فواید و خواص نارنج برای سرماخوردگی و بهبود این بیماری

فواید و خواص نارنج برای سرماخوردگی و بهبود این بیماری

فواید و خواص نارنج برای سرماخوردگی و بهبود این بیماری خواص نارنج برای سرماخوردگی ، خواص نارنج در سرماخوردگی , خواص نارنج برای سرماخوردگی چیست , خواص نارنج برای سرماخوردگی در طب …

پرتقال

پرتقال

پرتقال خواص پرتقال،خواص پرتقال خونی،خواص پرتقال برای پوست،خواص پرتقال در بارداری،خواص پرتقال تامسون ، پرتقال برای سرماخوردگی ، پرتقال در بارداری همانطور که می دانید که پرتقال یا مالته میوه ای از …

خواص فوق العاده درمانی زنجبیل و معده درد و کاهش نفخ

خواص فوق العاده درمانی زنجبیل و معده درد و کاهش نفخ

خواص فوق العاده درمانی زنجبیل و معده درد و کاهش نفخ خواص فوق العاده درمانی زنجبیل و معده درد و کاهش نفخ در سایت جسارت زنجبیل و معده ، زنجبیل و معده …

روناس

روناس ,روناس طب,روناسی,روناس رنگ مو,روناس رنگ,روناس طب قم,روناس برای رنگ مو,روناس آرا کیست,طبع روناس

روناس

توضیحاتی در مورد روناس

روناس که نام علمی آن Rubia tinctorum است نام یک گونه از سرده روناس است. گیاهی است که به حالت خودرو در مناطق مدیترانه، در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می‌روید. ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ریز می‌باشد و ارتفاع آن تا حدود دو متر می‌رسد. روناس با استفاده از خارهای ریزی که دارد به دیوار و درختان می‌چسبد و بالا می‌رود. برگهای آن بیضی، نوک تیز و دراز بوده که به صورت گروهی و به شکل چتر از کنار ساقه بیرون می‌آید. گل‌های روناس کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز می‌باشد. میوه آن گوشتی و به رنگ تیره‌است. ریشه آن به نام روناس معروف است به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز، باریک و استوانه‌ای می‌باشد. دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی به‌شمار می‌آید. از ریشه روناس در قدیم برای رنگرزی پارچه و نخ استفاده می‌شده‌است. در این مطلب از سایت جسارت در مورد همه چیز درباره آشنایی با گیاه روناس در طب سنتی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ترکیبات شیمیایی روناس

همانطور که می دانید این گیاه در صنایع رنگسازی کاربرد دارد و ریشه این گیاه دارای ماده‌ای رنگی به نام جوهر روناس می‌باشد که برای رنگرزی بکار می‌رفت ولی بعد از اینکه توانستند این ماده را به طریقه شیمیایی تهیه کنند کشت آن برای تهیه آلیزارین متوقف گردید.

روناس در طب سنتی

این گیاه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. بازکننده گرفتگی‌ها در بدن است. ادرارآور است و حبس‌البول را درمان می‌کند. برای معالجه بیماری فلج آن را با عسل مخلوط کرده و به بیمار بدهید. ترشح شیر را زیاد می‌کند. درد سیاسترا رفع می‌کند. یبوست‌های سخت را معالجه می‌کند. اشتهاآور است. قاعده‌آور است. خارش پوست را برطرف می‌کند بدین منظور می‌توان از ضماد استفاده کرد یا اینکه جوشانده آن را در وان حمام بریزید و مدتی در آن استراحت کنید. اوره خون را پائین می‌آورد. جوش خوردن استخوان شکسته را تسریع می‌کند. تورم را در بدن از بین می‌برد. از کمپرس جوشانده روناس برای رفع بیماری‌های پوستی استفاده کنید در آذر بایجان و اردبیل به نام «بویاق» معروف است پودر آن را با عسل مخلوط کرده وبا آتل بر روی محل شکستگی استخوان می‌بندند

دم کرده روناس

دم کرده: یک قاشق مرباخوری ریشه خرد شده روناس را در یک لیوان آب جوش ریخته، بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. مقدار مصرف آن نصف فنجان سه بار در روز است. جوشانده روناس: ۱۰ گرم ریشه روناس را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید برای مدت ده دقیقه بجوشد. این جوشیده را در وان حمام بریزید و برای رفع بیماری‌های پوستی در آن استراحت کنید.

مضرات روناس

همان‌طور که گفته شد این گیاه ترشح ادرار را زیاد می‌کند و فشار آن را بالا می‌برد بنابرین ممکن است در اثر استفاده زیاد ایجاد خون در ادرار کند و در اینصورت بهتر است که روناس با کتیرا خورده شود.

روناس برای شکستگی استخوان

در طب سنتی کرمانشاه روناس (رینیاس در کردی) با زرده تخم مرغ کردی به شکل ضماد برای شکستگی استخوان همراه با آتل به مدت سه روز استفاده می‌شود. در آذر بایجان و اردبیل به نام «بویاق» معروف است آن را با عسل مخلوط کرده وبا آتل بر روی محل شکستگی استخوان می‌بندند

گیاه روناس

این گیاه گیاهی است که به حالت خودرو در مناطق مدیترانه، در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می روید. ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ریز است و ارتفاع آن تا حدود دو متر می رسد. روناس با استفاده از خارهای ریزی که دارد به دیوار و درختان می چسبد و بالا می رود. برگ های آن بیضی، نوک تیز و دراز بوده که به صورت گروهی و به شکل چتر از کنار ساقه بیرون می آید.روناس از هندوستان، چین، سریلانکا، ایالات متحده، اندونزی، افریقای شمالی و دیگر مناطق جهان می‌آید. روناس، به خانواده قهوه مرتبط است. طول آن به ۹۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر می‌رسد و گل‌های زرد کوچک دارد.۱۰۰ گرم پودر روناس، ۵۰ گرم پودر پوست پرتقال خشک شده، ۵۰ گرم زردچوبه، ۵۰ گرم چوب صندل را مخلوط کرده و خمیر درست کنید. خمیر را بر پوست گذاشته و اجازه دهید خشک شود. سپس با آب بشویید. این کار به از بین رفتن آکنه کمک می‌کند.

گل های روناس

گلهای این گیاه کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز می باشد . میوه آن گوشتی و به رنگ تیره است. ریشه آن به نام روناس معروف است به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز ، باریک و استوانه ای می باشد . دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب می شود. از ریشه روناس در قدیم برای رنگرزی پارچه و نخ استفاده می شده است.

طرز استفاده روناس

▪ دم کرده:یک قاشق مربا خوری ریشه خرد شده روناس را در یک لیوان آب جوش ریخته . بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. مقدار مصرف آن نصف فنجان سه بار در روز است. ▪ جوشانده روناس: ۱۰ گرم ریشه روناس را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید برای مدت ده دقیقه بجوشد . این جوشیده را در وان حمام بریزید و برای رفع بیماریهای پوستی در آن استراحت کنید .

ریشه روناس

ریشه این گیاه مدر است و میزان اوره موجود در خون را کاهش می دهد و کسانی که مشکل اوره دارند باید روناس مصرف کنند

کشت روناس در ایران

  این گیاهدر قدیم در ایران به صورت سنتی در تبریز، ارومیه، اراک، فارس و یزد کشت می‌گردید و امروزه نیز به صورت خودرو در استان مرکزی و ساوه به صورت علف هرز در باغها در و در استان فارس نیز به صورت گیاه مرتعی مشاهده می‌شود. ریشه این گیاه علاوه بر استفاده در صنایع رنگرزی، دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب می‌شود.

آشنایی با روناس

نام های دیگر این گیاه رودک، سورچاه، پاس کوه، دودانگ، فوه، عروق الصباغین است. روناس گیاهی است به بلندی حدود دو متر و دارای ساقه ای پوشیده از خارهای ریز و کج که با مقطع چهار گوش می باشد. گل های آن کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز و میوه ی آن گوشتی با غشای کمی ضخیم می باشد. ریشه ی آن به رنگ سرخ تیره، طویل و استوانه ای به حجم یک قلم تحریر و رنگ داخلش سرخ روشن است و طعمی تلخ و گس دارد. در تابستان گل می دهد و زمان برداشت ریشه اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. این گیاه به طور وحشی در مناطق مدیترانه ای اروپا، آسیا، آفریقای شمالی، و قفقاز انتشار دارد. در ایران در بیشتر مناطق در ری، دماوند، در مناطق غربی در اراک، تبریز، خوی و یزد، خاست، دلیمان، بلوچستان، هریرود و سایر مناطق می روید.

روناس کوهی

در نواحی دیگر از ایران و در مناطق شمال، فارس، ارسباران، اشنویه، در دامنه های البرز در هرزویل، لشکرک، در میان کوه بین اراک و کاشان، خاجستان، نهاوند و کرمان نوعی دیگر دیده شده است که برای تقویت معده و پاک کردن آن از مواد لزج مفید است، درد قلب و معده را تسکین می دهد، مسهل است و ترشح شیر و ادرار را زیاد می کند، برای این منظور آب دم کرده ی برگ و سرشاخه های جوان آن را بنوشید. ضماد میوه ی روناس کوهی برای درمان جرب پوست نافع است.

ریشه روناس کوهی

خوردن کوبیده آن برای مقابله با نیش افعی و سایر گزندگان سمی تریاق نافع است، رفع فلج و سستی اعضا، فراموشی، سرفه های کهنه، درد و پهلو مفید است. اگر چهار گرم گرد آن را با کتیرا، آب و عسل مخلوط کرده و بخورید، مسهلی قوی است که با استفراغ همراه است و ترشح ادرار و شیر را افزایش می دهد. پخته آن در روغن زیتون را ضماد کنید برای رفع بواسیر، نرم کردن سختی ها، تسکین تمام دردهای سرد و رفع چرک زخم ها نافع است. تذکر : برای طحال مضر است و زیاده روی در مصرف آن ایجاد اختلال در ذهن و عقل می کند و چون خیلی سمی است در مصرف آن باید خیلی احتیاط شود و زیر نظر پزشک باشد.

عوارض مصرف روناس

این گیاه در تحقیقات انسانی، جای خاصی ندارد. برخی افراد معتقدند می‌تواند باعث سرطان شود و برخی دیگر معتقدند ممکن است از سرطان جلوگیری کند اما این گیاه، در داروسازی چینی، کاربرد بسیاری دارد. به نظر من، روناس، اگر به صورت متعادل مصرف شود، می‌تواند بسیار مفید باشد، مخصوصا برای مشکلات پوستی و دیگر مشکلات. اما مثل همیشه، زنان باردار، شیرده یا کودکان نباید از روناس استفاده کنند. توصیه من این است که روناس، باید تحت نظارت یک استاد گیاه شناس یا متخصص طب سنتی چینی مورد استفاده قرار بگیرد.

شکستگی استخوان چگونه است

شکستگی استخوان از جمله مهمترین آسیب های بدن است که بدنبال ضربه ایجاد می شود.هر گونه تغییر شکل استخوان بدنبال ضربه، شکستگی نامیده می شود. به زبان دیگر اگر نیرویی که به استخوان وارد می شود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد می گوییم شکستگی ایجاد شده است. این تغییر شکل ممکن است به اشکال متفاوت ظاهر شده و با شدت و ضعف همراه باشد. گاهی شکستگی بسیار واضح است. در این حال ضربه موجب می شود استخوان به دو و یا حتی چند تکه کاملا جدا از هم تبدیل شود. گاهی شدت ضربه وارده به حدی است که موجب خرد شدن استخوان می شود. سالها طول میکشد تا یک شکستگی کاملا جوش بخورد. عوامل زیادی در جوش خوردن شکستگی ها نقش دارند مانند سن بیمار، نوع استخوان شکسته شده، شدت نیرویی که به استخوان وارد شده و آن را شکسته است، صدمه نسج نرم همراه، باز یا بسته بودن شکستگی، وجود عفونت، بیماری های زمینه ای، تغذیه و داروهای مختلف.

همه چیز در مورد شکستگی استخوان

شکستگی‌ها به سه دسته بسته، باز و پیچیده تقسیم می‌شوند که در نوع بسته پوست سالم باقی‌مانده و زخمی نمی‌شود، در نوع باز شکستگی باعث پاره‌شدن پوست می‌شود به گونه‌ای که شکستگی با زخم ارتباط پیدا می‌کند و در نوع سوم باعث صدمه خوردن اعضای دیگر مانند رگ یا اعصاب می‌گردد. آزمون‌های رایج مکانیکی روی استخوان برای بدست آوردن خواص مکانیکی استخوان مانند سختی و مدول یانگ، انرژی جذب شده (چقرمگی)، کرنش نهایی و استحکام نهایی از تست‌های مکانیکی مختلفی استفاده می‌شود.همان طوری‌که می دانیم استخوان ناهمسان گرد است و رفتار مکانیکی اش تحت بارگذاری در راستاهای متفاوت فرق می‌کند. استخوان انسان در فشار را بیشت از کشش و کشش را بیشتر از برش می‌تواند تحمل کند. کشش: در سطح میکروسکوپی، شکست برای استخوانی که تحت بارگذاری کششی قرار گرفته عمدتاً به خاطر گسستگی cement‌ها و کشیده شدن حفرات جایگاه سلول‌های استئوبلاست (osteons) اتفاق می افتد. نوع شکستگی که در تنش رخ می دهد شکست عرضی (transverse fracture) است در استخوان‌های درازمعمولاً شکستگی در جایی رخ می دهد که حجم بیشتری از استخوان اسفنجی وجود داشته باشد فشار: در سطح میکروسکوپی، شکستگی ایجاد شده در اثر بارگذاری فشاری عمدتاً به خاطر ترک خوردگی مایل در محل حفرات جایگاه سلول‌های استئوبلاست (osteons) است آن نوع از شکستگی که در فشار رخ می دهد اریب با زاویه 30 درجه و به خاطر نیروهای برشی است. تعداد کمی شکستگی‌ها صرفاً به علت بارگذاری فشاری باشند در استخوان‌های درازمعمولاً شکستگی در جایی رخ می دهد که حجم بیشتری از استخوان اسفنجی وجود داشته باشد. خمش: خمش ترکیبی از بارگذاری کششی و فشاری است. معمولاً یک طرف استخوان تنش کششی را تحمل می‌کند و طرف دیگر تنش فشاری را. از آنجا که استخوان ناهمسانگرد(assymmetrical) است تنش فشاری و کششی که می‌تواند تحمل کند برابر نیستند نوع شکستگی که در خمش رخ می دهد شکست عرضی است چون همان طور که اشاره شد تحمل استخوان در برار کشش کمتر از فشار است شکست در سمتی از محور خنثی اتفاق می افتد که کشش را تحمل می‌کند. خمش سه نقطه ایی: سه نیروی وارده بر جسم دو گشتاور برابر تولید می‌کنند، که هر کدام محصول یکی از دو نیروی خارجی و فاصله آن تا محور چرخش ( نقطه وسط که بار آنجا اعمال می‌شود و اگر بارگذاری به تسلیم منجر شود با فرض همگن و همسانگرد بودن جسم، در نقطه‌ای اعمال نیروی وسط شکسته می‌شود.) در استخوان یزرگسالان همان طور که اشاره شد شکست در سمتی از استخوان اتفاق می افتد که کشش را تحمل می‌کند. در استخوان بچه‌ها ممکن است شکست به علت کمانش ناشی از فشار ایجاد شود خمش چهار نقطه ایی: دو کوپل وارده بر جسم دو گشتاور برابر تولید می‌کنند. اندازه ی گشتاور وارده در خمش در سراسر منطقه بین این دو نیرو یکسان است. ساختار در ضعیف‌ترین نقطه خود در این فاصله می شکند.

بیشتر بخوانید : خاصیت برگ کاکوتی ♥ شیرین بیان چیست ♥ خارخاسک چیست ♥ خار مریم برای کبد چربرزماری برای ابرو

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.