود.  چون با همه ی گروه های خونی سازگار است.گروه خونیAB مثبت گیرنده جهانی نامیده می شود. چون کسی که گروه خونی AB مثبت دارد می تواند از همه گروه های خونی، خون دریافت کند، اگر چه گیرنده جهانی و دهنده جهانی ممکن است در موارد اورژانسی برای بقیه گروه ها استفاده شود، ولی آزمایش گروه خونی همیشه برای جلوگیری از واکنش انتقال خون باید انجام شود.آنتی ژن های فرعی ( به جز A و B و RH ) که روی گلبول قرمز قرار دارد، گاهی اوقات می توانند مشکل ساز شوند و باید قبل از دریافت خون آزمایش شوند.امروزه به علت وجود آزمایش تعیین گروه خونی، واکنش جدی بعد از انتقال خون نادر است

آزمایش گروه خونی برای ازدواج

آزمایشات قبل از عقد نه ربطی به گروه خون افراد دارند و نه شامل آزمایش ژنتیک می شوند. اما در برخی از موارد و برای بعضی از زوجین در همان مراکز انجام آزمایشات پیش از عقد، متخصصان به عروس و داماد توصیه می کنند که با توجه به شرایطی که دارند نسبت به انجام مشاوره ژنتیکی اقدام کنند. این موارد عبارتند از:

1 – زوج هایی که باهم نسبت فامیلی دارند. این شامل هر نسبتی می شود. ( هر گونه ازدواج فامیلی )

2 – زوج جوانی که یکی از آنها دچار اختلالات ژنتیکی است.

3 – زوج جوانی که یکی از اعضای درجه یک فامیل آنها دچار اختلالات ژنتیکی است.

4 – خانم هایی که قصد ازدواج دارند و سن آنها کمتر از 18 سال یا بیشتر از 33 است.

5 – زوج جوانی که در مراکز حساس و پرخطر فعالیت می کنند و با مواد شیمیایی و یا هسته ای سر و کار دارند.

بنابراین آنچه که در ازدواج افراد می تواند مشکل ساز باشد، یکسان بودن گروه خونی نیست بلکه ارتباط خونی ( مثلا در ازدواج فامیلی ) است که می تواند باعث مشکلات ژنتیکی شود.
به جز احتمال بروز بیماری های ژنتیکی و همچنین تالاسمی، خوشبختانه سایر اختلالاتی که ممکن است در جنین ایجاد شود، در همان دوران بارداری قابل تشخیص و پیشگیری است. بنابراین لازم نیست در زمان عروسی نگران آنها باشید.

آزمایش گروه خونی ازدواج

گروه خونی عروس و داماد به هم نخورده است، یعنی چه؟

گفتیم که گروه خونی هیچ ربطی به ازدواج ندارد. اما ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که منظور از اینکه می گویند “گروه خونعروس و داماد به هم نخورده” چیست؟ باید گفت این اصطلاح، اشاره به برخی نتایج که در آزمایشات قبل از عقد مشخص شود، دارد. وقتی یکی از طرفین در سوابق خود و یا اقوام خود یکی از بیماری هایی که از طریق ژن منتقل می شود ( مثل تالاسمی ) وجود داشته باشد با انجام آزمایشات خونی بررسی می کنند که چقدر احتمال ابتلای فرزند آنها به آن بیماری ها وجود دارد. چنانچه این احتمال بالا باشد به آنها توصیه می شود که عقد نکنند و به آنها درباره عواقب بچه دار شدنشان هشدار می دهند.علاوه براین کسانی که دارای تالاسمی مینور هستند چنانچه با فرد دیگری که او هم مبتلا به تالاسمی مینور است عروسی کنند 25 درصد احتمال دارد که فرزندان آنها مبتلا به تالاسمی ماژور بشود. تالاسمی مینور دارای هیچ علامت خاصی نیست و نیاز به درمان ندارد. فرد مبتلا به تالاسمی مینور نیز از نظر ظاهری کاملا سالم است و وصلت او با افراد سالم هیچ عواقبی ندارد. اما تالاسمی ماژور یک بیماری حاد است و نیاز به درمان دارد و مشکلات و هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت. لذا چنانچه در آزمایش خون قبل از عقد معلوم شود که هردو طرف تالاسمی مینور دارند، آزمایشات تکمیلی دیگر به همراه مشاوره ژنتیکی برای آنها انجام خواهد شد و به آنها در باره عواقب بچه دار شدنشان هشدار داده می شود.

آزمایش تعیین گروه خونی

بر روی سلول های بدن هر موجود زنده ای مجموعه ای پروتئین ها وجود دارد که مانند کارت شناسایی سلول عمل می کنند (به این کار شناسایی آنتی ژن گفته می شود) و به بقیه سلول های بدن به خصوص گلبول های سفید ایمنی نشان می دهند که این سلول خودی است. به همین ترتیب اگر میکروب یا عامل بیگانه یا سلولی غریبه وارد بدن شود، به دلیل متفاوت بودن پروتئین های سطحی آن و سلول های ایمنی بدن آن را شناسایی کرده و حمله می کنند تا نابودش کنند. گلبول های قرمز خون (اریتروسیت ها) پروتئین های خاصی در سطح شان دارند، که آنتی ژن نامیده می شود. مثلا اگر گروه خونی شما A باشد، یعنی آنتی ژن A بر روی گلبول های شما قرار دارد و اگر خون با گروه B وارد بدن شما شود، سلول های ایمنی بدن شما گلبول های قرمز با آنتی ژن B را غریبه و دشمن فرض کرده و به آن حمله می کنند و موجب تخریب خون و لخته های مرگبار می شوند. انواع مختلفی از آنتی ژن های سلول قرمز خون وجود دارند از جمله A، B و AB و از همه مهم تر آنتی ژن های رزوس که مثبت و منفی بودن گروه خونی را تعیین می کنند.توجه داشته باشید که اگر بر روی گلبول های قرمز خون هیچ آنتی ژنی وجود نداشته باشد گروه خونی به اصطلاح O خوانده می شود و اگر آنتی ژن رزوس نیز وجود نداشته باشد منفی تلقی می شود و در کل گروه خونی می شود O منفی. به همین ترتیب اگر بر روی گلبول های قرمز هم آنتی ژن A وجود داشته باشد و هم B و هم رزوس، گروه خونی می شود AB مثبت.

آزمایش تعیین گروه خون

گفتیم که گروه خونی هیچ ربطی به ازدواج ندارد. اما ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که منظور از اینکه می‌گویند “گروه خون عروس و داماد به هم نخورده” چیست؟ باید گفت این اصطلاح، اشاره به برخی نتایج که در آزمایش‌های قبل از عقد مشخص می‌شود، دارد. وقتی یکی از طرفین در سوابق خود و یا اقوام خود یکی از بیماری‌هایی را که از طریق ژن منتقل می‌شوند (مثل تالاسمی ) داشته باشد با انجام آزمایش‌های خون بررسی می‌کنند که چقدر احتمال ابتلاء فرزند آنها به آن بیماری‌ها وجود دارد. چنانچه این احتمال بالا باشد به آنها توصیه می‌شود که عقد نکنند و درباره عواقب بچه‌دارشدنشان هشدار می‌دهند.علاوه بر این کسی که دارای تالاسمی مینور است چنانچه با فرد دیگری که او هم مبتلا به تالاسمی مینور است عروسی کند 25 درصد احتمال دارد که فرزندان آنها مبتلا به تالاسمی ماژور بشوند. تالاسمی مینور دارای هیچ علامت خاصی نیست و نیاز به درمان ندارد. فرد مبتلا به تالاسمی مینور نیز از نظر ظاهری کاملاً سالم است و وصلت او با افراد سالم هیچ عواقبی ندارد. اما تالاسمی ماژور یک بیماری حاد است و نیاز به درمان دارد و مشکلات و هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت. لذا چنانچه در آزمایش خون قبل از عقد معلوم شود که هر دو طرف تالاسمی مینور دارند، آزمایش‌های تکمیلی به همراه مشاوره ژنتیکی برای آنها انجام خواهد شد و به آنها در باره عواقب بچه‌دار شدنشان هشدار داده می‌شود

هزینه آزمایش تعیین گروه خونی

علت انجام آزمایش گروه خونی چیست ؟

آزمایش گروه خونی در موارد زیر انجام می شود:

  • قبل از دریافت خون ( انتقال خون)
  • قبل از اهدا خون
  • قبل از اهدا اعضا
  • قبل از جراحی
  • وقتی خانمی قصد بارداری دارد یا اولین بار است که باردار می شود.
  • نشان می دهد که دو نفر آیا می توانند ارتباط خونی داشته باشند.
  • برای اطلاع از شناسایی یک فرد مظنون به ارتکاب جرم و جنایت

بیشتر بخوانیدآزمایش خون فشار خون

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 2 خرداد 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.